Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Kwisje (quizje)

 Post Reply Post Reply
Schrijver
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Amier Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: Kwisje (quizje)
    Geplaatst op: 09 juli 2005 om 10:33

Assalamu alaikum wa rahmatullahi wa barakatu,

zoals beloofd hier het kwisje. De winnaar stuur ik mijn tweede exemplaar van het boek "Inleiding tot studie van de koran" van Abdelillah Ljamai op.

Vraag 1: moslimgeleerden verschillen van mening over de vraag welke koranverzen als eerste werden neergezonden. Er zijn vier verschillende opvattingen, waarvan er slechts twee op bewijs vanuit de soenna steunen. Welke twee (koranverzen) zijn dat? (je hoeft de dalil er niet bij te geven).

Vraag 2: ook over het vers dat als laatste werd neergezonden bestaan meningsverschillen. Er lijkt geen bewijs vanuit de ahadith te zijn dat een sluitend antwoord antwoord kan geven, omdat er geen eenduidig en sluitend bewijs voor is. Toch gaan de meeste ulema van een bepaald vers uit dat als laatste aan Mohammed vzmh geopenbaard zou zijn. Welke aya is dat? (hoeft weer geen dalil bij).

Vraag 3: Het Arabische begrip "aya" verwijst naar de verzen in de koran en kent vijf verschillende betekenissen naar gelang de context van het koranvers waarin het voorkomt. Noem zoveel mogelijk van deze vijf betekenissen op, of alle vijf natuurlijk.

Vraag 4: zijn verschillende korans in omloop, dwz dat er verschillen zijn in de manier van voordragen. In de meeste delen van Afrika in de "warsj" versie gebruikelijk, en in Egypte en de rest van de islamitische wereld de zogenaamde "hafs" versie. De bekende korangeleerde Ibn Moedjahid uit de vierde eeuw hijra (10e eeuw na chr.) verklaarde dat "zeven leeswijzen" rechtsgeldig waren. Dit baseerde hij op verschillende ahadith en tradities. Wat was zijn belangrijkte argument voor de "zeven leeswijzen"?

Vraag 5: de eerste geschreven versies van de koran werden op allerlei materialen verzameld: palmbladeren, perkament, stenen tafelen en schouderbladen van dieren. Na de dood van Mohammed vzmh werd er initiatief genomen de her en der verspreide koranfragmenten te verzamelen en op schrift te stellen, dwz op papyrus en perkament. Een van de khaliefen nam daartoe het initiatief. Wat was de naam van de khalief onder wie de koran voor het eerst werd verzameld?

Vraag 6: uit hoeveel soera's (hoofdstukken) bestaat de koran?

Vraag 7: in welk jaar verscheen de eeste vertaling van de koran in het Nederlands?

Morgenavond om, laten we zeggen, negen uur zal ik kijken wie gewonnen heeft. Heel veel succes, en als je een antwoord niet weet maak je dan niet druk; je kunt beter een paar dingen helemaal weten dan 1000 dingen half. Oh ja, opzoeken mag natuurlijk ook.

Wassalam,

Amier.

� Waarlijk, in het gedenken van God vinden de harten rust. � (Koran 13:28)
Terug naar boven
Oegti-Muminiin Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 02 juli 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 34
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Oegti-Muminiin Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 09 juli 2005 om 10:42

salaam

oeiii pittig!! ben benieuwd wie het wel weet!

ma3salaam


"O Allah, Heerser van het Koninkrijk. U geeft de heerschappij aan wie U wilt en U ontneemt de heerschappij van wie U wilt. U maakt machtig wie U wilt en U vernedert wie U wilt.
Terug naar boven
Amin Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 24 december 2003
Online status: Offline
Berichten: 187
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Amin Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 09 juli 2005 om 10:56

wa aleikom asalaam beste Amier,

mag ik dat boek lenen. en ik verzeker je dat ik alle vragen goed zal beantwoorden  

Terug naar boven
3abd Arra7maan Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 16 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1017
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote 3abd Arra7maan Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 09 juli 2005 om 12:16
Salaam aleikoum,

Leuke quizzz,

Vraag 3 is moelijk.
Terug naar boven
moslimboy212 Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 23 maart 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 736
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote moslimboy212 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 09 juli 2005 om 12:28

salaam aleykum.

haha,ik weet alleen vraag 6: 114 soerats

laa ilaha illalah
Terug naar boven
Umm Umarah Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 24 oktober 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 704
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Umm Umarah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 09 juli 2005 om 12:54

 

De topic heet kwisje, je zou denken aaggg een makkelijke kwis (dus niet). Wil je dat boek uberhaupt wel weg geven hahaha . De vragen komen zeker uit dat boek he???? Nou veel succes!

