Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Onderwerp geslotenWaar komt Satan vandaan?

 Post Reply Post Reply
Schrijver
liber Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 11 januari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 89
Directe link naar dit bericht Onderwerp: Waar komt Satan vandaan?
    Geplaatst op: 21 januari 2004 om 19:19

Waar komt Satan vandaan?

 

gr. Liber

Terug naar boven
redouan Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 18 januari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 8
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 21 januari 2004 om 19:42
Satan was gewoon een djin in de paradijs die allah niet wou gehoorzamen, toen allah hem vroeg kniel voor adam. En zo vervloekten allah hem en zo werdt hij een vijand van allah. En zijn missie op aarde is om iedereen te laten belanden in de hel. Behalve de standvastige moslims want die kan hij niet en nimmer overhalen.
Terug naar boven
liber Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 11 januari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 89
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 21 januari 2004 om 20:09

Wat versta jij onder een �standvastig� moslim?

Terug naar boven
Nourdiene Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 20 januari 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 136
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 21 januari 2004 om 21:15
Iemand die zijn geloof in praktijk brengt en daar niet willekurig mee omspringt.
Terug naar boven
Paul Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 19 november 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 143
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 21 januari 2004 om 22:14
Het kwaad, in elke religie komt ie voor (behalve in Boedhisme, daar bestaat geen kwaad of goed).

Loki, Satan, de Anti-Christ, Luciferm, hoe je hem ook wil noemen hij (het is meestal een man) is puur slecht en symboliseert voor mij de "kwade" kant van de mens.


Paul
Welcome to where time stands still
Terug naar boven
liber Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 11 januari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 89
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 21 januari 2004 om 23:27
Hoe zit het dan met standvastige moslims die zich bekeren?
Terug naar boven
MasterB Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 13 januari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 233
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 21 januari 2004 om 23:52
Satan wordt bewust in de Koran genoemd, maar wordt er eigenlijk wel gesproken over Satan en de hel in de Bijbel. Ik weet dat Jezus tijdens zijn 40 dagen in de woestijn te maken kreeg met de Duivel, maar kwam daar ook de hel in voor?
Terug naar boven
~Zahra~ Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 26 november 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 713
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 22 januari 2004 om 00:07

jazeker...

 over de hel uit de Bijbel

De hel: een plaats van verschrikking en pijn

Ook de hel is een re�le, werkelijke plaats. Matth��s 25 : 41 laat zien dat ook de hel geschapen is: �Dan zal Hij zeggen ook tot hen, die ter linkerhand zijn; Gaat weg van Mij, gij vervloekten, in het eeuwige vuur, dat de duivel en zijn engelen bereid is.� We lezen hier over het oordeel van de volken, we lezen hier dat mensen in het vuur geworpen worden, maar dat dit oorspronkelijk in de eerste plaats bereid is voor de duivel en zijn engelen.

Wat weten we van de hel? Het is een verschrikkelijke plaats! De hel is een plaats van eeuwige pijn (Matth. 25 : 46, Lukas 16 : 23). De hel wordt niet verzadigd, staat er in Spreuken 27 : 20. De hel is een plaats van vuur, waar wening (gehuil) en tandengeknars zal zijn (Matth. 13 : 42). Markus 9 : 47b � 48 zeggen: ��in het helse vuur geworpen te worden; waar hun worm niet sterft, en het vuur niet uitgeblust wordt.� Openbaring 20 : 14 laat zien dat �de dood en de hel werden geworpen in de poel des vuurs; dit is de tweede dood.� Waarvan vers 10b zegt: �en zij zullen gepijnigd worden dag en nacht in alle eeuwigheid.� De hel, zoals die nu is, zal uiteindelijk dus in de poel des vuurs geworpen worden. De poel des vuurs zou dus ook een �uiteindelijke hel� genoemd kunnen worden!

Men sluit de ogen van de doden behoedzaam; niet minder behoedzaam moet men de ogen van levenden openen.
Terug naar boven
MasterB Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 13 januari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 233
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 22 januari 2004 om 00:19

Eerlijk gezegd denk ik dat Matteus 25 vers 41 een metafoor is. Een metafoor die hetzelfde zegt als, wat gij een ander aandoet, doet men de Zoon des mensen aan.

In mijn Bijbel staat niet letterlijk de Hel, maar het vuur waar de Duivel en zijn engelen zitten.

Terug naar boven
~Zahra~ Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 26 november 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 713
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 22 januari 2004 om 00:46
 

Mattheus 5:29  Indien dan uw rechteroog u ergert, trekt het uit, en werpt het van u; want het is u nut, dat een uwer leden verga, en niet uw gehele lichaam in de hel geworpen worde.

Mattheus 5:30  En indien uw rechterhand u ergert, houwt ze af, en werpt ze van u; want het is u nut, dat een uwer leden verga, en niet uw gehele lichaam in de hel geworpen worde.

