Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Turkije minder in trek. Niet in de EU?

 Post Reply Post Reply
Schrijver
Rhido Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 06 februari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 66
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Rhido Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: Turkije minder in trek. Niet in de EU?
    Geplaatst op: 10 september 2005 om 12:39

As salaam aleykum,

 

In de media verscheen slecht niets over Turkije. Turkije komt momenteel met grote vrees niet in EU. Toch hoop ik dat de koppen recht worden gezet.

Vooral Duitsland, Nederland en Frankrijk zijn de mensen de laatste paar maanden tegen toetreding in de EU wat betreft Turkije.

Reden. Ze vinden Turkije te Islamitisch, Te arm en te groot. Dat te groot kan ik me wel bij voorstellen. Maar dat Turkije te Islamistisch en te arm is slaat nergens op. Als je ziet waarom Roemeni�, Estland etc en de oostblok landen toch in de EU zijn gekomen. Klopt niet want de mensen zijn ook arm. Ze hebben ook niet veel centen te makken. Te Islamitisch is ook geen juiste reden om Turkije af te weren.

O.A. Door Ataturk zal er meer recht van kerk en staat kunnen zijn. En te Islamitisch is voor mij een groot woord. Het gaat niet om het geloof. Ook was Turkije meerdere deel Christelijk geweest, had mij niets uitgemaakt. Ik maak me wel best wel zorgen of Turkije in de EU komt . Alleen omdat ze te arm en te Islamitisch zijn? Geen goeie reden opgave. Wat ik wel denk is dat de regels en wetten nog steeds niet rond is.

Wil Turkije in de EU komen dan zullen de regels en wetten op Europees grondniveau worden aangepast. Andere probleem is Cyprus. Ook daar zal men nog niet helemaal uit zijn. Turkije te Islamitisch en te arm. Ha,ha  ik geloof er niets van om alleen die redenen juist te geven TEGEN toetreding in de EU. Wordt er daarnaast misschien te veel moraal gehanteerd?

Het is nog niet rond, maar dat kan nog wel even duren!

Laten we hopen en bidden dat Turkije toch in de EU komt ook duurt het langer dan verwacht.

 

Salaam,

 

 

RHIDO

Terug naar boven
Rhido Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 06 februari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 66
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Rhido Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 10 september 2005 om 12:41
Aanvulling:  Alleen Groot Britanni� en Italie zijn ze wel VOOR de toetreding voor de EU wat betreft Turkije.
Terug naar boven
Murat Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 12 maart 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 755
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Murat Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 10 september 2005 om 12:46

Salaam,Beste Rhido

het is juist beter dat turkije niet in de EU gaat ze willen ons gebruiken en weggooien we moeten dingen tekenen als cyprus erkennen waar veel soldaten voor zijn gestorven is dit allemaal zomaar geweest al die soldaten opgefford voor cyprus en nu erkennen we het , ten tweede het is niet eens zeker of we er in gaan er gaan heel wat meer nieuwe regels komen die we in orde moeten brengen om binnen te treden, ten derde engeland ondersteunt PKK dus waarom zal je in gods naam binnen de EU gaan ???

Terug naar boven
Murat Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 12 maart 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 755
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Murat Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 10 september 2005 om 12:51

en ik wou nog vragen ben je een turk ???

Terug naar boven
Rahil Amin Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 07 september 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1624
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Rahil Amin Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 10 september 2005 om 13:59

Salaam Aleikum beste Murat,

Dat je het ergens niet mee eens bent is ok....Broeder rhido is je mede Moslim en je kan hem op zn minst eerst begroeten met de Salaam...ook al zou hij geen Moslim zijn dan hoef je toch niet zo heftig te reageren want er staat toch niks vervelends in zijn stukje? Wij als Moslims moeten het goede voorbeeld proberen te geven...niet alleen jij...maar ook ik en ieder ander.

Salaam.

Terug naar boven
Django Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 01 augustus 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 329
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Django Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 10 september 2005 om 16:22

Selam Alleykum,

Nou, ik woon in Turkije en voor mij hoeft het niet zo, en zo denkt de gemiddelde inwoner hier.

Struikelblok, is trouwens Cyprus en ze moeten een verklaring tekenen voor dat de onderhandelingen beginnen en dat willen ze niet, (en daarna kan er nog 10 jaar overheen gaan)doe maar zo'n aangepast lidmaatschap, zonder euro.