Beschrijving van het paradijs! http://www.freewebs.com/islamiway/beschrijving.htm
Terug naar boven
1a2b3c Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 28 maart 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 236
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote 1a2b3c Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 09 juli 2005 om 13:00

In eerste instantie geplaatst door 3abd Arra7maan

Salaam aleikoum,

Leuke quizzz,

Vraag 3 is moelijk.

welnee joh;) vraag 1 en 4 zijn het moeilijkste

Terug naar boven
aboe bakr Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 16 maart 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 452
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote aboe bakr Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 09 juli 2005 om 13:14
Bismillah Irahman Irahiem moge vrede en zegeningen zijn met de heilige profeet Mohammed en zijn metgezellen en de Moejahedeen assalama alaykoum wahrahmatoe allahie wabrakatoe, antwoord op vraag 5 is volgens mij de 3 de kalief Oethmaan ibn affaan het kan ook Omar ibn Chattaab zijn de 2 de kalief, maar ik zeg toch Oethmaan ibn Affaan vrede zij met hem en vraag 2 is denk ik soerat Nasser pittige vragen trouwens maar gair inshallah
Terug naar boven
3abd Arra7maan Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 16 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1017
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote 3abd Arra7maan Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 09 juli 2005 om 13:14
In eerste instantie geplaatst door 1a2b3c

In eerste instantie geplaatst door 3abd Arra7maan

Salaam aleikoum,

Leuke quizzz,

Vraag 3 is moelijk.

welnee joh;) vraag 1 en 4 zijn het moeilijkste



Vraag 1 niet zo denk ik.

Ga je een poging wagen. Ik heb gehoord dat google alles vind op het net, maar weet nog niet of dat wel waar is.

Terug naar boven
Malcolm X Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 november 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 992
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Malcolm X Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 09 juli 2005 om 14:16
Salaam Aleikum,

Vraag 1: moslimgeleerden verschillen van�mening over de vraag welke koranverzen als eerste werden neergezonden. Er zijn vier verschillende opvattingen, waarvan er slechts twee op bewijs vanuit de soenna steunen. Welke twee zijn dat? (je hoeft�de dalil er niet bij te geven).



(Ik zal op deze vraag nog terugkomen als ik de andere beantwoord heb.)


Vraag 2: ook over het vers dat als laatste werd neergezonden bestaan meningsverschillen. Er lijkt geen bewijs vanuit de ahadith te zijn dat een sluitend antwoord antwoord kan geven, omdat er geen eenduidig en sluitend bewijs voor is. Toch gaan de meeste ulema van een bepaald vers uit dat als laatste aan Mohammed vzmh geopenbaard zou zijn. Welke aya is dat? (hoeft weer geen dalil bij).



"En vreest de dag, waarop gij tot Allah zult worden teruggebracht." (vertaling al-Baqarah aya 281).



Vraag 3: Het Arabische begrip "aya" naar de verzen en kent vijf verschillende betekenissen naar gelang de context van het koranvers waarin het voorkomt. Noem zoveel mogelijk van deze vijf betekenissen op, of alle vijf natuurlijk.



Vers, regel, het (begeleidend) teken, mirakel, combinatie van vele ayah is Ruku (hoofdstuk/sectie)



Vraag 4: zijn verschillende korans in omloop, dwz dat er verschillen zijn in de manier van voordragen. In de meeste delen van Afrika in de "warsj" versie gebruikelijk, en in Egypte en de rest van de islamitische wereld de zogenaamde "hafs" versie. De bekende korangeleerde Ibn Moedjahid uit de vierde eeuw hijra (10e eeuw na chr.) verklaarde dat "zeven leeswijzen" rechtsgeldig waren. Dit baseerde hij op verschillende ahadith en tradities. Wat was zijn belangrijkte argument voor de "zeven leeswijzen"?



