Islaam.nl Forum
in geloof is geen dwang???? |
Post Reply | Pagina <1 345 |
Schrijver | ||||||||||||||||||
DruideHerne
Senior Member Lid geworden: 24 juni 2005 Locatie: Nederland Online status: Offline Berichten: 834 |
Onderwerp: in geloof is geen dwang???? Geplaatst op: 07 juni 2006 om 05:02 |
|||||||||||||||||
Peter Pan,
Doordat je telkens aanhalingen doet van een bepaalde theologische intrepetatie van een deel van de Islam schep je denk ik toch een beeld wat niet geheel juist is. Want wanneer de Islam ansich zo geweldadig en intolerant zou zijn hoe verklaar je dan de vele anders gelovige gemeenschappen die in de voormalige strikt islamitische wereld leefden? denk aan de grote Joodse gemeenschap die altijd deel uitmaakte van marroko. De vrij grote Christen gemeenschappen in Egypte, syrie etc. Het moet toch duidelijk zijn dat teminste de Moslims in die landen er anders over dachten dan hoe jij telkens probeert te schetsen. Wat het huidige vijandige denken tegen Christenen betreft . Men zou wat meer rekening kunnen houden met het afgelopen kolonialisme van het westen in veel van die landen. Want zeg nu zelf was Duitsland nu zo populair net na de tweede wereldoorlog? Weet je er is pas geleden een film uitgebracht ,De eternal gardner, Kijk maar eens hoe geweldig westerse firma's zelfs nu nog in afrika omspringen met de mensen daar. Dit in aanmerking genomen vind ik het eigenlijk nog niet eens zo gek dat men in sommige landen terug grijpt op een heftigere vorm wat wellicht ook Islam is.Teminste in de ogen van weer die mensen. Maar je kan dit waarschijnlijk beter niet centraal stellen als DE ISLAM. Ik kan natuurlijk niet spreken voor de Islam:-) Maar dit wilik wel kwijt. Wanneer je rekening houdt dat vele mensenvoor honderden jaren maatschappelijk zijn verkracht, Dat vele van hen daarna zijn overgeleverd aan dictators die slechts de belangen van hun vroegere overheersers uitoefenen tegen de wens van de bevolking in, Dat waneer men vrhuisde naar andere landen om voor een deel aan die sociale elende te ontsnappen zich geconfronteerd weet met minachting van haast alles wat ze binnen hun eigen cultuur voor lief hebben, Ja dan vind ik de meeste Moslims eigenlijk best vreedzaam. |
||||||||||||||||||
Peter Pan
Senior Member Lid geworden: 28 oktober 2005 Locatie: Belgie Online status: Offline Berichten: 2010 |
Geplaatst op: 07 juni 2006 om 03:26 | |||||||||||||||||
Dat je hier geen reactie op krijgt!! Natuurlijk komt hier nog bij dat het wel heel aantrekkelijk gemaakt wordt te willen sterven als jihadist. Krijgen veel gelovigen vreemde ideeen van en maakt ze makkelijk slachtoffer van manipulatie. Ik vind het een nogal primitieve gedachte. |
||||||||||||||||||
Niets is lager dan te censureren wat men niet begrijpt. (Erasmus)
|
||||||||||||||||||
alzukar
Gebruikers Profiel
Verzend prive bericht
Zoek berichten van leden
Bezoek de website van deze gebruiker
Toevoegen aan adresboek
Senior Member Lid geworden: 07 november 2005 Locatie: Nederland Online status: Offline Berichten: 2589 |
Geplaatst op: 31 mei 2006 om 17:21 | |||||||||||||||||
[QUOTE=Peter Pan
Als een persoon tijdens de jihad sterft, krijgt hij een andere begrafenisprocedure. Als een gewoon iemand doodgaat, wordt zijn lichaam gewassen en netjes aangekleed, alsof hij naar de moskee gaat. Als een persoon tijdens de jihad sterft, wordt zijn lichaam niet gewassen, en zijn kleding niet verschoond. Deze persoon gaat het graf in precies zoals hij is gestorven. Het bloed getuigt voor hem tegenover Allah - een ereteken. Moslims geloven dat de engelen hem zullen behandelen als een speciale persoon voor Allah. Puur heidens! Men laat zogezegd de Schepper (via de aarde als "mond") het aan Hem geofferd bloed "proeven". En ook erg onbeleefd vanuit de optiek van de Koran die stelt dat Allah alziend en alwetend is (en dus van mensen geen extra "reminders" nodig heeft). |
||||||||||||||||||
Peter Pan
Senior Member Lid geworden: 28 oktober 2005 Locatie: Belgie Online status: Offline Berichten: 2010 |
Geplaatst op: 31 mei 2006 om 03:31 | |||||||||||||||||
Binnen de islam geen dwang? Ik begrijp niet hoe moslims bij deze uitspraak komen zonder het schaamrood op hun wangen te krijgen. Question :
|
||||||||||||||||||
Niets is lager dan te censureren wat men niet begrijpt. (Erasmus)
|
||||||||||||||||||
Peter Pan
Senior Member Lid geworden: 28 oktober 2005 Locatie: Belgie Online status: Offline Berichten: 2010 |
Geplaatst op: 29 mei 2006 om 08:23 | |||||||||||||||||