Islam is geen argument,het is een seculiere staat.

En, Turkije is niet arm meer,(de geografie van turkije is meer bepalend voor de leefstijl) en de economie is hier beter in groei dan in Nederland.Van alle landen die na de oprichting van de unie zijn toegelaten; waarvan ik de helft niet snap, is Turkije economisch juist sterk.

Wa'Selam

Bishmillah Rahman Rahiem....
It is in chancing, we find our purpose....
Terug naar boven
Martinuzz Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 06 oktober 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 833
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Martinuzz Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 10 september 2005 om 18:21
Ik ben in principe een voorstander van een integratie van Turkije op termijn, maar ik vind de kwestie Cyprus wel cruciaal, evenals de rol van het leger binnen de Turkse staat (maar Cyprus is duidelijk een nog actueel probleem).
Terug naar boven
3abd Arra7maan Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 16 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1017
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote 3abd Arra7maan Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 11 september 2005 om 03:19
Salaam aleikoum.

Misschien zal Turkije wel toetreden, aangezien er is overgeleverd dat Constantinopel veroverd zal worden als het Uur nabij is.

Een moslim die voor Eu toetreding is die geeft Constantinopel vrijwillig weg om deze later te veroveren. Dit is niet logisch en het is zeker goed om te weten wat de Islam hierover zegt.

Salaam aleikoum.
< =""> < ="">
Terug naar boven
Murat Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 12 maart 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 755
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Murat Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 11 september 2005 om 03:34

salaam, beste 3abd Arra7maan kan ej niet iets meer duidelijkheid brengen in je tekst

Terug naar boven
Martinuzz Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 06 oktober 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 833
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Martinuzz Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 11 september 2005 om 03:39
Constantinopel raakte al in 1453 onder islamitisch (i.c. Ottomaans) gezag en sinds plusminus 1914 is de meerderheid van de inwoners ook islamitisch.

Oh, wacht even, jij bedoeld verovering door niet-moslims? Staat daar iets over geschreven dan (wat opmerkelijk is aangezien dat natuurlijk puur hypotetisch was in vroeg islamistische tijden)? Waar staat het en wat is je bron?
Terug naar boven
3abd Arra7maan Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 16 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1017
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote 3abd Arra7maan Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 11 september 2005 om 03:59
In eerste instantie geplaatst door Murat

salaam, beste 3abd Arra7maan kan ej niet iets meer duidelijkheid brengen in je tekst



Salaam aleikoum

De Profeet (salla Allahu aleyhi wassalam) zei: �Het Uur zal niet aanbreken voordat de verste grens van de moslims in Boela zou liggen. Toen zei hij: �O Ali! �Ali zei: �Moge mijn vader en moeder voor u opgeofferd worden!� De Profeet zei: "Jij zult tegen de Romeinen vechten, en degenen, nie na jou komen zullen ertegen vechten, tot de beste mensen van de moslims, de mensen van de al-Hijaz, met hen zullen vechten en zij zullen niets anders vrezen dan Allah. Zij zullen Constantinopel met de Tasbih en de Takbir veroveren, en zij zullen een buit bemachtigen zoals nog nooit eerder is gezien- zij zullen hen verdelen door het met hun schilden op te scheppen. Sommigen zullen komen en zeggen "De Dajjal is in jullie land verschenen," maar hij zal liegen. Iedereen die aandacht aan hem besteed zal daar spijt van hebben en iedereen die hem negeert, zal er spijt van hebben.

Ibn Majaah 4094

Moe'adh ibn Jabal zei: "De Profeet zei: "Het bouwen van bayt al-Maqdis zal gevolgd worden door de vernieling van Yathrib, wat weer gevolgd zal worden door een zwaar gevecht, wat gevolgd wordt door de verovering van Constantinopel wat weer gevolgd zal worden door de verschijning van de Dajjal." Toen plaatste hij zijn hand op de dij of de schouder van degeen met wie hij sprak, en zei: "Dit is zo waar, als het feit dat je hier staat."

