Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Afspreken tijdens Ramadan

 Post Reply Post Reply
Schrijver
nirabm Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 16 september 2007
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 8
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote nirabm Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: Afspreken tijdens Ramadan
    Geplaatst op: 21 september 2007 om 10:55
Salaam,

Hoe gaat de Ramadan bij jullie?
Volgende vraag: Ik ken een jongen(moslim) en we willen afspreken. We hebben niks met elkaar of iets maar we willen gewoon iets gaan doen samen. het klikt erg goed tussen ons. Mag dit eigenlijk tijdens de Ramadan? Ik hoor namelijk van verschillende kanten verschillende dingen.

Alvast bedankt voor jullie reacties mochten ze komen.
Terug naar boven
Marocaantje Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 04 juli 2003
Locatie: Saudi Arabia
Online status: Offline
Berichten: 1819
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Marocaantje Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 21 september 2007 om 11:04

Asalaam 3alaikom Warahmatoellahi ta3ala Wabarakatoehoe,

Het vasten en alles wat er bij komt kijken, gaat goed, Elhamdoulilah. Hoe is het bij jou?

We hebben niks met elkaar of iets maar we willen gewoon iets gaan doen samen. het klikt erg goed tussen ons.

Dit snap ik niet helemaal. Er is niets tussen jullie, maar toch wil je afspreken met een jongen? Ik begrijp de beweegredenen hiervan niet.

Mag dit eigenlijk tijdens de Ramadan?

Wat tijdens Ramadan niet mag, mag buiten de Ramadan ook niet. Afspreken met iemand van het ander geslacht is dus zowel tijdens als na de Ramadan niet toegestaan. Alleen met een mahram erbij zou het mogelijk zijn.

Gayr InchaAllaah.

Jullie Zuster Fi Dien!!

"Wees oprecht tegenover elke Moslim en keer je af van de ongelovigen".
"Jihaad will continue & the resistance will continue until we have victory, or we will be martyrs"Sheikh Yassin
Terug naar boven
nirabm Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 16 september 2007
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 8
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote nirabm Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 21 september 2007 om 11:07
Nou. We willen wel afspreken maar we zijn geen "stelletje" of iets. we kennen elkaar eigenlijk niet echt goed. We zien elkaar vaak enzo omdat onze families bevriend zijn maar daar praten we niet veel met elkaar. in die zin bedoelde ik dat er niet echt 'iets' tussen ons is.
Terug naar boven
Marocaantje Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 04 juli 2003
Locatie: Saudi Arabia
Online status: Offline
Berichten: 1819
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Marocaantje Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 21 september 2007 om 11:11

Asalaam 3alaikom Warahmatoellahi ta3ala Wabarakatoehoe,

Ooh oke. Alsnog is dit niet toegestaan.

Nou. We willen wel afspreken maar we zijn geen "stelletje" of iets. we kennen elkaar eigenlijk niet echt goed. We zien elkaar vaak enzo omdat onze families bevriend zijn maar daar praten we niet veel met elkaar. in die zin bedoelde ik dat er niet echt 'iets' tussen ons is.

Als jullie serieuze plannen met elkaar zouden hebben, dan zou ik het begrijpen waarom je het wilt doen en dan zou je met een mahram erbij de ander persoon beter leren kennen. Vandaar mijn vraag.

Gayr InchaAllaah.

Jullie Zuster Fi Dien!!

"Wees oprecht tegenover elke Moslim en keer je af van de ongelovigen".
"Jihaad will continue & the resistance will continue until we have victory, or we will be martyrs"Sheikh Yassin
Terug naar boven
nirabm Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 16 september 2007
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 8
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote nirabm Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 21 september 2007 om 12:05
Ok, ik begrijp je punt. Ik zie alleen niet zo goed in waarom dat dan weer met een mahram erbij moet. Als je gewoon ergens iets gaat drinken. Maar dat kan aan mij liggen omdat mijn omgeving(moslims die ik ken zoals familie en veel vrienden) erg liberaal is en mijn ouders me vertrouwen.

Maar, bedankt voor de informatie.
Terug naar boven
oegt_qadr Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 03 maart 2007
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 60
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote oegt_qadr Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 22 september 2007 om 07:09

Assalamoe Alaikoem,

Dit heeft niks met liberalisme te maken. Het gaat hierom of jij de regels van Allah naleeft of niet. En wanneer Allah ons verbiedt om te gaan met het ander geslacht (afspreken, relatie's, vriend/ vriendin, etc.) dan hoor je dat ook niet te doen indien je godsvrees en imaan bezit.

