Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Onderwerp geslotenVragen over Islaam

 Post Reply Post Reply
Schrijver
Ouassima Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 28 oktober 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 8
Directe link naar dit bericht Onderwerp: Vragen over Islaam
    Geplaatst op: 19 november 2003 om 10:06

Salaam oualikoum,

Ik heb een vraagje voor iedereen. In de moskee waar de vrouwen bidden is die kamer heel klein en er zijn er meerdere maar teveel mensen zijn er. Dus als we gaan bidden kunnen we niet in de richting van de kibla. Dus dat is bij ons in een hoek bidden. Maar als we nou beginnen dan bid iedereen gewoon recht voor zich uit omdat er geen plaats is. Nu wil ik weten of onze salaat wel telt.

Oualaikoum assalaam.

 

Laat in je hart Allah's liefde bloeien, dan zal geluk in je leven vloeien..
Terug naar boven
nak4life Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 22 april 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 974
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 20 november 2003 om 11:57
Assalamoe Alaikoem,

Zoooooo ik kwam gisteren-avond in de dames ruimte(jaja er was niemand hoor) van de moskee waar ik meestal naar toe ga, die is echt klein!!!!

Die van de mannen is lekker groter Maar bij Salat-ul-taraweh is het meestal wel erg druk. Soms moet ik ook een beetje schuin staan omdat er niet genoeg ruimte is. Maar naar mijn gevoel, mag je niet teveel afwijken van de qibla richting.

Ik weet niet of je helemaal de andere kant op bid maar dat lijkt me niet de bedoeling ,Allaho ALem

Maar bij ons in de moskee hebben de vrouwen voor het Taraweh gebed extra ruimte gekregen. Ik weet niet of dat voldoende is.

Helaas zal het in de moskee na de ramadan een stuk rustiger zijn.

Salaam
Terug naar boven
Ouassima Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 28 oktober 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 8
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 20 november 2003 om 11:59

Dank je wel voor je antwoord, en of we veel afwijken?? Ongeveer 10 cm of zo. Maar toch bedankt.

Laat in je hart Allah's liefde bloeien, dan zal geluk in je leven vloeien..
Terug naar boven
imama Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 22 juli 2003
Locatie: Morocco
Online status: Offline
Berichten: 18
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 20 november 2003 om 13:11

salaam alikoem

Ik heb een vraagje aan mijn broeders en zusters.

Als je ongestleld wordt tijdens de ramadan mag je gewoon in het openbaar eten of niet. Want ik heb gehoord dat je alleen voor je moeder, zussen, vriendinnen mag eten. En is dat wel zo ik wil graag het antwoord weten.

 

Baslama

loubna

 

loubna
Terug naar boven
nak4life Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 22 april 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 974
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 20 november 2003 om 13:23
In eerste instantie geplaatst door imama


salaam alikoem

Ik heb een vraagje aan mijn broeders en zusters.


Als je ongestleld wordt tijdens de ramadan mag je gewoon in het openbaar eten of niet. Want ik heb gehoord dat je alleen voor je moeder, zussen, vriendinnen mag eten. En is dat wel zo ik wil graag het antwoord weten.

Baslama

loubna


Assalamoe ALaikoem,

Het lijkt me wel zo goed tegenover de Moslims die wel kunnen vasten om gewoon thuis te eten.

Je kan toch niet voor onze neuzen gaan eten.

Salaam
Terug naar boven
Leyla Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 29 augustus 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 302
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 21 november 2003 om 14:32
In eerste instantie geplaatst door loubna

salaam alikoem

Ik heb een vraagje aan mijn broeders en zusters.

Als je ongestleld wordt tijdens de ramadan mag je gewoon in het openbaar eten of niet. Want ik heb gehoord dat je alleen voor je moeder, zussen, vriendinnen mag eten. En is dat wel zo ik wil graag het antwoord weten

A selaam oe Ale'ykoem,

Ik denk dat het niet te maken heeft met de kwestie wel/niet mogen, maar eerder om het tonen van respect tegenover anderen. Ik vind het zelf absoluut onprettig om tijdens de Ramadan voor andermans ogen te gaan eten, omdat dat naar mijn mening een soort van aansporing is jegens anderen dat ik in mijn maandelijkse cyclus zit. Ik eet dan liever thuis, als ik alleen ben

Wa Ale'ykoem a Selaam

The Believers In Their Mutual Friendship, Mercy & Afflection Are Like One Body: If Any Part Of It Complains, The Rest Of The Body Will Also Stay Awake In Pain.
Terug naar boven
Ouassima Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 28 oktober 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 8
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 21 november 2003 om 17:17

 

Het is wel een beetje beleefd om gewoon te gaan eten waar niemand je ziet.

