Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Doe mee aan deze huwelijksenquete

 Post Reply Post Reply
Schrijver
Onderzoekertje Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 26 december 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Onderzoekertje Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: Doe mee aan deze huwelijksenquete
    Geplaatst op: 26 december 2005 om 14:30

Hoi allemaal,

Ik doe onderzoek naar de huwelijksnormen en -waarden binnen diverse geloven.
Daarom wil ik jullie vragen om ook mee te doen aan deze enquete:

Doe mee!

Bij voorbaat dank!

Terug naar boven
Umm Umarah Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 24 oktober 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 704
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Umm Umarah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 27 december 2005 om 04:50

 

Hoi,

Allereerst wil ik vragen waarom jij dit onderzoek wilt verrichten, dus wat het doel is van dit onderzoek. Kan je daar wat meer over vertellen. Ik denk dat een heleboel mensen dat wel zouden willen weten.

Ik heb wel geprobeerd om mee te doen aan het onderzoek. Alleen vond ik een paar antwoorden waaruit ik kon kiezen niet passend. Mijn antwoord kan ik nergens plaatsen, dus vandaar dat ik ook geen antwoord kan geven op de gestelde vragen en dus niet mee doe met het onderzoek.

Het eerste voorbeeld:De vraag over uithuwelijking:

Hoe denkt u over uithuwelijken?



Ik vindt het niet normaal, ik vindt het ook niet ouderwets en accepteer het ook niet ook al ben ik er geen voorstander van. Jammer dat ik niet zelf een antwoord kan invullen wat ik er van vindt.  Namelijk: uithuwelijking is verboden in de Islam, het wordt uitgevoerd door onwetenden en het is slecht. De islam verbied uithuwelijkingen en ik ben het daar volkomen mee eens.

Groet,

Beschrijving van het paradijs! http://www.freewebs.com/islamiway/beschrijving.htm
Terug naar boven
Rahil Amin Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 07 september 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1624
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Rahil Amin Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 27 december 2005 om 05:20

Asalaam Aleikum,

Het valt me op dat er steeds vaker zogenaamd onderzoekjes worden gedaan naar de handel en wandel van Moslims. Sorry maar ik doe niet mee aan dit soort onzinnige onderzoekjes.

Salaam.

Het paradijs is omgeven door moeilijkheden waar de �nafs� (het ego) niet van houdt, de hel is omgeven door de lusten die het ego strelen.
Overgeleverd door: Moslim
Terug naar boven
Umm Umarah Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 24 oktober 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 704
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Umm Umarah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 27 december 2005 om 05:29
In eerste instantie geplaatst door Rahil Amin

Asalaam Aleikum,

Het valt me op dat er steeds vaker zogenaamd onderzoekjes worden gedaan naar de handel en wandel van Moslims. Sorry maar ik doe niet mee aan dit soort onzinnige onderzoekjes.

Salaam.

Asalaam alaikoum,

Als ik de vragenlijst bekijk, dan is het inderdaad beter dat je niet mee doet aan dit onderzoek. Het zijn over het algemeen van die bekende onderwerpen die ze benoemen in hun onderzoek, maar de antwoorden zijn over het algemeen allemaal onzinnige antwoordmogelijkheden. Een passende antwoord voor moslims is er niet, dus kan je beter niet mee werken aan het onderzoek. Ik kreeg meteen een negatief gevoel bij dat onderzoek toen ik de vragen en de antwoordmogelijkheden las. Iedereen is vrij om mee te werken aan het onderzoek, maar ik adviseer mijn broeders en zusters niet mee te doen.

Wa salaam alaikoum.

Beschrijving van het paradijs! http://www.freewebs.com/islamiway/beschrijving.htm
Terug naar boven
Rahil Amin Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 07 september 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1624
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Rahil Amin Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 27 december 2005 om 06:14

Asalaam Aleikum,

Je hebt gelijk zuster...als ik de vragenlijst bekijk heb ik eerder het gevoel dat het alleen toegespitst is op de Moslims. Er komen hier altijd mensen met dit soort onderzoekjes op het forum maar ik heb van hun nog nooit enig eindresultaat gezien van wat het onderzoek nou daadwerkelijk heeft opgeleverd. Maar goed...zoals je zei, iedereen is vrij om eraan mee te doen.

Salaam.

Het paradijs is omgeven door moeilijkheden waar de �nafs� (het ego) niet van houdt, de hel is omgeven door de lusten die het ego strelen.
Overgeleverd door: Moslim
Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Amier Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 27 december 2005 om 06:19

Het is gewoon een onderzoekje voor een profielwerkstuk voor school; geen professioneel onderzoek van tns-nipo ofzo. Gemaakt door een scholier, dus verwacht geen hoogstaande vragen die ieder mogelijk antwoord dekken. Niet overal spoken zien, beste broeders en zusters.

Maar ik vond de vragen ook niet zo goed, jammer dat er niet bij iedere vraag ruimte was voor een eigen antwoord.

