Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Verhalen van de Sahabah

 Post Reply Post Reply Pagina  <1234>
Schrijver
jiyuu Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 30 januari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2357
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote jiyuu Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: Verhalen van de Sahabah
    Geplaatst op: 25 november 2005 om 11:41

Verhaal: De vrees van de Heilige Profeet (sallalaho alaihi wasallam) ten tijde van een storm

 

Aisha (radiallaho anha) vertelt dat telkens wanneer een sterke wind met dichte wolk begon te waaien, het gezicht van de heilige Profeet van Allah (saw) bleek werd door de vrees voor Allah. Hij werd prikkelbaar liep verantrust op en neer en reciteerde het volgende gebed:

 

 

�O mijn Allah! Ik vraag van U het goede uit deze wind, het goede uit dat wat in deze wind is, en het goede ut dat wat de uitkomst van deze wind is. Ik zoek bescherming voor het slechte van wat in deze wind is, en van het slechte dat de uitkomst van deze wind is.�

 

Ze zegt:

 

�En verder, wanneer het begon te regenen, verschenen tekenen van vreugde op zijn gezicht. Ik zei eens tot hem: �O Profeet van Allah, wanneer de wolken verschijnen is iedereen blij omdat zij regen voorspellen, maar waarom zie ik u op die tijd zo ontdaan?� Hij antwoordde: �O Aisha! Hoe kan ik zeker voelen dat deze wind niet de toorn van Allah voorspelt? De mensen van A�ad werden gestraft met de wind. Zij waren blij toen zij de wolkenmassa waarnamen, gelovende dat zij de regen bracht; maar feitelijk brachten die wolken geen regen, maar totale ondergang aan A�ad.�

 

De Profeet (saw) verwees duidelijk naar de volgende verzen van de Quran:

 

Toen zij een wolk naar hun valleien zagen komen, zeiden zij: "Dit is een wolk, die ons regen zal geven." Neen, dat is hetgeen gij zocht te verhaasten, een wind, die een smartelijke straf bevat. Deze zal alles door het gebod van zijn Heer vernietigen. En het kwam met hen z� ver dat slechts hun lege woningen waren te zien. Zo straffen Wij het schuldige volk. (46:24-25)

 

Moraal:

 

Kijk naar de vrees van Allah in het hart van iemand die het beste is van alle schepselen (sallalaho alaihi wasallam). Ondanks een duidelijke vers in de Quran dat Allah de mensen niet zal straffen zolang als de Profeet (saw) met hun was, had hij zo veel vrees voor Allah dat een sterke wind hem herinnerde aan de straf, die gegeven was aan de mensen in het verleden. Laten wij voor een moment in onze eigen harten kijken. We zitten vol met zonden, toch zal een storm als vandaag in Nederland of een aardbeving en bliksem elders enz., bij ons in de harten niet de minste vrees opwekken. We houden ons bezig met andere zaken in plaats van op dit soort momenten de salaat te verrichten of Istighfar te doen.

Terug naar boven
jiyuu Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 30 januari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2357
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote jiyuu Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 25 november 2005 om 21:15

Verhaal: De slapeloze nacht van de Profeet (sallalaho alaihi wasallam)

 

Eens had de profeet(sallalaho alaihi wasallam) een slapeloze nacht. Hij keerde zich telkens om, maar kon niet in slaap vallen. Zijn vrouw vroeg hem:

 

�O Profeet van Allah! Waarom kan je niet slapen?�

 

Hij antwoordde: �Een dadel lag in de buurt. Ik raapte die op en at het op, zodat er niets verkwist werd. Nu ben ik verontrust uit vrees dat het de vrucht van de Sadaqah kon zijn.�

 

Moraal:

 

Zeer waarschijnlijk behoorde de dadel aan de Profeet zelf. Maar omdat de mensen hem ook Sadaqah stuurden voorde verdeling, kon hij niet slapen met het idee dat het van de Sadaqah kon zijn. Het antwoord van onze meester zelf, geeft aan dat hij uit gewetensbezwaar niet kon slapen op grond van een vermoeden dat hij fout gehandeld had. Hoe zou het dan moeten gaan met degenen die beweren de volgelingen van diezelfde meester te zijn, maar zich overgeven aan woekerrente, corruptie, diefstal, plunder en andere vormen van haraam, zonder ooit een gewetensbezwaar?