< ="">�
Terug naar boven
Martinuzz Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 06 oktober 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 833
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Martinuzz Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 11 september 2005 om 05:14
Dus de verovering van Constantinopel - 1453 - wordt volgens deze bron gevolgd door de komst van de dajjal. Hoe betrouwbaar is die bron (voor zover dat iets zegt) en kan je niet zeggen dat deze is geloochenstraft door de tijd?
Terug naar boven
Pfarrer Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 07 juli 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 316
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Pfarrer Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 11 september 2005 om 06:45
In eerste instantie geplaatst door Rhido

As salaam aleykum,

 

In de media verscheen slecht niets over Turkije. Turkije komt momenteel met grote vrees niet in EU. Toch hoop ik dat de koppen recht worden gezet.

Vooral Duitsland, Nederland en Frankrijk zijn de mensen de laatste paar maanden tegen toetreding in de EU wat betreft Turkije.

Reden. Ze vinden Turkije te Islamitisch, Te arm en te groot. Dat te groot kan ik me wel bij voorstellen. Maar dat Turkije te Islamistisch en te arm is slaat nergens op. Als je ziet waarom Roemeni�, Estland etc en de oostblok landen toch in de EU zijn gekomen. Klopt niet want de mensen zijn ook arm. Ze hebben ook niet veel centen te makken. Te Islamitisch is ook geen juiste reden om Turkije af te weren.

O.A. Door Ataturk zal er meer recht van kerk en staat kunnen zijn. En te Islamitisch is voor mij een groot woord. Het gaat niet om het geloof. Ook was Turkije meerdere deel Christelijk geweest, had mij niets uitgemaakt. Ik maak me wel best wel zorgen of Turkije in de EU komt . Alleen omdat ze te arm en te Islamitisch zijn? Geen goeie reden opgave. Wat ik wel denk is dat de regels en wetten nog steeds niet rond is.

Wil Turkije in de EU komen dan zullen de regels en wetten op Europees grondniveau worden aangepast. Andere probleem is Cyprus. Ook daar zal men nog niet helemaal uit zijn. Turkije te Islamitisch en te arm. Ha,ha  ik geloof er niets van om alleen die redenen juist te geven TEGEN toetreding in de EU. Wordt er daarnaast misschien te veel moraal gehanteerd?

Het is nog niet rond, maar dat kan nog wel even duren!

Laten we hopen en bidden dat Turkije toch in de EU komt ook duurt het langer dan verwacht.

 

Salaam,

 

 

RHIDO



Veel mensen zijn tegen Turkije vanuit onderbuikgevoelens (te islamitisch, te arm, te conservatief, te onduideijk.) De politiek is momenteel tegen omdat Turkije Cyprus niet wil erkennen. Dat is volgens mij een goede reden om Turkije niet in de EU te accepteren. Cyprus is namelijk een lidstaat van de EU. Het is natuurlijk van den zotte dat je een nieuw land toelaat tot de EU dat ��n van de landen, die nu al lid zijn, niet wil erkennen.

Turkije moet maar over zijn trots heenstappen en zoeken naar een diplomatieke weg om met Cyprus door ��n deur te kunnen. Een andere oplossing is er niet. Wil men dat niet, dan zal Turkije niet bij de EU kunnen.
Terug naar boven
Murat Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 12 maart 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 755
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Murat Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 11 september 2005 om 06:50
JA PFABBER HOPELIJK NIET , CYPRUS ERKENNEN LAAT ME NIET LACHEN KLAAR GEEN EU
Terug naar boven
islam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 09 oktober 2003
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2554
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote islam Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 11 september 2005 om 15:50

Als het over Palestina gaat, grote bekken genoeg, maar geef dan ook toe dat Cyprus ook bezet gebied is.
Om over 'de koerdische politiek' nog te zwijgen...

Turkije bij de EU, maar dan wanneer Turkije er rijp voor is.  Een unie kan alleen draaien als de lidstaten er een minimum aan dezelfde ide�en op nahouden, en dat die ide�en niet opgelegd worden door repressie van overheidswege.

Met of zonder godsdienst zouden er goede mensen zijn die goede dingen doen en slechte mensen die slechte dingen doen. Maar om goede mensen slechte dingen te laten doen, heb je godsdienst nodig.
Terug naar boven
Django Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 01 augustus 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 329
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Django Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 11 september 2005 om 16:38

Selam

Pfarrer, je klets iets recht wat krom is...  'niet een land erkennen dat al lid is'...

Je hebt Grieks-Cyprus en je hebt Turks-Cyprus, dat Turkse moet Grieks worden, grondgebied.....volg je hem.....?

