Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

sahrouia

 Post Reply Post Reply
Schrijver
hudayfah Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 23 november 2004
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 85
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote hudayfah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: sahrouia
    Geplaatst op: 25 november 2004 om 05:28
selam alaykom

ik ga inchalh in de zomer vacanti trouwen
ik ben een sahrouia oorspronkelijk stad is guelmime
ben daar nooit geweest maar ja
mijn man is daar gebeoren en getogen en wil een sahrouia band halen
ik hoop dat jullie weten wat dat precies is
het is meer met ouderwetse zelfgemaakte gitaren en oude grote darbokat
en de vrouwen zijn gesluierd elmalhaff
en de mannen hebben ook lang aan
en de bruid is dan meestal niet zichtbaar voor de andere mannen de melhaff over haar gezicht -i weet niet of ik dat precies doe vind het namelijk een raar idee - iedereen zie je wel maar hun kunnen je niet zien maar ja
traditie
maar is zon bruiloft haram ik weet het is een rare moelijke vraag maar ik wil het weten volgens mijn man is het niet haram niemand van de mannen die me ziet en geen electr muziek enz maar toch opgegroeid in europa vind het allemaal vreemd maar ja uit respect voor mn man en zn moeder die alleen woont in maroc wil ik het doen
wie o wie kan me verder helepen ik ben namelijk bang dat ik afhaak van de bruiloft als ik er al aan denk wat ik moet doen   en de laatste tijd zijn we het niet meer eens over de bruiloft en daar komen iritaties van en ruzies
maar toch willen we er aan werken
dus plese help mij

sahrouia bedankt jullie voor jullie reacties
Terug naar boven
hudayfah Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 23 november 2004
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 85
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote hudayfah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 26 november 2004 om 05:41
geen reactie ???

nee toch

het zekere voor het onzere nemen???
Terug naar boven
Oegt_merjem Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 22 oktober 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 244
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Oegt_merjem Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 03 december 2004 om 08:57
salamoe 3alaikoum wara7matuallahi wabarakatohoe oegtie,

Insha ALLAH wil ik je allereerst heel veel geluk wensenmet je bruiloft en weet dat elke verspilling op die dag teveel is.....

Mijn advies is neem geen band maar hou het gewoon simpel, je zegt dat je het voor je schoonmoeder doet maar weet dat je enkel en allen ALLAH moet proberen tevreden te stellen want de mens zal nooit tevreden zijn...ghair insha allah...

Voor zover ik weet zijn gitaren ook niet toegestaan en ALLAh weet het het beste

Insha ALLAH kun je op diverse sites meer informatie vinden over een islamitische bruiloft...

Moge ALLAH je bijstaan oegtie

asalamoe 3alaikoum wara7matuallah wabarakatohoe

je zuster merjem
La ilaha illa ALLAH......!!!!
Terug naar boven
tarah Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 16 oktober 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 419
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote tarah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 03 december 2004 om 09:31

salaam alaikoem,

ga naar www.al-islaam.com dan naar artikelen, dan naar fiqh en dan oordelen m.b.t. kleding en vrijetijdsbesteding, ik raad je aan om dit even door te lezen, er staat veel in over muziek, en ook ergens over muziek tijdens een bruiloft. ik hoop dat je iets aan deze informatie hebt insha allah.

Liefs Tarah

Terug naar boven
hudayfah Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 23 november 2004
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 85
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote hudayfah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 09 december 2004 om 11:32
selam alykom warahmato allh o barakato
ik wil jullie bedanken voor jullie reactie
ja inderdaad ik ben niets wijzer geworden
helaas


Terug naar boven
Oegt_merjem Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 22 oktober 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 244
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Oegt_merjem Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 09 december 2004 om 14:34
In eerste instantie geplaatst door hudayfah

selam alykom warahmato allh o barakato
ik wil jullie bedanken voor jullie reactie
ja inderdaad ik ben niets wijzer geworden
helaas





Hoezo niet oegtie??? Heb je op die sites gekeken? Muziek is niet toegestaan in de islam...dan weet je toch voldoende??? Ghair insha allah
La ilaha illa ALLAH......!!!!
Terug naar boven
tarah Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 16 oktober 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 419
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote tarah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 09 december 2004 om 15:34

jah idd...

in die site die ik je gegeven had, staat ook dat er op een bruiloft wel op een daff ofsow iets gespeeld mag worden voor de vrouwen, maar ik weet het niet precies meer, dus moet je zelf nog even nakijken...

Liefs Tarah

ma'asalama

Terug naar boven
Islamiya Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 07 december 2004
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 83
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Islamiya Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 10 december 2004 om 14:01

assalaam oe alaikoem,

liefste oegty, ik heb gekeken op www.al-islaam.com

Hieronder lees je wat de imams ervan zeggen...

