Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Beetje laat voor het avondgebed

 Post Reply Post Reply
Enquête vraag: Kan je Allah dan een beetje vergeven, als de trein vertraging heeft?
Enquête keuze Stemmen Enquête statistieken
0 [0.00%]
0 [0.00%]
9 [100.00%]
0 [0.00%]
U kunt niet stemmen in deze enquête

Schrijver
Rhido Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 06 februari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 66
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Rhido Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: Beetje laat voor het avondgebed
    Geplaatst op: 22 juni 2005 om 11:22

As salaam aleykum,

 

Een vriend van mij kwam gisteren beetje laat aan voor het gebed. Hij kwam van les. En kon niet eeder weg. En moest de trein pakken uit Amsterdam. Die trein had 5 min. vertraging. Doordat zijn trein laat was, was hij ook een klein beetje laat voor het avondgebed. 

Ben benieuwd

 

RHIDO

Terug naar boven
dienares Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 18 augustus 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 327
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote dienares Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 22 juni 2005 om 12:30

Asalamoe 3alaikoem warahmatoelahi wabarakatoehoe mijn broeder,

Zolang hij er oprecht spijt van heeft, denk ik dat Allah sobhanahoe wa ta3la het hem inshAllah zal vergeven. Allah swt is Vergevensgezind, Meest Barmhartig.

Maar Allah swt weet het het beste.

Dus zeg ik toch nog, Allahoe a3lam!!!!

Islam Is A ReliGiOn Of PeAcE.....
Terug naar boven
Noor al-Islaam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 14 juli 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 955
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Noor al-Islaam Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 22 juni 2005 om 12:46
In eerste instantie geplaatst door Rhido

As salaam aleykum,

 

Een vriend van mij kwam gisteren beetje laat aan voor het gebed. Hij kwam van les. En kon niet eeder weg. En moest de trein pakken uit Amsterdam. Die trein had 5 min. vertraging. Doordat zijn trein laat was, was hij ook een klein beetje laat voor het avondgebed. 

Ben benieuwd

 

RHIDO

Assalamoe Alaikoem,

Een test voor deze broeder, of hij geduld heeft, wa Allahu a3lem.
Alles heeft zijn reden, en insha Allah is het geaccepteerd door Allah swt.

wasalaam

Terug naar boven
Noor al-Islaam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 14 juli 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 955
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Noor al-Islaam Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 22 juni 2005 om 12:51

nu ik de vraag ff goed doorlees, bedach ik me opeens...Astaghfiroullah Astagfiroullah.

Allah vergeven??? wij zijn de genen die tot Hem moeten komen, en Hij is de gene die ons moet vergeven.
Wij moeten Allah om vergiffenis vragen, omdat we Hem niet genoeg dankbaar zijn, en ons nooit hoger opstellen dan Allah, want wij zijn het die Hem nodig hebben, niet andersom.

Fi AmaniLlah

Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Amier Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 23 juni 2005 om 12:29

Assalamu alaikum,

als ik merk dat ik niet optijd ergens ben om normaal de salaat te doen, doe ik hem meestal gewoon in de trein, zittend. Vooral als je niet in zo'n 4 persoons bank zit, maar een twee persoons, is dit prima te doen. Het is een tip.

Een kennis van mij had vroeger altijd zo'n sleutel bij zich waarmee ze in het hokje in de tein van de railtender kon. Als die er dan niet was deed ze soms stiekem daar haar salaat.

Maar als je het gebed toch mist, kun je het inhalen.

Wassalam,

Amier.

� Waarlijk, in het gedenken van God vinden de harten rust. � (Koran 13:28)
Terug naar boven
Noor al-Islaam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 14 juli 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 955
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Noor al-Islaam Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 23 juni 2005 om 13:46
In eerste instantie geplaatst door Amier

Assalamu alaikum,

als ik merk dat ik niet optijd ergens ben om normaal de salaat te doen, doe ik hem meestal gewoon in de trein, zittend. Vooral als je niet in zo'n 4 persoons bank zit, maar een twee persoons, is dit prima te doen. Het is een tip.

Een kennis van mij had vroeger altijd zo'n sleutel bij zich waarmee ze in het hokje in de tein van de railtender kon. Als die er dan niet was deed ze soms stiekem daar haar salaat.

Maar als je het gebed toch mist, kun je het inhalen.

Wassalam,

Amier.

Assalamoe Alaikoem wa Rahmatoellah,

Aghy naar mijn weten is het niet toegestaan om zittend te bidden.
Ik heb er laatst het een en ander over gehoord, want als we naar Marokko gaan met de auto, zijn er mensen die in de auto bidden, wat niet toegestaan is, kreeg ik te horen.
Dat we mosten wachten tot een parkeerplaats en daar staand te bidden.
Dus om het als tip door geven, beter insha Allah eerst navraag doen na zaken voor men fatwa uitspreekt en ergens zekerheid over hebben, moge Allah ons alles vergeven voor onze fouten.

wasalaam

Terug naar boven
taqwaa Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 04 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2036
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote taqwaa Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 23 juni 2005 om 15:49
ASALAAMO3ALAIKOM WARA7MATOLAAHWABARAKATOHO JA ZUSTER NOORAL-ISLAAM JE HEBT GELIJK HET IS NIET TOEGESTAAN OM ZITTEND TE BIDDEN DAT DEED IK VROEGER OOK TOT IK HET HEB GELEZEN EN GEHOORD VAN GELEERDEN .
�� ��� �� ������ .. ���� ��� ������ .. ����� ������� ������ .. ���� ����� ����� ������
Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Amier Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 24 juni 2005 om 04:17

Assalamu alaikum,

als je niet in staat bent om staand het gebed uit te voeren kan je het zittend doen of liggend, en als je helemaal verlamd bent en alleen met je ogen kunt knipperen, dan is dat ook voldoende als salaat. Welke geleerden zeggen dat dat niet kan?