Hij basseerde dit op de hadith (bukhari) waarin stond dat er zeven toegestane ahruf van de heilige Quran zijn. Hij verklaarde zeven leeswijzen (qiraat) canoniek.
Ik moet nog even een keer op zoeken welke hadith dit was.



Vraag 5: de eerste geschreven versies van de koran werden op allerlei materialen verzameld: palmbladeren, perkament, stenen tafelen en schouderbladen van dieren. Na de dood van Mohammed vzmh werd er initiatief genomen de her en der verspreide koranfragmenten te verzamelen en op schrift te stellen, dwz op papyrus en perkament. Een van de khaliefen nam daartoe het initiatief. Wat was de naam van de khalief onder wie de koran voor het eerst werd verzameld?



De eerste Khalief Abu Bakr ra gaf hier opdracht toe. Onder Khalief Uthman ra werden er kopieen gemaakt van de 1e Quran en werden deze verspreid over de grootste steden in het gebied van de moslims. Dus Abu Bakr ra was de khalief onder wie de Koran voor het eerst werd verzameld.



Vraag 6: uit hoeveel soera's (hoofdstukken) bestaat de koran?



De edele Quran bevat 114 Soera�s (hoofdstukken)


Vraag 7: in welk jaar verscheen de eeste vertaling van de koran in het Nederlands?


1641
Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Amier Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 09 juli 2005 om 15:51

Salaam,

de meeste vragen worden inderdaad in het boek behandelt. Pittig misschien, maar in principe wel allemaal aardig algemeen bekend (behalve de laatste vraag denk ik) en in ieder geval goed op te zoeken in de literatuur en op internet.

Succes!

� Waarlijk, in het gedenken van God vinden de harten rust. � (Koran 13:28)
Terug naar boven
Malcolm X Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 november 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 992
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Malcolm X Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 10 juli 2005 om 05:20
Salaam aleikum,

Waren mijn antwoorden niet goed dan?
Volgens mij kun je ze voor een deel uit je kennis en voor een deel uit literatuur halen als je ze niet weet. Maar een aantal antwoorden behoor je wel te weten denk ik. Als moslim dan.

Salaam Aleikum,

Malcolm X

Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Amier Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 10 juli 2005 om 06:13

Assalamu alaikum,

of jouw antwoorden goed of niet goed zijn ga ik nu nog niet zeggen natuurlijk; dat zou niet eerlijk zijn tegenover de anderen die nog mee willen doen. Vanavond om negen uur (ongeveer) zal ik de uitslag bekend maken. Enne, dames en heren, niet spieken bij elkaar he!!!

� Waarlijk, in het gedenken van God vinden de harten rust. � (Koran 13:28)
Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Amier Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 10 juli 2005 om 14:26

Assalamu alaikum wa rahmatullahi wa barakatu,

hmmm, ik ben wel een beetje teleurgesteld in jullie leergierigheid broeders en zusters! De enige die serieus moeite heeft gedaan om antwoorden te vinden op de zeven (zeven maar!) vragen was onze broeder Malcolm X. Niemand is blijkbaar geinteresseerd in dat mooie boek. Of was het weer te lekker om achter de pc te zitten.

Anyway, Malcolm heeft ook nog eens de meeste vragen goed beantwoord, en krijgt dus van mij het boek opgestuurd. Ik zal per pm contact opnemen om te vragen waar ik het heen kan sturen. Hieronder geef ik de (volgens mij) goede antwoorden op de vragen.

Vraag 1: moslimgeleerden verschillen van mening over de vraag welke koranverzen als eerste werden neergezonden. Er zijn vier verschillende opvattingen, waarvan er slechts twee op bewijs vanuit de soenna steunen. Welke twee (koranverzen) zijn dat? (je hoeft de dalil er niet bij te geven).