Niet iedereen hoeft  te weten dat je ongesteld bent.

Laat in je hart Allah's liefde bloeien, dan zal geluk in je leven vloeien..
Terug naar boven
islaamvrouw Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 16 oktober 2003
Locatie: Morocco
Online status: Offline
Berichten: 1
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 21 november 2003 om 19:58

Terug naar boven
Ouassima Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 28 oktober 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 8
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 21 november 2003 om 22:05

Salaam oualaikoum,

Tuurlijk mag een vrouw in een ziekenhuis werken en mag ze een opleiding volgen.

In de islam is het juist goed om kennis op te doen en geschoold te zijn.

verbeter me als ik het fout heb,

Wa salaam oualaikoum

Laat in je hart Allah's liefde bloeien, dan zal geluk in je leven vloeien..
Terug naar boven
nak4life Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 22 april 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 974
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 24 november 2003 om 08:54
In eerste instantie geplaatst door islaamvrouw


ik heb ook een vraagje aan iedereen ik hoop dat iemand mijn vraagje kan benatwoorden en mij vraag is of een vrouw mag werken in de ziekenhuis en of ze naar  school mag gaan dus een opleiding mag  volgen


Assalamoe ALaikoem,

Ik denk dat een vrouw mag werken in een ziekenhuis, mits ze gekleed gaat volgens Islamitische voorschriften. Tevens is er een verschil in wat je in het zieknehuis moet gaan doen. Ga je verplegen, dan denk ik persoonlijk dat het voor jullie vrouwen niet goed is om dat te doen, want je moet dan ook mannen verplegen(behalve als je op een verloskamer werkt). Andersom is het voor mannen uiteraard ook niet goed om vrouwen te verplegen.

En met studeren is het het de vraag of er veel mannen bij je in de klas zitten. Een thuisstudeer opleiding van LOI/NTI heeft naar mijn mening de voorkeur.

Moge Allah(s.w.a.) mij vergeven als ik fouten heb gemaakt.

SALAAM
Terug naar boven
FaZiEgUrL Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 24 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 14
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 05 januari 2004 om 21:53

Assalamoe ALaikoem,

ik wou ook een vraag stellen en mijn vraag is: waarom
mogen vrouwen in een ziekenhuis niet met een hoofddoek werken??. dit had ik gehoord van onze kennis maar slaat tog nergens op?..alsof ze met een hoofddoek mensen wat aan kunnen doen.?? graag een antwoord op mijn vraag

Wa salaam oualaikoum


Terug naar boven
Oum Mujahid Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 30 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 117
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 05 januari 2004 om 22:10
In eerste instantie geplaatst door Ouassima

Salaam oualaikoum,

Tuurlijk mag een vrouw in een ziekenhuis werken en mag ze een opleiding volgen.

In de islam is het juist goed om kennis op te doen en geschoold te zijn.

verbeter me als ik het fout heb,

Wa salaam oualaikoum



Allah zegt tegen de vrouwen van de Profeet (sallallahoe 'alaihi wa salaam):

"En blijft in jullie huizen..." En zoals de 'Ulama verduidelijkt hebben, geldt deze ayat in algemeen voor alle vrouwen. (zie uitleg onderaan van Shaykh Bin Baaz, rahimahoellah)

De Profeet (sallallahoe 'alaihi wa sallam) heeft ons duidelijk gemaakt, dat de beste plaats waar een vrouw kan bidden haar huis is, nog beter dan de Moskee zelfs! Als de vrouw naar de Moskee gaat, en dan gaat het hier met name om de vrouw die zich kleed zoals het een Mo'miena betaamt en dus de fitnah tot een minimum brengt, dan is haar intentie slechts het binnenhalen van Hasanat. Ze wil Allah behagen en toch is het beter voor haar thuis te bidden. Hoe zit het dan met werken tussen mannen en dan nog wel met Koeffar? En hoe zit het dan met het getuige zijn van zondes die gepleegd worden, want het nuttigen van een borrel is haraam en getuige ervan zijn is ook haraam.

De Islaam spoort de vrouw aan thuis te blijven en voor haar gezin te zorgen. En wij, beste broeders en zusters, moeten daar niet mee in strijd handelen.

