Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Onderwerp geslotenERROR DARWIN:d

 Post Reply Post Reply Pagina  <12345 8>
Schrijver
islam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 09 oktober 2003
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2554
Directe link naar dit bericht Onderwerp: ERROR DARWIN:d
    Geplaatst op: 04 januari 2005 om 11:33

Eigenlijk vroeg jij of een sidderaal zijn electriciteit van bliksem krijgt, waarop ik 'nee' geantwoord heb.  Verder is het toch wel algemeen geweten dat heel wat biologische systemen met elektrische stromen werken, zonder electriciteit lag jij nu dood, bij gebrek aan een werkend zenuwstelsel. Hoe het bij een sidderaal precies komt, zou ik niet weten, maar dat wil ik best een keer bekijken.  Verder moet je beseffen dat omdat sommige dieren merkwaardige dingen kunnen, dit niet tot de conclusie 'god bestaat' lijdt... 

En voila (heb was trouwens erg makkelijk te vinden, dus het verbaast me dat je het niet kon vinden):

"De sidderaal beschikt over drie elektrische organen. Dit zijn omgevormde spieren die ter verdediging of om prooi te doden schokken van een hoog voltage kunnen opwekken. Elk orgaan bestaat uit vele elektroplaatjes die elk op zich maar een klein schokje geven, maar met zijn allen goed zijn voor een spanning van vele honderden volt. Zulke schokken kunnen een kleine vis gemakkelijk doden en geven mensen een flinke schok.

Het grootste orgaan ligt aan weerskanten van de wervelkolom en wordt vooral gebruikt ter verdediging. Prooidieren worden verdoofd met het 'orgaan van Hunter' dat aan de buikzijde ligt. Met het in de staart gelegen 'orgaan van Sach' worden zwakke elektrische impulsen geproduceerd, die een elektrisch veld rondom de vis in stand houden. Bovendien kan de vis ook langzame trillingen van laag voltage opwekken om hem te helpen navigeren in schemerig water, waar ogen van weinig nut zijn."

http://www.natuurinformatie.nl/asp/page.asp?alias=nnm.faqs&a mp;view=museumkennis&id=i000236

Gr Kim

Met of zonder godsdienst zouden er goede mensen zijn die goede dingen doen en slechte mensen die slechte dingen doen. Maar om goede mensen slechte dingen te laten doen, heb je godsdienst nodig.
Terug naar boven
Anne Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 17 december 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 841
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 04 januari 2005 om 11:57
In eerste instantie geplaatst door elroyal

Het klopt van geen kanten.�


Nou dat zou ik nog niet meteen zeggen. Het klopt van sommige kanten, maar van andere niet. Sommige dingen kan je heel goed vanuit de evolutietheorie verklaren (zoals dierlijk gedrag of fysieke overeenkomsten) maar andere dingen niet. Waar slaat bijvoorbeeld instinct op? Hoe kan het dat dieren in het rampgebied van de tsunami het gevaar voelden aankomen en wegvluchtten? Het zijn onverklaarbare dingen.

Het is net als een wiskundige theorie die bepaalde dingen verklaart, maar niet de uitzonderingen op de regel.
Terug naar boven
Boraq Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 30 december 2004
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 104
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 04 januari 2005 om 12:15
dat verklaart niets van het ontstaan van een sidderaal volgens de evolutietheorie
ik kan ook ff google naar info over dieren, maar wat zegt je evolutietheorie over het ontstaan

- en een haai kan 1 druppel bloed op kilometers afstand ruiken !wat zegt je toevalligheidstheorie hierover

- een kat graaft zijn uitwerpselen in de grond, een hond niet , wat zegt je toevalligheidstheorie hierover ?

- profeet Mohammed sallahoe allayhim wa sallam heeft gezegd dat we geen honden in huis mogen houden, katten wel ! Hij heeft gezegd dat we de zaken, die in co,ntact zijn gekomen met een hond (zijn bek) 7 x moeten wassen met zand (voor in die tijdperk) , die stelling is ook al bewezen .We mogen honden gebruiken als we er een nut aan hebben, anders laat je ze met rust.
wetenschappelijk gezien kan een hond niet transpireren, enkel hijgen , met alle basterienen die er dan vrijkomen door zijn mond ! wat zegt je theorie hierover


-een egel heeft stekels op zijn rug , wat zegt je toevalligheidstheorie hierover ? dat zijn haren verhard zijn door de jaren heen ? Waarom hebben andere dieren , die liefst zo een goed mogelijke bescherming hebben , dan geen stekels


zonder twijfel is Allah De Schepper
Terug naar boven
Bilal Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 21 juni 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 31
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 04 januari 2005 om 12:33

Asalamu Aleykum wa rahmatulah wa barakatuh,

Voor alles atheisten, materialisten, darwinisten, etc.

bekijk op http://www.harunyahya.com de documentaires. Vooral die over darwin of ontstaan van het heelal. Ze worden geopend via mediaplayer. Willen jullie me laten weten wat jullie hiervan vinden? Moge Allah (s.a.w.) jullie harten openen.

selam,

Bilal

p.s. Kimmie bekijk deze docu's eens a.u.b.

