Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

dood, graf en ziekte

 Post Reply Post Reply
Schrijver
AmmatoelAziz Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 27 september 2004
Online status: Offline
Berichten: 1676
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote AmmatoelAziz Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: dood, graf en ziekte
    Geplaatst op: 19 juni 2006 om 13:05

In de Naam van Allah de Barmhartige de Genadevolle

Assalamoe3leikoem wa ra7matu Allahi wa Barakatuhu,

Heel erg mooi verhaal Mascha Allah Moge Allah swt je goede daden accepteren en je rijkelijk belonen Allahoema Amien. Moge Allah swt onze Imaan,Taqwaa en I7saan verhogen en onze fouten en tekortkomingen vergeven Allahoema amien.

~7ayaak Allah~

Wa Aleikoem salaam wa ra7matu Allahi wa Barakatuhu

O Allaah, sier ons met de schoonheid van Imaan, Leid ons en laat ons een middel van leiding voor anderen zijn, Ameen
Alle lof is voor Allaah Uit Wiens Bevel alle goede daden worden voltooid.
Terug naar boven
92Chick Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 17 april 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 109
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote 92Chick Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 19 juni 2006 om 12:14
Amien :)
I am what I am, and only Allah swt can change that! (:
proud to be a moslim <3
Terug naar boven
jiyuu Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 30 januari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2357
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote jiyuu Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 19 juni 2006 om 05:24

Wa alaikum salaam,


Jazakmullah khairan voor al jullie bijdragen in deze topic.
Allah kijkt dagelijks naar onze harten en onze handelingen. Als we naar ons innerlijk kijken dan weten we hoe het met ons eigen geloof staat. Ik denk van mezelf dat ik op dit moment goed bezig ben en ik hoop anderen ook zover te krijgen goede handelingen te gaan verrichten. De Dag dat we dan voor Allah moeten staan, weten we precies of we aan de richtlijnen in Soennah en Koran hebben gehouden. Dus de handelingen naast het bidden en vasten zijn minstens even belangrijk om het paradijs te bereiken.

Moge Allah de duahs van de Moslimoemmah accepteren!

www.hhugs.org.uk/
Terug naar boven
92Chick Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 17 april 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 109
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote 92Chick Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 18 juni 2006 om 06:23
Assalaamualeykum Warahmattullah Wabarakatohu

Blijf doorgaan de goede werken te verrichten Jiyuu!! :) :D
Amien op alle dua's die hier zijn geplaatst.

Wel wil ik ��n ding opmerken..
er wordt wel gezegt dat het niet is toegestaan of in zijn nadeel werkt, als hij zijn goede daden deelt met anderen.
Geldt dit ook, als het verhaal n��t in een Ik-perspectief wordt vertelt?
dus bijv.
In eerste instantie geplaatst door jiyuu

Iemand vertelde dat zijn leven heel erg was veranderd. Waarom? Omdat hij eindelijk een keertje niet aan zichzelf dacht, maar aan een ander. Vanaf die dag ging hij anders door het leven. Zowel innerlijk, als toch ook uiterlijk. Wat je van binnen bent, straal je van buiten uit. Het leven zal voortaan voor hem anders zijn dan normaal. Hij eet nu anders, denkt anders en praat ook anders. Zo langzamerhand zul je je wel afvragen wat hem is overkomen.


AllahHafiz
I am what I am, and only Allah swt can change that! (:
proud to be a moslim <3
Terug naar boven
Ni3met Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 21 augustus 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 447
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Ni3met Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 27 augustus 2005 om 08:44

Jazaaka Allahoe gairan

Terug naar boven
jiyuu Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 30 januari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2357
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote jiyuu Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 27 augustus 2005 om 07:47
In eerste instantie geplaatst door Ni3met

Ik had trouwens nog een vraag, Als je iets goeds vertelt over jezelf met de intentie dat je anderen ermee ook naar het goede spoort, Dan mag dit toch wel? Want dat doe ik zelf namelijk ook wel eens. Onze profeet Salla Allahoe 3alaihi Wasallam heeft toch gezegd: Iennama L A3maaloe binniejjaat. (Daden worden naar intentie beoordeeld).

Wassalaamo Alaikom

 

Maar, wie goede werken verricht, hetzij man of vrouw, en gelovig is, zal de Hemel binnengaan en hem zal niet het geringste onrecht worden aangedaan. 4:124

 

Wa alaikum salaam ukht,

Om onze daden geaccepteerd te zien moeten wij ons houden aan twee dingen: (1) onze intentie moet zuiver en alleen voor Allah zijn (2) Onze daden moeten overeenkomen met de Soennah van de laatste der Profeten Muhammad (sallalaho alaihi wasalam).