"En zeg tegen de gelovige vrouwen dat zij hun ogen moeten neerslaan...

Ik vraag mij dan af, hoe een vrouw haar ogen moet neerslaan (zie o.a. Soeratu Noer) als ze constant tussen de mannen moet werken. Dit geldt uiteraard ook voor de mannen, alleen het grote verschil is dat een man verplicht is te zorgen voor zijn gezin, terwijl dat omgekeerd niet zo is. In het geval van de man moet men afwegen (de regel van Maslaha en Mafsada: voor en nadeel afwegen): gezin honger laten leiden of werken tussen de Fitnah. Bij de vrouw is dat niet het geval! En zelfs voor de man geldt, dat hij ander werk moet zoeken. Hoe zit het dan met de vrouw, die al deze verplichtingen niet heeft?

Dus zusters, vrees Allah en vermijdt de Fitnah van het vrijelijk mixen en stel jullie Deen veilig. Vrees Allah, want de Profeet (sallallahoe 'alaihi wallam) heeft gezegd:

"Ik heb geen grotere Fitnah achtergelaten voor mijn Ummah, dan vrouwen."


En weet, dat carriere jou niet zal redden op de Dag des Oordeels, op een Dag dat niemand je in iets zal kunnen baten. Weet, dat degene die tegen jou zegt, dat je iets moet bereiken in deze Doenya, niets anders wil voor jou dan ondergang in het Hiernamaals. Succes ligt in het gehoorzamen van Allah en Zijn Boodschapper (sallallahoe 'alaihi wa sallam) en niet in het tevreden stellen van de zondaars.

"Neen (het is niet zoals jullie denken), jullie houden zeker van het wereldse leven en zijn onachtzaam jegens het Hiernamaals.'


En een goede Moslima doet hetgeen haar Heer bevolen heeft en blijft weg van hetgeen Hij verboden heeft.

Wat is je excuus straks bij Allah? Je moest integreren of emanciperen? Je was bang dat de Koeffar je zouden uitlachen? Nee Wallahi, we hebben straks geen excuses!

En weet verder beste broeders en zusters, dat er een uidrukking is, die luidt: "Wie het laatst lacht, lacht het best."


Weten jullie dan niet, dat de gelovigen de ongelovigen zullen uitlachen op de LAATSTE DAG.

"En die Dag zullen de gelovigen de ongelovigen uitlachen. Op hooggelegen plaatsen zullen zij toekijken. Zal de ongelovigen dan niet worden vergolden hetgeen zij deden?"


Zie hieronder een stukje van Shaykh Bin Baaz (rahimahoellah) over het mixen van mannen en vrouwen.

http://www.troid.org/articles/siste...n/workarena.htm

Wallahu A3lam


PS: Dit is geenszins aanvallend bedoeld, maar slechts als Nasee7a
Terug naar boven
Oum Mujahid Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 30 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 117
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 05 januari 2004 om 22:29

Het gevaar van de deelneming van een vrouw op het
werkterrein van een man

Door Zijne Eminentie, Shaych 'Abdoel-�Aziez bin'Abdoellaah bin Baaz .

Alle Lof behoort aan Allaah, De Heer Der Werelden, en moge de Salaah en Salaam op Zijn betrouwbare Boodschapper en op zijn familie en zijn metgezellen zijn.

Voorwaar de oproep, om vrouwen er toe te bewegen om te gaan werken op dezelfde werkplek als mannen, wat resulteert in het mengen van de seksen, of dit nou rechtstreeks gedaan wordt of via andere wegen, met als argument dat dit ��n van de noodzaken van deze eeuw is en een vereiste is voor de beschaving, is inderdaad een zeer gevaarlijke kwestie die zeer gevaarlijke gevolgen en bittere uitwerkingen en desastreuze consequenties met zich mee brengt. Terwijl deze oproep in botsing is met de Islaamitisch Wettelijke argumentatie, die de vrouw opdraagt om in haar huis te

blijven en haar te laten bekommeren om de plichten, die specifiek voor haar bepaald zijn en betrekking hebben op haar huishoudelijke aangelegenheden e.d.