Kimmie kan je ook andersom zien, Grieks-Cyprus is misschien wel van de Turken...

En wil je ophouden over de koerden hier, na 5 aanslagen, zou wel zo fijn zijn, die gasten hebben allemaal een turks paspoort en eten hun brood hier, dus wat? De Turken moeten maar het grondgebied opgeven omdat ze met hun koerd�sche wortels zitten? Gaat niet op, waarom, zoveel turken hebben een andere afsprong, mijn man b.v komt uit Mardin,zijn familie uit Syrie.Maar hij is turk, heel simpel.H�j gaat ook n�et brullen,dat mard�n maar Arab�sch moet worden.

Unie van ideen? Het homo-huwlijk?, gedogen van soft-drugs? De leden rollen zelf over elkaar heen. Maar het klopt wel wat je zegt,ideeen niet opgelegd worden door repressie van overhe�dswege, geld ook voor europa. (een  �dee en een stuk grondgebied daar zit wel even een versch�l tussen)

Maar zo als �k al ze�, als Turkije sl�m �s, nemen ze een aangepast l�d-maatschap zonder euro.

En wij praten makkel�jk, Turks-Cyprus daar wonen turken,geen grieken.

Wa'Selam

Bishmillah Rahman Rahiem....
It is in chancing, we find our purpose....
Terug naar boven
islam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 09 oktober 2003
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2554
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote islam Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 11 september 2005 om 17:15
En in Israel wonen joden, en geen palestijnen...
Met of zonder godsdienst zouden er goede mensen zijn die goede dingen doen en slechte mensen die slechte dingen doen. Maar om goede mensen slechte dingen te laten doen, heb je godsdienst nodig.
Terug naar boven
Django Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 01 augustus 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 329
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Django Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 12 september 2005 om 00:10

In eerste instantie geplaatst door Kimmie

En in Israel wonen joden, en geen palestijnen...

Nee, gemengd en in de Palastijnse gebieden niet. Dus?

Bishmillah Rahman Rahiem....
It is in chancing, we find our purpose....
Terug naar boven
Martinuzz Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 06 oktober 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 833
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Martinuzz Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 12 september 2005 om 00:35
Dat op Turks-Cyprus alleen turkstalige cyprioten wonen is een gevolg van de etnische scheiding na de inval van het Turkse leger op het noordelijk deel. Bevolkingsuitruil, in vroeger tijden heel gewoon. Na het verdrag van Lausanne zijn er ook heel wat etnisch Grieken vanuit klein Azie naar Grieks grondgebied vertrokken en turkstaligen in de andere richting. Overigens was minder dan twintig procent van de inwoners in 1960 etnisch Turks.
Het is meer een politiek spel geweest, maar de mensen zijn de dupe. Net als met het Koerdisch verhaal vind ik de vraag op zijn plaats of het ingrijpen gerechtvaardigd was. Iets oplossen heeft het militair vertoon in beide gevallen echter niet gedaan. Integendeel.
Terug naar boven
islam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 09 oktober 2003
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2554
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote islam Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 12 september 2005 om 04:22
Mooi samengevat.
Met of zonder godsdienst zouden er goede mensen zijn die goede dingen doen en slechte mensen die slechte dingen doen. Maar om goede mensen slechte dingen te laten doen, heb je godsdienst nodig.
Terug naar boven
Murat Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 12 maart 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 755
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Murat Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 12 september 2005 om 07:19

NIET IN DE EU GEEN GE OUWE HOER KLAAR

NIET AAN BEIDE KANTEN KLAAR

Terug naar boven
DruideHerne Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 24 juni 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 834
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote DruideHerne Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 12 september 2005 om 09:57
In eerste instantie geplaatst door Django

Selam

Pfarrer, je klets iets recht wat krom is...  'niet een land erkennen dat al lid is'...

Je hebt Grieks-Cyprus en je hebt Turks-Cyprus, dat Turkse moet Grieks worden, grondgebied.....volg je hem.....?

Kimmie kan je ook andersom zien, Grieks-Cyprus is misschien wel van de Turken...