Allah vertelt ons in de vertaling van Soerat al-Kahf:

 

Zeg: "Zullen wij u verhalen omtrent degenen die het grootste verlies in hun werken zullen lijden?" Diegenen, wier streven gericht is op het leven dezer wereld en denken dat zij een bijzonder goed werk verrichten. 18:103-104

 

Als je andere mensen met je eigen ervaringen kunt helpen richting het rechte pad, en je intentie blijft vrij van arrogantie, indruk maken en opscheppen over je eigen daden. Zie ik geen fout. Allahu Alam.

 

Umar bin al-khattab vertelde, dat Profeet (saw) zei: �Voorwaar! De daden worden beoordeeld op basis van de intentie en ieder mens zal alleen dat krijgen wat met zijn intentie samenhangt.�

Abou Jabir: Ameen op je duah!

www.hhugs.org.uk/
Terug naar boven
Abou Jabir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1813
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abou Jabir Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 26 augustus 2005 om 17:53
Assalamoe alykoem mijn beste broeder, mashAllah, dit heb ik nog niet eerder gelezen, hoe kan dit? mashAllah, ik stond met open mond te lezen, djazaka Allahu kheiran voor het ons laten herrineren aan de dood. Moge Allah de moslims Zijn djennah laten binnentreden..amien ya rab....
Bezoek dit: http://aboujabir.web-log.nl/
"Wie in Allah en de Laatste Dag gelooft, moet het goede zeggen of zwijgen." {Boekharie & Moeslim}
Terug naar boven
Ni3met Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 21 augustus 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 447
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Ni3met Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 26 augustus 2005 om 13:12

Essalaamo Alaikom Warahmatoe Allah,

Jazaaka Allahoe gairan voor je info jiyuu. Ik denk idd dat iedereen wel eens van die dagen heeft waarin je denkt: Waarom zeuren de mensen toch altijd zoveel?! Je hebt van die mensen die altijd alleen maar datgene zien waar ze ontevreden over zijn. Ze vergeten wat ze allemaal wel nog hebben/kunnen. Moge Allah Soebhaanahoe Wata3aala ons allen leiden , Ameen.

Ik had trouwens nog een vraag, Als je iets goeds vertelt over jezelf met de intentie dat je anderen ermee ook naar het goede spoort, Dan mag dit toch wel? Want dat doe ik zelf namelijk ook wel eens. Onze profeet Salla Allahoe 3alaihi Wasallam heeft toch gezegd: Iennama L A3maaloe binniejjaat. (Daden worden naar intentie beoordeeld).

Wassalaamo Alaikom

Terug naar boven
dienares Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 18 augustus 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 327
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote dienares Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 26 augustus 2005 om 11:28

Nou in ieder geval mijn complimenten mijn broeder, blijf vooral zo doorgaan inshAllah...MashAllah....

Islam Is A ReliGiOn Of PeAcE.....
Terug naar boven
jiyuu Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 30 januari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2357
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote jiyuu Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 25 augustus 2005 om 11:47

In eerste instantie geplaatst door dienares

MashAllah...maak je die gedichten zelf? mashAllah.. Allah sobhanahoe wa ta3la heeft je talent geschonken...

Wa alaykum salaam Samiira,
Soms verzin ik wel zelf, vooral als ik in een goede bui ben. Soms weer niet, dan kijk ik op het net.
www.hhugs.org.uk/
Terug naar boven
dienares Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 18 augustus 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 327
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote dienares Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 24 augustus 2005 om 06:00
MashAllah...maak je die gedichten zelf? mashAllah.. Allah sobhanahoe wa ta3la heeft je talent geschonken...
Islam Is A ReliGiOn Of PeAcE.....
Terug naar boven
jiyuu Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 30 januari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2357
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote jiyuu Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 24 augustus 2005 om 05:41

Wa alaykum salaam zuster Samiira,

 

Inshallah zuster, dat is alles wat ik wil. Meeste van ons zijn op zoek naar de mooiste auto, show en spel, lekkerste eten, je weet wel. Hun ogen droog en blind.

Voor mij is de zoektocht naar Jennah. Voor mij en mijn vrienden en familie. Een eeuwige blijdschap wanneer de anderen branden in de hel.

