Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

’Grootayatollah’

 Post Reply Post Reply
Schrijver
Imaan Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 05 oktober 2003
Online status: Offline
Berichten: 959
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Imaan Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: ’Grootayatollah’
    Geplaatst op: 22 januari 2005 om 04:16

Deze 'grootayatollah' gaat tegen de Shariah in!

Al-Sistani, verzoenende grootayatollah van Irak

26-08-'04
De Iraakse sjiitische leider Al-Sistani
Ali al-Sistani is een van de meest gerespecteerde en invloedrijkste Iraakse sjiitische leiders. Na de val van Saddam Hussein hield hij zich op de achtergrond, maar nu is hij weer terug in Irak en lijkt de heilige stad Najaf te hebben gered. De veel jongere en radicalere al-Sadr was voor hem een lastig obstakel, maar hij wist toch met hem een vredesakkoord te sluiten.

De 73-jarige al-Sistani vormt samen met drie andere grootayatollahs uit Najaf de machtigste religieuze autoriteit. Hij wordt gezien als de primus inter pares van de groep. Maar hun positie wordt bedreigd door een jongere generatie geestelijken, onder wie de zeker veertig jaar jongere sjiitische leider Muqtada al-Sadr. 

Fatwa
Om zijn positie te versterken, gaf al-Sistani in het verleden een fatwa uit waarin staat dat leken alleen uit hem of de andere drie grootayatollahs een "bron van navolging" mogen kiezen. Al-Sistani wil dat religie en politiek zoveel mogelijk van elkaar gescheiden zijn. 

En daar botst hij met al-Sadr: die vindt dat de Amerikanen Irak moeten verlaten en wil het liefst een islamitische republiek stichten. Het conflict tussen de twee zit echter dieper. Al-Sistani streed met de vader van al-Sadr, Mohammed Sadiq al-Sadr, om het leiderschap van de sjiitische gemeenschap. Omdat hij een meer politieke koers wilde varen, gaf Saddam Hussein de opdracht om Sadiq al-Sadr in 1999 met een aanslag uit de weg te ruimen.

Iraanse afkomst
Om de positie van al-Sistani te verzwakken, wijzen jongere geestelijken voortdurend op zijn Iraanse afkomst. Al-Sistani werd op 4 augustus 1930 geboren in Mashad. Volgens een naaste medewerker van al-Sadr mag de hoge geestelijke zich niet bemoeien met de Iraakse politiek: "Hij is geen Iraaks staatsburger, hij heeft Iraanse papieren." 

De spanning tussen al-Sistani en al-Sadr bereikte in april 2003 een climax. In een moskee in Najaf werd een zojuist uit ballingschap teruggekeerde geestelijk leider door een woedende menigte vermoord. Die trok daarop naar het huis van al-Sistani, maar volgelingen van de grootayatollah slaagden erin een einde te maken aan de belegering. Velen denken dat al-Sadr een cruciale rol speelde bij beide incidenten, maar al-Sadr ontkende alle betrokkenheid.

Mars
En nu is al-Sistani terug in Irak, na een verblijf van enkele weken in Londen, waar hij een hartoperatie heeft ondergaan. De komst van al-Sistani werd door velen gezien als een mogelijke doorbraak in de impasse die in Najaf is ontstaan. Hij riep alle Irakezen op tot een vreedzame mars naar "de brandende stad" Najaf om die te bevrijden uit de handen van Amerika. 

Die missie lijkt nu geslaagd. In Najaf heeft hij een vredesakkoord gesloten met Al-Sadr die daar, samen met honderden aanhangers, al geruime tijd de Imam Ali-moskee heeft bezet. Zodra al-Sadr het gezag over de bezette moskee aan al-Sistani overdraagt, kan de verzoenende grootayatollah wel eens de redder van Najaf worden. 
Wees eerlijk en rechtvaardig!
Terug naar boven
Herne Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 13 mei 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 370
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Herne Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 22 januari 2005 om 17:55
Imaan wat te denken van die Soeniten die bomaanslagen plegen op shiitiische moskeen?


Terug naar boven
Love_Islam Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 13 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 114
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Love_Islam Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 23 januari 2005 om 02:46
Kijk die amerikanden we zijn gekomen voor vrede ahhaha een baby ziet dat het niet zo is er zijn genoeg plaatje videoclips te zien hoe de SLACHTOFFERS worden verneden...
Maar de lachende derde is amerika nu wat hebben ze gedaan in irak ze komen er veroorzaken onrust schieten kinderen vrouwen dood mishandelingen en alles nog wat dan verdedigen de irakezen zich hoe worden ze genoemd???terroristen ongelofelijk...maar zij de amerik..lachen nu want de shia(sekte)vechten nu tegen soennis dat was hun doel waarschijnlijk en olie pompen en zo min mogelijk moslims op aarde immers was het de snelst groeiende religie...
moge ALLAH(SOEBHANA WE TE ALA)De shia en iedereen leidden waarlijk het is dwalende sekte..
Terug naar boven
Imaan Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 05 oktober 2003
Online status: Offline
Berichten: 959
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Imaan Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 23 januari 2005 om 06:50

Beste Herne,

Dat is een andere discussie...open daarvoor een topic. Ik heb het over de uitspraken van hem die tegen de Shariah ingaan zoals;

Al-Sistani wil dat religie en politiek zoveel mogelijk van elkaar gescheiden zijn. 

