Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Vijftig

 Post Reply Post Reply
Schrijver
Abd al Wadud Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 17 juli 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 484
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abd al Wadud Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: Vijftig
    Geplaatst op: 19 augustus 2005 om 13:51

as salaam aleykoum wa rahmatollah,

Ik kwam een mooie hadieth tegen, dus ik wilde hem met jullie delen. Ik heb hem wel vertaald uit het engels. Dus fouten voorbehouden


Het is verhaald met de ondersteuning van Anas b. Malik dat de Boodschapper van Allah (vzmh) zei:

"Naar mij werd al Buraq gebracht, een dier, wit en lang, langer dan een ezel, maar korter dan een muil, die zijn hoef plaatst gelijk aan de te overbruggen afstand. (Ofwel: die in een keer zijn afstand aflegt)

Ik bereed het en ging naar de tempel, waar ik het dier vastbindde door de ring die de profeten gebruiken. Ik treedde de moskee binnen en bad twee rak�at daar, en ging toen naar buiten waar Gabri�l (Djibriel, vzmh) naar me toe kwam met twee kokers, een met wijn en een met melk. Ik koos de melk en Gabri�l zei: �Jij hebt het natuurlijke gekozen.�

Toen nam hij mij mee naar de hemel.
Gabri�l vroeg toen aan de poort (van de hemel) om geopend te worden.
Deze vroeg wie hij was en hij antwoordde: �Gabri�l.�
Hij werd opnieuw ondervraagt: �wie is er bij jou?�
Hij (Gabri�l) zei: �Mohammad.�
Er werd gezegd: �Is hij degene voor wie (Gabri�l) gestuurd is.�
Gabri�l zei: �Het is inderdaad hij waavoor gestuurd is.� 

De poort opende en we zagen Adam (vzmh). Hij verwelkomde mij en bad het goede voor mij.�

Toen stegen we op naar de tweede hemel.
Gabri�l (vroeg aan de poort om geopent te worden en hij) werd gevraagt wie hij was en hij antwoordde: �Gabri�l.�
Hij werd opnieuw ondervraagt: �wie is er bij jou?�
Hij (Gabri�l) zei: �Mohammad.�
Er werd gezegd: �Is hij degene voor wie (Gabri�l) gestuurd is?�
Gabri�l zei: �Het is inderdaad hij waavoor gestuurd is.� 

De poort werd geopend en toen ik binnentreedde verwelkomde Jezus (�Isa bin Maryam, vzmh) en Johannes (Yahya bin Zakariya, vzmh), allebei neven van moeders kant, mij en bad het goede voor mij.
 

Toen werd ik gebracht naar de derde hemel en Gabri�l vroeg voor de opening (van de poort).
Gabri�l werd gevraagt wie hij was en hij antwoordde: �Gabri�l.�
Hij werd opnieuw ondervraagt: �wie is er bij jou?�
Hij (Gabri�l) zei: �Mohammad.�
Er werd gezegd: �Is hij degene voor wie (Gabri�l) gestuurd is?�
Gabri�l zei: �Het is inderdaad hij waavoor gestuurd is.� 

De poort werd voor ons geopend en ik zag Josef (Yusuf, vzmh) aan wie de helft van de schoonheid was gegeven.

Hij verwelkomde mij en bad voor mijn welzijn.
 

Toen steeg hij samen met ons op naar de vierde hemel.
Gabri�l vroeg voor de opening (van de poort).
Gabri�l werd gevraagt wie hij was en hij antwoordde: �Gabri�l.�
Hij werd opnieuw ondervraagt: �wie is er bij jou?�
Hij (Gabri�l) zei: �Mohammad.�
Er werd gezegd: �Is hij degene voor wie (Gabri�l) gestuurd is?�
Gabri�l zei: �Het is inderdaad hij waavoor gestuurd is.�

De poort werd voor ons geopend en Idris was daar. Hij verwelkomde mij en bad voor mijn welzijn.

Allah, de Verhevene en de Glorieuze heeft gezegt: �En Wij verhieven hem (Idris) tot een hoge plaats.� (19:57)

Toen steeg hij samen met ons op naar de vijfde hemel.
Gabri�l vroeg voor de opening (van de poort).
Gabri�l werd gevraagt wie hij was en hij antwoordde: �Gabri�l.�
Hij werd opnieuw ondervraagt: �wie is er bij jou?�
Hij (Gabri�l) zei: �Mohammad.�
Er werd gezegd: �Is hij degene voor wie (Gabri�l) gestuurd is?�
Gabri�l zei: �Het iss inderdaad hij waavoor gestuurd is.�

De poort werd geopend voor ons en toen was ik met Aaron (Harun, vzmh). Hij verwelkomde mij en bad voor mijn welzijn.

