Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Jihad

 Post Reply Post Reply Pagina  <1 234
Schrijver
Maysun Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 15 december 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 43
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Maysun Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: Jihad
    Geplaatst op: 15 december 2005 om 11:27
heb je mijn topic wel goed doorgelezen.
Terug naar boven
Peter Pan Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 28 oktober 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2010
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Peter Pan Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 15 december 2005 om 11:23

Alleen bij de theoretische discussie wat goed en kwaad is, gaat het al mis.

Nogal pretentieus, derhalve.  Anderzijds waardeer ik je enthousiasme.

Succes.

Terug naar boven
Maysun Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 15 december 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 43
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Maysun Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 15 december 2005 om 11:13

salaamoe'alaykom,

Dit brengt ons naar een andere belangrijke hulpmiddel voor de bescherming van de belangen van de Oemmah en de mensheid - de Jihad.

Jihad betekent in feite 'streven' en het slaat op de onophoudelijke inspanning, die een individu moet leveren om zichzelf te verbeteren en te reinigen. Het slaat ook op de plicht van de Moslims, zowel op individuen als collectief niveau, om tegen alle vormen van kwaad, corruptie, onrechtvaardigheid, tirannie en onderdrukking te strijden, of deze onrechtvaardig nu tegen Moslims of tegen niet-moslims plaatsvindt. Jihad bevordert de rechtvaardigheid. Dit kan niet zonder macht. Een besef van rechtvaardigheid, dat eventueel niet afgedwongen kan worden, heeft geen praktische waarde.

Het is Moslims niet toegestaan om zelf of andere passieve slachtoffers te laten worden van onrechtvaardigheid of agressie door anderen. Het is niet menselijk dat iemand zo'n vernedering accepteert en daarom:

Toestemming om te vechten is gegeven aan degenen tegen wie gevochten wordt, omdat hun onrecht is aangedaan, voorzeker Allah heeft de macht hen bij te staan.

Degenen die ten onrechte uit hun huizen werden verdreven alleen omdat zij zeiden: "Onze Heer is Allah." - En indien Allah sommige mensen niet met behulp van anderen tegenhield, zouden ongetwijfeld kloosters, kerken, synagogen en moskee�n, waarin dikwijls de naam van Allah wordt herdacht, afgebroken zijn. Allah zal ongetwijfeld degene ondersteunen die Hem helpt - Allah is inderdaad Sterk, Almachtig.

Degenen die, indien Wij hen op aarde vestigen, het gebed verrichten en de Zakaat betalen en het goede bevelen en het kwade verbieden. En het eindbesluit in alles berust bij Allah.
(Qoeran 22:39-41)

De hierboven geciteerde verzen houden in, dat de verdediging van de religieuze vrijheid het meest gerechtvaardigde doel is, waarvoor de wapenen mogen en eigenlijk moeten worden opgenomen, anders, volgens een andere vers:"...zak de corruptie zich over de aarde uitspreiden."

Samen met het advies van de Profeet sws, dat hierboven genoemd is, zien wij dat van de Moslims niet alleen verwacht wordt dat hij de slachtoffer van tirannie helpt, maar ook degenen moet tegenhouden, die dit plegen om zo de maatschappij van rechtvaardigheid, vrijheid en eerlijkheid voor alle mensen te bewerkstelligen.

De Islam betekent zelf al vrede en de relatie van de islamitische staat met andere vreedzame staten wordt gekenmerkt door het uitwisselen van kennis en het bevorderen van wederzijdse belangen.

Met vijandige machten is de islamitische staat verplicht:

-Om de vijandigheid op alle mogelijke vredelievende manieren te weerstaan: En als zij tot vrede neigen, neigt u er dan ook toe en legt uw vertrouwen in Allah. Voorzeker Hij is Alhorend, Alwetend. (Qoeran
8:61)

-Als de vredelievende middelen geen succes hebben, wordt oorlog verplicht: Wie dan ook de verboden tegen jullie overtreedt, overtreedt dan gelijkelijk tegenover hem. (Qoeran 2:194)

-De staat mag de vrede instellen nadat de agressie is weerstaan:
En bevecht hen totdat er geen ongeloof en polythe�sme meer is en dat (alle) aanbiddingen voor Allah (alleen) is. (Qoeran 2:193)

Oorlog is slechts gerechtvaardigd als het een middel is om het goede te verdedigen en het kwaad te weestaan en mag niet uit hebzucht of valse trots gevoerd worden. Dit is de betekenis van Jihad "op de manier van God".

De Islam heeft een specifieke oorlogswetgeving. Bijvoorbeeld, Aboe Bakr, de eerste kalief na de Profeet sws, gaf het moslimleger de volgende aanwijzingen:"Wees niet wreed voor hen; dood hun kinderen, oude mannen of vrouwen niet; hak geen palmbomen om en brand ze niet af, verniel geen fruitbomen, slacht geen schapen of kamelen af, behalve dan voor voedsel. Als jullie mensen zien, die hun toevlucht in kloosters hebben genomen, laat hen dan veilig in hun toevluchtsoorden." In deze instructies kunnen wij de geest van de Islam zien; deze geest verafschuwt agressie, vernieling en bloedvergieten en houdt van rechtvaardigheid, genade en verdraagzaamheid.

De Islam eist voor de zelfverdediging en het beschermen van de vrede, dat de moslimgemeenschap en die maatschappijen, waaruit de moslimgemeenschap gevormd is, zo sterk moet zijn, dat geen enkele agressor in de verleiding komt, om hen aan te vallen en dat zij zich nooit op onkundigheid zullen beroepen als er verraad plaatsvindt.

Alle Moslims, met begrip van de geleerden en de verantwoordelijke mensen en leiders van de islamitische wereld, staan voor de grote en ontzagwekkende uitdaging om de eenheid, de kracht en de integriteit van de moslimgemeenschap te stimuleren en te verdedigen en voor het belang van de hele mensheid, voor het morele leiderschap en de wereld in de bres te springen.

salaamoe'alaykom

Terug naar boven
 Post Reply Post Reply Pagina  <1 234

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.094 seconden.