En wil je ophouden over de koerden hier, na 5 aanslagen, zou wel zo fijn zijn, die gasten hebben allemaal een turks paspoort en eten hun brood hier, dus wat? De Turken moeten maar het grondgebied opgeven omdat ze met hun koerd�sche wortels zitten? Gaat niet op, waarom, zoveel turken hebben een andere afsprong, mijn man b.v komt uit Mardin,zijn familie uit Syrie.Maar hij is turk, heel simpel.H�j gaat ook n�et brullen,dat mard�n maar Arab�sch moet worden.

Unie van ideen? Het homo-huwlijk?, gedogen van soft-drugs? De leden rollen zelf over elkaar heen. Maar het klopt wel wat je zegt,ideeen niet opgelegd worden door repressie van overhe�dswege, geld ook voor europa. (een  �dee en een stuk grondgebied daar zit wel even een versch�l tussen)

Maar zo als �k al ze�, als Turkije sl�m �s, nemen ze een aangepast l�d-maatschap zonder euro.

En wij praten makkel�jk, Turks-Cyprus daar wonen turken,geen grieken.

Wa'Selam



Django is Cyprus een Grieks of een Turks woord?


Terug naar boven
Martinuzz Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 06 oktober 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 833
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Martinuzz Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 12 september 2005 om 11:03
In eerste instantie geplaatst door Django

(...)

Je hebt Grieks-Cyprus en je hebt Turks-Cyprus, dat Turkse moet Grieks worden, grondgebied.....volg je hem.....?
(Grieks Cyprioten waren er al voor onze jaartelling, Turks Cyprioten zijn er sinds het eind van de 16e eeuw. Hoort allebei op Cyprus inmiddels. 'Turks-Cyprus' bestaat echter sinds 1974 en is op gewelddadige manier tot stand gekomen. Grieks Cyprus, als afgescheiden van Turks Cyprus, had ook niet bestaan als er in Turks-nationalistische hoek niet het idee was ontstaan om een soort van absolute etnische segregatie tot stand te brengen.)

Kimmie kan je ook andersom zien, Grieks-Cyprus is misschien wel van de Turken...
(dat is een Turks-nationalistische versie, ja, maar dat is een koloniale opstelling die de spanning vergroot)

(..)

Hieronder wat over de spanningen op het eiland sinds het midden van de 20e eeuw:

Voordat het Turkse leger binnenviel was Cyprus onafhankelijk. Dit was het sinds 1960. Daarvoor was het een tijd half Brits, nadat de Britten het bestuur hadden overgenomen van het Osmaanse rijk in 1914.
Meer dan 80 procent van de inwoners was etnisch Grieks en velen steunden het idee van aansluiting bij Griekenland. De Britten willen daar niet aan meewerken (omdat zij het eiland hadden overgenomen van de Osmanen meenden zij dat niet goed te kunnen maken tegenover Turkije) en als een soort compromis wordt Cyprus in 1960 onafhankelijk. In reactie op de Britse afwijzing van aansluiting bij Griekenland was er in de jaren vijftig een Grieks nationalistische terreurgroep op het eiland actief geworden.

Na de onafhankelijkheid heeft de Turkse minderheid navenant veel politieke invloed (dertig procent van alle parlementszetels en ambtelijke functies). In de praktijk bleek dit echter de besluitvorming te blokkeren: veel besluiten werden geblokkeerd als er het vermoeden was dat het tegen het belang van Turks Cyprioten in was. (Vergelijk met het referendum over de Europese 'grondwet'.)
De Cypriotische president stelt dan in 1963 grondswetswijzigingen voor om die situatie te veranderen. Uit woede hierover vindt er georganiseerd geweld plaats van Turks Cypriotische groepen.
Er ontstaan een burgeroorlog-achtige situatie, met geweld van 2 kanten; dan weer eens meer, dan weer eens minder. In 1974 was er ook nog een staatgreep van 2 weken, maar dat is slechts van zijdelings belang in de situatie tussen etnisch Turken en Grieken op het eiland. Binnen die 2 weken had het Turkse leger van de chaos gebruik gemaakt om dan eindelijk een militaire invasie te ondernemen (daar waren al eerder vergevorderde plannen voor geweest).

Grondwettelijk hadden de Turken - net als de Grieken en de Britten - het recht om bij het in gevaar komen van de grondwet, zoals dat misschien dreigde in 1963, een unilaterale militaire interventie te ondernemen op het eiland.