Terug naar boven
jiyuu Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 30 januari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2357
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote jiyuu Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 25 november 2005 om 21:35

Verhaal: Abu Talha (radiallaho anho) en zijn Salaat

 

Abu Talha (ra) verrichtte eens de salaat in zijn tuin. Zijn aandacht werd getrokken door een vogel die rond fladderde, maar geen uitweg kon vinden uit al het gebladerte. Eventjes volgde hij de vogel met zijn ogen en vergat hierdoor het aantal rakaat. Door dit verzuim kende zijn beouw geen grenzen. Hij ging meteen naar de profeet en legde hem voor:

 

�O Profeet van Allah! Mijn tuin is er de oorzaak van dat ik afgeleid werd tijdens mijn salaat. Ik geef mijn tuin weg voor de zaak van Allah. Wees zo goed om het te besteden zoals het u het beste lijkt.�

 

Moraal:

 

Eenzelfde voorval overkwam een van de Ansar in de tijd van Uthman (ra). Toen hij eens zijn salaat in zijn tuin verrichtte, viel zijn blik op ed takken van de bomen die vol hingen met rijpe sappige dadels en doorbogen met een weelderige overvloed. Het gevolg was dat hij ook het aantal rakaat van zijn salaat vergat. Toen hij er later over nadacht was hij zo geschokt en verdrietig dat hij besloot te scheiden van de tuin die hem had afgeleid van zijn salaat. Hij benaderde Uthman (ra) en droeg de tuin aan hem over om het te benutten op het Pad van Allah. Uthman (ra) had de tuin voor 50.000 dirhams en besteedde het geld zoals verlangd werd.

Dit toont de waarde die de Sahabah hechtten aan hun geloof. Een tuin ter waarde van 50.000 dirhams weggeven, omdat het de Salaat verstoord.

Terug naar boven
jiyuu Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 30 januari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2357
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote jiyuu Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 25 november 2005 om 22:02

Verhaal: Safiyyah (radiallaho anha) doodt een jood

 

Safiyyah (radiallaho anha) was een tante van de Profeet Muhammad (sallalaho alaihi wasallam) en een zuster van Hamza (radiallaho anho). Ze vocht mee in de strijd om Uhud. Toen de moslims een keer aan het verliezen waren en enkele van hun het slachtveld ontvluchtten, sloeg ze met haar speer op hun gezichten en prikkelde hun om terug te gaan en door te vechten.

 

In de oorlog van Khandaq had de profeet alle moslimvrouwen in een vesting verzameld en Hasan bin Thabit (radiallaho anho) was de opdracht gegeven om hun te beschermen. De joden, die altijd op de loer stonden om van zulke gelegenheden misbruik te maken, omsingelden de plek van de vrouwen en stuurden 1 van hun erop uit om uit te maken of er ook mannen bij de dames waren. Safiyyah (ra) zag toevallig een jood het fort naderen. Ze zei aan Hasan:

 

�Er komt een jood om ons te bespioneren. Ga op hem af en dood hem.�

 

Hassan (ra) kon de moed hiervoor niet opbrengen. Safiyyah (ra) bewapende zich toen met een haring van een tent, ging buiten de vesting en bracht de jood een slag toe op het hoofd waardoor deze ter plaatse dood neer viel. Ze kwam terug en zei aan Hasan:

 

�De man is dood. Ik heb zijn kleren en de armen van zijn lichaam niet verwijderd, omdat ik mij als vrouw schaam om dat te doen. Ga jij nu en verwijder alles van zijn lichaam. Breng ook zijn hoofd als je die van zijn lichaam hebt gescheiden.�

 

Hassan kon dit ook niet uitvoeren. Safiyyah ging er toen zelf op uit, bracht zijn hoofd en gooide het over de muur te midden van de andere joden. Toen ze dit zagen, zeiden ze:

 

�Wij vonden het vreemd dat Muhammad de dames alleen in het fort kon houden. Zeker, er zijn mensen binnen om de vrouwen te bewaken.�

 

Moraal:

 

Safiyyah (ra) overleed in 20 na Hidjrah op drieenzeventig jarige leeftijd. In de oorlog van Khandaq was zij 58 jaar oud. Een vrouw op zo een leeftijd, dezer dagen, kan nauwelijks haar huishoudelijke werkzaamheden verrichten. Maar kijk naar Safiyya (radiallaho anha) die er zelf op uitgaat en de jood doodt.

