Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Zakaat en zakaat in Ramadan

 Post Reply Post Reply
Schrijver
A_en_S Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 31 augustus 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 233
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote A_en_S Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: Zakaat en zakaat in Ramadan
    Geplaatst op: 20 oktober 2004 om 07:31

Salaamoe alaikoem wr wb,

Misschien dat iemand me kan helpen met onderstaande vragen:

- Hoeveel procent van je jaarsalaris bedraagt zakaat nou? 5% of 2,5%?

- Hoeveel zakaat moet je (in de laatste week?) van de maand Ramadan betalen?

- En als je sieraden (zilver en/of goud) thuis hebt liggen, hoeveel belasting moet je daarover betalen?

Wassalaam, Soumaya..

Moge Allah soebhana wa ta'ala ons vergeven voor onze zonden.. Amien!
Terug naar boven
rafiaa Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 12 juni 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 132
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote rafiaa Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 21 oktober 2004 om 08:39

assalamoe aleikum,

zakaat is 2,5% (meestal stellen ze in de moskee een bedrag per persoon vast) Ik meen dit jaar 8 euro voor zakaat aan het eind van de ramadan.

Het gaat ook niet om je jaarsalaris het gaat om je vermogen. Het geld dus dat je overhoud na al je onkosten per jaar. Dus eigenlijk 2,5 % over je spaatgeld enover bezittingen die je hebt.

Ook over sieraden, maar de dagwaarde is natuurlijk veel minder als wat ze gekost hebben.Ik dacht dat je dan een bedrag per gram moest rekenen.Ik zoek het voor je op!

ik stuur je even een PM (die is dus verdwenen gisteren omdat hij te lang was en daarna de bieb dicht ging)

 

salaam rafiaa

"Wie vergeeft en zich verzoenend opstelt, Allah zal hem weten te belonen".
(soera Es-Sjoera)
Terug naar boven
layla-amin Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 06 januari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 37
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote layla-amin Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 10 november 2004 om 11:23

Salamalikoem,

Wij als gezin willen ook Zakaat betalen. Kan iemand mij precies vertellen hoeveel dit is. Ik hoor teveel verschillende bedragen.

layla-amin

Terug naar boven
happylady3113 Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 03 februari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 757
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote happylady3113 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 10 november 2004 om 14:55

Salaam aleikum,
In de koran staat: Geef wat je over hebt. 2:219 "... En zij vragen jou wat zij zullen geven. Zeg: 'Wat over is.' Zo verduidelijkt God jullie de ayat, zodat jullie nadenken."
Helemaal niet zo moeilijk dus.

Salaam happylady
Terug naar boven
subhanak Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 20 juni 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 3
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote subhanak Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 20 juni 2005 om 09:51

Kort en bondig: je betaalt zakaat op je spaargeld en op sieraden dat je hebt, die bedraagt 2.5%. Er bestaat ook 10% zakaat maar dat is voor gronden dat je hebt. Ik geef een voorbeeld je hebt een stukje grond en je wilt het verkopen, de grond leeft van allah (swt) want hij voed het met zijn regen. Waardoor je niks moet aan doen.

wa allah o a3lam

wa salaam o alaikom wa rahmatoe'allah wa baraktoe!

*subhana allah aladi ghalaka noer wa kalama moesa 3ala zabali tor!*

Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.094 seconden.