De manier waarop het Turkse leger zich heeft opgesteld vanaf midden jaren 60 vindt ik echter onbegrijpelijk. In plaats van conflicten te sussen of mensen te beschermen hebben zij actief een rol gespeeld in het conflict en mede de escalatie veroorzaakt - met bewapening van Turks Cyprioten, het bombarderen van etnisch Griekse dorpjes en de voorbereiding van de invasie (die dus tot 1974 uit zou blijven).

De meeste Turkstaligen die nu op het eiland wonen - in de van Grieken gezuiverde zone - zijn overigens kolonisten van na 1974 en hun kinderen (de laatste zullen inmiddels wel ook Turks 'Cyprioten' geworden zijn, wat de situatie bemoeilijkt - zie Israel, zie de kolonies van Indonesi�).

Met andere woorden: het zou heel goed zijn geweest als Turkije de Turks Cyprioten actief (politiek) gesteund had bij problemen in haar moeilijke minderheidspositie. Het enige dat Turkije (lees: het leger - dat in Turkije het grootste deel van de 20e eeuw de facto niet gebonden was aan de politiek) echter gedaan heeft is het opstoken van een conflict, om vervolgens - toen het al veel te ver uit de hand was gelopen - een deel van het eiland te bezetten. Na de bezetting heeft men de situatie voor de toekomst ook nog eens bemoeilijkt door een transmigratie politiek. Dat is gewoon een kolonistisch beleid; iets anders kan ik er niet van maken. (Precies hetzelfde wat Indonesi� doet om haar positie te versterken in gebieden die nog niet Indonesisch - Javaans - genoeg zijn.)

Terug naar boven
Rhido Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 06 februari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 66
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Rhido Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 14 september 2005 om 08:58

Indonsi�? Javaans?

Aduh! Daar kom ik vandaan. Mijn Indoneische woorden bekennen dat wel 

Apa kabar? (hoe gaat het met je)

Tapi saya rindu! Sayang setelah tsunami itu, saya cemas.

(Maar ik heb heimwee! Helaas na die tsunami ben ik bezorgd!)

Hoe kom je daarop?

Ik was dit jaar in Turkije geweest. Ik hoop naast Indonesi�, Turkije uitgebreid een keer te zien.

Salaam,

 

RHIDO

 

Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Amier Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 14 september 2005 om 14:21
In eerste instantie geplaatst door Rhido

Tapi saya rindu! Sayang setelah tsunami itu, saya cemas.

Assalamu alaikum,

kangen sama Indonesia ya? Aku pernah tinggal di Semarang, Jawa Tengah. Aku waktu itu ik ut tukaran pelajar, dan hidup selama satu tahun di kota Semarang. Iku t SMA negeri, belajar bahasa Indonesia dan sedikit bahasa Jawa. Apa mas / adik Rhido dari Jawa atau pulau lain? Sudah lupa kebanyakan bahasanya, tapi masih inget sedikit ya! Susa loh, sudah lama!

Wassalam,

Amier.

� Waarlijk, in het gedenken van God vinden de harten rust. � (Koran 13:28)
Terug naar boven
Malcolm X Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 november 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 992
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Malcolm X Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 14 september 2005 om 15:17
Salaam Aleikum,

HEY! Dit is N E D E R L A N D! (Walanda)
Dus nederlands praten ja!
Ben je helemaal besodemieterd, dit is turkije niet...


Bab iku wingi wis diremburg.
Urip� wong ing ngalam donya iku abot.

(just kidding ;), leuk dat er eens iets anders wordt gesproken dan het saaie nederlands hier, afgezien van het arabisch dan.. ;) )

Salaam Aleikum,

Malcolm X
Terug naar boven
Engeltje Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 06 september 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 348
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Engeltje Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 14 september 2005 om 15:19
Ho hum, mijn roots liggen in indonesie, maar ik spreek de taal niet...