Nu hebben wij nog de keuze. Alsjeblief vrienden maak die snel.

Hel of Hemel is waar wij gaan. Konden ze mijn woorden maar verstaan. Hoe kan ik iets zeggen als  ik het zelf niet doe. Broeders en zusters, Het huilen maakt mij zo moe. Echt waar, ieders ziel heeft zijn tijd om te gaan. Terug naar Allah is waar wij uiteindelijk staan.

www.hhugs.org.uk/
Terug naar boven
dienares Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 18 augustus 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 327
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote dienares Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 23 augustus 2005 om 05:51

Wa Allahoe Akbar.....MashAllahhhhhhhhhhh dat heb je echt zo mooi gezegd mijn broeder, je woorden hebben mij getroffen...Al hamdoelilah dat je je verhaal hier hebt geplaatst, opdat anderen er inshAllah van zullen leren...

Moge Allah sobhanahoe wa ta3ala jou inshAllah belonenn..

Wa salamoe 3alaikoem warahmatoelahi wabarakatoehoe, je zuster in de islam. Samira.

Islam Is A ReliGiOn Of PeAcE.....
Terug naar boven
jiyuu Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 30 januari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2357
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote jiyuu Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 13 juni 2005 om 06:19

Assalamu alaikum warahmatullahi wabarakatuh broeders en zusters,

Ik wilde niet te ver van het onderwerp afdwalen, daarom hieronder nog een paar mooie woorden van onze Profeet Muhammad sallalaho alaihi wasalam over het bezoeken van zieken en het bijwonen van begrafenissen.

Het leven is er een van vallen en opstaan, blijdschap en verdriet, rijkdom en armoede, ziekte en gezondheid. Zowel in voorspoed als ook in de omgekeerde tegenspoed, is de mumin (gelovige) er het beste van af. (sahih Muslim) De imaan van een mumin verzwakt niet en wordt hierdoor juist versterkt.

Op dit moment ben je misschien gezond. En verloopt alles naar wens. Maar wordt je getest met een lichte/zware beproeving, dan is dat een teken van Allah's liefde voor die mumin. De Profeet saw zei, "Wanneer Allah iets goeds wil voor een persoon, laat Hij hem tegenspoed ondervinden". (Sahih Bukhari) Belangrijk dat je als mumin altijd alhamdolillah zegt. Als je nu iets prettigs meemaakt of juist iets zeer droevigs.

In een andere hadith van Abu Hurairah, vergelijkt onze geliefde Profeet Muhammad Mustafa ssallalaho alaihi wasalam, de mumin met een jonge plant. De wind waait de plant van links naar rechts. Zo is dat ook met een mumin, hij maakt constant beproevingen mee. De hypocriet echter, is net als een logge cederboom. Het schudt totaal niet, totdat het met wortel en al wordt uitgerukt. (Sahih Bukharee)

Abu Saeed al-Khudree radiallaho anho vertelt dat de Profeet Muhammad saw zei, "Bezoek de zieke en ga naar begravenissen; het herinnert je aan het hiernamaals".

Thawban radiallaho anho vertelt dat Rasool-Allah sallalaho alaihiwasalam zei, "Wanneer iemand een zieke moslim bezoekt, geniet hij van de vruchten van Jannah (paradijs) tot het moment dat hij weer vertrekt". (Sahih Muslim)

In een andere van Ali radiallaho anho staat er geschreven dat 70.000 engelen duah voor je maken wanneer je een zieke bezoekt. Ze blijven duah doen tot de avond, en als je in de avond ging, doen ze duah voor jou tot de ochtend. (Ibn Majah, at-Tirmidhi, authentiek)

In sahih bukhari en in sahih muslim staat er beschreven hoe groot de ajr (beloning is) voor het volgen van een janaza (begrafenis). Ajr zo groot als de berg Uhud. En wanneer je de begrafenis tot het einde volgt, twee ajr zo groot als de berg Uhud. (Bukharee/Muslim) De metgezellen die deze mooie woorden te laat hoorden, konden het zichzelf niet vergeven dat ze deze grote beloningen hadden misgelopen, doordat ze een begrafenis half hadden bijgewoond.

Als laatste nog een mooie hadith, eentje die ik zelf oppermachtig vond, toen ik het las. Het gaat over Abu Bakr assadeeq die antwoord gaf op de vragen van de Profeet sallaho alaihi wasalam. Deze hadithstaat in sahih Muslim en werd vertelt door Abu Hurairah ra.