De shaytaan is niet sterk, het is de mens die zwak geschapen is. Ergens gezellig drinken lijkt onschuldig, maar dat lijkt de kalme zee ook... waar ondertussen verschillende gevaren onder schuilen.

Vrees Allah lieve zusters, en doe geen dingen waar je later spijt van zult krijgen, gedenk Allah en blijf weg bij deze 'liberale' gedachtes, want deze behoren niet tot de islaam.

Assalamoe Alaikoem

Je kuisheid is je voorbeeld, je reinheid is je schoonheid en je godsdienst heeft je gekleed met waardigheid.
Terug naar boven
AmmatoelAziz Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 27 september 2004
Online status: Offline
Berichten: 1676
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote AmmatoelAziz Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 22 september 2007 om 10:46

                BismiLlah,

Wa Aleikoem assalaam wa ra7matu Allahi wa Barakatuhu

Alles is al gezegd en ik sluit me aan bij het bovenstaande advies. Relaties, afspreken is ten alle tijde niet toegestaan in de Islaam, ontmoetingen dienen te geschieden met een ma7ram erbij. Dit zijn de regels en wetten van Allah Meest Verhevene.

Kijk zuster hier boven geven onze zusters advies, het is aan jou wat jij met het advies doet, de ramadan is een maand van Barmhartigheid, genade en vergeving van zonden. Tracht de tevredenheid van Allah te krijgen en laten we ons bezig houden met datgene waar wij voor zijn geschapen, namelijk Allah aanbidden

gezegende Ramadan oegty, Moge Allah ons vasten,gebeden, goede daden accepteren, onze zonden vergeven, onze doe3a's verhoren en ons een plekje in het paradijs geven Ameen

7ayaakie Allah,

AmatoelAziz

 

       

O Allaah, sier ons met de schoonheid van Imaan, Leid ons en laat ons een middel van leiding voor anderen zijn, Ameen
Alle lof is voor Allaah Uit Wiens Bevel alle goede daden worden voltooid.
Terug naar boven
alzukar Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 07 november 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2589
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote alzukar Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 23 september 2007 om 12:59
Ik ben, als niet-moslim, benieuwd hoe het er in praktijk met bovengenoemde regels/wetten aan toe gaat. D��rover wordt niks gezegd dus eigenlijk vind ik de reacties die nirabm krijgt een beetje weinig creatief. Overigens zijn wij, als ouders van twee tienerdochters, ��k niet zo heel liberaal in de zin dat kinderen maar "aan de straat" moeten uitzoeken hoe het met relatie-vorming zit, en dat alles dan vanzelf wel op zijn pootjes terecht komt. Bep��ld niet mag ik wel zeggen. Maar op een zeker moment, zo vind ik, is je werk als opvoeder op dat terrein toch wel voltooid en moet je het aandurven om een kind je vertrouwen te geven.   
Terug naar boven
nirabm Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 16 september 2007
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 8
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote nirabm Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 24 september 2007 om 14:40
Bedankt voor jullie reacties.
Mijn mening is dat het afspreken enkel en alleen onder begeleiding geen succes kan zijn. Ik zou niet lekker kunnen praten met iemand in zo'n geval en dan leer ik iemand nog niet kennen. Verder weet ik van (vooral meisjes) jongeren van ongeveer mijn leeftijd dat ze toch wel afspreken. Of het nou mag of niet. Ik ken die meisjes en ze doen van alles stiekem. Is het dan niet beter het te doen zoals mijn ouders?? Ze willen de jongen zien en hem spreken. Ze willen weten waar ik naartoe ga en wanneer ik terug ben. Als ik dan niet kom opdagen weten ze waar ze moeten zoeken. In mijn ogen is het beter open en eerlijk te zijn, dan stiekem te doen. Als er niks gebeurt zie ik het simpelweg niet als een zonde.
Terug naar boven
alzukar Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 07 november 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2589
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote alzukar Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 24 september 2007 om 17:28
Laat je niet leiden door angst, nirabm
Terug naar boven
nirabm Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 16 september 2007
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 8
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote nirabm Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 24 september 2007 om 18:21
wie zegt dat ik me laat leiden door angst?
Terug naar boven
alzukar Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 07 november 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2589
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote alzukar Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 25 september 2007 om 05:07
Ik bedoelde te zeggen "goed zo, nirabm".
Terug naar boven
nirabm Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 16 september 2007
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 8
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote nirabm Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 25 september 2007 om 05:52
aha, op die fiets.
Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.031 seconden.