Weer even tijd om geloof, de islam hier, en tolerantie in de praktijk te laten zien. Terechtstelling katholieken moet wanbeleid Indonesi� toedekken Drie katholieke mannen zijn in Indonesi� ter dood veroordeeld omdat ze tijdens godsdienstrellen in Sulawesi moslims gedood zouden hebben. Veel getuigen en feiten zouden hun onschuld kunnen bewijzen. Maar daar heeft de overheid nu net geen behoefte aan. Ben van de Venn Het was een schokkend bericht dat 29 oktober 2005 naar buiten kwam. Drie christelijke meisjes waren op weg naar hun school in Poso, hoofdstad van de Indonesische provincie Centraal Sulawesi, onthoofd. De plaatselijke autoriteiten toonden zich vastberaden de schuldigen, ongetwijfeld moslims, op te sporen en te straffen. Sindsdien is niets meer gehoord van de zaak. Hetzelfde patroon is te ontdekken in een bloedig incident dat enkele maanden daarvoor plaatsvond in de voornamelijk door christenen bewoonde stad Tentena. Daar werd in mei een aanslag gepleegd op een markt waar varkensvlees verkocht werd, waarbij 22 mensen om het leven kwamen. Er werd niet eens een onderzoek ingesteld, laat staan dat het tot rechterlijke vervolging kwam. In schril contrast hiermee staat de op twijfelachtige gronden berustende terdoodveroordeling van drie katholieke mannen die tussen maart en juni 2000 enkele moslims gedood zouden hebben. Gratieverzoek afgewezen Fabianus Tibo (60), Dominggus Da Silva (42) en Marinus Riwa (48) zijn door een plaatselijke rechtbank ter dood veroordeeld omdat ze in 2000 moslims vermoord zouden hebben en daarmee het geweld in Poso zouden hebben aangewakkerd. Het Hooggerechtshof van Centraal Sulawesi en van Jakarta bevestigden het vonnis. Toch zijn er maar weinig mensen die geloven dat deze drie eenvoudige boeren werkelijk schuldig zijn aan het hun ten laste gelegde. Zij moeten fungeren als zondebokken. Wat er zich echt afgespeeld heeft in de gewelddadigheden tussen 1998 en 2001 waarbij tweeduizend mensen het leven lieten, mag niet aan de oppervlakte komen
Genegeerd Nieuwe getuigen Kinderen redden
Het gevolg van de incidenten was dat de hele katholieke infrastructuur in Poso in puin lag. De Theresiakerk brandde tot de grond toe af, evenals het priesterhuis, het ursulinenklooster, de school en het kindertehuis. En voor deze vernielingen werden uitgerekend drie katholieken verantwoordelijk gesteld, terwijl geen enkele moslim veroordeeld werd. Corruptie Voor Adnan Damanik, voorzitter van de synode van Kerken in Centraal Sulawesi, is het duidelijk dat de overheid er alle belang bij heeft dat dit beeld blijft bestaan. Daarmee wordt de werkelijkheid van corruptie bij de autoriteiten, het niet ingrijpen van de veiligheidsmensen en de betrokkenheid van het leger toegedekt. Volgen sommigen waren de gebruikte wapens zelfs van het leger afkomstig. Mgr. Suwatan vindt dat er personen zijn die in de dramatische conflicten een middel zien om goed geld te verdienen. Hij noemt een voorbeeld. De centrale regering heeft voor de slachtoffers van de conflicten fondsen ter beschikking gesteld. De voormalige deelregeringsleider van Poso en andere leden van de plaatselijke overheid zijn aangeklaagd wegens het verduisteren van dit geld. Dit soort lieden heeft er alle belang bij dat de gebeurtenissen niet verder onderzocht worden. Tijd dringt De voorbeeldbrief van Jubilee Campaign Nederland kunt u aanvragen via tel. (022) 8597902 of [email protected]. zie ook www.jubileecampaign.nl |
||||||||||||||||||
Niets is lager dan te censureren wat men niet begrijpt. (Erasmus)
|
||||||||||||||||||
ABTT
Groupie Lid geworden: 19 december 2005 Locatie: Belgie Online status: Offline Berichten: 418 |
Geplaatst op: 22 mei 2006 om 07:39 | |||||||||||||||||
Peter pan, jouw knipsels worden langer en langer, niet persoonlijk bedoeld. |
||||||||||||||||||
Constantijn: 315 Milaadiya
Waarom werkt Islaammail niet meer correct? |
||||||||||||||||||
Peter Pan
Senior Member Lid geworden: 28 oktober 2005 Locatie: Belgie Online status: Offline Berichten: 2010 |
Geplaatst op: 22 mei 2006 om 05:47 | |||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||
Niets is lager dan te censureren wat men niet begrijpt. (Erasmus)
|
||||||||||||||||||
Peter Pan
Senior Member Lid geworden: 28 oktober 2005 Locatie: Belgie Online status: Offline Berichten: 2010 |
Geplaatst op: 22 mei 2006 om 03:56 | |||||||||||||||||
Le Monde van verleden week donderdag. Een grote reportage uit Marokko. Een alarmerende reportage. Hoofdpersoon in het verhaal was een universitair docente, die om veiligheidsredenen(!!!!) alleen bij voornaam, Soukaina, werd genoemd. Toen Soukaina 20 jaar geleden werd aangesteld, waren er al vrouwelijke docenten. Slechts een van hen droeg een hoofddoek. In de loop der jaren werd haar universiteit bevolkt door steeds meer vrouwen, zowel studenten als docenten. Ook het aantal hoofddoekjes en gezichtssluiers nam toe.. Op een gegeven moment moest ze vaststellen dat aan haar faculteit zij de enige was zonder hoofddoek. Mocht ze het zelfs al niet hebben bemerkt, dan werd ze er wel door anderen op geattendeerd. Collega's begonnen aanmerkingen te maken als ze een blouse met korte mouwen droeg of als ze haar lippen had gestift. Bij herhaling legden onbekenden hoofddoeken in haar kastje. Nooit werd ze rechtsstreeks bedreigd, maar er was een constante druk om zich te conformeren!! Die druk werd uiteindelijk zo groot dat ze besloot tijdelijk op te houden met werken. In sommige gevallen nemen de hoeders van de islamitische gedragsregels wel degelijk hun toevlucht tot rechtstreekse intimidatie. Dat ondervonden onlangs de enige 5 vrouwelijke studenten aan de kunstacademie van Meknes die nog bloothoofds door het leven gaan. In hun postvakje troffen ze een anonieme missive aan waarin hun in naam van de islam(!!!!!!) werd verordonneerd een sluier te dragen. Le Monde: "Er is sprake van een stille revolutie. Een revolutie in de kleur van de islam: groen." Hoezo geen dwang? De orthodoxe islam staat, net zoals elk orthodox geloof, stijf van dwang en intolerantie. |