Wassalam.

� Waarlijk, in het gedenken van God vinden de harten rust. � (Koran 13:28)
Terug naar boven
Yasmina 01 Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 12 februari 2006
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Yasmina 01 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 20 februari 2006 om 18:50
salam ahleykoum
ik vond de vragen lijst goed opgesteld alleen spijtig dat je soms niet je eigen mening kon zeggen. Maar voor de rest was het goed opgesteld Goed gedaan
beslama
Terug naar boven
vradig Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 06 februari 2006
Online status: Offline
Berichten: 258
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote vradig Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 21 februari 2006 om 02:29

leuk onderwerp; zo kom je echt op het gebied van onderzoek
Soms heb ik wel per ongeluk een antwoord ingevuld terwijl het niet van toepassing was en soms zijn niet alle antwoordcategorie�n dekkend, maar overall goed gedaan!

Ik denk dat het een brug te ver is, maar misschien kan je met software statistische verbanden eruit vissen. Zelf maak ik een scriptie over de balans tussen werk en priv� en ik heb een groot databestand van 3000+ mensen waarbij je dus allerlei leuke verbanden kan zien: bv. mensen met een vaste relatie zijn beter in balans en mensen die meer uit balans zijn hebben een hoger alcohol -en sigarettenverbuik. Sommige verbanden zijn achteraf logisch, maar het is leuk dat je zulke verbanden er empirisch uit kan halen.

Hier zou je iets soortgelijks kunnen als je genoeg respondenten heb, zeg 100. Het probleem is dus wel dat je mensen er uit moet filteren omdat niet alle vragen betrekking hebben hebben op alle mensen, maar dat is te overkomen

Terug naar boven
vradig Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 06 februari 2006
Online status: Offline
Berichten: 258
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote vradig Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 21 februari 2006 om 03:28
In eerste instantie geplaatst door Umm Umarah

Ik vindt het niet normaal, ik vindt het ook niet ouderwets en accepteer het ook niet ook al ben ik er geen voorstander van. Jammer dat ik niet zelf een antwoord kan invullen wat ik er van vindt.  Namelijk: uithuwelijking is verboden in de Islam, het wordt uitgevoerd door onwetenden en het is slecht. De islam verbied uithuwelijkingen en ik ben het daar volkomen mee eens.



Volgens mij is een factor die meespeelt of er wordt gedaan aan uithuwelijking hoe belangrijk de familie is (In China wordt bv. ook veel uitgehuwelijkt), en de cultuur, net als het dragen van een hoofddoekje.
Beide zijn naar mijn mening in principe niet problematisch, maar ik kan me voorstellen als tegen je zin/onder dwang wordt uitgevoerd dat het problematisch kan zijn. Over het hoofddoekje weet ik iets meer omdat ik een onderzoek(je) heb gedaan naar de rechtspositie van de vrouw in de 13e eeuw. In plaatjes zie je ongetrouwde vrouwen zonder hoofddoekje en getrouwde vrouwen meestal met hoofddoekje, In andere versies van die plaatjes zie je getrouwde vrouwen weer met een ander hoofdbedeksel, de zog. crespine, waarbij het haar gedeeltelijk is bedekt en het haar wel te zien is. Oftewel: modegevoeligheid (gebruik/cultuur).

Ik denk dat de hetze die bv. tegen hoofddoekjes wordt gevoerd te maken heeft met het feit dat mensen denken dat het hoofddoekje het symbool van onderdrukking is, dat het tegen de zin/wil van de drager wordt gedragen. Hetzelfde geldt voor uithuwelijking: ik denk omdat jezelf een vrouw bent dat je uithuwelijking per definitie niet vind kunnen en een gebruik is wat vrouwen onderdrukt.

Je kan niet zeggen dat de islam uithuwelijking verbied, maar je kan ook niet zeggen dat uithuwelijking moet.
Abraham arrangeerde ook het huwelijk met Izaak (nl. Rebekka; Genesis 24:1-67) en voor Isma�l werd een Egyptische vrouw uitgekozen (Genesis 21:21). Waarschijnlijk was het in die tijd gewoon gebruikelijk om een vrouw uit te kiezen, maar dat wil niet zeggen dat je nu ook moet uithuwelijken! In die tijd was slavernij ook gebruikelijk!

Terug naar boven
Umm Umarah Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 24 oktober 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 704
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Umm Umarah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 21 februari 2006 om 12:39
In eerste instantie geplaatst door vradig

In eerste instantie geplaatst door Umm Umarah

Ik vindt het niet normaal, ik vindt het ook niet ouderwets en accepteer het ook niet ook al ben ik er geen voorstander van. Jammer dat ik niet zelf een antwoord kan invullen wat ik er van vindt.  Namelijk: uithuwelijking is verboden in de Islam, het wordt uitgevoerd door onwetenden en het is slecht. De islam verbied uithuwelijkingen en ik ben het daar volkomen mee eens.