Wie van nabijheid de onmetelijke immoraliteit wil achterhalen, die veroorzaakt is door het mixen van de seksen, laat hem dan met eerlijkheid en onpartijdigheid nadenken, alleen de waarheid zoekende, over die samenlevingen die bezweken zijn, door keuze of door dwang, aan deze beproeving en hij zal grief en spijt ondervinden van zowel het individu en de samenleving wegens het verlaten van de vrouw van haar huis en het uit elkaar vallen van de familie. We zien dat dit niet alleen vermeld wordt door vele auteurs, maar ook door de media, enkel omdat dit de vernietiging van de samenleving en zijn fundamenten inhoudt.

Er zijn veel duidelijke, authentieke bewijzen die het voor de man verbieden alleen te zijn met "Al-Adjnabiejah" 1, naar haar te kijken en die alle redenen verbieden die (kunnen) leiden naar het vervallen in dat wat Allaah verboden heeft. De bewijzen hiervoor zijn veel en beslissend in het verbieden van het mixen van mannen en vrouwen omdat dit leidt naar iets waarvan de gevolgen niet prijzenswaardig zijn.

De vrouw uit haar huis halen, wat haar domein en levendige basis is in dit leven, is haar verwijdering van de aard en natuurlijke status waarin Allaah haar oorspronkelijk heeft geschapen.

1 Al-Adjnabiejah: Letterlijk: een buitenlandse vrouw. Het omvat alle vrouwen waar een man volgens de islaamitische wet mee mag trouwen.

De oproep aan vrouwen om de mannen te vergezellen op de gebieden die speciaal voor hen zijn bestemd is een kwestie van groot gevaar voor de Islamitische Samenleving. Het resulterende mixen van mannen en vrouwen is een van de voornaamste oorzaken van buitenechtelijke sexuele handelingen, die de samenleving versplintert, zijn waarde verlaagt en zijn moraliteit ondermijnt.

Het is bekent dat Allaah, De Gezegende, De Verhevene, de vrouw op een speciale manier in elkaar heeft gezet (schiep), die volkomen verschilt van de manier waarop de man in elkaar zit. Daarmee prepareerde Hij haar om taken in haar huis en te midden van de dochters van haar sekse te vervullen.

En dit betekent dat, het betreden van de vrouw op de gebieden die specifiek aangewezen zijn voor mannen, voor haar geldt als een verwijdering vanuit haar (werkelijke) aard en natuurlijke staat.
Hierin berust dus een geweldig grote misdaad tegenover de vrouw en een vernietiging van haar motivatie en verwoesting van haar persoonlijkheid. Het effect hiervan wordt overdragen op de kinderen van zowel het mannelijke als het vrouwelijke geslacht van de volgende generatie, omdat zij hierdoor beroofd worden van (correcte) opvoeding, tederheid en genegenheid. Want, degene die deze taak op haar behoort te nemen is de moeder, maar zij wordt (door deze oproep) afgescheiden van haar verantwoordelijkheid in deze kwesties en geheel verwijderd van haar domein, van waarbuiten het niet mogelijk is om vrede, stabiliteit en kalmte te vinden. De conditie van de samenlevingen die verstrikt zijn geraakt in het feit dat de vrouw de (werk)gebieden van de mannen is gaan betreden is het sterkste bewijs voor wat wij zeggen.
2

De Islaam heeft voor zowel de echtgenoot als echtgenote bijzondere plichten aangewezen en het is aan ieder van hen deze plichten te vervullen, opdat de opbouw van de samenleving zowel van binnen als van buiten het huis voltooid kan worden. De man is verantwoordelijk voor uitgave en inkomen, terwijl de vrouw verantwoordelijk is voor het opvoeden van de kinderen, tederheid en genegenheid, het zogen van de zuigelingen, hen vormen en alle andere plichten die geschikt zijn voor haar, zoals het onderwijzen van de jonge kinderen en het beheer van hun scholing, hun medische zorg en bijstaan wanneer zij ziek zijn, en alle andere zaken die specifiek voor vrouwen zijn bestemd.

Het verlaten van de plichten van het huishouden van de vrouw is gelijkwaardig aan de vernietiging van haar huis en zijn bewoners en er volgt als een consequentie daarvan, een letterlijke en figuurlijke breuk van de familie, tot zo'n omvang dat de samenleving niet meer is dan een vorm en een beeld, met noch een realiteit, noch een betekenis.