||||||||||||||||||
Niets is lager dan te censureren wat men niet begrijpt. (Erasmus)
|
||||||||||||||||||
anis
Newbie Lid geworden: 10 mei 2004 Locatie: Belgie Online status: Offline Berichten: 55 |
Geplaatst op: 22 mei 2006 om 03:55 | |||||||||||||||||
Salaam,
Islam is een volledige manier van leven die alle aspecten van het leven bespreekt: ecologie, economie, hygi�ne, etiquette, enz.... en ook godsdienst. Godsdienst is dus maar ��n van de aspecten van een groter alomvattend Islamitisch model. En in dit groter Islamitisch "model" geldt volledige godsdienstvrijheid. "In de godsdienst is er geen dwang" (Koran, 2:256) De Koran verbiedt Muslims uitdrukkelijk anderen te proberen dwingen tot de Islam. Daar is trouwens theologisch ook geen reden toe, vermits ook niet-Muslims volgens de Koran naar de hemel kunnen gaan. Volgens de Islam is het verwerven van het Eeuwig Leven immers niet gebonden aan lidmaatschap van een kerkgemeenschap, maar wel aan hoe men zich gedraagt. Mensen die zich gedragen volgens de Leringen van de Profeten die in hun midden gestuurd werden, kunnen naar de hemel gaan. "Zij die geloven, zij die het Jodendom aanhangen, de Christenen en de Sabi�rs die in God en de laatste dag geloven en die deugdelijk handelen, voor hen is hun loon bij de Heer en zij hebben niets te vrezen noch zullen zij bedroefd zijn." (Koran 2:62) In een Islamitische samenleving kan elkeen vrij zijn geloof belijden. "Wie het wil, die moet dan geloven en wie het wil, die moet maar ongelovig zijn." (Koran 18:29) Immers, Islam betekent: zich overgeven (aan God - in het arabisch: Allah). Dit kiezen voor God voor-onderstelt dat men vrij is om het te doen. Zonder godsdienstvrijheid, is Islam niet eens mogelijk. "Waarschuw de mensen, want jij bent slechts een waarschuwer. Je hebt niet de autoriteit om iemand te dwingen." (Koran 88:22-23) Muslims mogen ook niet oordelen over het geloof van anderen. Dit gaat zelfs zo ver dat er een Islamitische uitdrukking is die zegt dat wanneer een Muslim een andere Muslim van ongeloof beschuldigt, er al minstens ��n ongelovige is, nl. diegene die de andere beschuldigt van ongeloof. Immers, oordelen over geloof is iets wat alleen God toekomt. De Islam is gebouwd rond het centrale concept dat er geen god is dan God. Zich een goddelijke taak aanmeten, komt neer op zich gelijkstellen aan God, en is dus de zwaarste zonde die men zich kan inbeelden. Oordelen over het geloof van anderen, betekent het zich aanmeten van een taak die alleen God toekomt, en is dus een zware zonde. Wasalaam alajkoum. |
||||||||||||||||||
"Wendt u tot uw Heer en onderwerpt u aan Hem voordat de straf over u komt, want ...
(39:54) |
||||||||||||||||||
postpentacost
Senior Member Lid geworden: 24 februari 2005 Locatie: Nederland Online status: Offline Berichten: 2164 |
Geplaatst op: 21 mei 2006 om 17:52 | |||||||||||||||||
Kom nou Rahil, je kunt moeilijk volhouden dat er geen dwang is in de
Islam. Zowel de koran als de praktijk tonen dit overduidelijk aan. en mensen die dit aantonen vijanden van de islam noemen is al het bewijs dat er dwang is in de Islam; je mag namelijk geen kritische kanttekeneningen plaatsen |
||||||||||||||||||
16 Want God had de wereld zo lief dat hij zijn enige Zoon heeft gegeven, opdat iedereen die in hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft.(Johannes 3,16)
|
||||||||||||||||||
Rahil Amin
Senior Member Lid geworden: 07 september 2004 Locatie: Nederland Online status: Offline Berichten: 1624 |
Geplaatst op: 21 mei 2006 om 16:02 | |||||||||||||||||
Asalaam Aleikum broeder Murat, Als je al weet dat sommige mensen de leugenares hirsi magan geloven dan weet je ook haast bijna zeker dat ze ook allerlei anti-Islamitische propaganda die ze van het internet halen geloven. Deze mensen zijn duidelijke vijanden van de Islam. Salaam. |
||||||||||||||||||
Het paradijs is omgeven door moeilijkheden waar de �nafs� (het ego) niet van houdt, de hel is omgeven door de lusten die het ego strelen.
Overgeleverd door: Moslim |
||||||||||||||||||
Murat
Senior Member Lid geworden: 12 maart 2005 Locatie: Nederland Online status: Offline Berichten: 755 |
Geplaatst op: 21 mei 2006 om 15:41 | |||||||||||||||||
Vriend jij komt elke keer met verzen uit de Koran en de hadith. Kom we openen een nieuw topic waarin we over de Koran en de Bijbel over vrijheid van meningsuiting discussieren ? En dan mag je alle teksten van answering-islam kopieren ik zal er 1 voor 1 antwoord opgeven !! |
||||||||||||||||||
Peter Pan
Senior Member Lid geworden: 28 oktober 2005 Locatie: Belgie Online status: Offline Berichten: 2010 |
Geplaatst op: 21 mei 2006 om 09:54 | |||||||||||||||||
In geloof is geen dwang???
|
||||||||||||||||||
Niets is lager dan te censureren wat men niet begrijpt. (Erasmus)
|
||||||||||||||||||
Martinuzz
Senior Member Lid geworden: 06 oktober 2004 Locatie: Nederland Online status: Offline Berichten: 833 |
Geplaatst op: 19 mei 2006 om 18:18 | |||||||||||||||||
Volgens mij hebben gelovigen over het algemeen minder moeite in het respectvol omgaan met gelovigen van een andere religie die de geboden van de groep strikt naleven dan met vrije geesten vooral binnen de eigen groep (of voor wat men alszodanig beschouwt).