Ik heb verder niets gezegd over de sjieten, maar puur over hem!

 

Wees eerlijk en rechtvaardig!
Terug naar boven
Love_Islam Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 13 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 114
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Love_Islam Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 23 januari 2005 om 14:20
Bismillah
Heb je enige bron of bewijs dat ze uit andere landen komen en daar vechten
Zeg me hoe je je zou voelen ik kom je huis in met als reden jij hebt in jouw huis nucleire wapens,jij beweert nee ik heb ze kijk maar k heb het niet ik zeg nee jij hebt ze ik heb meer macht dan jou dus heb dus ook het voordeel dat ik makkelijk in jouw huis kan komen nadat ik in je huis ben gekomen begin ik met plannen dat het goedkomt we bekijken of er iets is zo niet ga ik weer weg ik kijk ik zoek ik vind niks maar ik ga niet weg ik blijf in JOUW huis met als reden nog steeds dat jij die nucleaire... hebt dan begin ik je raam stuk te slaan(waarom??)omdat jij nucleaire hebt maar jij beweert nog steeds ik heb ze niet.Immers ben ik machitger dan jou jij staat er eindeloos voor en bekijkt hoe eerst je raam stuk gaat dan je deur dan je dak en tot slot je kinderen en je vrouw dan pakken we jou ook nog jij bent de maker van de nucleire.....Stel je voor dit gebeurt bij jou zou je niet als alle mogelijke oplossing strijden tegen de mensen die JOUW huis zijn binnen gekomen terwijl jij zij ik heb nucleaire.... wedden dat ook al is je geduld zo groot als ik weet niet wat als je ziet je kind,je moeder.dan je kinderen nee dan ga je er alles aan doen om invaders te bestrijden of niet soms??weldegelijk ja en je probeert er alles aan te doen om zulke TERRORISTEN te bestrijden...

dat wou ik even meegeven
Terug naar boven
elroyal Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 20 december 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 125
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote elroyal Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 23 januari 2005 om 18:48
Nu niet gaan muggeziften he remco. Dat huis is een metafoor voor het land Irak.

In a TV interview Sunday, Army Gen. John P. Abizaid, head of the U.S. Central Command, estimated that the number of foreign fighters in Iraq was below 1,000.


Source: www.reuters.com
Only 90 of the more than 5,700 people in custody in Iraq as security risks are foreign fighters, defense officials said on Tuesday, a figure that suggests the Bush administration may have overstated the role of outside militants in the deadly insurgency.

The officials, who asked not to be identified, said the U.S. military command handling security detention facilities in Iraq confirmed a report in USA Today that fewer than 2 percent of those in custody were foreigners.


But despite an intense focus on the network of Jordanian-born militant Abu Musab Zarqawi by U.S. and Iraqi officials, who have insisted that most Iraqis support the country's interim government, American commanders said their best estimates of the proportion of foreigners among their enemies is about 5%.


Terug naar boven
Imaan Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 05 oktober 2003
Online status: Offline
Berichten: 959
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Imaan Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 24 januari 2005 om 16:13

Hoi Remco,

As jij in je dromen wilt geloven, dan mag je dat, maar ik geloof niet in jouw woorden die niet gebaseerd zijn op de realiteit.

Vergeet de VS niet....politiek en religie gescheiden, althans dat beweren ze!

En meneer Bushje zweert op de Bijbel bij zijn huldiging.....is dat scheiding van kerk en staat?

Oh, ja...vergeet de president van Oekranie ook niet....naar mijn weten had hij zijn handje ook op de Bijbel, of was dat het wetboek?????

Meneer Remco....scheiding van kerk en staat is een illussie...!

 

Wees eerlijk en rechtvaardig!
Terug naar boven
islam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 09 oktober 2003
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2554
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote islam Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 24 januari 2005 om 16:38
In eerste instantie geplaatst door Imaan

Oh, ja...vergeet de president van Oekranie ook niet....naar mijn weten had hij zijn handje ook op de Bijbel, of was dat het wetboek?????

Eigenlijk op beide.  Verder kan je best op een religieus boek zweren als dat voor jou meer betekenis aan een eed hangt, dat betekent echter niet dat je dat boek over Oekraine (of ...) laat heersen...
Bij scheiding van kerk en staat gaat het erom dat het ��n niet over het ander kan heersen.