Allaah De Sublieme, De Verhevene zegt:
De mannen zijn de verantwoordelijken (de man is haar verantwoordelijke,
grotere, gezagvoerder en opvoeder wanneer zij afwijkt -Ibn Kethier) over de
vrouwen, omdat Allaah de ��n boven ander bevoorrecht heeft (want mannen zijn beter dan vrouwen. Daarom is het Profeetschap alleen voor mannen en ook het statelijke bewind) en omdat zij van hun eigendommen uitgeven (de bruidschat, de dagelijkse kosten en zijn verplichte kosten voor haar huishouden en de kinderen �zie Ibn Kethier).

2 Dit is een goed voorbeeld voor ons eigenland (Nederland) waar we dit gegeven hedendaags aan de levende lijfen ondervinden. Moge Allaah onze landgenoten leiding geven! Amien! SP-Beheer.

3 Sura An-Nisaa (4): Ayaah 34

Deze nobele Ayaah4 verwijst naar dat de Universele Bepaling van Allaah in Zijn schepping is dat de mannen voogdij(schap) hebben over de vrouwen, waarmee Hij hen bevoorrecht heeft.

De betekenis van het bevel van Allaah aan de vrouw, dat zij verblijft in haar huis en de verbieding van haar voor at-Tabaroedj5, is het verbod van al-Ichtilaat, wat het mixen van mannen en adjnabie vrouwen is op eenzelfde plek voor het doel van werken, kopen en verkopen, picknicken of reizen, enzovoort. Dit is omdat het betreden van deze arena door een vrouw ertoe kan leiden dat zij in iets valt wat verboden is voor haar en dat is een overtreding van Allaah Zijn bevel en het verzuim van Zijn Wet, waar het voor de Moslimvrouw verplicht voor is zich aan te houden.

De Qor�aan en Soennah (de Tradities van de profeet , laten beiden zien dat het mixen van de seksen en alles waar dat naar toe kan leiden, niet is toegestaan.

Allaah, De Sublieme, De Verhevene zegt:
En blijft in jullie huizen en vertoont jullie schoonheid niet zoals dat in de vroegere tijd van onwetendheid (al-Djaahiliejah) werd gedaan. En onderhoudt de salaat en geeft de zakaat en gehoorzaamt Allaah en Zijn Boodschapper. Allaah wenst slechts slechte daden en zondes van jullie weg te nemen, O leden van de familie van de Profeet, en jullie geheel rein te maken. En herinner jullie wat in jullie huizen wordt voorgedragen van de Verzen van Allaah en van de wijsheid (Soennah) Voorwaar Allaah is Zachtmoedig, Alwetend.��6

En zo beval Allaah de moeders van de gelovigen7 en alle moslimvrouwen behoren tot dat gebod, in hun huizen te blijven omdat dat hun bescherming is en hun afstand biedt van de oorzaken van immoraliteit. Een vrouw die haar huis onnodig verlaat kan "At-Tabarradj" veroorzaken en tot ander kwaad leiden. Vervolgens worden zij ook bevolen goede daden te verrichten, zoals het uitvoeren van het gebed, het geven van de zakaat en gehoorzaamheid aan Allaah en Zijn Boodschapper . Dat alles beschermt haar tegen het plegen van verachtelijke en laakbare handelingen. Vervolgens worden zij naar dat geleid wat hen voordeel oplevert in deze wereld en de volgende, en dat via het continue in contact te staan met de Qor�aan en de Reine Profetische Tradities die beide onreinheden van het hart verwijderen en het van onrechtvaardigheid/zonde reinigen, en naar de waarheid leiden en naar dat wat correct is.

Allaah De Verhevene zegt:
O profeet! Zeg jouw echtgenotes en jouw dochters en de vrouwen van de gelovigen dat zij zichzelf met hun Djalabieb8 sluieren. Op die manier is het makkelijker om hen te herkennen en er wordt hen geen kwaad aangedaan. En Allaah is  Vergevingsgezind, Meest Barmhartig.

En zo beval Allaah Zijn Profeet, hij is de overbrenger van de Boodschap van zijn Heer, zijn vrouwen en dochters te vertellen en alle vrouwen van de gelovigen zichzelf te sluieren met hun Djalabieb wanneer zij naar buiten gaan voor een specifieke noodzaak, opdat zij geen schade ondervindt van mensen met corrupte harten. Als deze kwestie al van zo�n belang is, laat staan dat zij het werkterrein van mannen betreedt, zich met hen vermengt en haar behoefte aan hen laat zien door toedoen van haar werkneming waardoor zij, als gevolg van haar inzet om op hun niveau te komen, zoveel van haar vrouwelijkheid opgeeft en haar bescheidenheid verliest. Dit alles om een gelijkheid te bereiken van de twee seksen die beiden verschillen in betekenis en vorm.