|
||||||||||||||||||
"J'ai regard� mon ennemi et je m'y suis vu" (Tiscali)
|
||||||||||||||||||
DruideHerne
Senior Member Lid geworden: 24 juni 2005 Locatie: Nederland Online status: Offline Berichten: 834 |
Geplaatst op: 19 mei 2006 om 17:52 | |||||||||||||||||
Peter Pan de wereld bestaat niet uit enkel Moslims en Christenen. sterker nog het merendeel van de mensen heeft een andere orgine. oecumene strekt zich daardoor wel wat verder uit:-) |
||||||||||||||||||
Peter Pan
Senior Member Lid geworden: 28 oktober 2005 Locatie: Belgie Online status: Offline Berichten: 2010 |
Geplaatst op: 19 mei 2006 om 11:03 | |||||||||||||||||
Fantastisch!!
|
||||||||||||||||||
Niets is lager dan te censureren wat men niet begrijpt. (Erasmus)
|
||||||||||||||||||
Khabir
Gebruikers Profiel
Verzend prive bericht
Zoek berichten van leden
Bezoek de website van deze gebruiker
Toevoegen aan adresboek
Groupie Lid geworden: 19 maart 2006 Locatie: Nederland Online status: Offline Berichten: 447 |
Geplaatst op: 19 mei 2006 om 10:44 | |||||||||||||||||
het gebeurt al, Ik onze dorp(stad) in Nederland. waar ik woon. |
||||||||||||||||||
5. Hij zei: "O, mijn zoon, verhaal uw broeders uw droom niet, anders zullen zij plannen tegen u smeden, want Satan is een openlijke vijand der mensen."
|
||||||||||||||||||
Peter Pan
Senior Member Lid geworden: 28 oktober 2005 Locatie: Belgie Online status: Offline Berichten: 2010 |
Geplaatst op: 19 mei 2006 om 10:04 | |||||||||||||||||
Ik geloof ook in de eocumene. Toch zie je dat dit een heel moeilijk proces is. De Samen-op-Weg gemeenten zijn verscheurd terwijl hierbij alleen protestanten tot elkaar dienen te komen. Hoe groot is dan niet de afstand tussen christenen en moslims. Eigenlijk is mijn grote wens dat katholieken naar moskeen gaan, moslims naar kerken, etc. Zal nog lang duren.
|
||||||||||||||||||
Niets is lager dan te censureren wat men niet begrijpt. (Erasmus)
|
||||||||||||||||||
DruideHerne
Senior Member Lid geworden: 24 juni 2005 Locatie: Nederland Online status: Offline Berichten: 834 |
Geplaatst op: 19 mei 2006 om 03:37 | |||||||||||||||||
Peter Pan met dit soort zaken moet je niet enkel naar een religie kijken maar ook naar een cultuur.
Mensen hebben een diepgaande behoefte tot indentificatie. Het is in dit proces dat culturen ontstaan. Binnen een bepaalde cultuur verwerft een persoon zijn bestaan. Hij vind daar zijn evenwicht. culturen waren er al voordat religies ontstonden. Het is wel zo dat op een gegeven moment deze culturen een bepaalde religie omhelsden. op zo een moment vormt de religie dus een van de kenmerken van een bepaalde cultuur. Wanneer nu een persoon zich bekeerd tot een andere religie dan wordt dit in het algemeen door de gemeenschap waartoe deze persoon behoort dit als zeer onaangenaam ervaart. Logisch want vor het gevoel is het alsof deze persoon zijn gemeenschap afwijst. Hij wordt dus het zwarte schaap:-)De discident. Dit is altijd een gevaarlijk proces. Niet enkel in de Islam! Het is hierom dat je zo voorzichtig zijn moet met bekeringen. Beter dan dit is het zoeken naar oecumene. Het zoeken waar onze waarden gelijkheid vertonen zodat we tot dezelfde norm kunnen komen. Dit moet bijuitstek een voorzichtig en respectvol proces zijn. Het bekeren van mensen is hier een erg slecht instrument. |
||||||||||||||||||
Peter Pan
Senior Member Lid geworden: 28 oktober 2005 Locatie: Belgie Online status: Offline Berichten: 2010 |
Geplaatst op: 19 mei 2006 om 03:32 | |||||||||||||||||
Ik surf een beetje rond op het net en verbaas me steeds meer over de totaal absurde uitspraak alhier dat in geloof geen dwang is. De leugen regeert. Waarom de islam vrijheid van godsdienst verbiedt Afvalligheid in de koran, tradities en de islamitische wet In 2006 zijn in Pakistan christenen gearresteerd die zich hadden bekeerd van de islam tot het christendom. In 2006 werd in Afghanistan, Abdul Rahman vervolgd door zich te bekeren van de islam tot het christendom, een �misdaad� waarop de doodstraf staat. Na enorme protesten van overheden over de gehele wereld, werd de berechting be�indigd en Abdul Rahman kon het land verlaten. Meer over de achtergrond van dit geval kan hier worden gevonden. Aangezien het Oosten en het Westen elkaar ontmoeten door het wereldwijde web, zullen wij meer van dergelijke verhalen horen, zelfs van christelijke martelaren. Afvalligen zijn zij die van religie veranderen, in dit geval de islam, of zij nu athe�st worden of zich bekeren tot een andere godsdienst. Wat moet er volgens de koran, de overleveringen (of de hadieth) en recente wettelijke uitspraken met hen gebeuren? Zijn deze moderne geestelijken en rechters van de oorspronkelijke islam afgedwaald? Dit artikel beschouwt en analyseert de bron van deze godsdienstwettige antivrijheid van de islam. De koran Toegeven moet worden dat de vanzelfsprekende doodstraf voor afvalligheid niet zo�n prominent thema in de koran is als men denkt. Bijvoorbeeld, de volgende verzen