Antwoord: de twee ayaat waarvan bewijs in de soenna te vinden is, zijn soera al-�Alaq, aya 1-5 (Lees op in de naam van uw Heer, die geschapen heeft,�) en soera al-Muddathir, aya 1-2 (O, gij ommantelde. Sta op en waarschuw.) De eerste (al-�Alaq, aya 1-5) wordt over het algemeen aangewezen als eerst geopenbaarde aya. Nummer drie en vier zijn soera al-Fatiha en de basmallah formule.

Vraag 2: ook over het vers dat als laatste werd neergezonden bestaan meningsverschillen. Er lijkt geen bewijs vanuit de ahadith te zijn dat een sluitend antwoord antwoord kan geven, omdat er geen eenduidig en sluitend bewijs voor is. Toch gaan de meeste ulema van een bepaald vers uit dat als laatste aan Mohammed vzmh geopenbaard zou zijn. Welke aya is dat? (hoeft weer geen dalil bij).

Antwoord: de meeste koranwetenschappers gaan ervan uit dat aya 281 van soera al-Baqara het laatst geopenbaarde vers is. Ook aya 282 en aya 278 van soera al Baqara worden genoemd.

Vraag 3: Het Arabische begrip "aya" verwijst naar de verzen in de koran en kent vijf verschillende betekenissen naar gelang de context van het koranvers waarin het voorkomt. Noem zoveel mogelijk van deze vijf betekenissen op, of alle vijf natuurlijk.

Antwoord: 1: "Wonder" zoals in soera al Baqara, vers 211: "En vraag de Israelieten hoe menig duidelijke aya Wij hen hebben gegeven."

2: "Duidelijk teken" zoals in soera al Baqara vers 248: "Waarlijk, de aya van zijn heerschappij is dat tot U de ark zal komen waarin rust is vanwege uw Heer."

3: "Een verbazingwekkende zaak" zoals in soera al Mu�minun vers 50: "En wij hebben de zoon van Maria en zijn moeder gemaakt tot een aya." (Dus een zaak waarover de mensen zich blijven verbazen).

4: "Waarschuwing" zoals in soera al Baqara, vers 248: "Waarlijk, daarin ligt voor U een aya."

5: "Bewijs" zoals in soera al Rum, vers 22: Een van Zijn ayaat is dat de schepping van de hemelen en de aarde en de verscheidenheid van uw talen en kleuren."

De meeste koranvertalingen houden geen rekening met de verschillende betekenissen van het woord aya.

Vraag 4: zijn verschillende korans in omloop, dwz dat er verschillen zijn in de manier van voordragen. In de meeste delen van Afrika in de "warsj" versie gebruikelijk, en in Egypte en de rest van de islamitische wereld de zogenaamde "hafs" versie. De bekende korangeleerde Ibn Moedjahid uit de vierde eeuw hijra (10e eeuw na chr.) verklaarde dat "zeven leeswijzen" rechtsgeldig waren. Dit baseerde hij op verschillende ahadith en tradities. Wat was zijn belangrijkte argument voor de "zeven leeswijzen"?

Antwoord: Ibn Moedjahid stelde dat het woord "harf" (letter) gelijkgesteld moet worden aan "qira�a" (lezing). De hadith van de profeet vzmh dat de koran in zeven "ahroef" (meervoud van harf) is neergedaald beteknd volgens hem dus dat er zeven geinspireerde leeswijzen zijn. Hij voerde dat terug op zeven beroemde koranrecitatoren uit de 2e eeuw hidjra wiens namen ik hier nu niet ga noemen, want het wordt al een aardige lap tekst.

Vraag 5: de eerste geschreven versies van de koran werden op allerlei materialen verzameld: palmbladeren, perkament, stenen tafelen en schouderbladen van dieren. Na de dood van Mohammed vzmh werd er initiatief genomen de her en der verspreide koranfragmenten te verzamelen en op schrift te stellen, dwz op papyrus en perkament. Een van de khaliefen nam daartoe het initiatief. Wat was de naam van de khalief onder wie de koran voor het eerst werd verzameld?