Met of zonder godsdienst zouden er goede mensen zijn die goede dingen doen en slechte mensen die slechte dingen doen. Maar om goede mensen slechte dingen te laten doen, heb je godsdienst nodig.
Terug naar boven
elroyal Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 20 december 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 125
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote elroyal Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 24 januari 2005 om 16:59
Grappig dat je het hierover hebt. Laatst nog heeft iemand hierover een leuk tabelletje gemaakt met daarin fotos van verscheidene inzwerings ceremonies. link hier
Terug naar boven
Abou Jabir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1813
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abou Jabir Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 25 januari 2005 om 16:19

In eerste instantie geplaatst door Remco

Zweren op de Bijbel heeft hier niks mee te maken.

Verder verkondig ik geen dromen, ik baseer mijn mening op alles wat ik zie en hoor over Irak, niet op de propaganda van een Islamitische zender die alleen maar de ene kant van het verhaal wil laten zien en horen. Elk verhaal heeft twee kanten, je doet er goed aan die beide onder ogen te komen en je mening dan pas te vormen.

Een droom zou zijn als ik denk dat Bush de held van de wereld is, en dat denk ik nog altijd niet.

Alles wat jij ziet ? NOS, CNN !!

Bezoek dit: http://aboujabir.web-log.nl/
"Wie in Allah en de Laatste Dag gelooft, moet het goede zeggen of zwijgen." {Boekharie & Moeslim}
Terug naar boven
Imaan Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 05 oktober 2003
Online status: Offline
Berichten: 959
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Imaan Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 25 januari 2005 om 18:02

Hoi Remco,

Als ik jou nou eens vertel dat mijn Arabisch (helaas) niet voldoende is, om al hetgeen te kunnen volgen op Aljazeera...etc en ook gewoon NOS, RTL4nieuws kijk....wat is daar jouw reactie op?

Zweren op de Bijbel heeft hier zeker iets mee te maken! Als je goed geinformeerd bent (door de NOS, krantjes...etc) dan moet je me meegeven dat een GOEDE Christen niet zomaar zweert. Bush vind het zeker wel van belang om te zweren op de Bijbel, kom op zeg, je bent toch wel wakker!

Wie hebben op Bush gestemd....ja, dat zijn de conservatieven....ik geloof dat die de Bijbel toch wel heel letterlijk nemen en dat de scheiding van kerk en staat toch echt wel een ilussie is, Remcootje.

Het is maar hoe je het bekijkt, .........????

Mvg. Imaan

P.S Scheiding van kerk en staat, waarom zijn er allerlei partijen die zich baseren op religie, zoals CDA....SGP......deze partijen horen helemaal niet te bestaan, dan....althans niet in de 1e, 2e kamer en het Kabinet....nietwaar?

 

Wees eerlijk en rechtvaardig!
Terug naar boven
elroyal Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 20 december 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 125
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote elroyal Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 25 januari 2005 om 19:16
Ze mogen best bestaan hoor.
Scheiding van kerk en staat houdt in het volgende: 1) Iedereen is vrij om zijn geloof te beleiden en de staat maakt geen wetten om hen daarin te beletten en 2) elk geloof is gelijk en de staat mag geen geloof voortrekken op andere geloven. Ze hebben dus allemaal dezelfde rechten, bijvoorbeeld christelijke scholen, dus ook islamitische scholen, christelijke kerken mogen gebouwd, dus ook moskee�n, christelijke partijen mogen (CDA enzo) dus ook islamitische.
Dat is wat het inhoudt. Alleen zijn er mensen die graag die wet opheffen, ze willen bijvoorbeeld moslims het recht ontnemen om islamitische scholen op te richten, of willen geen islamitische partijen toestaan.
Terug naar boven
Imaan Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 05 oktober 2003
Online status: Offline
Berichten: 959
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Imaan Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 26 januari 2005 om 16:51

Beste elroyal,

Een absolute scheiding bestaat niet, want de staat (1e & 2e kamer) zou dan vrij moeten zijn van religieuze partijen. Deze partijen dienen dan buiten de Kamers actief te zijn, dus bv.in de kerken, nietwaar? 

Wees eerlijk en rechtvaardig!
Terug naar boven
elroyal Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 20 december 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 125
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote elroyal Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 26 januari 2005 om 19:40
Imaan, die partijen mogen best bestaan. Ze mogen alleen geen wetten maken die christenen bevooroordelen boven andere geloven, of boven ongelovigen. Ik heb het in mn vorige post ook uitgelegd. Scheiding van kerk en staat is inderdaad zoals remco uitlegt, om te voorkomen dat de kerk de regels in het land gaat dicteren. Aan de andere kant zou dat wel de sharia in de weg staan. Maar ik geloof niet dat dat op de korte termijn een issue zou zijn. Er zijn nog maar een miljoen allochtonen, en ik weet niet hoeveel daarvan moslim zijn en hoeveel daarvan sharia zouden willen. In ieder geval een minderheid ten opzichte van de niet-moslims, dus geen issue.
Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.094 seconden.