veroordelen het, maar de straf ervoor is gereserveerd voor het goddelijke oordeel op de Laatste Dag, want de bestraffing daarvoor is niet duidelijke hier op aarde: soera�s 2:217; 3:72, 86-87, 90; 4:137; 5:54; 16:106; 33:14; 47:25-27; 73:11; en 74:11. Vervolgens, overeenkomstig de historische context van soera 5:33 die verminking en kruisiging eist voor hen die oorlog voeren tegen Allah en Mohammed, keerden sommige Arabische stammen zich af van de islam, maar ook een herder werd vermoord en werd vee gestolen. Het gaat hier dus om meer dan alleen afvalligheid. Desondanks gebruikt de hadieth deze context om de dood voor afvalligen te rechtvaardigen. Is er alleen in de koran duidelijkheid over doodstraf voor afvalligheid hier op aarde? De volgende drie passages, uit het prille begin van de islam, de oorspronkelijke gemeenschap die Mohammed oprichtte, volstaan om dit te bevestigen. (1) Soera 4 werd geopenbaard in Medina over een periode van drie jaar (625-627 na Chr.). Destijds waren sommige moslims niet naar Medina vertrokken ondanks de uitnodiging daartoe. Een groep van hen, genaamd de huichelaars, had de islam geaccepteerd met de nodige reserveringen. Soms steunden zij Mohammed vanaf een geografische en godsdienstige afstand, bijvoorbeeld door het reciteren van gebeden op de typische moslimwijze. Op andere tijden, schenen zij de vijanden van de islam te helpen (zie Abul A'La Maududi, The Meaning of the Quran, vol. 1, blz. 361-62, voetnoten 116-117). In soera 4:88-89 vertelt Allah hoe de profeet met deze scrupuleuze huichelaars dient om te gaan.
Wij moeten twee opmerkingen maken over deze verzen. Ten eerste, Allah zorgt er zelf voor dat deze huichelaars afdwalen, en toch geeft hij opdracht hen te doden. Ten tweede, het Arabische werkwoord qatala (stamwoord q-t-l) wordt gebruikt en dit woord betekent uitsluitend vechten, doden, oorlog, strijd, of slachting. Vervolgens zegt vers 90 dat als deze nominale moslims naar vrede streven, niet naar oorlog, dan heeft Allah niet aan Mohammed de vrijheid gegeven hen te bestrijden. Hij moet hen toestaan te laten leven in hun staat van huichelarij. Echter, volgens vers 89, als zij niet wegtrekken en niet tot de islam terugkeren, dan zullen zij worden bevochten. Zo er is geen twijfel over het beleid van Mohammed inzake volledige afvalligen -de doodstraf. Voor wat betreft de laatste twee passages, laten wij hier Sayyid Abul A'La Maududi (� 1979), een traditionele en gerespecteerde commentator van de koran, aan het woord om ons door het islamitische beleid inzake afvalligheid te leiden, zoals geopenbaard in de koran (The Meaning of the Qur� an, vol. 2 van 6). (2) Soera 9 is het laatste hoofdstuk dat in zijn geheel moet worden verklaard. Tegen deze tijd heeft Mohammed een sterke militaire macht, en hij is nu gereed om voor ��ns en altijd met zijn tegenstanders �af te rekenen�. Drie verzen in deze soera bevelen het strijden tegen (djihaad) en dan het bevechten ( qital) van huichelaars en ongelovigen (73-74 en 123). In deze twee verzen, zijn de huichelaars en de ongelovigen geen volledige afvalligen. De koran zegt:
Deze twee verzen zeggen drie dingen over deze bijna-afvalligen. Ten eerste, dat de huichelaars zich afzijdig hielden van de islam, maar desondanks uitten zij soms woorden van steun. Op andere tijden verzetten zij zich tegen Mohammed, vooral tijdens zijn lange en moeilijke Taboek kruistocht tegen de Byzantijnse christenen laat in het jaar 630 na Chr. Zij weigerden te gaan. Mohammed kon dit twijfelachtige gedrag niet tolereren. Het belangrijkste was dat hij in dit late stadium geen oppositie kon tolereren. Ten tweede, het dubbelzinnigere woord djihaad wordt hier gebruikt. Dit impliceert dat het uiteindelijke bevel om de huichelaars en de ongelovigen te doden nog niet duidelijk was gegeven. Maar hen wordt een �pijnlijke bestraffing in deze wereld� beloofd. Hoe? In plaats van hen te doden, heeft de moslimgemeenschap andere methodes hen �te bestrijden� zoals afzondering, het ontkennen van hun eden in een gerechtshof, uitsluiting van banen en posities, en gebrek aan respect ( Maududi, volume. 2, p. 219, nota 82). Ten derde, de huichelaars wordt nog de kans geboden om spijt te betuigen. �Als zij dan berouw tonen, dan zou dat beter voor hen zijn�... Dit betekent, volgens Maududi, dat zij geen volledige afvalligen zijn, ondanks het feit dat zij woorden van ongeloof uitten. Maar deze kans voor spijt is kortstondig, zoals het volgende vers openbaart. (3) In soera 9:123 worden de huichelaars bij de ongelovigen gevoegd, dus nu zij zijn afvalligen. De koran zegt:
Maududi geeft twee verschillen tussen verzen 73 en 123 weer. Ten eerste, djihaad (stamwoord j-h-d) en qital (stamwoord q-t-l) worden respectievelijk in beide verzen gebruikt; en, ten tweede, slechts ��n sleutelwoord beschrijft de vijanden van de islam in vers 123, terwijl twee woorden hen in vers 73 beschrijven. Het enige verschil tussen de twee bevelen is dat in vers 73 de moslims werden gevraagd djihaad met hen te doen, terwijl in dit vers (123) krachtiger woorden: �bevecht hen� worden gebruikt, die bedoeld waren om indruk op hen te maken dat zij de huichelaars grondig en volledig zouden verpletteren. Een ander verschil in de bewoording is, dat in vers 73 twee verschillende woorden �ongelovigen en huichelaars,� worden gebruikt, terwijl in dit vers (123) slechts ��n woord: �ongelovigen� wordt gebruikt zodat de huichelaars alle aanspraak om moslim te zijn zouden moeten opgeven, want er was speelruimte voor deze concessie in het woord �huichelachtig�. (volume 2, blz. 253, voetnoot 121, toevoegingen zijn van mij) Maududi zegt dat het woord �huichelaars� als tijd voor gratie is bedoeld, maar dit woord is weggelaten en vervangen door �ongelovigen�, wat een gratie uitsluit. Bedenk dat soera 9:73-74 zegt dat huichelaars op ��n of andere manier hun ongeloof bekenden nadat zij tot de islam waren bekeerd, dus de implicatie van vers 123, toegevoegd aan verzen 73-74, is duidelijk en als volgt: deze tot huichelaars-verklaarde-ongelovigen dienen grondig en volledig te worden bestreden en verpletterd, ondanks het feit dat noch Maududi noch vers 123 het woord �afvalligheid� als zodanig gebruikt. De hadieth De hadieth is een verzameling van verslagen of tradities aangaande de woorden en daden van Mohammed die niet in de koran voorkomen. Deze literatuur vormt met de koran de basis van de latere klassieke wetgeving. Boechari (� 870) wordt beschouwd als ��n van de meest betrouwbare verzamelaars en redacteurs van de hadieth, zo niet de meest betrouwbare. Vier voorbeelden van Boechari en twee ahadieth door Maududi worden hier aangehaald en zijn voldoende om ons een idee van te geven hoe wreed de vroege islam afvalligen behandelde. (1) Boechari registreert deze verslagen vanuit een legale zetting die terug gaan tot Mohammed zelf. Zij geven drie redenen om het bloed van een moslim te vergieten. ��n daarvan is afvalligheid.
(2) Deze hadieth zegt dat sommige �athe�sten� naar Ali, de schoonzoon en neef van Mohammed, werden gebracht en dat hij hen levend verbrandde.
Klaarblijkelijk waren deze �athe�sten� vroeger moslims, maar zij volgden Mohammed niet langer. De islam van Ali en Ibn Abbaas, Mohammed�s familie, tolereerden geen godsdienstvrijheid, dus verbrandde Ali hen levend. Ibn Abbaas zou hen onthoofd hebben omdat vuur als straf slechts voor Allah gereserveerd is. (3) Nadat Mohammed sterft aan koorts in 632 na Chr., kwamen de stammen in Arabi� tegen de islam in opstand. Klaarblijkelijk volgden zij deze religie alleen maar omdat de profeet in militair opzicht sterker werd. Maar kort nadat hij stierf, werden ze ontrouw aan hem. Na de dood van Mohammed echter werd zijn rechterhand Aboe Bakr benoemd als opvolger of kalief (van 632-634 na Chr.). Hierna volgt hoe hij met de opstand omging:
In deze passage is zakaat �de verplichting om van de rijkdom te nemen� van de Arabische stammen. Aboe Bakr vecht fanatiek voor elk laatste beetje rijkdom van hen. Zelfs als zij een �stuk bindtouw� achterhouden, zal hij hen daarvoor bevechten. Uiteindelijk, was de eerste kalief succesvol. De stammen werden onderworpen. (4) Als laatste voorbeeld van Boechari�s verzamelingen, belooft deze hadieth een beloning op de Dag van de Opstanding voor het doden van afvalligen in de laatste dagen:
Vervolgens haalt Maududi twee ahadieth aan die hij als betrouwbaar beschouwt. Beide zeggen dat een christen of christenen die bekeerd waren tot de islam, er afkerig van waren, om vervolgens terug te keren naar het christendom. Ali, Mohammeds neef en schoonzoon en de vierde klief (van 656-660 na Chr.), werd vermoord terwijl hij aan het bidden was in een moskee. Hoe behandelt hij deze christenen? Op een verdraagzame wijze? (5) Deze christen werd vermoord nadat hij verklaarde dat Jezus Christus, Heer van hem was en mogelijk zelfs ook van Ali.
(6) Deze christenen werden als martelaar gedood, nadat zij zich realiseerden dat hun eerste godsdienst, het christendom, veel beter was dan alle andere godsdiensten, zelfs de islam. Neem nota van wat Ali hun kinderen aandoet.
Slavernij heeft een lange en afschuwelijke geschiedenis in de islam. [Engelstalige] Bron: De bestraffing voor de afvallige overeenkomstig de islamitische wet, voor de laatste twee ahadieth; en ga naar �Inzicht van de juist geleide kaliefs�, nrs. 6 and 7 Deze sectie van Boechari�s hadieth behandelt de afvalligen. De klassieke islamitische wet De sjaria is de islamitische wet die gebaseerd is op de koran en de hadieth. Fiqh is de wetenschap van het toepassen en het interpreteren van de sjaria, door gekwalificeerde rechters en rechtsgeleerden. Wij zullen twee van de meest wijdverspreide en invloedrijke scholen van de orthodoxe Soenni islam nader bekijken: die van Sjafii (� 829) en Malik (� 795). (1) Malik was ook een betrouwbare verzamelaar van de hadieth. In een lange hadieth, legt Malik de basis voor het legaliseren van executies.
