Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Stukje al-hadith...

 Post Reply Post Reply
Schrijver
Yassira Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 21 augustus 2004
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 662
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Yassira Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: Stukje al-hadith...
    Geplaatst op: 09 december 2004 om 11:26

In deze Hadieth die is overgeleverd op gezag van Hoedhaifah ibn Al-Yamaan t staat:

De mensen vroegen de Profeet (salla Allah ou 'aleyhi wa sallem) over het goede en ik vroeg hem over het slechte omdat ik bang was dat het mij zou overkomen!

Ik zei tegen hem: O Boodschapper van Allah, voorheen leefden wij in Djaahieliyyah en slechtheid (i.e ongeloof, doodslag, ontucht e.d.) toen zond Allah voor ons dit goede (Islaam, Imaan, veiligheid, kuisheid, �), zal er na dit goede ook slecht komen?
Hij (saw) zei: Ja!.
Ik zei: Komt er na dat slechte ook weer goeds?
Hij (saw) zei: Ja, alleen zal het niet zuiver zijn!
Ik zei: Wat is de onzuiverheid daarvan?
Hij (saw) zei: Een volk dat een andere soennah (weg) dan mijn Soennah gebruiken en leiding krijgen van iets anders dan mijn Leiding, je herkent het aan hun (i.e. daden) en keurt het af!
Ik zei: Komt er na dat goede slecht?
Hij (saw) zei: Ja, uitnodigers die aan de deuren van de Hel staan te roepen, wie hun uitnodiging accepteert zal er in belanden!

Ik zei: O Boodschapper van Allah kunt u hen voor ons beschrijven?

Hij (saw) zei: Ja, zij zijn van onze huid (i.e volk, taal, religie), en spreken met onze tong (i.e. taal -Arabisch-)!
Ik zei: O Boodschapper van Allah, wat adviseert u mij om te doen als ik deze zaak tegenkom?

Hij (saw) zei:Houd je vast aan de groep (Al-Djama�ah) van de moslims en hun Imaam (leider)!
Vervolgens zei ik: Wat wanneer zij geen Djama�ah noch een Imaam hebben?

Hij (saw) zei: "Laat dan al die groepen (sekten) ook al moet je jezelf aan de wortels van een boom vast bijten totdat je overlijdt! Blijf daarop (i.e. houd je vast aan de Djama�ah van de moslims en gehoorzaam hun leiders zelfs wanneer zij zondigen)!"(1)

(1)Overgeleverd door Al-Boechaarie nr. 3606 en 7084 met commentaar van Al-Haafidh Ibn Hadjer Al-Asqalaanie in Al-Fath deel 13 blz.45-48.

Moge Allah swt ons de goede weg laten tonen, Amien!
Moge Allah swt ons doe'as verhoren, Amien!
Moge Allah swt ons zegenen, Amien!
Wa �Alaikoem Salaam wa Rahmatoellahi wa Barakatoeh

*Moslima_Y*
*"Inna Llahou ma3a sabirien"*
Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.094 seconden.