Oy, oy oy... ik schaam me diep :(
Een oog om een oog maakt de hele wereld blind.
- Ghandi
Terug naar boven
Martinuzz Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 06 oktober 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 833
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Martinuzz Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 14 september 2005 om 19:34

Leuk man, een beetje Bahasa op het forum! Zou nog leuker zijn als ik het beter kon lezen! :) (Ik had voor hierboven al woordenboekjes nodig! ;) )

Waar ik op doelde, Rhido, is dat Indonesi� op de gebieden die ze in mijn optiek min of meer gekoloniseerd heeft, jarenlang een transmigratie politiek heeft losgelaten. Dat wil zeggen dat Javanen en Madurezen (de 'dichtbevolkte' eilanden - Madura ligt voor de Javaanse kust, ter hoogte van Surabaya) een door de overheid georganiseerde migratie kregen naar andere gebieden in Indonesi�. Dat geeft spanningen. Kijk maar naar Maluku de afgelopen jaren en naar de problemen op Kalimantan midden jaren '90.
Ik vind het niet fout dat die mensen daar wonen, maar ik vind het geen wijs beleid van de Indonesische regering.

En om nog even terug te komen op dat 'gekoloniseerd' zijn van stukken Indonesi�:

Indonesi� heeft nog 1 onmiskenbare exploitatiekolonie:

Papua Barat en voorheen Timor Timur zijn bezet door Indonesi�. Een bezetting is volgens Lammers een 'vorm van migratie waarbij de migranten zich vestigen aan de top van de samenleving'. Het zijn geen Papua's die de kolonie Papua Barat besturen. Mensen van buiten, net als de Belanda2 van weleer (met als verschil dat Papua's met politieke ambitie nu voortdurend moeten vrezen voor hun leven). Oh ja, en de goud- olie- en andere opbrengsten komen uiteraard ook niet ten goede aan Papua.
Ook Maluku is via een militaire ingreep (die overigens 16 jaar heeft geduurd) ingenomen nadat daar bij het opheffen van de federatie de onafhankelijkheid was uitgeroepen. Maar goed, dat is oude koeien uit de sloot halen, aangezien Maluku aardig op weg leek naar integratie toe de troubles uitbraken.

Daarnaast zijn er delen van Indonesi� waar het vast een stuk beter zou gaan als ze geen koloniale behandeling vanuit Jakarta kregen:

Jakarta heeft na de onafhankelijkheid mijns inziens bepaalde delen van de koloniale staat die niet tot de natie behoren simpelweg overgenomen - Aceh, Maluku en op zijn minst delen van Celebes en Kalimantan. Op zich niks mis mee, want je kan je afvragen in hoeverre het een goed idee was geweest als al die gebieden afzonderlijke landjes waren geworden. Waar ik wel iets mis mee vind is dat deze gebieden een soort van gedwongen 'nationalisatie' opgelegd kregen. Kort na de onafhankelijkheid werd de federatie opgeheven en een centraal bestuur ingesteld vanuit Jakarta en onder dat bestuur waren bepaalde gebieden niet meer dan exploitatie-koloni�n: ze werden minimaal ontwikkeld en maximaal ge�xploiteerd.
Maar goed, ik stel het zo ook een beetje zwart-wit. Het is niet makkelijk om zo'n grote staat goed te besturen met beperkte middelen, lijkt mij. Ik heb makkelijk praten. En met het verschieden van de tijd zal Indonesi� vast steeds meer een natie worden en dat lijkt mij vooral positief.

Echt vreselijk zonde dat Megawati president is geweest. Met Gus Dur ging het de goede kant op, maar met Megawati was Indonesie weer terug bij af. Met de nieuwe president is het nog een beetje afwachten (ik krijg het nieuws te weinig mee de laatste jaren om het te volgen), maar ik heb een positief beeld.

 

Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Amier Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 15 september 2005 om 03:52

In eerste instantie geplaatst door Malcolm X

Salaam Aleikum,

Bab iku wingi wis diremburg.
Urip� wong ing ngalam donya iku abot.

Spreek jij javaans????? En ik maar denken dat je marokkaan was...

Even voor de vertaling van mijn stukje; het is gewoon een beetje "basa basi"; kletspraat. Ik heb lang geleden een jaar in Semarang op midden java gewoond in het kader van een uitwisselingsproject, en zodoende spreek ik nog een beetje indonesisch. Javaans is een andere taal, erg moeilijk met verschillende niveaus; hangt er vanaf of degene met wie je praat "hoger", "lager" of "gelijk" is. Nog een overblijfsel van de oude hinducultuur op Java. Ik begrijp er maar een heel klein beetje van.

Wassalam.

� Waarlijk, in het gedenken van God vinden de harten rust. � (Koran 13:28)
Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.125 seconden.