De eerste groep afvalligen verlaat de islam voor iets anders, maar hen wordt niet de kans geboden spijt te betuigen. Zij worden gedood zonder de gelegenheid te krijgen spijt te betuigen omdat hun spijtbetuiging niet wordt erkend. Zij verborgen hun ongeloof en beleden de islam in het openbaar, dus ik denk niet dat men dergelijke mensen de gelegenheid moet geven spijt te betuigen en men moet hun woord niet accepteren. De tweede groep afvalligen verlaat de islam en maakt dat openbaar. Wat gebeurt er met hen? Voor wat betreft de persoon die de islam verlaat voor iets anders en het onthult, hij wordt uitgenodigd om spijt te betuigen. Als hij geen spijt betuigt, wordt hij gedood. Als zij spijt betuigen, dat wordt dit van hen geaccepteerd. De volgende hadieth in Malik betreft Oemar. Herinner uit de vorige sectie dat Aboe Bakr als eerste kalief (van 632-634) oorlogen met stammen voerde die de islam hadden verlaten en dat Ali, de vierde kalief (van 656-666) christenen doodde. Oemar was tweede kalief (van 634-644), en ook hij doodt afvalligen als onderdeel van zijn beleid, behalve dat hij hen drie dagen geeft om spijt te betuigen.
(2) Het volgende middeleeuwse handboek dat hoofdzakelijk is samengesteld door Ahmad ibn Naqib al-Misri (�1368), Reliance of the Traveler: A Classic Manual of Islamic Sacred Law, (vert. Nuh Ha Mim Keller, Beltsville, Maryland: Amana, 1994), vat de uitspraken van de Sjafii school van fiqh samen. Deze twee wetten behandelen de twee vereisten die nodig zijn om een afvallige ter dood te kunnen veroordelen en de verplichting van de kalief of zijn vertegenwoordiger.
Er is geen compensatie voor het doden van een afvallige.
De volgende achttien handelingen, die algemeen van aard zijn, gaan over het afstand doen van de islam.
De volgende wet zegt dat als men helder van verstand is en de leer van de Drie-eenheid overweegt, tot een ongelovige wordt:
Een latere wetgeleerde voegt daaraan het volgende toe:
De volgende wet is duidelijk over het uiteindelijke doel van de islam:
Samenvattend, deze wetten gaan allen over abstracte doctrines en geloofszaken, niet over fysieke handelingen zoals moord, niettemin vereisen zij de dood. Niemand mag zelfs spottend doen over de islamitische wet. Sommigen zijn hoogst doctrinair en gemaakt om verschillende islamitische doctrines te niet te doen ( nr�s. 5 en 6). Niemand mag een passage in de koran ontkennen (nr. 7). Hoe dan kan men van deze wrede verzen afstand doen? Seculaire wetenschap wordt niet toegestaan om te bloeien (nr. 17). Het is duidelijk dat deze wetten de vrijheid van godsdienst, van denken en spreken, verstikken. Kunnen of willen de islamitische landen de klassieke fiqh die in de koran en de hadieth geworteld is herzien of achter zich laten? Conclusie De reden dat de islam vrijheid van godsdienst uitsluit, is duidelijk. Het volgt zijn oorsprong. De koran kwam, naar verluidt, van Allah door Gabri�l, en Mohammed was ge�nspireerd door zijn goddelijkheid voorbeeld. De islamitische wet komt voort uit deze twee bronnen. Wanneer echter een godsdienst vrijheid van spreken en verschil van mening onderdrukt, dan getuigt het tegen zichzelf. Wat proberen de godsdienstige leiders te verbergen? Waarom is kritiek uitgesloten? Als de islam werkelijk de �uiteindelijke waarheid� en de �definitieve openbaring� is, dan behoeft het geen enkele uitdaging te vrezen. De leiders zouden in staat moeten zijn het te verdedigen door woorden alleen, want zijn aantrekkelijkheid is vanzelfsprekend. Mensen zouden vrijwillig en zonder bedreiging van geweld tot de islam moeten toestromen. Aan de andere kant, als de mensen het willen verlaten - een ondenkbare gedachte aangezien de islam zo ontzagwekkend is - dan zou dit moeten worden toegestaan zonder vervolging of omdat er een zwaard boven hun hoofden hangt. Het zou ideaal voor de islam zijn zich te hervormen. Gematigde moslims geloven dat de vanzelfsprekende doodstraf voor afvalligen geen juiste basis heeft in de koran en de vroege islam. Zij kunnen hierin gelijk hebben. Het is zeker geen overheersend thema. Maar kunnen of willen deze gematigden de islam hervormen betreffende dit onderwerp? Kunnen zij hun meer traditionele medemoslims die de hadieth en klassieke fiqh strikt volgen, hiervan overtuigen? Zullen zij talrijke artikelen en boeken schrijven, uitleggend waarom de doodstraf voor afvalligheid niet in de koran wordt gevonden? Dit zou overal samenlevingen ten goede komen, want het zou de deur voor velen openen om de islam, een belastende en strenge godsdienst, te verlaten. Zo niet, dan moet er een andere strategie worden gevoerd. Ten eerste, de islamitische wet mag nooit overal in de wereld worden opgelegd. Het is te streng en te barbaars. Vrijheid van godsdienst moet de ruimte worden gegeven. Zelfs als dat betekent dat de profeet, de koran en de islamitische wet worden bekritiseerd, dan nog is vrijheid beter dan onderdrukking. Ten tweede, leiders van de vrije wereld moeten druk zetten op onderdrukkende islamitische overheden. Ten derde, met de komst van het World Wide Web, stroomt informatie vrijelijk, als een schijnend licht in de duisternis. De gewone burger moet de islamitische onderdrukking volgen, door het verzenden van e-mails naar elkaar en betrouwbare weblogs ( blogs). Een welge�nformeerde gemeenschap is een vrije gemeenschap, en misschien kunnen de vrije burgers de onderdrukten over de hele wereld helpen. Een andere manier om te helpen, is bij te dragen aan gereputeerde organisaties voor de rechten van de mens. Addendum Maududi gebruikt soera 9:11-12 om het executeren van afvalligen te rechtvaardigen. Mohammed heeft een sterke militaire macht. Deze verzen zetten het beleid van Mohammed voort in soera 9:1-5 met het bedreigen van polythe�sten met de dood, hinderlagen en belegeringen.