De standpunten van de Islamitische geleerden (imams): 

Al-Qaasim (moge Allah hem zegenen) zei: Zingen maakt deel uit van leugens. Al-Hasan (moge Allah hem zegenen) zei: Als er muziek gedraaid wordt tijdens een diner uitnodiging (waleemah), accepteer deze uitnodiging dan niet. (al-Jaami door al-Qayrawaani, p. 262-263).  

Sheikh al-Islam Ibn Taymiyah (moge Allah hem zegenen) zei: Het standpunt van de vier Imams is dat alle soorten muziekinstrumenten haraam zijn. Er is in Saheeh al-Bukhaari en ergens anders verslag gedaan van het feit dat de Profeet (vzmh) zei dat er tussen zijn Ummah mensen zullen zijn die zinaa, zijde, alcohol en muziekinstrumenten toestaan en dat ze zullen veranderen in apen en varkens�.Niemand van de volgelingen van de imams vermelde enige strijd omtrent de zaak over muziek. (al-Majmoo�, 11/576). 

Al-Albaani (moge Allah hem zegenen) zei: De vier madhhabs zijn het er mee eens dat alle muziekinstrumenten haraam zijn. (al-Saheehah, 1/145). 

Ibn al-Qayyim (moge Allah hem zegenen) zei: De madhhab van Abu Haneefah is de strengste in deze beschouwing en zijn opmerkingen zijn tussen hen het ruwst. Zijn metgezellen beweren duidelijk dat het haraam is om naar alle muziekinstrumenten te luisteren, zoals de fluit en de drum enz., zelfs het tikken met een stok. Zij beweerden dat het een zonde is. Dit betekent dat deze persoon een faasiq (opstandige slechtdoeners) is wiens verklaring moet worden verworpen. Ze gingen verder dan dat en zeiden dat het luisteren naar muziek fisq (opstand, zondigen) is en het genieten ervan is kufr (ongeloof). Dit zijn hun woorden. Ter ondersteuning vertelden zij een hadith die niet kon worden toegeschreven aan de Profeet (vzmh). Ze zeiden: Hij zou proberen het niet te horen wanneer hij voorbij ging of het in z�n nabijheid. Abu Yoosuf zei, dat betrekking heeft op een huis waar men het geluid van muziekinstrumenten kan horen: Betreed het zonder hun toestemming, want het verbieden van slechte handelingen is een verplichting. En wanneer men niet in staat is om binnen te gaan zonder toestemming dan kan men de verplichte dienst (van het genieten van het goede en het verbieden van het slechte) niet vervullen. (Ighaathat al-Lahfaan, 1/425).

Er staat nog vele meer: maar hopelijk heb ik het door dit hier erop te zetten wat gemakkelijker gemaakt voor jouw. Alvast gefeliciteerd, Ghair insha-Allah!

wassalaam oe alaikoem, Islamiya

Alleen zijn is niet goed, dan sta je niet sterk, SAMEN in Islam, dat is ons werk!
Terug naar boven
Islamiya Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 07 december 2004
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 83
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Islamiya Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 10 december 2004 om 14:08

Assalaam oe alaikoem,

ik weer, heb verder gekeken en kwam tegen wat Tarah zeide:

Lees hieronder:

Een gepaste uitzondering 

Een uitzondering op het bovenstaande is de daff � zonder enige ring (d.w.z. een handdrum dat lijkt op een tamboerijn, maar zonder gerammel) � die werd gebruikt op Eids (feesten) en bruiloften. Dit is aangetoond door Saheeh verslagen. Sheikh al-Islam (moge Allah hem zegenen) zei:

Maar de Profeet (vzmh) maakte een uitzondering voor zekere types muzikale instrumenten voor bruiloften en dergelijke. En hij gaf vrouwen toestemming om de daff te bespelen op bruiloften en op verheugende gelegenheden. De mannen bespeelden in zijn tijd geen daff en klapten ook niet in hun handen. In al-Saheeh is overgeleverd dat hij zei: �Klappen is voor vrouwen en tasbeeh (het zeggen van �Subhaan Allaah�) is voor mannen�. En hij vervloekte vrouwen die mannen imiteren en mannen die vrouwen imiteren, want zingen en de daff bespelen zijn zaken die vrouwen doen. De Salaf waren gewend om elke man die dat deed mukhannath (verwijfde man) te noemen � En hoeveel zijn er tegenwoordig wel niet!  

Wassalaam oe alaikoem, jullie zuster in ISlam. Islamiya

Alleen zijn is niet goed, dan sta je niet sterk, SAMEN in Islam, dat is ons werk!
Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.094 seconden.