 

 

Terug naar boven
Boraq Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 30 december 2004
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 104
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 04 januari 2005 om 12:46
-een olifant kan communiceren vanop afstand door trillingen door te geven en te ontvangen met zijn poten , wat zegt je toevalligheidstheorie hierover kimmie

- een olifant heeft als enige dier in warme streken grote oren om zo toch af te koelen , wat zegt je evolutietheorie hier over kimmie

-een stinkdier heeft zijn organen waarmee hij stoffen kan afschijden die "stinken" , wat bijna geen enkele dier heeft , wat zegt je toevalliugheidstheorie hierover kimmie

-termieten zijn pokkeblind, maar toch slagen ze erin torenhoge nesten te bouwen Kimmie, wat zegt je toevalligheidstheorie hierover

-mieren leven noodzakelijk in kolonie, en kunnen 10 x hun lichaamsgewicht opheffen of meesleuren, wat zegt je toevalligheidstheorie hierover kimmie


-een kameleon kan in een mum van een tijd zijn huidskleur aanpassen aan de omgeving , wat zegt je toevalligheidstheorie hierover kimmie

het is leuk om weetjes te lezen kimmie, die iedereen op google kan vinden, maar wat zegt je theorie hierover kimmie ?

Zonder enige twijfel is Allah De Schepper
Terug naar boven
islam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 09 oktober 2003
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2554
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 04 januari 2005 om 13:50

In eerste instantie geplaatst door Boraq

dat verklaart niets van het ontstaan van een sidderaal volgens de evolutietheorie
Nee, jij vroeg hoe het kwam dat een sidderaal dat kon, stel dan de juiste vraag.  Verder staat er wel degelijk dat het omgevormde spieren zijn (dat kan je lezen als in een vroegere levensvorm waren het spieren).
Wat betreft het ontstaan van soorten door evolutie, dat volgt gewoon de bekende regels.  Er zijn geen speciale sidderaal-regels.

ik kan ook ff google naar info over dieren, maar wat zegt je evolutietheorie over het ontstaan

- en een haai kan 1 druppel bloed op kilometers afstand ruiken !wat zegt je toevalligheidstheorie hierover

- een kat graaft zijn uitwerpselen in de grond, een hond niet , wat zegt je toevalligheidstheorie hierover ?

Ik heb geen toevalligheidstheorie.

- profeet Mohammed sallahoe allayhim wa sallam heeft gezegd dat we geen honden in huis mogen houden, katten wel ! Hij heeft gezegd dat we de zaken, die in co,ntact zijn gekomen met een hond (zijn bek) 7 x moeten wassen met zand (voor in die tijdperk) , die stelling is ook al bewezen .

Eigenlijk is hondenspeeksel best "gezond", het werkt ontsmettend door de grote hoeveelheden lysozyme.  Qua pathogeniciteit (ziekteverwekkend vermogen) ligt het ook veel lager dan bv mensenspeeksel. 

We mogen honden gebruiken als we er een nut aan hebben, anders laat je ze met rust.
wetenschappelijk gezien kan een hond niet transpireren, enkel hijgen , met alle basterienen die er dan vrijkomen door zijn mond !
Dus bij jou komen bacterien vrij uit je lichaam met je zweet?  Dan ben je vast een zeer interessant wetenschappelijk specimen, misschien een pas nieuw ontstaane soort door evolutie.


-een egel heeft stekels op zijn rug , wat zegt je toevalligheidstheorie hierover ? dat zijn haren verhard zijn door de jaren heen ? Waarom hebben andere dieren , die liefst zo een goed mogelijke bescherming hebben , dan geen stekels
Zelfde basisregels.

Groetjes Kim

Met of zonder godsdienst zouden er goede mensen zijn die goede dingen doen en slechte mensen die slechte dingen doen. Maar om goede mensen slechte dingen te laten doen, heb je godsdienst nodig.
Terug naar boven
islam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 09 oktober 2003
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2554
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 04 januari 2005 om 13:56
In eerste instantie geplaatst door Bilal

bekijk op http://www.harunyahya.com de documentaires. Vooral die over darwin of ontstaan van het heelal. Ze worden geopend via mediaplayer. Willen jullie me laten weten wat jullie hiervan vinden? Moge Allah (s.a.w.) jullie harten openen.

Dank je, ik ken ze, ik zou mijn onderzoek niet goed gedaan hebben als ik enkel de pro's zou lezen he.  Wat ik ervan vind, tja, het is eigenlijk hetzelfde als wat creationisten altijd beweren, steeds dezelfde argumenten dus.  Verder staan er op harunyahya nogal eens domme onnauwkeurigheden, bv "aorta-vene".  Terwijl de aorta net de grootste arterie is van het lichaam en dus een afvoerend bloedvat (vanaf het hart), �n dus het tegenovergestelde van een vene. 
Maar wat ik eigenlijk echt vind ontbreken, zijn de positieve argumenten.  Steeds maar weer worden pogingen gedaan om de evolutietheorie wetenschappelijk onderuit te halen, maar waar blijven de wetenschappelijke argumenten pro creatie?  Dat zou eigenlijk belangrijker moeten zijn.

Groetjes Kim

Met of zonder godsdienst zouden er goede mensen zijn die goede dingen doen en slechte mensen die slechte dingen doen. Maar om goede mensen slechte dingen te laten doen, heb je godsdienst nodig.
Terug naar boven
Bilal Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 21 juni 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 31
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 04 januari 2005 om 14:09

Selam Kimmie,

De argumenten van pro creatie zitten dus in de argumenten die de evolutieleer onderuit halen. Dat is maar op 1 manier te zien en dat is wanneer Allah (s.w.a.) je hart heeft geopend. Zolang dit niet gebeurd zal je het niet kunnen zien. Ik hoop voor je dat Allah (s.w.a.) je hart zal openen. Dat hoop ik voor iedereen. Al zou ik je alle wetenschappelijke verklaring voor je neus leggen dan nog kan ik je niet laten zien. Dat is aan Allah (s.w.a.). Als er fouten in menselijk onderzoek zitten dat is dat wel te verklaren> Fouten maken is menselijk. In de prachtige Creatie vind je deze fouten niet. Ook in de Qor-aan vind je deze fouten niet. Nu zal je waarschijnlijk zeggen. Er zijn vershillen in woorden en vertaling. DIT ZIJN VERTALINGEN VAN DE BETEKENIS. Er is onderzoek naar gedaan naar de Qor-aan, er zitten in de arabische (enige juiste) versie geen verschillen. zowel de oudste als de nieuwste. Alles is gelijk. Allah heeft ook gezegd dat de Qor-aan niet zal worden veranderd en dit is ook niet gebeurd. Mope Allah (s.w.a.) mij vergeven als ik fouten heb gemaakt.