De Profeet vroeg, "Wie heeft vandaag gevast?", Abu Bakr: " Ik". Profeet vroeg nu, "Wie heeft vandaag de zieke bezocht?" , Abu Bakr : "Ik". Profeet vroeg opnieuw," Wie is vandaag met een doodskist meegelopen?" Abu Bakr weer:"Ik". De Profeet vroeg verder,"Wie heeft vandaag een arme eten gegeven?" en alweer antwoordde Abu Bakr " Ik". Toen zei de Profeet sallalaho alaihi wasalam,"Als een persoon dit alles op 1 dag doet, gaat hij naar Jannah".

Allaho akbar broeders en zusters! Vergeet de wereld voor een dag, denk aan je broeders en zusters die het nu even moeilijk hebben. Al is het door ziekte of iets anders. Doe je uiterste best om het hoogste niveau van Jannah te bereiken. Probeer het! Denk ook even aan hen die geen planning kunnen maken voor hun toekomst, omdat ze ziek zijn geworden, of op sterven liggen. Zij kunnen geen huwelijksplannen maken, zoals jij. Geen lekker eten eten. Geen gezamelijke gebeden bijwonen in de moskee. Geen Jummahgebed in de moskee doen,omdat ze bijvoorbeeld ziek op bed in een ziekenhuis liggen. Ze kunnen zich misschien ook niet verheugen op het WK-voetbal volgend jaar, omdat de dokter zegt dat ze dat niet zullen halen. Probeer hun ook eens op te zoeken broeders en zusters, als je kunt. Ik wens jullie allemaal het beste toe in dit leven. Maar ik ben gelukkiger als wij allen elkaar in Jannah mogen ontmoeten. Dat is wat wij eigenlijk willen.

En onthoudt dit: Een mumin is er altijd het beste af, zowel bij zware tegenslag als ook in voorspoed en geluk. (sahih Muslim) alhamdolillah wajazakallahu khair

Jullie broeder in Islam Jiyuu

 

 

 

www.hhugs.org.uk/
Terug naar boven
jiyuu Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 30 januari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2357
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote jiyuu Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 13 juni 2005 om 04:46
Assalamu alaikum warahmatullahi wabarakatuh.
Ik wilde toch nog even reageren op de kwestie van het doneren van bloed.In de Islam is het geoorloofd om bloed te doneren. Het bloed wordt natuurlijk eerst goed gecheckt op ziektes en besmettingen voordat het aan iemand anders wordt gedoneerd. Zolang er geen geld voor wordt gevraagd of ermee wordt gehandeld is het toegestaan. Doneren van organen is een ander verhaal en valt niet onder de regels van bloed doneren. Gebruiken gewoontes en tradities die buiten de islam vallen, moeten niet met ons geloof in verband worden gebracht. Djazakallahu khair voor jullie reacties, ik zal straks inshallah nog een paar mooie ahadith over het bezoeken van zieken en het gaan naar begraffenissen, opzoeken en posten.
www.hhugs.org.uk/
Terug naar boven
jiyuu Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 30 januari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2357
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote jiyuu Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 12 juni 2005 om 09:33

Assalamu alaikum broeders en zusters,

Ik begrijp en weet wat jullie bedoelen. Ik wilde het gewoon even kwijt. Via internet is wel gemakkelijk, omdat niemand mij persoonlijk kent. Het ging mij meer erom dat het ook eens goed kan zijn voor anderen, die bijvoorbeeld nooit op ziekenbezoek of naar begravenissen gaan, om eens die kant van het leven te zien/op te zoeken. Het graf zien, laat een mens denken. Denken over zijn daden, zijn familie, zijn vrienden enz. Je eigen problemen lijken opeens een druppeltje in een oceaan. Je verandert in je omgang met anderen, positief dus.

Ik vertelde dit niet om op te scheppen of omdat ik mij somber voel. Want ik weet niet of het wel zo'n grote indruk maakt als je vertelt hoe je bewustzijn verliest. Het verhaaltje was meer bedoelt om mensen te bewegen dit soort dingen te doen. Mijn verhaaltje kan daar misschien een bijdrage aan leveren. Voor mij betekende het heel veel. Misschien net zo veel als die man die bloed nodig had. Mijn leven is ook veranderd. Ik bekijk dingen anders. "Anders" betekent niet dat ik somber ben geworden. Absoluut niet. Ik heb vaker lijken gezien en aangeraakt, dat is het punt niet. Ik ben nog steeds vrolijk en optimistisch over alles. Ik denk eerder dat het hele gebeuren en alles wat ik heb gezien en meegemaakt die ene dag, mij een sterker mens hebben gemaakt. Ik reis veel en ik sport heel veel. Dingen die voor anderen niet zo makkelijk zijn. Ik besef nu beter wat een geluk ik heb een dienaar van Allah te mogen zijn.