Volgens mij is een factor die meespeelt of er wordt gedaan aan uithuwelijking hoe belangrijk de familie is (In China wordt bv. ook veel uitgehuwelijkt), en de cultuur, net als het dragen van een hoofddoekje.
Beide zijn naar mijn mening in principe niet problematisch, maar ik kan me voorstellen als tegen je zin/onder dwang wordt uitgevoerd dat het problematisch kan zijn. Over het hoofddoekje weet ik iets meer omdat ik een onderzoek(je) heb gedaan naar de rechtspositie van de vrouw in de 13e eeuw. In plaatjes zie je ongetrouwde vrouwen zonder hoofddoekje en getrouwde vrouwen meestal met hoofddoekje, In andere versies van die plaatjes zie je getrouwde vrouwen weer met een ander hoofdbedeksel, de zog. crespine, waarbij het haar gedeeltelijk is bedekt en het haar wel te zien is. Oftewel: modegevoeligheid (gebruik/cultuur).

Ik denk dat de hetze die bv. tegen hoofddoekjes wordt gevoerd te maken heeft met het feit dat mensen denken dat het hoofddoekje het symbool van onderdrukking is, dat het tegen de zin/wil van de drager wordt gedragen. Hetzelfde geldt voor uithuwelijking: ik denk omdat jezelf een vrouw bent dat je uithuwelijking per definitie niet vind kunnen en een gebruik is wat vrouwen onderdrukt.

Je kan niet zeggen dat de islam uithuwelijking verbied, maar je kan ook niet zeggen dat uithuwelijking moet. Abraham arrangeerde ook het huwelijk met Izaak (nl. Rebekka; Genesis 24:1-67) en voor Isma�l werd een Egyptische vrouw uitgekozen (Genesis 21:21). Waarschijnlijk was het in die tijd gewoon gebruikelijk om een vrouw uit te kiezen, maar dat wil niet zeggen dat je nu ook moet uithuwelijken! In die tijd was slavernij ook gebruikelijk!

In de Islam is het wel degelijk verboden om iemand onder dwang te laten huwen met een ander. Misschien begrijp jij iets anders onder uithuwelijken namelijk: dat er een huwelijkskandidaat wordt uitgekozen maar wel de vrijheid heeft om dat huwelijk wel of niet te accepteren. Wanneer je gedwongen een huwelijk aangaat, dan is dit verboden in de Islam. Het gebeurt wel, alleen wordt dit uitgevoerd door onwetenden zoals ik eerder aangaf.

Beschrijving van het paradijs! http://www.freewebs.com/islamiway/beschrijving.htm
Terug naar boven
vradig Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 06 februari 2006
Online status: Offline
Berichten: 258
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote vradig Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 21 februari 2006 om 12:43

ok bedankt. Nu is het duidelijker!  Je kan dus nog steeds ja of nee zeggen! Net als in Zoef zoef wabibi.

Terug naar boven
Umm Umarah Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 24 oktober 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 704
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Umm Umarah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 21 februari 2006 om 12:56
In eerste instantie geplaatst door vradig

ok bedankt. Nu is het duidelijker!  Je kan dus nog steeds ja of nee zeggen! Net als in Zoef zoef wabibi.

Ik weet niet hoe het gaat in Zoef zoef wabibi ???? maar hoe dan ook, iedereen heeft het recht om zelf te bepalen om wel of niet een huwelijk aan te gaan. Dat er wel uitgehuwelijkt wordt (dus met dwang) dat betekent nog niet dat het toegestaan is in de Islam.

Een vader of een moeder mag altijd een huwelijkskandidaat uitkiezen en deze voorstellen aan hun zoon of dochter, echter dit huwelijk mag alleen plaatsvinden met toestemming van hun zoon of dochter. Zonder deze toestemming is het huwelijk niet geldig volgens de islamitische wetgeving.

Hierbij een artikel waarin het uitgelegd is met als bewijs een aantal overleveringen van de profeet mohamed vzm.
http://app.al-islaam.com/index.php/domain/1/module/cyberimam /action/qanda/qanda/156

Groet.

Beschrijving van het paradijs! http://www.freewebs.com/islamiway/beschrijving.htm
Terug naar boven
vradig Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 06 februari 2006
Online status: Offline
Berichten: 258
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote vradig Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 21 februari 2006 om 13:51

Zoef zoef habibi is een film waarbij alle clich�s uit de kast worden gehaald, waardoor het wel weer grappig wordt: bijvoorbeeld de Nederlandse vrouwen als sletjes en Marokkanen die hun bruidje van het platteland halen

in de film is in een traditioneel gezin een dochter die tussen 2 werelden zit, en haar vader wil dat ze zo spoedig mogelijk trouwt en elke keer als de vader het gesprek voert met een potentiele huwelijkskandidaat (met zijn vader erbij), terwijl de moeder en de dochter in de keuken het gesprek afluisteren, wijst ze de kandidaat af omdat ze niet wil trouwen.

Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.141 seconden.