Terug naar boven
jiyuu Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 30 januari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2357
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote jiyuu Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 29 november 2005 om 03:58

Verhaal: Wael (radiallaho anho) liet zijn haar knippen

 

Wael bin Hajr (ra) zegt:

 

�Ik bezocht eens de profeet van Allah (sallalaho alaihi wasallam) toen mijn hoofdharen lang waren. Terwijl ik met hem zat sprak hij: �Zubab, Zubab� (betekent: iets slechts/onheilspellends). Ik dacht dat dit ging om mijn haren. Ik keerde naar huis terug en liet mijn haren knippen. De volgende dag ging ik weer naar hem, hij zei: �Ik heb nooit naar je haren verwezen toen ik gisteren de woorden uitte. In elk geval, het is goed dat je je haren liet knippen.�

 

Moraal:

 

Dit voorval toont weer duidelijk de gemoedstoestand van die mensen. Zij dulden geen uitstel om te handelen naar de wensen van de Heilige profeet van Allah (saw), of zij het nou juist of verkeerd begrepen. Zij vonden het niet nodig om verdere vragen te stellen.

 

In de vroegere jaren was spreken tijdens de Salaat toegestaan. Eens bezocht Abdullah bin Masood (Ra) de profeet van Allah (saw) terwijl hij bezig was zijn Salaat te verrichten. Hij begroette hem met �Assalamo alaikom�, maar ontving geen antwoord, omdat spreken tijdens de Salaat inmiddels verboden was geworden.

 

Hij vertelt hierover:

 

�Omdat ik geen antwoord terug kreeg, begonnen allerlei verklaringen mijn gedachten bezig te houden. Ik dacht dat hij misschien ontevreden was over mij, of dat hij boos was op mij wegens een of andere zaak enz. Toen de Profeet (saw) zijn Salaat beeindigde, gaf hij mij door dat Allah verboden had te spreken tijdens de Salaat. Ik zuchtte van opluchting.�

Terug naar boven
jiyuu Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 30 januari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2357
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote jiyuu Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 01 december 2005 om 06:12

Verhaal: Zaid weigert om met zijn vader terug te gaan

 

Nog in de voor-islamitische dagen (jaahiliyya), reisde Zaid met zijn moeder per karavaan naar de stad van zijn vader, toen de karavaan overrompeld werd door Banu Qais. Ze namen Zaid als slaaf en verkochten hem in Mekka. Hakim bin Hazam verkocht hem aan zijn tante Khadidjah (radiallaho anha), die hem als geschenk aan de heilige Profeet van Allah (sallalaho alaihi wasallam) gaf, ter gelegenheid van haar huwelijk met hem. Aan de andere kant had de vader van Zaid een immens verdriet over het verlies van zijn zoon. Hij zwierf overal op zoek naar hem, zong klaagliederen in de volgende hartontroerende verzen:

 

�Ik huil in nagedachtenis van Zaid, terwijl ik niet weet of hij nog leeft (wat ik hoop) of afgemaakt is door de dood.�

 

�O Zaid! Bij Allah, ik weet niet of je gedood bent op zachte bodem of op een rotsblok.�

 

�Ah, ik wenste wel dat ik kon weten of je bij mij terug zal komen, omdat dat het enige verlangen is waardoor ik leef.�

 

�ik denk aan Zaid wanneer de zon in het Oosten opkomt. Ik denk aan hem wanneer het regent.�

 

�Bij het waaien van de wind ontvlamt het vuur van zijn gedachtenis.�

 

�Ik zal mijn snelle paarden laten rennen op zoek naar hem. Ik zal het hele universum afzoeken naar hem.�

 

�De kamelen kunnen moe worden, maar ik zal niet rusten, totdat ik sterf, daar de dood het einde van elke hoop is.�

 

�Ik zal mijn zonen en enkele andere mensen verplichten om Zaid te blijven zoeken, zelfs na mijn dood.�

 

Enkele mensen van zijn stam ontmoetten Zaid toevallig tijdens de pelgrimstocht naar Mekka. Ze vertelden hem over zijn vaders verdriet en smart, en lazen hem de coupletten voor die zijn vader zong wanneer hij aan Zaid dacht. Zaid (radiallaho anho) stuurde via deze mensen een brief bestaande uit drie coupletten en geadresseerd aan zijn vader. Hierin verzekerde hij hem dat hij het zeer goed maakte en blij was te vertoeven in de omgeving van zijn nobele meester. Toen de mensen terugkeerden, informeerden zij Zaids vader diens verblijfsplaats en overhandigden hem de brief van Zaid (radiallaho anho). Na de brief te hebben gelezen, vertrokken Zaids vader en oom naar Mekka met genoeg geld om de afkoopsom voor Zaid te betalen. Toen zij bij de profeet (sallalaho alaihi wasallam) kwamen, zeiden ze:

 

�O zoon van Hashim en het hoofd van de Quraish! U bent de bewoner van de Haram en de buurman van Allah. U bent bekend met het bevrijden van de gevangenen en het voeden van de hongerigen. We zijn bij u gekomen op zoek naar onze zoon. Accepteer de afkoopsom voor Zaid en bevrijd hem. We zijn bereid om meer dan de afkoopsom te betalen. Bid, wees barmhartig en vriendelijk jegens ons.�

 

De Profeet (saw):

 

�Wat wens je te doen met Zaid?�

 

Zaids vader:

 

�We willen hem naar huis terugbrengen.�

 

De Profeet (saw):

 

�Is dat alles? In orde, roep Zaid dan en vraag hem. Als hij met jullie wenst mee te gaan, zal ik hem zonder enige afkoopsom laten gaan. Maar ik zal hem niet tegen zijn wensen in laten gaan.�

 

Zaids vader:

 

�U hebt ons een grotere gunst bewezen dan wij verdienen. We zijn blij in te stemmen met wat u voorstelt.�

 

Zaid werd geroepen. De Profeet (saw) zei aan Zaid:

 

�Ken je deze mensen?�

 

Zaid: �Ja ik ken ze. Dit is mijn vader en dat is mijn oom.�

 

De Profeet (saw): �En je kent mij ook. Ze zijn gekomen om je terug te brengen naar huis. Je hebt mijn toestemming om met ze terug te gaan. Als je aan de andere kant verkiest om met mij te blijven, zal je je zin krijgen.�

 

Zaid: �Hoe kan ik iemand anders boven u prefereren? U betekent alles voor mij, mijn vader en oom inbegrepen.�

 

Zaids vader en oom: �O Zaid! Prefereer je een slaaf te blijven? Hoe kan je je eigen vader, je oom en je andere familieleden verlaten en een slaaf blijven?�

 

Zaid: �Waarlijk, ik heb iets in mijn meester gezien wat mij hem boven iemand anders in de wereld doet prefereren.�

 

Hierna drukte de profeet van Allah (saw) Zaid tegen zich aan en zei:

 

�Vanaf vandaag adopteer ik Zaid als mijn zoon.�

 

De vader en oom waren zeer tevreden met deze situatie en lieten Zaid met genoegen achter bij de Heilige profeet van Allah(saw).

 

Moraal:

 

Zaid was nog maar een kind. Zijn keuze om een slaaf te blijven, het weigeren om met zijn eigen vader mee te gaan en zijn huis en haard, vrienden en verwanten op te geven, is een duidelijk bewijs van zijn liefde voor de Heilige Profeet (sallalaho alaihi wasallam).

Terug naar boven
jiyuu Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 30 januari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2357
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote jiyuu Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 02 december 2005 om 02:57

Verhaal: Een brief naar Rustam

 

In de expeditie van Iraq wilde Abu Hafs Umar bnal-khattab (radiallaho anho) het leger zelf leiden. Er werden op verschillende dagen vergaderingen gehouden onder de gewone mensen, en ook onder de verschillende leiders. De vraag die beantwoord moest worden was: Moet Ameerul Mumineen Umar bnal-khattab (ra) de expeditie leiden of moest hij in Medina blijven om de operatie en verstrekingen te regelen vanuit het hoofdkwartier. De gewone mensen waren voorstander van het eerste voorstel en de leiders spraken zich uit ten gunste van de tweede mogelijkheid. Iemand noemde de naam van Sa�d bin Abiwaqas (radiallaho anho) als een vervanger van Umar (ra) om de expeditie te leiden. Beide groepen bereikten overeenstemming en besloten werd dat Sa�d bin Abiwaqas de expeditie zou leiden en dat Umar (ra) achter zou blijven in Medina. Sa�d (ra) was zeer dapper en werd beschouwd als een van de helden van Arabie. Iraq was een deel van het Perzisch keizerrijk en Yazd Yard was toen de keizer over dit rijk. Hij liet een van zijn beste generaals, genaamd Rustam, roepen en belastte hem met de taak om de opmars van de moslims te stuiten. Rustam stelde het steeds uit om naar het front te gaan uit vrees voor de moslims en verzocht de keizer keer op keer hem achter te houden. Hij zei:

 

�Ik zal voor het verzenden van versterkingen zorg dragen en zal van nut zijn voor de keizer ten tijde van overleg.�

 

Maar de keizer bleef bij zijn eerder genomen standpunt en Rustam moest naar het front gaan.