Toen werd ik meegenomen naar de zesde hemel.
Gabri�l vroeg voor de opening (van de poort).
Gabri�l werd gevraagt wie hij was en hij antwoordde: �Gabri�l.�
Hij werd opnieuw ondervraagt: �wie is er bij jou?�
Hij (Gabri�l) zei: �Mohammad.�
Er werd gezegd: �Is hij degene voor wie (Gabri�l) gestuurd is?�
Gabri�l zei: �Het is inderdaad hij waavoor gestuurd is.�

De poort werd geopend voor ons en daar was ik met Mozes (Musa, vzmh). Hij verwelkomde mij en bad voor mijn welzijn. 

Toen werd ik meegenomen naar de zevende hemel.
Gabri�l vroeg voor de opening (van de poort).
Gabri�l werd gevraagt wie hij was en hij antwoordde: �Gabri�l.�
Hij werd opnieuw ondervraagt: �wie is er bij jou?�
Hij (Gabri�l) zei: �Mohammad.�
Er werd gezegd: �Is hij degene voor wie (Gabri�l) gestuurd is?�
Gabri�l zei: �Het is inderdaad hij waavoor gestuurd is.�

De poort werd geopend en daar vond ik Abraham (Ibrahiem, vzmh) leunen tegen de Bait-ul-Ma�mur en daar treden elke dag 70.000 engelen binnen om nooit meer te bezoeken (d.w.z. die komen niet meer terug). Toen werd ik meegenomen naar Sidrat al Muntaha1 wiens bladeren leken op olifanten oren en zijn fruit op aardewerk potten.
En het werd bedekt door de Opdracht van Allah (swt), het onderging zo een verandering dat niemand van het geschapene (mens, djinn of engelen) de kracht heeft om zijn schoonheid te prijzen.

Toen maakte Allah aan mij een openbaring bekend en Hij maakte hij veplicht voor mij vijftig gebeden elke dag en nacht (etmaal).
Toen ging ik naar beneden naar Mozes en hij zei: �wat heeft jouw Heer jouw gemeenschap (ummah) bevolen?�
Ik zei: �vijftig gebeden.�
Hij zei: �keer terug naar jou Heer en bid voor vermindering (van het aantal gebeden), daar jou gemeenschap niet in staat zal zijn om deze last te dragen, zoals ik de kinderen van Isra�l heb getest en uitgeprobeerd.�
Hij (de Profeet) ging terug naar zijn Heer en zei: �Mijn Heer, maak het lichter voor mijn gemeenschap.�
(De Heer) verminderde vijf (gebeden) voor mij.
Ik ging terug naar beneden naar Mozes en zei: �(De Heer) verminderde vijf (gebeden) voor mij.�
Hij zei weer: �keer terug naar jou Heer en bid voor vermindering (van het aantal gebeden), daar jou gemeenschap niet in staat zal zijn om deze last te dragen, zoals ik de kinderen van Isra�l heb getest en uitgeprobeerd.�
Ik ging op en neer tussen mij Heer (swt) en Mozes totdat Hij (Allah, swt) zei:

�Er zijn vijf gebeden voor elke dag en nacht, O Mohammed, elk gebed tien is waard, dus dat maakt vijftig gebeden.

Hij die zich voorneemt om een goede daad te verrichten en het niet uitvoerd, dan zal het worden genoteerd als een goede daad. Als hij zich voorneemt een goede daad te verrichten en deze ook uitvoert zal deze als tien goede daden worden genoteerd. Hij die zich voorneemt een slechte daad te verrichten en het niet uitvoert, dan zal het worden genoteerd als een goede daad. Als hij zich voorneemt om een slechte daad te verrichten en deze uitvoerd dan zal het worden genoteerd als een een slechte daad.�

Toen ging ik weet terug naar beneden en informeerde Mozes, hij zei: Ga terug naar jouw Heer en vraag om het lichter te maken.

Hierop antwoordde de Boodschapper van Allah (vzmh): �Ik keerde terug naar mijn Heer totdat ik mij voor hem schaamde.�

1 Een enorme boom die staat in de 7e laag van de hemel, net onder Allah�s troon. Op elk blad staat de naam van de persoon geschreven. Als het blad valt, sterft de dragen van die naam. De Engel des Doods zal het blad vangen, de naam die erop staat lezen en neerdalen naar de aarde om de ziel van de persoon te halen zonden uitstel.

