Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Discussi�ren

 Post Reply Post Reply
Schrijver
ouarda Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 10 februari 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 205
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote ouarda Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: Discussi�ren
    Geplaatst op: 07 maart 2005 om 08:19
As salaam oe alaikoem warahmatoellah,
 
 
Toen Mu�aawiyah ibn al-Hakam al-Salami vanuit de woestijn naar Madinah kwam, wist hij niet dat het verboden was om tijdens de salaat (het gebed) te praten. Hij vertelt daarover: �Terwijl ik achter de Profeet van Allah (saw) aan het bidden was, hoorde ik iemand niezen en dus zei ik: �Yarhamuk Allah (Moge Allah genadig zijn tegenover jou)�. De mensen begonnen mij toen vreemd aan te staren, waarop ik reageerde: �Wat is er! Waarom kijken jullie zo naar mij?� Ze begonnen toen tegen hun dijen aan te slaan met hun handen. Ik begreep dat ze me probeerden te zeggen dat ik stil moest zijn, dus stopte ik met praten�.

Toen de Profeet van Allah (saw) klaar was met het gebed � Ik heb niet ervoor noch erna ooit een betere leraar gehad- schreeuwde en sloeg hij mij niet, noch zette hij mij voor schut. Hij zei slechts: �Dit gebed mag niets bevatten van het gesprek van mensen; het is slechts tasbeeh en takbeer en recitatie van de Quran� (Sahih Muslim, �Abd al-Baaqi, no. 537).

De Islam liet ons zien hoe je met elkaar van mening kan verschillen. Sommigen denken dat we nooit oneens mogen zijn met elkaar of dat discussies vermeden moeten worden. Maar dat is een verkeerde aanname, aangezien de Quran en hadith duidelijk tonen dat wanneer een fout wordt gemaakt het gecorrigeerd moet worden. Oprecht anderen helpen om het goede te doen, is zeker een onderdeel van deze Deen.

We zien in de Quran dat, toen de Profeet (saw) zich wegdraaide van Abullah ibn Umm Maktoom, de blinde man, dat Allah hem corrigeerde�

�(De Profeet) fronste en wendde zich af, omdat de blinde man tot hem kwam. En wat weet gij? Misschien zou hij zich louteren (van zijn zonden). Of hij zou zich laten manen, zodat de maning hem zou baten� (Surah Abasa 1-4)

Toen Haatib ibn Abi Balta�ah (RA) de fout maakte om naar de ongelovigen van Quraysh te schrijven en hun te informeren over de richting waarin de Profeet (saw) opging voor een militaire operatie tegen hen, openbaarde Allah (swt) de volgende woorden:

�O gelovigen! Neem Mijn vijanden en jullie vijanden niet als vrienden�.� (Surah Mumtahinah:1)

We leren dus dat wanneer fouten worden gemaakt, deze gecorrigeerd dienen te worden. De manier waarop dit moet gebeuren, heeft echter wel even onze aandacht nodig.
Wanneer moslims ruzi�n, lijkt het alsof elke partij een bord draagt met: �Ik moet winnen en jij moeten verliezen!�. Nauwkeurige studie van de Sunnah toont ons echter dat dit niet de wijze is waarop de Profeet (saw) het deed. Zie daarvoor het volgende voorbeeld:
Een bedoe�ne kwam naar de Profeet (saw) en zei: �Geef mij van datgene wat Allah (swt) u heeft gegeven, maar niet van het bezit van uw moeder en ook niet van het bezit van uw vader! De sahabah werden furieus over zoveel disrespect en stapten op de man af om hem discipline bij te brengen. De Profeet (saw) gaf echter het bevel om hem met rust te laten.

Toen pakte de Pofeet (saw) de man bij de hand en nam hem mee naar zijn huis. Hij (saw) zei: �Neem wat je wilt en laat staan wat je wilt�. De man deed dat en nadat hij klaar was, vroeg de Profeet (saw) hem: �Heb ik je hierdoor ge�erd ?� �Ja, bij Allah�, zei de bedoe�ne �Ik getuig dat er geen God is dan Allah en ik getuig dat Mohammad zijn Profeet is.�

Toen de sahabah hoorden hoe de man veranderd was, leerde de Profeet (saw) hun het volgende: �Het voorbeeld van mij, jullie en deze bedoe�ne is hetzelfde als dat van een man wiens kameel was weggelopen. De mensen van het gebied probeerden de kameel te pakken door achter hem aan te rennen en ernaar te schreeuwen, waardoor de kameel alleen maar verder van hen wegvluchtte. De eigenaar van de kameel zei tegen hen: �Laat mij en mijn kameel met rust, ik ken mijn kameel het beste.� Hij nam wat gras in zijn hand en ging ermee richting de kameel, totdat deze uit zichzelf naar de man toekwam.

�Bij Allah, als ik deze bedoe�ne bij jullie had achtergelaten, zouden jullie hem hebben geslagen en pijn gedaan, hij zou zonder de Islam vertrekken en uiteindelijk in het hellevuur terecht komen.�
Wie de wijsheid zoekt is wijs, wie zich verbeeld de wijsheid gevonden te hebben is een dwaas
Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.047 seconden.