Selam,

Bilal

 

 

 

Terug naar boven
IHAEM Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 26 mei 2004
Online status: Offline
Berichten: 397
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 04 januari 2005 om 15:26

In eerste instantie geplaatst door Bilal

De argumenten van pro creatie zitten dus in de argumenten die de evolutieleer onderuit halen. Dat is maar op 1 manier te zien en dat is wanneer Allah (s.w.a.) je hart heeft geopend.

Complete wetenschappelijke onjuistheid. Een theorie is niet waar, omdat deze een andere theorie ontkracht zonder positieve argumenten voor haar eigen juistheid aan te dragen. Dat is de basis van theorievorming. Kimmie heeft een punt wanneer ze jou aanspreekt op het niet geven van positieve argumentatie.

Terug naar boven
IHAEM Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 26 mei 2004
Online status: Offline
Berichten: 397
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 04 januari 2005 om 15:29

In eerste instantie geplaatst door Boraq


- en een haai kan 1 druppel bloed op kilometers afstand ruiken !wat zegt je toevalligheidstheorie hierover

Die zegt dat dit ontstaan is door evolutie. Dat is toch niet zo moeilijk te begrijpen? We kunnen het precieze ontstaan niet herleiden, omdat die informatie niet bekend is doordat het niet met de tijd mee ging. In gedachten is zo'n experiment heel goed te doen. Zeker wanneer je weet hoe het ruiken tot stand komt.

Terug naar boven
IHAEM Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 26 mei 2004
Online status: Offline
Berichten: 397
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 04 januari 2005 om 15:39

In eerste instantie geplaatst door Anne


Goede vraag. Ik bedoel bijvoorbeeld primitieve insekten, primitieve gewervelden of overgangen tussen vissen en een voorgaande levensvorm. Of de eerste reptielen, toen de hardschalige ei zich ontwikkelde. Over de schakel van reptielen of dinosaurussen naar vogels heb ik het al gehad. Er schijnt wel wat gevonden te zijn wat kenmerken va reptielen heeft en van zoogdieren. De hedendaagse apen lijken uit het niets opgedoken te zijn. Er is ook geen fossiel wat de mens met de mensaap verbint.

Ik heb een kort stuk over bijvoorbeeld de evolutie van de mens geschreven zoals die gangbaar is in de huidige theorieen. Ik kan je deze mailen. Er is zeer veel geschreven over bijvoorbeeld reptielen naar zoogdieren. Er is daar op volgend ook veel gevonden.


Mijn punt is: er worden zo enorm veel fossielen gevonden (In Californi� liggen over een oppervlakte van 10 km� meer dan 1 miljard vissen gefossiliseerd.) maar zo weinig fossielen die antwoord geven op vragen over de lijn van evolutie. Er ontbreekt gewoon heel veel (daar is iedereen het over eens), dat ik het een beetje arrogant vind overkomen als men beweert het allemaal wel te weten. The�sten moeten naar mijn mening voor hetzelfde oppassen.

Je moet je wel beseffen dat we te maken hebben met wetenschap en theorieen. Het is interessant om te kijken hoe theorieen tot stand komen. Daardoor lijkt het misschien alsof de wetenschap arrogant is, maar ze praat enkel vanuit een paradigma, omdat deze het best lijkt. Dat kan men van religie op wetenschappelijke basis niet zeggen.


Dat van die aardlagen vind ik wel logisch klinken. Ik dacht dat als men de mogelijkheid van het snel ontstaan van aardlagen (door misschien de zondvloed?) beter onderzoekt, de C-14 methode wat kritischer bekeken zou worden.

Het verval wordt natuurlijk niet zomaar bepaald. Daar zijn vele onderzoeken naar vooraf gegaan die allemaal tot hetzelfde leiden.

Terug naar boven
Abdulkadir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 18 december 2004
Online status: Offline
Berichten: 575
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 04 januari 2005 om 15:41
Salaam,

Hmmm, positieve argumenten voor creationisme?

1. Alles heeft een begin (big bang)
2. Alles heeft een eind (supernova)
3. Er zijn geldende regels op de schepping, niets kan bestaan of het hangt een duidelijke regel aan.
4. Alles heeft een redenen/doel, niets gebeurt of de doel wordt achteraf duidelijk voor de mens.
5. Alles heeft wel beperkingen/gebreken (is eindig), van halveringstijd tot DNA-beschadiging, er zijn duidelijke gebreken die perfectie stellig ontkennen (maar wel duiden dat alles beter KAN zijn, dus er een hogere macht zou zijn)

Ik denk dat dat al een paar zijn.
Ik denk dat evolutietheorie gemakkelijk verwisselt kan worden met fantasie. Als je iets in je hoofd/gedachtes kunt laten afspelen wil nog niet zeggen dat het realistisch is.