2 samuel 22:6 Banden der hel omringden mij;strikken des doods bejegenden mij. Job 11:8  Zij is als de hoogten der hemelen, wat kunt gij doen? Dieper dan de hel , wat kunt gij weten? Job 26:6  De hel is naakt voor Hem, en geen deksel is er voor het verderf. Psalmen 9:17  (9-18) De goddelozen zullen terugkeren, naar de hel toe, alle godvergetende heidenen. Psalmen 16:10  Want Gij zult mijn ziel in de hel niet verlaten; Gij zult niet toelaten, dat Uw Heilige de verderving zie. Psalmen 18:5  (18-6) Banden der helomringden mij, strikken des doods bejegenden mij.

Men sluit de ogen van de doden behoedzaam; niet minder behoedzaam moet men de ogen van levenden openen.
Terug naar boven
Hacer Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 05 februari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 26
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 05 februari 2004 om 01:38

Alleen op de vraag: waar komt Satan vandaan?

Voordat de mens er was, waren er al djins. De mens, dus de eerste mens Adem(a.s.) is van grond en een soort modder gemaakt. (zover ik het in het Nederlands kan uitleggen) en djins zijn van vuur gemaakt. Toen er alleen nog maar djins waren, konden ze ook gewoon kiezen om ALLAH te gehoorzamen of juist niet. Heel veel deden dit niet maar de seytan deed dit wel. Hij bidde dag en nacht. Hij bidde zoveel dat hij op het niveau kwam om bij de engelen te leven. Dus hij werd bij de engelen gezet. Op een gegeven moment heeft ALLAH hem de taak gegeven om over de wereld te heersen, nou ja , niet heersen maar zeg maar als een soort president van de hele wereld te zijn.(mijn nederlands is niet zo goed als het om zulke dingen gaat)Toen begon hij het slechte gevoel, TROTS, te krijgen. Dus z'n eigen hoger zien dan iedereen. Op een gegeven moment zag de seytan een schrijven over iemand die heel erg vervloekt zou zijn, en heeft ie gezegd: Wie zou dit toch kunnen zijn?En dacht er voor de rest niet over na.Toen ALLAH de mens maakte heeft ALLAH tegen de engelen en de djins gezegd om te buigen voor Adem(a.s.).Iedereen deed dat, behalve seytan niet.Hij zei dat hij van vuur was gemaakt en Adem(a.s,)alleen maar van een stukje grond. Toen is de seytan uit de Cennet gegooid. En toen kwam hij er ook achter dat hij degene was die zo erg vervloekt zou zijn. Daarna word er nog een gesprek gevoerd tussen ALLAH en de seytan over mensen.

Dit is eigenlijk echt in het heel kort uitgelegd. Ik kon het niet korter samenvatten dan dit. Maar als je echt wilt weten wie de seytan is, raad ik je aan om de Kur'an te lezen.

Mensen die dit ook allemaal weten, vat mij niet verkeerd op, ik heb geprobeerd om het zo kort mogelijk uit te leggen, dus ik probeer niet iets verkeerd uit te leggen ofzo.

 

Terug naar boven
jean Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 21 november 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 44
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 06 februari 2004 om 14:01
Sorry Paul, misschien komt het niet in de geschriften van het Boedhisme voor, maar in de werkelijkheid zie je toch duivelse werken.Waarom leven deze mensen afgeschermd van de buitenwereld? Om zich in het reine te houden.D.w.z. dat zij niets met het kwaad te maken willen hebben. Want zij weten dat deze wel bestaat.
moslima
Terug naar boven
FaCciNo Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 24 juli 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 208
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 06 februari 2004 om 15:36

Wa 3alaikum Asalaam wa Ra7matulahi wa Barakatuhu

Hier twee videos over de duivel.. (deel 1 en deel 2)

http://www.walidin.com/video/Dars_28-4-2002_TAIBAH_med.WMV 

 

http://www.walidin.com/video/Dars_19-5-2002_groot.WMV 

 

Wa Allahu A3lam

Terug naar boven
q_i_I I Akbar: Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 02 februari 2004
Online status: Offline
Berichten: 10
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 februari 2004 om 21:08

asalaam alaikum,

Er is geen plek op aarde waar de Iblis (Satan) Allah niet heeft aanbeden......

Terug naar boven
Saviourmachine Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 30 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 110
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 februari 2004 om 21:28
In eerste instantie geplaatst door jean

Sorry Paul, misschien komt het niet in de geschriften van het Boedhisme voor, maar in de werkelijkheid zie je toch duivelse werken.Waarom leven deze mensen afgeschermd van de buitenwereld? Om zich in het reine te houden.D.w.z. dat zij niets met het kwaad te maken willen hebben. Want zij weten dat deze wel bestaat.

Het kwaad bestaat wel, maar waarom zo'n perverse geest? Ik zie die werkelijkheid niet hoor, net zo min als Paul. Wat heb jij meegemaakt? Vertel daar liever iets over.

In eerste instantie geplaatst door q_i_I I Akbar

Er is geen plek op aarde waar de Iblis (Satan) Allah niet heeft aanbeden......

Rare eigenschap, heeft hij niet wat slechters te doen?
Terug naar boven
q_i_I I Akbar: Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 02 februari 2004
Online status: Offline
Berichten: 10
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 februari 2004 om 23:21

Was De Satan niet eerst een gelovige dienaar van god?

