Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Onderwerp geslotenwat is bid�ah?

 Post Reply Post Reply
Schrijver
Salah ad Din Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 04 januari 2004
Online status: Offline
Berichten: 60
Directe link naar dit bericht Onderwerp: wat is bid�ah?
    Geplaatst op: 09 januari 2004 om 07:06
In eerste instantie geplaatst door I S L A M

Salamoen Aleykum

Ik wil me vermengen in dit topic omdat ik wil zeggen dat wat Zahra gelijk heeft. Ik weet vandaag de dag niet meer waar ik heen moet als ik een imam met een spreuk hoor eindigen en als ik jongens hoor zeggen dat dit bid'ah is. Ik weet ook niet meer als ik hoor dat je geen gebed mag missen omdat je op school zit. Ik weet het ook niet meer als je geen foto's mag maken. Ik ben tot ALLES toe bereid als mijn geloof dat zegt maar zegt mijn geloof dat ook. Ik kan gewoonweg niet meer onderscheiden van bepaalde onderwerpen of het nou wel of niet mag. Dus Zahra je hebt 100% gelijk. Ik probeer gewoon te doen wat ik kan dan en ik volg mijn hart en mijn ilm en inshallah blijf ik op het goede pad als ik(daarop sta tenminste)

Salam

Je klinkt erg verward. Veel succes en hidayah in shaa allaah

Terug naar boven
I S L A M Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 17 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 556
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 januari 2004 om 15:41

Salamoen Aleykum

Ik wil me vermengen in dit topic omdat ik wil zeggen dat wat Zahra gelijk heeft. Ik weet vandaag de dag niet meer waar ik heen moet als ik een imam met een spreuk hoor eindigen en als ik jongens hoor zeggen dat dit bid'ah is. Ik weet ook niet meer als ik hoor dat je geen gebed mag missen omdat je op school zit. Ik weet het ook niet meer als je geen foto's mag maken. Ik ben tot ALLES toe bereid als mijn geloof dat zegt maar zegt mijn geloof dat ook. Ik kan gewoonweg niet meer onderscheiden van bepaalde onderwerpen of het nou wel of niet mag. Dus Zahra je hebt 100%. Ik probeer gewoon te doen wat ik kan dan en ik volg mijn hart en mijn ilm en inshallah blijf ik op het goede pad als ik(daarop sta tenminste)

                    ������ ----->Haat de zonde, niet de zondaar<-----
Terug naar boven
~Zahra~ Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 26 november 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 713
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 06 januari 2004 om 23:55

asalam aleikum wa rahmatoelahie wa barakatoehoe,

Wat is Bid3ah ??

bid3ah= innovatie, vernieuwing...

Bid3ah is het tegenovergestelde van Soennah, net zoals de leugen het tegenovergestelde is van de waarheid, of zwart het tegenovergestelde is van wit.

Onze geliefde Profeet Mohammed (saws) is niet heengegaan voordat de Islam compleet was en perfect, en na hem zal dan ook geen andere Profeet meer nodig zijn. En na zijn Soennah, die perfect is, zal er geen andere Soennah meer hoeven worden ingevoerd Allah Geprezen en Verheven is Hij. heeft ons geloof compleet gemaakt, zoals we lezen in de Qor'aan: "Vandaag heb Ik jullie godsdienst voor jullie vervolmaakt en heb Ik Mijn gunst voor jullie volledig gemaakt en heb Ik de Islam voor jullie als godsdienst gekozen..." (Soerah Al-M�'idah 5 aya 3)


Deze aya is geopenbaard op de dag van 'Arafah (op de afscheidsbedevaart van de Profeet (saws) en na deze aya is er geen andere aya meer geopenbaard aangaande hal�l of har�m. Volgens de tafs�r van Ibn Jarier overleed de Profeet (saws) 81 dagen hierna, nadat hij zijn opdracht had volbracht.
Toen deze aya werd geopenbaard, begon 'Omar (ra) te huilen, dus de Profeet (saws) zei tegen hem: "Wat maakt jou zo aan het huilen?" Hij zei: "Ik huilde, omdat onze religie altijd toenam, maar als het nu is vervolmaakt, dan kan dat wat vervolmaakt is, daarna alleen maar afnemen." Dus de Profeet (saws) zei:
"Je hebt juist gesproken."

Hoe juist heeft 'Omar gesproken, nu we zien dat vele verzinsels ons gebed zijn binnengedrongen, of onze dhikr, onze bijeenkomsten, onze hadj, of de manier waarop we andere vormen van aanbidding verrichten! Als je zo'n persoon aanspreekt met een bewijs uit de Soennah, dan kan die persoon zelfs boos worden, en gaan schreeuwen dat je van een "nieuwe sekte" bent!
Hoe verstandig en waar waren daarom de woorden van Sufiy�n Ath-Thawrie (een van de grootste geleerden van vroeger), toen hij zei
:"Bid3ah is geliefder bij Iblies (Shayt�n) dan zondes, aangezien een persoon vergeving vraagt om zijn zondes, maar niet om vergeving vraagt voor bid'ah!"
Dit is omdat hij de bid3ah als iets goeds beschouwt, waarvoor hij een beloning van Allah (swt) zal ontvangen. Maar wat betreft de zondes: hij weet dat ze har�m zijn en geeft dat toe, en daarom zal hij er, Incha-Allah, om vergeving voor vragen.
Deze afgedwaalde mensen denken iets goeds te doen door dingen in de aanbidding te verzinnen, die de Profeet (saws) nooit heeft gedaan, door te zeggen: "Maar wij doen het uit liefde!" We zouden deze mensen een hele simpele vraag kunnen stellen: "Denk jij dat je beter bent dan de Profeet (saws) of zijn sah�ba (metgezellen)?" Natuurlijk zal hij antwoorden met: "Nee!" Maar waarom voer je dan dingen in het geloof die zij nooit hebben ingevoerd, terwijl de Islam compleet is. Daarom, deze mensen zijn leugenaars, en gaan in tegen de aya van Allah (swt), waarin we lezen dat Allah (swt) tegen Zijn Profeet (saws) zegt:
"Zeg:"Als jullie van mij houden, volg mij dan, en Allah zal van jullie houden..."

En de uitspraak van Allah (swt):
"En wat de Boodschapper jullie geeft, neemt dat; maar wat hij jullie verbiedt, onthoudt jullie daarvan..."
Daarom, beste broeders en zusters, houd deze simpele les in gedachten: "ware liefde" voor de profeet (saws) bestaat niet uit woorden, maar uit het volgen van zijn Soennah! Niemand verzint een bid3ah of hij zal een stukje verder verwijderd worden van Allah (swt)!"

 Im�m M�lik: "Het vasthouden aan de Soennah, is als gered worden door de Ark van N�eh; hij die aan boord ging was gered, en hij die niet aan boord ging was vernietigd."

Moge Allah mij vergeven als ik fouten heb gemaakt hierin..

"Rabbi innie a'uudhu bika an  as-alaka maa laisa lie bihie 'ilm. Wa illaa taghfir lie watarhamnie akum minal gaasi-rien."
 
"O mijn Heer, voorwaar, ik zoek mijn toevlucht bij U tegen dat ik iets zal vragen waarover ik geen kennis heb. En als U mij niet vergeeft en mij niet begenadigt, dan zal ik zeker tot de verliezers behoren."

Wa Alaikoem salaam Wa Rahmatoellahi Wa Barakatoeh


 

Men sluit de ogen van de doden behoedzaam; niet minder behoedzaam moet men de ogen van levenden openen.
Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.047 seconden.