Moge Allah jullie harten openen voor de Waarheid.

Ik maak ook fouten, ik ben ook maar een mens. Jij mag mij aanspreken op mijn fouten, maar spreek mij niet aan over al het Geschapene, spreekt dan de Schepper aan. Aan deze zal ik verantwoording moeten afleggen voor al mijn daden.

En Allah Weet Het Beste
Salaam(=vrede)

Terug naar boven
IHAEM Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 26 mei 2004
Online status: Offline
Berichten: 397
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 04 januari 2005 om 15:53

In eerste instantie geplaatst door Abdulkadir

Salaam,

Hmmm, positieve argumenten voor creationisme?

1. Alles heeft een begin (big bang)

Geen argument voor creationisme, maar enkel voor een theorie die stelt dat alles een begin heeft. Hoe kunnen wij uberhaupt weten dat alles een begin heeft?


2. Alles heeft een eind (supernova)

Geen argument voor creationisme, maar enkel voor een theorie die stelt dat alles een begin heeft. Hoe kunnen wij uberhaupt weten dat alles een begin heeft?


3. Er zijn geldende regels op de schepping, niets kan bestaan of het hangt een duidelijke regel aan.

Er zijn geldende regels op de schepping, maar er is geen bewijs voor de schepping. Voordat deze quote waarheid is, dient eerst het bewijs voor de schepping geleverd te worden. Dit komt overigens dichter bij het creationisme. 


4. Alles heeft een redenen/doel, niets gebeurt of de doel wordt achteraf duidelijk voor de mens.

Dit zou een bewijs voor creationisme moeten zijn? Dit bewijs enkel dat alles een reden of een doel heeft volgens jou. Ik twijfel daaraan.


5. Alles heeft wel beperkingen/gebreken (is eindig), van halveringstijd tot DNA-beschadiging, er zijn duidelijke gebreken die perfectie stellig ontkennen (maar wel duiden dat alles beter KAN zijn, dus er een hogere macht zou zijn)

Dit klopt logisch gezien natuurlijk van geen kant. Als perfectie ontbreekt impliceert dat nog niet dat er een hogere macht is. Dat is logisch gezien onbewijsbaar en dus onwaar, in ieder geval binnen de propositielogica.


Ik denk dat dat al een paar zijn.
Ik denk dat evolutietheorie gemakkelijk verwisselt kan worden met fantasie. Als je iets in je hoofd/gedachtes kunt laten afspelen wil nog niet zeggen dat het realistisch is.

De evolutietheorie is geen fantasie. Jij bent duidelijk niet bekend met de manier waarop theorieen worden gevormd. Ze worden niet gevormd binnen de wetenschap om een behoefte te bevredigen, maar om verschijnselen via bepaalde criteria te verklaren. Vele aspecten buiten de wetenschap zijn daar ook van belang. Evenzo geldt deze redenering overigens voor religie en daarmee zou jij je eigen standpunt genadeloos onderuit slaan.

Terug naar boven
IHAEM Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 26 mei 2004
Online status: Offline
Berichten: 397
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 04 januari 2005 om 15:54
In eerste instantie geplaatst door IHAEM

In eerste instantie geplaatst door Abdulkadir

Salaam,

Hmmm, positieve argumenten voor creationisme?

1. Alles heeft een begin (big bang)

Geen argument voor creationisme, maar enkel voor een theorie die stelt dat alles een begin heeft. Hoe kunnen wij uberhaupt weten dat alles een begin heeft?


2. Alles heeft een eind (supernova)

Geen argument voor creationisme, maar enkel voor een theorie die stelt dat alles een eind heeft. Hoe kunnen wij uberhaupt weten dat alles een begin heeft? Overigens is een supernova geen eind.


3. Er zijn geldende regels op de schepping, niets kan bestaan of het hangt een duidelijke regel aan.

Er zijn geldende regels op de schepping, maar er is geen bewijs voor de schepping. Voordat deze quote waarheid is, dient eerst het bewijs voor de schepping geleverd te worden. Dit komt overigens dichter bij het creationisme. 


4. Alles heeft een redenen/doel, niets gebeurt of de doel wordt achteraf duidelijk voor de mens.

Dit zou een bewijs voor creationisme moeten zijn? Dit bewijs enkel dat alles een reden of een doel heeft volgens jou. Ik twijfel daaraan.


5. Alles heeft wel beperkingen/gebreken (is eindig), van halveringstijd tot DNA-beschadiging, er zijn duidelijke gebreken die perfectie stellig ontkennen (maar wel duiden dat alles beter KAN zijn, dus er een hogere macht zou zijn)

Dit klopt logisch gezien natuurlijk van geen kant. Als perfectie ontbreekt impliceert dat nog niet dat er een hogere macht is. Dat is logisch gezien onbewijsbaar en dus onwaar, in ieder geval binnen de propositielogica.


Ik denk dat dat al een paar zijn.
Ik denk dat evolutietheorie gemakkelijk verwisselt kan worden met fantasie. Als je iets in je hoofd/gedachtes kunt laten afspelen wil nog niet zeggen dat het realistisch is.

De evolutietheorie is geen fantasie. Jij bent duidelijk niet bekend met de manier waarop theorieen worden gevormd. Ze worden niet gevormd binnen de wetenschap om een behoefte te bevredigen, maar om verschijnselen via bepaalde criteria te verklaren. Vele aspecten buiten de wetenschap zijn daar ook van belang. Evenzo geldt deze redenering overigens voor religie en daarmee zou jij je eigen standpunt genadeloos onderuit slaan.