Allaah, de Sublieme, De Verhevene zegt:
Zeg tegen de gelovige mannen dat zij hun ogen neerslaan en hun kuisheid bewaken. Dat is reiner voor hen. Allaah is Alwetend over wat zij doen. En zeg tegen de gelovige vrouwen dat zij hun ogen neerslaan en hun kuisheid te bewaken en niet hun sieraad tonen, behalve wat daarvan zichtbaar is en hun Chomor10 over hun Djoeyoeb11 te trekken.�� 12

Allaah beval Zijn Profeet, de gelovige mannen en vrouwen in te lichten hun ogen neer te slaan en zichzelf te beschermen van de geslachtsdelen tegen ontucht en toen maakte Hij, De Verhevene, duidelijk, dat dit reiner voor hen is. Het is duidelijk dat het zichzelf beschermen tegen het plegen van ontucht behaald wordt door zijn oorzaken (aanleidingen) te vermijden en er kan geen twijfel over bestaan dat het laten staren van ogen en het mixen van mannen en vrouwen op het werk en ergens anders ��n van de grootste oorzaken zijn voor de bedrijving van ontucht. Deze twee kwesties, het neerslaan van de ogen en bescherming tegen immoraliteit die vereist worden van de gelovige, zijn onmogelijk te bereiken wanneer hij met "Al-Ajnabiyyah"13 werkt, als haar collega of partner.

En zo beval Allaah de gelovige vrouwen hun ogen neer te slaan en kuis te zijn en niet hun schoonheid te tonen behalve dat wat niet te verbergen valt (zoals haar eigenlijk verschijning). Hij beval hen tevens hun hoofdbedekkingen over hun boezems te laten vallen, welke het bedekken van haar hoofd en gezicht omvatten. Hoe kan dus het neerslaan van de ogen, kuisheid en het verbergen van de schoonheid van de vrouw bereikt worden als zij gaat werken op het terrein van mannen en zich met hen vermengt? Hoe is het mogelijk voor de moslimvrouw haar ogen neer te slaan terwijl zij zij aan zij staat met "Al-Adjnabee"14, onder het voorwendsel dat zij met hem samenwerkt of gelijk is aan hem in alles wat hij doet?

De Islaam heeft alle oorzaken en redenen verboden die leiden tot dat wat verboden is en daarom heeft de Islaam vrouwen bevolen niet op een verleidende manier met mannen te praten omdat dat een begeerte voor die vrouwen bij de man kan opwekken.

Zoals Allaah, De Verhevene zegt:
O vrouwen van de Profeet! Als jullie Allaah vrezen zijn jullie niet als andere vrouwen. Weest daarom niet minzaam in jullie manier van spreken, waardoor degene in wiens hart een ziekte is begeerte gaat voelen, en spreekt een juist woord.

Wat bedoeld wordt is de ziekte van lust, hoe kan dat dus vermeden worden terwijl er vermenging van de seksen plaatsvindt?

Wat vrij duidelijk is dat wanneer zij gaat werken waar mannen werken zij hoogstwaarschijnlijk met hen zal gaan moeten praten en zij met haar, en zij zal haar spraak mooi moeten maken voor hen en zij voor haar. Vervolgens verfraait de Satan immoraliteit en maakt het aantrekkelijk en nodigt hiernaar uit, totdat zij ten prooi vallen aan hem. Allaah is Wijs en Alwetend en daarom heeft Hij vrouwen bevolen om de Hidjaab te dragen. Dat is alleen omdat er tussen de mensen deugdzame en pure mensen zitten maar ook anderen die ontuchtplegers en criminelen zijn. Het dragen van de Hidjaab voorkomt dus, met de Wil van Allaah, verleiding en verhindert zijn oorzaken en zorgt daarbij voor zuiverheid voor de harten van zowel de mannen als de vrouwen als ook voor ontwijking van elke verdenking en beschuldiging.

Allaah, De Sublieme, De Verhevene zegt:
En wanneer jullie hen (de vrouwen van de Profeet) om iets vragen, vraagt het hen dan van achter een afscheiding. Dat is reiner voor jullie harten en voor hun harten.

