Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

mysterie

 Post Reply Post Reply
Schrijver
moslimboy212 Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 23 maart 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 736
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote moslimboy212 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: mysterie
    Geplaatst op: 03 augustus 2005 om 13:04

salaam aleykum.

ik heb een vraag waar ik toch al een tijdje mee zit en wat volgens mij niet op te lossen is.

ik zal hier eerst soeral al alaq zetten (de keuze voor deze soerat was willekeurig,ik heb het niet over deze soerat specifiek)

In naam van Allah, de Barmhartige, de Genadevolle.

1. Verkondig de naam van uw Heer, de Schepper.

2. Die de mens uit geronnen bloed schiep.

3. Verkondig, want uw Heer is de meest Eerbiedwaardige

4. Die (de mens) door middel van de pen onderwees.

5. Hij leerde aan de mens datgene wat deze niet kende,

6. In het geheel niet. Voorwaar, de mens wordt opstandig,

7. Omdat hij zich onafhankelijk denkt.

8. Voorwaar uw terugkeer is tot uw Heer.

9. Hebt gij degelle gezien die verbiedt

10. Wanneer onze dienaar bidt?

11. Zeg mij, als hij de leiding volgt,

12. Of tot rechtvaardigheid maant.

13. Zeg mij, indien hij (de Waarheid) verloochent en zich afwendt.

14. Weet hij niet dat Allah alles ziet?

15. Neen, wanneer hij niet ophoudt, zullen Wij hem zeker bij de haren van zijn voorhoofd grijpen

16. Van dat leugenachtige en schuldige voorhoofd.

17. Laat hij dan zijn raadgevers bij elkaar roepen.

18. Wij zullen ook Onze wachters bijeen brengen.

19. Neen, gehoorzaam hem niet, maar werp u neder en zoek Zijn nabijheid zullen ook Onze wachters bijeen brengen.

19. Neen, gehoorzaam hem niet, maar werp u neder en zoek Zijn nabijheid

mijn vraag is nu:wie bedoelt Allah (s.w.t) met wij?

en zou iemand de vers kunnen verklaren die in het blauw staat?

waleykum salaam

laa ilaha illalah
Terug naar boven
Django Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 01 augustus 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 329
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Django Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 03 augustus 2005 om 13:20

Selam Alleykum,

Er zal ongetwijfeld iemand zijn die het beter weet te verwoorden, astaghfirulah, mocht het geheel fout zijn,ben lerende.

De eerste ingeving toen ik het las.......   Wij=Engelen? 

En de Wachters, lijkt me ook Engelen, met een specifieke taak. 

Wa'Selam

 

 

Bishmillah Rahman Rahiem....
It is in chancing, we find our purpose....
Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Amier Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 03 augustus 2005 om 14:14

Assalamu alaikum,

Remco heeft gelijk; wij in deze context is een soort "koninklijk meervoud" waarmee Allah subhan wa t'ala zichzelf noemt in de koran.

In het nederlands bestaat die meervoudsvorm ook: "U" kan in enkelvoud bedoelt worden, maar ook in meervoud. Vroeger was het ook de gewoonte voor koningen en koninginnen zichzelf met "wij" aan te duiden: "Wij Beatrix, koningin der Nederlanden..." Daarom wordt het "koninklijk meervoud" genoemd.

Wassalam,

Amier.

� Waarlijk, in het gedenken van God vinden de harten rust. � (Koran 13:28)
Terug naar boven
Ni3met Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 21 augustus 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 447
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Ni3met Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 03 augustus 2005 om 14:29

Essalaamo Alaikom,

In het Arabische boek: Al-Qoeraanoe Lkareem Wabaalihaamch Zoebdat Attafseer van Mohammed Soelaimaan Abdullah El Ashqar staat het volgende:

18. Sanad3oe Zzabaania: Ay, ElMalaakieatoe Alghilaad Eshidaad, Lijaegodoohoe Wayalqoohoe Fie Naar Essa3eer.

19. Kella Laa Toetie3h: Feema Da3aaka Ielayhi man taraka Essalaat.

     Wasjoed: Ay, Sellie Lillaah ghair moektharith bieh, Walaa  mabaal  binaheeh.

Waqtarib: Ielayhi Soebhaanahoe bittaa3a wal3ibaada.

(Ik hoop dat je Arabisch begrijpt)

Wassalaamo Alaikom

Terug naar boven
Abd al Wadud Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 17 juli 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 484
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abd al Wadud Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 03 augustus 2005 om 14:55
Het is heel simpel:

Wij is Allah. Hij zegt Wij, precies zoals duidelijk gemaakt koninklijk meervoud. Geeft een extra nadruk erop.

Nummer 2: Het woord "Zabaniyah" dat vertaalt is als "Onze Wachters" is de benaming van de Engelen die belast zijn met de bewaking van de Hel.

De ongelovigen zeggen dat als ze in de hel komen, dat het tijdelijk is. Dit is niet het geval. Dan zeggen ze dat ze hun krachten bundelen en de wachters verslaan en ontsnappen uit de hel. Helaas voor hun zijn er 19 (als ik het goed herinner) en is 1 sterker dan de alle mensen die ooit bestaan hebben samen. Als alle opties op zijn, gaan ze naar de Zanabaniya en vragen ze of ze een dagje vakantie (geen lijden) mogen hebben. En het antwoord zal nee zijn.

Beslama,

abd al Wadud
Terug naar boven
Ni3met Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 21 augustus 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 447
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Ni3met Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 03 augustus 2005 om 15:41
Jazaaka Allahoe gairan voor de aanvulling.
Terug naar boven
Abd al Wadud Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 17 juli 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 484
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abd al Wadud Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 03 augustus 2005 om 16:30
Ik heb het niet over de Christenen.
Ik heb het over de heidenen in de tijd van de Profeet.
Terug naar boven
moslimboy212 Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 23 maart 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 736
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote moslimboy212 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 04 augustus 2005 om 05:46

salaam aleykum.

bedankt iedereen voor al de antwoorden,nu begrijp ik het eindelijk! (dankzij jullie)

ni3met,ik kan geen arabisch,maar toch bedankt,abd al wadud bedankt om zo vrij geweest te zijn om het te vertalen.inshallah worden jullie beloond

waleykum salaam

laa ilaha illalah
Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.094 seconden.