Terug naar boven
Anne Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 17 december 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 841
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 05 januari 2005 om 01:03
Je moet je wel beseffen dat we te maken hebben met wetenschap en theorieen. Het is interessant om te kijken hoe theorieen tot stand komen. Daardoor lijkt het misschien alsof de wetenschap arrogant is, maar ze praat enkel vanuit een paradigma, omdat deze het best lijkt. Dat kan men van religie op wetenschappelijke basis niet zeggen.


Religieuzen zeggen (of horen te zeggen) dat wat zij geloven niet bewezen is omdat ze het geloven. Ik zeg niet dat het bewezen is dat de schepping heeft plaatsgevonden. Waarom zeggen evolutiotheorie-aanhangers dan wel dat het bewezen is wat zij geloven?

Ik denk dat we het er wel over eens zijn dat we de mogelijkheid dat de evolutietheorie klopt, niet uit kunnen sluiten, die is wel bewezen. Maar de evolutietheorie is daardoor nog niet bewezen. (Dus: mogeljkheid wel, feit niet.) Zo zeg ik hetzelfde over de schepping.

Je moet je wel beseffen dat we te maken hebben met wetenschap en theorieen. Het is interessant om te kijken hoe theorieen tot stand komen. Daardoor lijkt het misschien alsof de wetenschap arrogant is, maar ze praat enkel vanuit een paradigma, omdat deze het best lijkt. Dat kan men van religie op wetenschappelijke basis niet zeggen.


Het probleem is dat de evolutietheorie overal wordt gedropt als zijnde 'waar' terwijl slechts het tegendeel niet bewezen is. Dat komt op mij over net als religie op jou over komt.

Het verval wordt natuurlijk niet zomaar bepaald. Daar zijn vele onderzoeken naar vooraf gegaan die allemaal tot hetzelfde leiden.


Het verval niet, inderdaad. Hoe bepaalt men eigenlijk de verhouding C-12/C-14 in de atmosfeer zoals die vroeger was?
Terug naar boven
Bilal Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 21 juni 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 31
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 05 januari 2005 om 02:50

Selam Ihaem,

Wat vind jij eigenlijk van die wetenschappers (die ietsjes meet van wetenschap afweten dan jij) die zeggen dat achter hetgenen wat jij om je heen ziet en wat in jezelf is is geschapen?

Er is laatst een man naar ongveer 50 jaar achter gekomen dat dit alles is geschapen. Hij was 50jaar lang pro-atheist. Hij had er spijt van dat hij zoveel mensen had misleid. Als je wil kan ik je dat artikel wel geven. Wat vind je van zoiets?

Nogmaals ik kan je de Schepper niet laten zien, zoals jij dat wil. Ik kan je wel vragen als je verstand hebt. Jij zou waarschijnlijk zeggen dat je dat wel hebt. Als ik je vraag geef mij dat verstand eens in een zakje. Jij zou waarschijnlijk zeggen dat dat natuurlijk niet kan. Jij zou misschien kunnen zeggen dat je je verstand kunt laten zien door kennis over te brengen naar iemand anders. Als je nu om  je heen kijkt dan zie je toch ook een en al kennis.

Op deze stelling zou je misschien wel weer een "wetenschappelijk" antwoord klaar hebben maar dat maakt me niets uit, de dood komt ook voor jou eens en dan zal je je "wetenschappelijke" verklaring zien. Moge Allah je hart openen voordat je de aarde verlaat.

Selam,

Bilal

Terug naar boven
islam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 09 oktober 2003
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2554
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 05 januari 2005 om 03:30
In eerste instantie geplaatst door Bilal

De argumenten van pro creatie zitten dus in de argumenten die de evolutieleer onderuit halen.

Nee, natuurlijk niet, als de evolutieleer met argumenten onderuit zou gehaald worden, is dat het einde van de evolutieleer.  Dat zegt nog steeds niks over creatie. Groetjes Kim

Met of zonder godsdienst zouden er goede mensen zijn die goede dingen doen en slechte mensen die slechte dingen doen. Maar om goede mensen slechte dingen te laten doen, heb je godsdienst nodig.
Terug naar boven
IHAEM Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 26 mei 2004
Online status: Offline
Berichten: 397
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 05 januari 2005 om 05:29

In eerste instantie geplaatst door Anne

Religieuzen zeggen (of horen te zeggen) dat wat zij geloven niet bewezen is omdat ze het geloven. Ik zeg niet dat het bewezen is dat de schepping heeft plaatsgevonden. Waarom zeggen evolutiotheorie-aanhangers dan wel dat het bewezen is wat zij geloven?

Zij moeten dan beseffen dat de evolutietheorie an sich niet te bewijzen valt. Allerlei facetten van de evolutietheorie kan men wel bewijzen en weerleggen. Dat is misschien het belangrijkste. Ik zeg ook niet (meer) dat de evolutietheorie bewezen is, maar dat het de best gangbare theorie is, omdat deze berust op een hele berg bewijsmateriaal.


Ik denk dat we het er wel over eens zijn dat we de mogelijkheid dat de evolutietheorie klopt, niet uit kunnen sluiten, die is wel bewezen. Maar de evolutietheorie is daardoor nog niet bewezen. (Dus: mogeljkheid wel, feit niet.) Zo zeg ik hetzelfde over de schepping.

Daar ga je dus de fout in op wetenschappelijk gebied. De schepping heeft geen enkele argumentatieve basis. Het is redeneren van een axioma dat niet te bewijzen valt en ook niet bewezen hoeft te worden volgens velen. Dat is iets wat mis is met de scheppingsleer en waar de evolutietheorie het beter heeft.