En de beste Hidjaab (afscheiding) voor een vrouw, na het bedekken van haar gezicht en lichaam met kleding, is haar huis.
De Islaam heeft het voor haar verboden zich te mengen met mannelijke "Adjaanib" zodat zij zichzelf niet blootstelt aan directe of indirecte verleiding (fietnah). Het vereist haar thuis te blijven en niet naar buiten te gaan, behalve wanneer er een toegestane noodzakelijke reden is die haar dit toestaat, maar dan met handhaving van het Islaamitische fatsoen dat van haar wordt geeist.
Allaah heeft haar verblijf in het huis aangeduid als "Qaraar"
17, en deze betekenis omvat ��n van de
edelste betekenissen omdat het stabiliteit van haar eigen-ik en kalmte voor haar hart en verruiming
van haar innerlijk bevat. De verlating van deze stabiliteit leidt tot verstoring van haar eigen-ik,
onstabiliteit van haar hart, versmalling van haar innerlijk en blootstelling aan dat wat waarvan de
gevolgen niet prijzenswaardig zijn.

De Islaam heeft het geheel en al verboden verklaard alleen te zijn samen met "Al-Adjnabiyyah",
behalve wanneer daar een
"Mahram" 18 bij aanwezig is en het heeft de vrouw verboden te reizen zonder haar "Mahram" zodat elke aanleiding tot ontucht vermijdt kan worden, de zonde ontweken kan worden en alle redenen die naar het slechte kunnen leiden gestopt worden (inshaa-Allaah). Dit is een daadwerkelijke bescherming tegen twee van de beramingen van de Satan. Om deze reden is het authentiek dat de Boodschapper van Allaah heeft gezegd:

"Ik heb geen Fietnah (beproeving) achter me gelaten die schadelijker is voor mannen dan �de vrouwen�."

15 Sura Al-Ahzaab (33): Aayah 32

16 Sura Al-Ahzaab (33): Aayah 53

17 Qaraar: Letterlijk: gevestigd, stabiel, vast of stil.

18 Mahram: Een volwassen en bij volle verstand zijnde persoon die moslim is waar het voor een vrouw niet toegestaan is mee te trouwen volgens de Islaamitische Wet, zoals haar vader, broer, oom of opa.

En het is authentiek dat Hij heeft gezegd:

"Vrees het wereldse leven en vrees de (fietnah van) vrouwen want voorwaar, de eerste Fietnah (beproeving) voor de Isra�lieten werd veroorzaakt door vrouwen."

Het is mogelijk dat sommige uitnodigers die oproepen tot �het mengen van de seksen� zich vasthouden aan de oppervlakkige betekenis van enkele wetteksten, waarvan de echte betekenis en bedoeling niet waargenomen kan worden behalve door degene wiens hart verlicht is door Allaah en aan wie begrip van de religie is gegeven en al het argumentatiemateriaal (Qor`aan, Soennah, Selef) bijelkaar verzameld heeft, en alle delen van deze argumentatie van elkaar af kan wegen zonder ook maar ��n deel te scheiden van een ander deel.
Een voorbeeld voor ��n van die wetteksten waar zij zich aan vasthouden is, dat een aantal vrouwen tijdens enkele militaire expedities uittrokken met de Profeet
.
Het antwoord hierop is echter dat zij voor het bereiken van vele profijten uitrokken met hun
"Mahaarim"19 en hier konden voor hen, door hun Iemaan, Godsvrees, vergezelling van hun Mahaarim en hun bekommering voor het dragen van de Hidjaab nadat de Verzen hierover waren neergezonden, geen nare gevolgen van ontucht uit voortvloeien. Integenstelling tot vele vrouwen in deze tijd!
Het is bekend dat de situatie van een vrouw die haar huis verlaat om te gaan werken totaal anders is dan die van de vrouwen die met Allaah�s Profeet
op een militaire expeditie gingen.
De vergelijking van deze twee situaties is dus een onjuiste analogie. Ook moeten we ons eens afvragen wat onze vrome voorgangers (de Selefoes-Saalih) begrepen van deze kwestie, want er is geen twijfel dat �zij� de bedoelingen van het argumentatiemateriaal beter begrepen dan wie dan ook en zij stonden dichter bij de praktuele toepassing van de Qor�aan en de  radities van de Profeet
.