Als je dus in de trein zit, of in het vliegtuig, en je bent daardoor niet in staat het staand te doen, mag het zittend. Ik wil graag weten welke rechtschool dat verbiedt.

Wassalam.

� Waarlijk, in het gedenken van God vinden de harten rust. � (Koran 13:28)
Terug naar boven
Rhido Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 06 februari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 66
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Rhido Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 25 juni 2005 om 07:47

Je schreef::

als je niet in staat bent om staand het gebed uit te voeren kan je het zittend doen of liggend, en als je helemaal verlamd bent en alleen met je ogen kunt knipperen, dan is dat ook voldoende als salaat. Welke geleerden zeggen dat dat niet kan?

Als je dus in de trein zit, of in het vliegtuig, en je bent daardoor niet in staat het staand te doen, mag het zittend. Ik wil graag weten welke rechtschool dat verbiedt.

Wassalam

Salaam aleykum,

Het hangt er van af hoe laat de trein aankomt. In sommige vliegtuigen staat Mekka aangegeven en hoeveel km. op afstand is. In een trein is in Nederland niet zo. Hij had geen kompas bij zich. Dus dacht hij die 2 - 3 min laat wat geeft dat nou?

Allesj komt goed.

 

Rhido

Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Amier Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 25 juni 2005 om 09:07

Assalamu alaikum,

als je de qibla echt niet weet, mag je iedere richting op bidden die je maar wilt.

Voor wat betreft het zittend bidden, de ahadith daarover zijn terug te vinden in Sahih Boekhaari, Sahih Moeslim, Soennan Aboe Dawoed, Malik's Moewatta, de Fiqh us Soenna enz. Als je niet in staat bent staand te bidden mag het zittend, of liggend of hoe je ook anders in staat bent. De vrijwillige soenna gebeden mogen sowieso zittend uitgevoerd worden, zelfs al ben je in staat te staan. Volgens de ahadith is dat alleen minder prijzenswaardig.

Toen de profeet s.a.s. ziek was, bad hij zittend en zei de mensen die met hem baden ook te gaan zitten, al waren zij wel gezond: Sahih Boekhaari, volume 1, boek 11, nummer 656:

Narated Aisha, the mother of the believers: Allah's Apostle during his illness prayed at his house while sitting whereas some people prayed behind him standing. The Prophet beckoned them to sit down. On completion of the prayer, he said, 'The Imam is to be followed: bow when he bows, raise up your heads (stand erect) when he raises his head and when he says, 'Sami a-l-lahu liman-hamida ' (Allah heard those who sent praises to Him) say then 'Rabbana wa laka-l-hamd' (O our Lord! All the praises are for You), and if he prays sitting then pray sitting.

Anas bin Malik leverde over dat ene Humaid zei dat op het eind van zijn leven de profeet s.a.s. zittend bad, maar de mensen wel achter hem stonden. Echter, zowel in Sahih Boekhaari als Moeslim als de Moewatta van Malik als de Fiqh us Soenna wordt overgeleverd dat de profeet vzmh de moslim zei zittend te bidden als de imam ook zat: Sahih Boekhaari, volume 1, boek 12, nummer 701:

Narrated Abu Huraira: The Prophet said, "The Imam is to be followed. Say the Takbir when he says it; bow if he bows; if he says 'Sami a-l-lahu Liman hamida', say, ' Rabbana wa-laka-l-hamd', prostrate if he prostrates and pray sitting altogether if he prays sitting."

Over zittend bidden in het algemeen verteld de Sahih Boekhaari in Volume 2, Boek 20, Nummer 217:  

Narrated'Abdullah bin Buraida: 'Imran bin Husain had piles. Once Abu Ma mar narrated from 'Imran bin Husain had said, "I asked the Prophet (p.b.u.h) about the prayer of a person while sitting. He said, 'It is better for one to pray standing; and whoever prays sitting gets half the reward of that who prays while standing; and whoever prays while Lying gets half the reward of that who prays while sitting.' "

Volume 2, Boek 20, Nummer 218:

Narrated 'Imran bin Husain: had piles, so I asked the Prophet about the prayer. He said, "Pray while standing and if you can't, pray while sitting and if you cannot do even that, then pray Lying on your side."

Dezelfde ahadith zijn terug te vinden in Sahih Moeslim, Malik's Moewatta, soennan Aboe Dawoed, de Fiqh us Soenna enz. soms in iets andere woorden, maar met dezelfde voorbeelden.

Mits men een excuus heeft, is zittend bidden dus niet verboden. In een trein waar je niet staand kunt bidden heb je dus de keus: of je bidt zittend en op tijd, of je laat de tijd voorbijgaan en haalt het later staand in. De verschillende rechtsgeldige wetscholen hebben hierover in detail elk de eigen interpretatie, omdat er meerdere ahadith en meningen over zijn.

Wassalam,

Amier.

 

 

 

 

 

 

� Waarlijk, in het gedenken van God vinden de harten rust. � (Koran 13:28)
Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.063 seconden.