Je moet je wel beseffen dat we te maken hebben met wetenschap en theorieen. Het is interessant om te kijken hoe theorieen tot stand komen. Daardoor lijkt het misschien alsof de wetenschap arrogant is, maar ze praat enkel vanuit een paradigma, omdat deze het best lijkt. Dat kan men van religie op wetenschappelijke basis niet zeggen.


Het probleem is dat de evolutietheorie overal wordt gedropt als zijnde 'waar' terwijl slechts het tegendeel niet bewezen is. Dat komt op mij over net als religie op jou over komt.

Dat is de basis van cultuur en wetenschap. Iets is waar of waarschijnlijk wanneer er bijzonder sterke argumenten voor zijn. Dat is dus niet het geval met religie, maar wel met de evolutieleer.


Het verval wordt natuurlijk niet zomaar bepaald. Daar zijn vele onderzoeken naar vooraf gegaan die allemaal tot hetzelfde leiden.


Het verval niet, inderdaad. Hoe bepaalt men eigenlijk de verhouding C-12/C-14 in de atmosfeer zoals die vroeger was?
[/quote]

Geen idee. Ik ben van plan om het te gaan vragen binnenkort, maar ik heb het redelijk druk.

Terug naar boven
IHAEM Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 26 mei 2004
Online status: Offline
Berichten: 397
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 05 januari 2005 om 05:36

In eerste instantie geplaatst door Bilal

Wat vind jij eigenlijk van die wetenschappers (die ietsjes meet van wetenschap afweten dan jij) die zeggen dat achter hetgenen wat jij om je heen ziet en wat in jezelf is is geschapen?

In deze zin gebruik je al twee drogredenen en een van die drogredenen is een onbewezen aanname. Je speelt op de man, hetgeen ook een onbewezen aanname is en je gebruikt een autoriteitsargument dat ook een drogreden is. Wil je discussieren op een waardige manier dan moet je dit laten, want je verliest de discussie zo.

Ik weet niet wat ik van 'die' wetenschappers vindt.

Er is laatst een man naar ongveer 50 jaar achter gekomen dat dit alles is geschapen. Hij was 50jaar lang pro-atheist. Hij had er spijt van dat hij zoveel mensen had misleid. Als je wil kan ik je dat artikel wel geven. Wat vind je van zoiets?

Leuk voor die man, maar dat is geen bewijs voor het niet goed zijn van atheisme, noch van religie. Ik zie niet in wat je hier mee wilt.

Nogmaals ik kan je de Schepper niet laten zien, zoals jij dat wil. Ik kan je wel vragen als je verstand hebt. Jij zou waarschijnlijk zeggen dat je dat wel hebt. Als ik je vraag geef mij dat verstand eens in een zakje. Jij zou waarschijnlijk zeggen dat dat natuurlijk niet kan. Jij zou misschien kunnen zeggen dat je je verstand kunt laten zien door kennis over te brengen naar iemand anders. Als je nu om  je heen kijkt dan zie je toch ook een en al kennis.

Mag ik jou vragen hoe jij denkt dat wij tot kennis komen, want ik kan niet geloven dat je dit bovenstaande echt meent.

Op deze stelling zou je misschien wel weer een "wetenschappelijk" antwoord klaar hebben maar dat maakt me niets uit, de dood komt ook voor jou eens en dan zal je je "wetenschappelijke" verklaring zien. Moge Allah je hart openen voordat je de aarde verlaat.

Dat zullen we dan wel weer zien. Ik zeg altijd maar: Waarom geeft God mij mijn intelligentie, wanneer hij me later straft voor mijn domheid.

Terug naar boven
Anne Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 17 december 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 841
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 05 januari 2005 om 06:48
Zij moeten dan beseffen dat de evolutietheorie an sich niet te bewijzen valt. Allerlei facetten van de evolutietheorie kan men wel bewijzen en weerleggen.


Men heeft bewezen dat verschillende dingen die nodig zijn voor de evolutietheorie om te werken, wel mogelijk zijn ja.

Dat is misschien het belangrijkste. Ik zeg ook niet (meer) dat de evolutietheorie bewezen is, maar dat het de best gangbare theorie is, omdat deze berust op een hele berg bewijsmateriaal.


Ah daar ben ik blij om. Als de evolutietheorie wel bewezen was, zou dat van creationisten een stelletje rare irrationele lui maken. Doordat men laat lijken alsof het al bewezen is, wordt er wel wat op ons neergekeken, en, nou, dat vind ik helemaal niet eerlijk! *pruillipje* (al moet ik zeggen dat sommige creationisten het er ook een beetje naar maken...)

Daar ga je dus de fout in op wetenschappelijk gebied. De schepping heeft geen enkele argumentatieve basis. Het is redeneren van een axioma dat niet te bewijzen valt en ook niet bewezen hoeft te worden volgens velen. Dat is iets wat mis is met de scheppingsleer en waar de evolutietheorie het beter heeft.


Er zijn op zich wel argumenten voor de schepping, maar die bewijzen niets. (Dus net als de evolutietheorie.) Het verschil is dat creationisten niet mogen doen alsof het bewezen is, omdat wij onwetenschappelijk zijn.
Ik begrijp ook niet waarom men zo moeilijk doet over het onderwijzen van creationisme op school, en niet over onderwijzen van de evolutietheorie. Er wordt die kinderen toch niet ingeprent dat creationisme waar is? maar bij de evolutietheorie is dit wel zo. Ik kom van een christelijke school, waar men al aanneemt dat je gelooft (anders hoef je niet mee te zingen tijdens de dagopening) maar toch werden beide theori�n onderwezen, zodat je van beiden wat af weet. Dat vind ik wel een goede zaak. Ik zou ook best een scriptie kunnen maken, waarbij ik ervan uitga dat de evolutietheorie klopt. Ik zou die wel beginnen met het erkennen dat dit niet bewezen is.