Wat is hetgene dat door de geschiedenis heen over hen is overgeleverd? Hebben zij het werkveld voor de activiteiten van de vrouw uitgebreid zoals diegenen die oproepen tot het mengen van mannen en vrouwen claimen? Hebben zij aan de hand van dat wat in de teksten vermeld staat overgeleverd dat een vrouw op elk terrein in het leven mag samenwerken met mannen en met hen mag concurreren en mixen? Of begrepen zij dat deze kwesties begrensd waren en deze niet toepasbaar zijn op andere aangelegenheden?
Wanneer we de Islaamitische overwinningen en militaire expedities die door de geschiedenis heen plaatsvonden, gaan onderzoeken, vinden we deze vermenging van mannen en vrouwen niet. De oproep van vandaag de dag echter, voor de verwerving van een vrouw als soldaat, die wapens draagt en moordt als een man, is niets meer dan een reden van de verwoesting en het kapot gaan van de morrelen van het leger, ookal noemt men dit "verlichting" van het leger.
Want, wanneer het natuurlijke gevoel van een man samen komt met die van een vrouw en zij alleen met elkaar zijn zal er door woordenwisselingen en conversaties een natuurlijke, affectie, intimiteit en ontspanning ontstaan tussen beiden. En aangezien het ��n tot het ander leidt is het sluiten van de deur van
Fietnah (verleiding) veiliger en verstandiger en vermijdt vervalling in toekomstige spijt.
De Islaam neemt het bevorderen/steunen/propageren van hetgeen wat nuttig/voordelig is en het voorkomen/vermijden van het kwaad en het sluiten van de deuren van zijn oorzaken serieus inacht.Het is eerder genoemd dat het mengen van mannen en vrouwen op het werk een grote oorzaak is voor het verval van een volk en de corruptie van zijn samenleving. Het is tevens een historisch feit
dat een van de voornaamste redenen voor het verval en bederf dat plaatsvond bij de oude Romeinse en Griekse beschavingen e.d. de verschijning was van de vrouw die haar domein verliet en in die van de mannen terecht kwam en met hen ging concurreren. Dit heeft tot corruptie van de morrelen van de man geleid en hun verlating van dat wat de gemeenschap naar een materiele en spirituele ontwikkeling zou duwen. Als de vrouw tevens druk is buitenshuis, leidt dit tot falen van de man en verbeuring van de natie en het veroorzaakt tevens ineenstorting van de structuur en corruptie van de familie, achteruitgang van de morrelen van de kinderen. Evenals dit, leidt dit ook tot de overtreding van de principes die Allaah heeft verklaard in de Qor�aan, wat inhoudt dat de man als toezichthouder over de vrouw is aangesteld.

De Islaam bekommert zich tevens voor het feit dat een vrouw afstand dient te nemen van alles dat tegen haar aard in gaat en dus is het verboden voor haar toevertrouwd te worden met openbaar gouverneurschap, zoals de leiderschap van een land, de uitvoering van de wet (rechter) en al die taken die �openbare verantwoordelijken� met zich meebrengen. Omdat de Profeet
hierover gezegd heeft:

"Geen volk zal slagen als het de leiding van zijn zaken aan een vrouw toevertrouwd." 20

Het openen van de deur die haar op het werkterrein van mannen laat binnenkomen, moet gezien worden als een tegenstelling van wat de Islaam voor haar geluk en stabiliteit bedoelt heeft. En dus verbiedt de Islaam de recrutatie van de vrouw voor de deelneming aan dat wat buiten haar oorspronkelijke werkgebied en activiteitenveld valt. Naast dat wat er gesteld wordt in de Qor'aan en de Tradities van de Profeet  betreffende de verschillen tussen hun twee aarden en taken, hebben verschillende ervaringen bewezen dat, voornamelijk in de samenlevingen waarin mannen zich vrijelijk vermengen met vrouwen, dat mannen en vrouwen niet van nature noch van aard gelijk zijn. Zij die oproepen tot gelijkheid van de tedere seks met die van mannen zijn of onwetend of doen alsof ze onwetend zijn omtrent de basisverschillen tussen hen.

De voorafgaande Fatwaa (Rechtsgeldige Uitspraak) werd genomen uit het boek getiteld "Mushaarikatul Marr'a Lirrajuli Fee Maydaan 'Amaliihee"- door Zijne Eminentie Abdoel-�Aziez bin Abdoellaah bin Baaz (Rahimahoellaah). Hij is tevens aanwezig in deel 1 blz. 424 van zijn Fatawa.

 

Terug naar boven
harith2 Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 24 december 2003
Online status: Offline
Berichten: 260
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 06 januari 2004 om 21:37

salaam'aleikum

Mijn Heer, zegen haar, ik smeek U

Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.109 seconden.