Jullie adviezen neem ik ter harte. Alles wat anderen zeggen, neem ik serieus. Mits die dingen nuttig zijn natuurlijk. Binnenkort ben ik een poosje niet online. Dus was het ook een beetje bedoelt als boodschap van een broeder die veel van zijn broeders en zusters houdt.

Rhido, ik was samen met de imam van de moskee bloed gaan geven!

www.hhugs.org.uk/
Terug naar boven
Rhido Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 06 februari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 66
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Rhido Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 12 juni 2005 om 08:39

Misschien als je naar een moskee binnen gaat, kan de imam verder je helpen en misschien ook tips geven.

 

Salaam,

 

RHIDO

Terug naar boven
Rhido Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 06 februari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 66
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Rhido Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 12 juni 2005 om 08:35

Salaam aleykum,

 

Ik denk inderdaad dat je goed hebt bedoelt, maar ik las ook het bericht van

Noor al-Islaam (boven mij) denk ik vrij wel zeker dat het niet toegestaan is om op die manier met anderen te delen. Ook vanwege het niet de gewoonte is om zo te doen. Bij ons in Indonesi� wordt amper of vrijal nooit bloeddonaties voldaan. Let op de reinheid, aids etc. Wat ik denk is naar de toekomst kijken. Er zijn bepaalde emoties zodra iemand komt te overlijden. Mensen die komen te overlijden wordt altijd ritueel gereinigd en mag aan Allah worden geschonken. Misschien kan je een plekje geven in het paradijsje. Maar hoe jij zo gaat leven is in elk geval niet goed. Even heb je emoties. Maar daarna is er weer leven. Probeer goed na te denken hoe je verder wil. Ik heb met de tsunami-ramp ook een beetje dat gevoel gehad. Nee, dacht ik bij me zelf denken dat ik verder moet. Niet verder diep op in gaan. Je graaft misschien voor je eigen graf. Wees vrolijker. Probeer afleiding te vinden. Ga bijvoorbeeld met je vrienden uit. En maak van die somberheid weer vrolijkheid. . En allesj komt goed. Maak je leven ook niet kapot! Blijf bidden.

Salaam

 

RHIDO

 

Terug naar boven
Noor al-Islaam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 14 juli 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 955
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Noor al-Islaam Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 12 juni 2005 om 07:15

Assalamoe Alaikoem wa Rahmatoellahi wa Barakatoehoe,

Masha Allah dat is erg goed aghy, moge allah je ervoor belonen.
Maar naar mijn mening is het niet toegestaan om je goede daden te delen met anderen, dat zal alleen in jou nadeel werken, omdat je hasanat erdoor verloren gaan, in plaats van 100 hasanat krijg je er maar 1 bijv.
Het kan goed zijn dat iemand zijn ervaringen deelt, zodat anderen ervan kunnen leren, maar als je iets goeds doet, fi sabilillah, doe je dat voor Allah en voor niemand anders, niet zodat mensen kunnen zeggen "oh wat heeft hij een groot hart, en kijk wat ie gedaan heeft".

Dat het jou goed gedaan heeft aghy, is erg mooi en ben er blij voor je wallahi, maar houd het voor je, dan zul je er meer en meer van kunnen genieten insha Allah, en dat je er meer en meer hasanat voor zult krijgen.
Ga zo door met het goede te doen en moge Allah je behoeden van het slechte, Ameen.

Zie dit alsjeblieft niet als kritiek, maar slechts als advies van een zuster fi dien, omwille van Allah subhanahoe wa ta'ala.

Fi AmaniLlah
Assalamoe Alaikoem wa Rahmatoellahi wa Barakatoehoe

 

Terug naar boven
jiyuu Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 30 januari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2357
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote jiyuu Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 12 juni 2005 om 06:27

Assalamu alaikum warahmatullahi wabarakatuh broeders en zusters

Mijn leven is heel erg veranderd na gisteren. Waarom? Omdat ik eindelijk een keertje niet aan mezelf dacht, maar aan een ander. Vanaf vandaag ga ik anders door het leven. Zowel innerlijk als toch ook uiterlijk. Wat je van binnen bent, straal je van buiten uit. Het leven zal voortaan voor mij anders zijn dan normaal. Ik eet nu anders, denk anders en praat ook anders. Zo langzamerhand zul je je wel afvragen wat mij is overkomen.