Iets is waar of waarschijnlijk wanneer er bijzonder sterke argumenten voor zijn.


Heej heej, de evolutietheorie was toch onderdeel van het "niet waar tot bewezen" wetenschap? Dan mogen ze de evolutietheorie niet aannemen als waar (wel als waarschijnlijk), totdat het keihard bewezen is. Of ze moeten erbij zeggen dat het hier om een niet bewezen theorie gaat, of ze moeten het geen wetenschap noemen. Maar daar waren we het gelukkig al over eens.

Geen idee. Ik ben van plan om het te gaan vragen binnenkort, maar ik heb het redelijk druk.


Is goed, doe maar rustig aan hoor. Ik zal er nu niet over doorgaan, ik ben alleen geinteresseerd.
Terug naar boven
Abdulkadir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 18 december 2004
Online status: Offline
Berichten: 575
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 05 januari 2005 om 07:05
Hmmm,

Nou als al die argumenten dan niet kloppen vanwege het feit dat ze allemaal te betwijfelen vallen. Nou, behoren wij allen niet tot de Schepping of bestaan wij allemaal niet?
IHAEM, als je zegt dat wij niet weten of er een begin of einde is, waarom weet jij wel dat er geen Schepping is?
Alles heeft een doel, al weet men dat niet in de wetenschap. Hoe alles inmekaar zit, de logica hoe alles gebouwt is. Nou, ik geloof dat mensen nooit instaat zullen zijn datzelfde te doen, bijvoorbeeld om een mens te scheppen uit atomen alleen en het levensvatbaar maken. Ik wacht wel.

Nou, de Quran is wetenschappelijk nog niet fout verklaart (hoeveel men dit ontkent). Wat ik probeerde te zeggen met die fantasie was dat jij had gezegd dat je evolutie (reukzintuigen van haaien) in je gedachtes kon laten afspelen. Dat vind ik gewoon onzin, als de evolutietheorie nog gebreken kent, kun je dan die vullen met gedachtes? Omdat jij denkt dat die logisch zouden zijn? Neen, ga er maar vanuit dat wetenschappers iets pas echt begrijpen als de logica naar hen komt via echte expirimenten.

Ik hoop dat ik mijn standpunt heb kunnen verduidelijken.

Ik ben ook maar een mens en maak ook fouten. Aan Allah leg ik verantwoording af voor al mijn daden.

En Allah Weet Het Beste
Salaam(=vrede)
Terug naar boven
IHAEM Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 26 mei 2004
Online status: Offline
Berichten: 397
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 05 januari 2005 om 07:21

In eerste instantie geplaatst door Abdulkadir

Hmmm,

Nou als al die argumenten dan niet kloppen vanwege het feit dat ze allemaal te betwijfelen vallen. Nou, behoren wij allen niet tot de Schepping of bestaan wij allemaal niet?

Het niet bestaan van de schepping impliceert niet dat wij dan ook niet bestaan.


IHAEM, als je zegt dat wij niet weten of er een begin of einde is, waarom weet jij wel dat er geen Schepping is?

Ik hoop niet te pretenderen dat ik zeg dat er geen schepping was. Er zijn echter geen bewijzen voor die schepping en ook geen aanwijzingen. Dit reduceert de waarschijnlijkheid van de schepping tot bijna 0.


Alles heeft een doel, al weet men dat niet in de wetenschap. Hoe alles inmekaar zit, de logica hoe alles gebouwt is. Nou, ik geloof dat mensen nooit instaat zullen zijn datzelfde te doen, bijvoorbeeld om een mens te scheppen uit atomen alleen en het levensvatbaar maken. Ik wacht wel.

Als alles een doel zou hebben dan zou men dat JUIST weten in de wetenschap. Hoe alles 'gebouwd' zou zijn is geen tegenargument inzake de evolutietheorie. De Natuurlijke Selectie speelt hier zelfs voor een heel groot deel mee. Mensen hoeven overigens niet in staat te zijn om allerlei dingen te scheppen uit levenloze dingen. De natuur heeft het voor ons gedaan.


Nou, de Quran is wetenschappelijk nog niet fout verklaart (hoeveel men dit ontkent). Wat ik probeerde te zeggen met die fantasie was dat jij had gezegd dat je evolutie (reukzintuigen van haaien) in je gedachtes kon laten afspelen. Dat vind ik gewoon onzin, als de evolutietheorie nog gebreken kent, kun je dan die vullen met gedachtes? Omdat jij denkt dat die logisch zouden zijn? Neen, ga er maar vanuit dat wetenschappers iets pas echt begrijpen als de logica naar hen komt via echte expirimenten.

Je verhaal is een stuk los zand. Leg eens uit wat je bedoelt. Wanneer je het over echte experimenten hebt dan kunnen wij niet meer achterhalen, zoals ik al eerder zei, hoe het komt dat de evolutie voor het reuksysteem bij haaien heeft gezorgd. Wanneer dat wel mogelijk zou zijn dan zou of de evolutietheorie niet meer staan of juist wel staan. Wanneer wij kijken naar bijvoorbeeld Natuurlijke Selectie als verschijnsel dan zien wij dat dit plaats vindt. Op die manier is een reukzintuig van een haai ook goed te verklaren. Via inductie kunnen wij er op komen dat eigenschappen zo ontstaan of weggeselecteerd worden. De problemen met inductie doen er even niet toe, omdat dit ons de best mogelijke theorie oplevert.