Deze hadith leert ons dat enkele dingen:

De goede daden tellen voor 10, net als de gebeden. Het is belangrijk slechte daden achterwege te laten. Daarvoor wordt je beloont. Ook moet je jezelf voornemen om goede dingen te doen. Idealen te hebben. Ook daarvoor wordt je beloont. De islam leert ons positief te denken, en met positief denken kunnen we een betere wereld cre�ren. Een wereld van genade, barmhartigheid en liefde. Een wereld van islam.

Wees niet bang om te vragen om iets waar je het niet mee eens bent en nog belangrijker, volg het advies van iemand die ergens ervaring mee heeft. Mozes heeft ervaring met de joden gehad en hun dagelijkse gebeden, en hij leerde Mohammed dat 50 gebeden per dag te veel was voor zijn volgelingen. Luister dus ook naar anderen. De islam is een geloof met rationeel denken en logisch redeneren. Als je voor een keuze komt te staan, pak dan de makkelijkste keuze, zolang het halal is. Als je twijfelt, geef het dan op voor iets wat je zeker weet.

Vraag Allah (swt) te hulp, als eerste. Niet proberen het zelf eerst te regelen en als het niet lukt dan pas Allag (swt) om hulp te vragen. Allah is de beste in het Onderhouden. Leg je vertrouwen in de handen van Allah.

Let op! Het is niet zo dat je niets hoeft te doen om onderhouden te worden. Allah kan beslissen je te helpen, door mensen jouw geld te geven. Maar het is de bedoeling om jezelf te onderhouden. Je kan gaan bedelen en daarvan leven. Maar je kan van dat geld ook een zaag kopen en bomen zagen om die te verkopen en dan meer geld te verdienen om jezelf te onderhouden. Dat is ook de hulp van Allah. Hij schenk ons zijn gunsten. Want jij die dit leest bent gezegend door Allah (swt). Jij hebt internet en je kan lezen. Dit is niet vanzelfsprekend.

Mensen die welzijn in de handen van Allah (swt) leggen, maar toch werken, staan hoger in acht dan degenen die niets doen.

Wij moeten dankbaar zijn, voor alles wat we hebben en niet ondankbaar voor de dingen die we niet hebben. Herinner jezelf eraan dat het leven op aarde tijdelijk is en dat het hiernamaals eeuwig is. Of eeuwig in het paradijs of eeuwig in de hel, het is jouw keuze.

Herinner ook dat Allah overal in staat is. Hij kan ons in een lichtstraal een schatkist vol goud neer doen dalen als we een gebed verrichten, maar dit zal niet gebeuren, omdat de islam eist dat je in het onwaarneembare gelooft. Er komen er veel tekenen voor in de Koran.

Er zijn zeven hemelen, met hemelen wordt zowel de hemelen waar de profeten nu zijn bedoelt, net als de zeven �hemelen� (atmosfeerlagen) die om de aarde zijn gemaakt door Allah (swt).

Wees Allah (swt) ook dankbaar.

Beslama

"The real joy of life is to have wisdom"
- Idris ibn Mahlabeel

Allahoe Akbar, Soebhana Allah, La ilaha illa Allah, al 7amdoelillah
Terug naar boven
3abd Arra7maan Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 16 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1017
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote 3abd Arra7maan Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 19 augustus 2005 om 14:49
Salaam aleikoum,

Jazaak Allahu ghayran voor deze dhikr.

Ik ben een foutje tegengekomen, Je hebt per ongeluk  ''niet'' erbij geschreven.

Als hij zich voorneemt om een slechte daad te verrichten en deze niet uitvoerd dan zal het worden genoteerd als een een slechte daad.�
Terug naar boven
Abd al Wadud Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 17 juli 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 484
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abd al Wadud Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 19 augustus 2005 om 16:22
Oeps.. maar ik heb het verbeterd
"The real joy of life is to have wisdom"
- Idris ibn Mahlabeel

Allahoe Akbar, Soebhana Allah, La ilaha illa Allah, al 7amdoelillah
Terug naar boven
3abd Arra7maan Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 16 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1017
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote 3abd Arra7maan Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 19 augustus 2005 om 16:28
Het is weer in orde en een goede daad erbij.
Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.125 seconden.