Maududi zegt dat volgens de historische context, de �overeenkomsten� en �eden� geen politieke verdragen zijn, maar de acceptatie van de islam. Maar als zij hiervan afstand doen en de islam bespotten, dan worden zij afvalligen. Moslims zijn daarom geboden hen te bestrijden. Het Arabische stamwoord q-t-l wordt gebruikt. Bedenk dat het betekent: bestrijden, doden, oorlog, strijd en slachting. Het heeft geen ambigu�teit of een bredere betekenis, zoals djihaad dat wel heeft. De interpretatie van Maududi is echter niet zo zeker als het aanvankelijk schijnt. Het is zeer wel mogelijk dat �overeenkomsten� en de �eden� politiek van aard zijn. Verzen 3 en 4 ondersteunen deze politieke interpretatie, want Mohammed waarschuwt de polythe�sten dat zijn verdragsverplichtingen met hen tot een einde zullen komen, en op dat ogenblik waren zij geen moslims. Dus de polythe�sten verlieten de islam niet, omdat zij er helemaal geen onderdeel van waren. Maar tenminste werkt Maududi, ironisch genoeg, ijverig met het zoeken van de rechtvaardiging in de koran voor het doden van afvalligen van de islam. [Engelstalige] bron: De bestraffing van de afvallige volgens de islamitische wet, ga naar �Het bewijs in de koran van het gebod om de afvallige te executeren�. |
||||||||||||||||||
Niets is lager dan te censureren wat men niet begrijpt. (Erasmus)
|
||||||||||||||||||
Peter Pan
Senior Member Lid geworden: 28 oktober 2005 Locatie: Belgie Online status: Offline Berichten: 2010 |
Geplaatst op: 18 mei 2006 om 13:18 | |||||||||||||||||
Het lijkt me een goed idee de vreemde uitspraak die door moslims alhier wordt gedaan over dat er binnen geloof(voor hen dus de islam) geen dwang is, aan nader praktijkvoorbeelden te toetsen. Moslims in Nederland die kiezen voor het christendom, krijgen te maken met intimidaties en geweld. �De islam bewijst zo zichzelf een heel slechte dienst.� De Iraanse Vrezh (44) is christen en vluchtte in 1992 naar Nederland. Hij hoort niet bij de neo-christelijke asielzoekers die aanvankelijk door minister Verdonk het land zouden worden uitgezet, want Vrezh heeft met zijn gezin een verblijfsstatus gekregen. Vrezh werkt hier als voorganger. Zijn oud-landgenoten weten hem wel te vinden, zegt hij vandaag in Schepper & Co: hij wordt telefonisch met de dood bedreigd. �Als je niet stopt met evangelisatie onder moslims, zullen we je doodmaken.� Vrezh zegt dat andere bekeerde moslims hetzelfde overkomt. Met intimidatie krijgt bijna elke moslim te maken die christen wordt, zegt Cees Rentier van de Stichting Evangelie & moslims. Die druk om tot de islam terug te keren gaat ver, zegt hij. �Tot aan de aankondiging �we doen je wat aan� of �we maken je dood�.� �Mijn vader is vermoord door zijn broer, omdat hij christen was�, zegt de Afghaan Ahmad (26). Hij zegt te zijn bedreigd. In het asielzoekerscentrum waar hij verblijft, bleef het niet bij woorden: Afghanen hebben hem in elkaar geslagen, zegt hij. En ook hem is verteld dat hij bij terugkeer naar zijn moederland wordt vermoord. �Ik weet zeker dat ik doodga als ik terugga. Daar kan ik niet leven.� Volgens islamoloog Jan Slomp komen dreigementen en geweld in Nederland �vaker� voor. Ons land telt enkele honderden bekeerde Irani�rs, maar die zitten, zegt Slomp, �in de verborgenheid�. �U begrijpt bij dergelijke verhalen over bedreiging, wel waarom.� Rien van der Toorn, kerkelijk werker onder vluchtelingen bij de Stichting Gave, kent �tientallen bedreigde allochtone christenen�. De geuite dreigementen mogen verbaal zijn, loos zijn ze niet, zegt Rentier. �Maar dan hebben we het over mensen die terugmoeten naar Saoedi-Arabi�, Afghanistan of Iran.� Islamoloog Slomp: �Ik ken verschillende Iraanse christenen die terugmoesten en daar nu ondergedoken zitten. Voor je geloof uitkomen betekent dat je letterlijk geen leven meer hebt. Met het gebrek aan geloofsvrijheid bewijst de islam zichzelf een heel slechte dienst.� Het CDA-kamerlid Coskun ��r�z noemt zo�n behandeling van bekeerde moslims �anti-islamitisch�. �Alleen God kan leven nemen en geloofsdwang wijst de islam af.� Bedreiging is �verwerpelijk�. ��r�z wil dat justitie ertegen optreedt. �Of het nu in een asielzoekerscentrum of elders in Nederland is.� Dan moet er wel eerst een aangifte zijn. Die heeft Ahmad, de bedreigde Irani�r, nog niet gedaan. �Dat haalt weinig uit�, zegt hij. Ayhan Tonca, voorzitter van het Contactorgaan Moslims en Overheid (CMO) noemt de verhalen van ex-moslims 'schokkend�. Hij ziet een rol weggelegd voor de moskee�n in Nederland waar aan deze kwestie aandacht zou moeten worden besteed. Als het aan PvdA-Kamerlid Jeroen Dijsselbloem ligt, gaat minister van justitie Donner onderzoeken hoe ernstig de bedreigingen tegen de nieuwe christenen zijn, en hoe vaak die voorkomen.
|
||||||||||||||||||
Niets is lager dan te censureren wat men niet begrijpt. (Erasmus)
|
||||||||||||||||||
Post Reply | Pagina <1 345 |
Spring naar forum | Forum rechten Je kunt geen nieuwe onderwerpen plaatsen Je kunt geen antwoorden plaatsen Je kunt geen berichten verwijderen Je kunt geen berichten bewerken Je kunt geen enquêtes creëren Je kunt geen stemmen in enquêtes |
Deze pagina is gemaakt in 0.141 seconden.