 

Terug naar boven
cabdul Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 08 februari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 3
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 08 februari 2004 om 13:24
In eerste instantie geplaatst door Hacer

Alleen op de vraag: waar komt Satan vandaan?

Voordat de mens er was, waren er al djins. De mens, dus de eerste mens Adem(a.s.) is van grond en een soort modder gemaakt. (zover ik het in het Nederlands kan uitleggen) en djins zijn van vuur gemaakt. Toen er alleen nog maar djins waren, konden ze ook gewoon kiezen om ALLAH te gehoorzamen of juist niet.

 

 

Maar als die djins kiezen om Allah niet te gehoorzamen gebeurt er dan niets met ze? Zoals bv. mensen gestraft worden als die Allah niet gehoorzamen.

 

Terug naar boven
~Zahra~ Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 26 november 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 713
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 08 februari 2004 om 14:37
In eerste instantie geplaatst door q_i_I I Akbar:

Was De Satan niet eerst een gelovige dienaar van god?

asalam aleikum wa rahmatoelahie wa barakatoehoe,

In de naam van Allah de genadevolle de Barmhartige

De meeste geleerden zijn het er over eens dat de Djinn en de Shaytan dezelfde soort schepping zijn. De ongelovigen uit de Djinn worden satan's genoemd. Andere geleerden zeggen dat de schepping van Allah verdeeld wordt in vier categorien: Engelen, mensen, Djinn's en Satan's.

Een andere groep geleerden zeggen dat de Djinn in twee groepen te verdelen zijn:

  1. Satan's die alleen maar het slechte kennen.
  2. Djinn's die verdeeld worden in goede en slechte Djinn's.

Het verhaal tussen Iblies (Iblies is de vader van de Djinn, zoals Adam de vader is van de mensheid. het woord iblies is afkomstig uit de zelfstandige naamwoord "Al balas" dat betekent: Het niet bestaan van het goede) en Adam is 7 keer teruggekomen in de Qor'aan, en wel in Soerat Al baqarah, Al a'raaf, Al h'iedjr, Al isra', Al kahf, Tha-ha, en Saad. Allah de Verhevene heeft hem de ene keer iblies genoemd, de andere keer satan en Thaghoot. De benaming Shaytan is afkomstig uit het werkwoord Shatana dat wil zeggen: afstand nemen. Hij werd thaghoet genoemd omdat hij de grenzen van Allah heeft overgeschreden en het bevel van Allah niet wilde volgen door niet neer te knielen voor Adam (Allah's vrede zij met hem).

De meerderheid geleerden (dit de juiste uitspraak) zijn het over eens dat iblies een Djinn is en geen engel, dit gebaseert op de volgende bewijzen:"En (gedenkt) toen Wij tot de engelen zeiden:"Knielt jullie eerbiedig voor Adam neer," toen knielden zij behalve iblies, hij behoorde tot de Djinn's en hij schond het gebod van zijn Heer" (Soerat Al kahf aya 50). Shaytan behoort niet tot de engelen, engelen verloochenen de bevelen van Allah niet, zij ongehoorzamen Allah niet en doen wat ze geboden krijgen. De schepping van iblies is anders dan de schepping van de engelen. "U hebt mij uit vuur geschapen" (Soerat Al a'raaf aya 12). Het is bekend dat de Djinn geschapen zijn uit vuur, Allah zegt:"En Wij hebben daarvoor de Djinn's geschapen uit een gloeiend vuur" (Soerat Al h'idjr aya 27). De engelen zijn geschapen uit licht zoals dit overgeleverd is een hadith waarbij de boodschapper van Allah zei:"Engelen zijn geschapen uit licht".

En Allah weet het beste.

Men sluit de ogen van de doden behoedzaam; niet minder behoedzaam moet men de ogen van levenden openen.
Terug naar boven
Hacer Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 05 februari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 26
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 08 februari 2004 om 14:47

Cabdul,

Ik zal even proberen om het in het kort uit te leggen:

De djins die Allah in die tijd niet gehoorzaamden zijn verwoest. Maar Azazil (Satan) is toen niet verwoest, omdat hij toen al op het niveau van de engelen was. Dat betekent natuurlijk niet dat er geen djins meer zijn. Er zijn bv. ook heel veel volken van de mensen verwoest omdat ze Allah niet gehoorzaamden.

Maar over de djins van nu: Allah is de Geduldige. Net als bij mensen, die krijgen ook niet altijd onmiddelijk hun straf. Dat is bij djins ook zo. Er is ook Cennet of Cehennem voor de djins. Dus ook zij gaan boeten voor hun zondes. Toen ook en nu ook. Er zijn djins die kafir zijn en ook die in Allah geloven.

Maar ja, in ieder geval, hetzelfde als met de mensen. Er zijn natuurlijk wel verschillen tussen mens en djins, maar ieder zal zijn straf of beloning krijgen.

Ik hoop dat ik je heb kunnen helpen.

Hacer

Terug naar boven
cabdul Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 08 februari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 3
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 08 februari 2004 om 16:46
ja dank je wel
Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.094 seconden.