Terug naar boven
Abdulkadir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 18 december 2004
Online status: Offline
Berichten: 575
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 05 januari 2005 om 07:58
Salaam Beste IHAEM,

Zijn wij dan niet de Schepping, de geschapene? Bestaan wij dan niet? Kunnen wij mensen andere mensen schapen met wetenschap(ppelijke kennis)?

De evolutietheorie verklaart micro-evolutie, maar waarom spreekt men steeds over een missing link?
Kijk over het feit dat ongunstige genetica kan zorgen voor een selectie kan ik me wel in vinden. Maar heeft dit te maken met het onstaan van de eerste organismen? Is de eerste organisme geselecteerd (door zijn/haar anorganische omgeving)? Nee dus, misschien in de toekomst zal de wetenschap in staat zijn dit uit te leggen. Maar dan heb je nog steeds de vraag: "Waarom zijn die eerste organisme onstaan?" Alleen, omdat de omgeving 'gunstig' was? Omdat er aminozuren onstonden? Maar hoe is dat nou mogelijk zonder enig inbreng (van iemand)?

Nou, zo denk ik er nu eenmaal over.

Ik ben ook maar een mens en maak ook fouten. Aan Allah leg ik verantwoording af voor al mijn daden.

En Allah Weet Het Beste
Salaam(=vrede)
Terug naar boven
islam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 09 oktober 2003
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2554
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 05 januari 2005 om 08:28

In eerste instantie geplaatst door Abdulkadir

Maar dan heb je nog steeds de vraag: "Waarom zijn die eerste organisme onstaan?"

Waarom moet er daarvoor een waarom zijn? Gr Kim

Met of zonder godsdienst zouden er goede mensen zijn die goede dingen doen en slechte mensen die slechte dingen doen. Maar om goede mensen slechte dingen te laten doen, heb je godsdienst nodig.
Terug naar boven
Abdulkadir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 18 december 2004
Online status: Offline
Berichten: 575
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 05 januari 2005 om 08:53
Waarom vragen ongelovigen, waarom god zou bestaan?

Terug naar boven
islam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 09 oktober 2003
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2554
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 05 januari 2005 om 09:51

Waarom is een goeie vraag, indien er een intentie of bedoeling is.  Ik persoonlijk vraag me heel erg af wat bv moslims denken ivm hun god.  Maar het ontstaan van het eerste organisme in de oersoep vereist geen waarom (tenminste voor iemand die niet in een interventionele god gelooft), daar zat geen bedoeling of whatever bij, dat is gewoon gebeurd.

Met of zonder godsdienst zouden er goede mensen zijn die goede dingen doen en slechte mensen die slechte dingen doen. Maar om goede mensen slechte dingen te laten doen, heb je godsdienst nodig.
Terug naar boven
Abdulkadir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 18 december 2004
Online status: Offline
Berichten: 575
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 05 januari 2005 om 10:12
Daar ziet men geen bedoeling bij bedoel je!
Deze wereldse bestaan lijkt zo logisch dat er geen waarom nodig 'schijnt' te zijn.

Kijk moslims geloven dat die waarom alleen Allah kennis van heeft (dus alleen Hij weet waarom Hij de Schepping heeft Geschapen). Allah zegt dat ons doel is alleen Hem te aanbidden, met alle vredige en vriendelijkheid die Hij van ons eist met alle Beproevingen die Hij ons laat doorstaan.
Terug naar boven
Boraq Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 30 december 2004
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 104
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 05 januari 2005 om 11:02
��n van de tekenen van de laatste dag : opkomst en grote verspreding van ongeloof en ontkenning van het bestaan van God ...

voorbeeld : 100 jaar geleden bekleedde de kerk in het westen nog een belangrijk functie , nu is het de normaalste zaak dat er met een vooraanstaande religieuze leider (paus,paters en nonnen) gespot wordt.


zonder enige twijfel is Allah De Schepper, Hij leidt wie Hij wil
Terug naar boven
islam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 09 oktober 2003
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2554
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 05 januari 2005 om 11:09

In eerste instantie geplaatst door Abdulkadir

Daar ziet men geen bedoeling bij bedoel je!
Deze wereldse bestaan lijkt zo logisch dat er geen waarom nodig 'schijnt' te zijn.

Kijk moslims geloven dat die waarom alleen Allah kennis van heeft (dus alleen Hij weet waarom Hij de Schepping heeft Geschapen). Allah zegt dat ons doel is alleen Hem te aanbidden, met alle vredige en vriendelijkheid die Hij van ons eist met alle Beproevingen die Hij ons laat doorstaan.

Ik snap dat jij dat denkt/gelooft.  Maar je vraagt aan iemand die niet in creatie gelooft, wat het waarom zou zijn van het ontstaan van het eerste organisme, terwijl het eerste deel van de zin al inhoudt dat er geen waarom is (tenminste voor mij).  Gr Kim

Met of zonder godsdienst zouden er goede mensen zijn die goede dingen doen en slechte mensen die slechte dingen doen. Maar om goede mensen slechte dingen te laten doen, heb je godsdienst nodig.
Terug naar boven
Boraq Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 30 december 2004
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 104
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 05 januari 2005 om 11:11
www.harunyahya.com

en slotje op deze onderwerp


zonder enige twijfel is Allah De Schepper
Terug naar boven
 Post Reply Post Reply Pagina  <12345 8>

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.108 seconden.