Antwoord: dat was hz. Abu Bakr. Tijdens zijn regeerperiode sneuvelden veel "huffaz" (mensen die koran van buiten kennen) in een beroemde veldslag tegen Musaylima die claimde de neiuwe profeet na Mohammed vzmh te zijn en de zakaat wilde afschaffen voor de stammen die zich onder hem verzameld hadden. Daarom stelde Abu Bakr een comite samen dat de koran (qur�an betekend zoveel als "het gereciteerde") op schrift moest stellen. Pas later, onder hz. Uthman, werd er een boek van gemaakt zoals we die nu nog kennen, de zgn Uthmaanse codex.

Vraag 6: uit hoeveel soera's (hoofdstukken) bestaat de koran?

Antwoord: weggevertje; 114.

Vraag 7: in welk jaar verscheen de eeste vertaling van de koran in het Nederlands?

Antwoord: 1641. Die vertaling was vooral bedoeld voor theologen om de valsheid van de profeet vzmh aan te kunnen tonen. Niet echt positief dus. Wel een heel interessante vertaling, in oud-nederlands. Ik heb een tijd geleden een boek gekocht waar een deel van die vertaling in te vinden is.

Wassalam,

Amier.

 

� Waarlijk, in het gedenken van God vinden de harten rust. � (Koran 13:28)
Terug naar boven
Juwairiyah Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 03 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 458
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Juwairiyah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 11 juli 2005 om 03:58
Nou nou Amier, je hebt me nieteens de kans gegeven antwoord te geven op je topic.. :(
Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Amier Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 11 juli 2005 om 04:07

Oh, nou, als ik weer eens een boek uit te delen heb zal ik je een pmmetje sturen zuster. Ik dacht dat ik wel lang genoeg deze kwis aangekondigd, er reageerden toch vrij veel mensen op de topic. Wist je de antwoorden?

Wassalam.

� Waarlijk, in het gedenken van God vinden de harten rust. � (Koran 13:28)
Terug naar boven
Juwairiyah Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 03 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 458
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Juwairiyah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 11 juli 2005 om 04:44
inshaAllah aghie, ik hou je eraan!

Weet je wat het was aghie, ik zag gisteren de topic staan bij actieve onderwerpen en ik wou erop reageren. Ik kreeg een foutmelding van Internet Explorer (MOET jullie bekend voorkomen), toen viel alles weg en kon ik de topic niet meer terugvinden. Ghayr inshaAllah.

Ik wist niet de antwoorden op alle antwoorden. Vraag 1, 4 en 6 had ik goed. Vraag 5 had ik fout, ik dacht altijd dat het 'Othmaan ibn 'Affaan was. Dus, ik had het waarschijnlijk zo ie zo verloren tegen Malcolm X. Gefeliciteerd!


Fi Amani Laah,

Ummu Amaanah
Terug naar boven
Malcolm X Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 november 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 992
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Malcolm X Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 14 juli 2005 om 17:30
Salaam Aleikum,

Inmiddels heb ik de boek ontvangen van broeder Amier. Mash�allah.
Ik wil allereerst stellen dat het mijn niet te doen was om de boek zelf. Misschien dat ik hem bij het uitlezen naar iemand anders zal doorsturen.

Ik vond het eigenlijk niet nodig dat broeder Amier kosten en moeite moest doen om mij het boek toe te sturen . Maar nu ik het heb, ben ik er heel blij mee. Mijn dank aan broeder Amier, die zijn beloftes aan het begin van deze topic is nagekomen. Een man van zijn woord, zoals een moslim behoort te zijn.


Salaam Aleikum,

Malcolm x
Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Amier Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 15 juli 2005 om 01:50

Nou nou

� Waarlijk, in het gedenken van God vinden de harten rust. � (Koran 13:28)
Terug naar boven
moslimboy212 Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 23 maart 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 736
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote moslimboy212 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 15 juli 2005 om 04:58

salaam aleykum.

om eerlijk te zijn wist ik het zelfs niet dat je een boek kon winnen.ik heb de opdracht gewoon niet goed gelezen (niet de eerste keer dat het gebeurd )maar als ik wist dat je een boek kon winnen dan had ik wel meer moeite gedaan.

waleykum salaam

laa ilaha illalah
Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.094 seconden.