Ik wilde een dag voor Allah vrijmaken. Een dagje business. Business zonder geld, maar met daden alleen. Inde ochtend was ik bij een begrafenisgebed van een broeder in Cairo. Erna ging ik naar de begraafplaats en hielp mee met het dragen van de kist. Daarna werd het lichaam onder de grond gestopt. Ik wilde aan het eind van de dag nog op ziekenbezoek gaan bij een broeder. Dus ging ik op zoek naar een kleinigheid om hem op te vrolijken.Daarna ging ik naar het ziekenhuis om bloed te doneren. Dit lag ook in de planning van de dag. Als eerste vroeg ik wie er het dringends bloed nodig had op dat moment. Voor de meeste van ons is bloed krijgen iets waar we ons niet echt druk over hoeven te maken. Zo duur zal het niet zijn. Maar voor velen is bloeddonatie van levensbelang. Ik kreeg een naam door van een patient en ging de trap af op zoek naar zijn kamer. Ik wilde zeker weten of de persoon wel bestaat, voordat ik mijn bloed gaf. Op de afdeling bleek dat hij die dag al gestorven was. Ik kreeg een nieuwe naam van een andere patient. Toen ik die ging opzoeken, bleek dat het een ideale patient voor mij was. Een man die door een auto was aangereden nadat hij klaar was met de salaat en uit de moskee wilde lopen. Ik maakte kennis met hem en vertelde dat ik hem wat bloed zal doneren. Weer boven op de afdeling bloeddonatie kreeg ik de slang in mijn arm geprikt en begon mijn bloed in een zak te stromen. Door de hitte in Cairo ,die ik niet gewend ben, en doordat ik die morgen niet gegeten had en waarschijnlijk ook die middag in de velle zon op de begraafplaats stond, voelde ik mij niet al te best. Na 4-5 minuten verloor ik het bewustzijn. Het enige wat ik kon zeggen was: La ilaha ila Allah Muhammad rasulollah , en ik stak mijn vinger naar boven... Toen ik bijkwam zag ik een man met een mooie grote baard over me heen gebogen staan. De kamer was ineens druk met allemaal mensen, waarschijnlijk artsen en mijn vriend. Al gauw was ik weer bijgekomen van alles. Nog een beetje slap van daarnet ging op weg naar mijn laatste doel. Een zieke broeder die al drie maanden op bed lag. Hij was vroeger een hoge officier in het Egyptische leger. Alhamdolillah is hij ermee gestopt. Baard mocht hij toen niet hebben en naar de Koran luisteren is als militair streng verboden. Hij lag nog wel in het militair hospitaal, dat nog wel. Ik in mijn jalaba had wel enige moeite om binnen te komen in het hospitaal. Het leger is hier heel erg bang voor baarden en jalaba's. Toen ik mijn buitenlands paspoort liet zien, kon ik meteen doorlopen. (Een buitenlander durft men niet moeilijk te maken, stel je voor dat er een raket vanuit het Witte Huis wordt afgeschoten). De zieke broeder was ontzettend blij met mijn kleine kadootje voor hem. Zijn zus liet ons even alleen in de kamer. Vrouw had hij niet. Hij was verloofd, maar had pas geleden de verloving ingetrokken. De doktoren hebben geconstateerd dat hij een zeldzame ziekte heeft en niet genezen kan worden. Zo jong en nu al doodziek. Op een gegeven moment moest hij hulp krijgen van de zuster. Lopen kon hij niet meer, dus voor bepaalde zaken moest de zuster hem helpen. Ik liep eventjes de kamer uit en wachtte tot ik weer binnen kon. Samen deden we salaat en ik maakte me klaar om weer naar huis te gaan.

Deze dag heb ik de dood gezien, het graf en ziekte. Dit heeft mij laten nadenken. Ben ik Allah wel dankbaar voor alle gunsten die Hij mij heeft gegeven? Ben ik voorbereid op de dood? Het leven zal voor mij nooit meer hetzelfde zijn.

www.hhugs.org.uk/
Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.063 seconden.