 

Toen Sa�d (ra) op het punt stond naar Medina te vertrekken, gaf Umar (ra) hem de volgende instructies:

 

�O Sa�d! Laat de eer om deze opdracht te vervullen je niet misleiden dat je een uitverkoren metgezel van de Profeet Muhammad (sallalaho alaihi wasallam) zou zijn en dat de mensen je als zodanig moeten betitelen. Allah drijft kwaad niet terug door kwaad, maar Hij drijft kwaad terug met goed. Allah heeft geen verhouding met Zijn schepselen. Iedereen, hoog of laag is voor Hem gelijk daar zij allen Zijn schepselen zijn en Hij hun enige Schepper is. Iemand kan Zijn gunsten alleen winnen door toewijding aan Zijn dienst. Onthoud dat de Soennah van de profeet van Allah (SAW) de enige juiste weg is om dingen te doen. Je bent verkozen om een zeer zware taak uit te voeren. Deze kan je alleen vervullen door de waarheid te volgen. Prent goede gewoonten in jezelf en in je metgezellen. Kies de vrees voor Allah als je belangrijkste bezit, daar dit je zal leiden naar Zijn Gehoorzaamheid. Gehoorzaamheid aan Allah�s bevelen is het lot van alleen degenen die deze wereld haten en houden van het Hiernamaals.�

 

Sa�d (ra) ging vol vertrouwen in Allah (swt) de veel sterkere vijand tegemoet. Toen beide legers gereed waren strijd te leveren, zond hij een brief naar Rustam , die als volgt luidde:

 

�Rustam, er zijn mensen met mij voor wie dood (op het Pad van Allah) attractiever is dan wijn voor mensen in jouw leger.�

 

Moraal:

 

Vraag aan de mensen die regelmatig alcohol drinken of verslaafd zijn aan sterke drank hoe graag zij deze zouden willen drinken. De Sahabah houden zelfs meer ervan te sterven op het Pad van Allah. Dit is de sleutel tot succes.

Terug naar boven
jiyuu Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 30 januari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2357
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote jiyuu Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 04 december 2005 om 05:27

Verhaal: De vrees van Hanzala voor nifaq

 

Hanzala (radiallaho anho) zegt:

 

�We waren eens met de Heilige Profeet van Allah (sallalaho alaihi wasallam) toen hij een preek hield. Onze harten werden teder, onze ogen traanden en wij beseften waar wij stonden. Na de preek verliet ik de profeet (SAW) en keerde naar huis terug. Ik zat met mijn vrouw en kinderen en maakte grappen met mijn vrouw, en ik voelde dat de uitwerking van de preek van de Profeet (SAW) geheel uit mijn hart verdwenen was. Plotseling kwam de gedachte bij me op dat ik niet meer was wat ik geweest was, en ik zei tot mezelf: �O Hanzalah! Jij bent een munafiq.� Ik was overmand door verdriet en verliet mijn huis en herhaalde deze woorden in droefheid: �Hanzalah is een munafiq geworden.� Ik zag Abu Bakr (RA) op mij toelopen en zei tegen hem: �Hanzalah is een munafiq geworden.� Hij zei: �Sobhanallah! Wat zeg je? Hanzalah kan nooit een munafiq worden.� Ik legde hem uit: Als wij in het gezelschap van de profeet (SAW) vertoeven en naar zijn preken over het Paradijs en de Hel luisteren, voelen wij mee met hetgeen hij vertelt, maar als wij naar huis terugkeren, zijn wij zo in beslag genomen door onze huiselijke bezigheden en familiezaken dat wij alles vergeten over het Hiernamaals.� Abu Bakr (RA) zei: �Mijn geval is precies hetzelfde.� Wij gingen beiden naar de profeet (SAW) en ik zei: �Ik ben een munafiq geworden, O Profeet van Allah!� Hij vroeg over het waarom van deze uitspraak en ik herhaalde wat ik aan Abu Bakr(RA) had gezegd. Daarna merkte de Profeet (SAW) op: �Bij Hem wiens macht mijn leven reguleert, als jij in staat bent om het vuur dat in jou ontstoken is wanneer je naar mijn preek hebt geluisterd, steeds brandende te houden, zullen de engelen je levenspad bejubelen en je groeten in je bed. Maar O Hanzalah! Dit is zeldzaam! Dit is zeldzaam!�

 

Moraal:

 

Wij moeten aandacht schenken aan onze wereldse zaken daarom kunnen wij niet alle uren van de dag wijden aan het nadenken over het Hiernamaals. De Islam kent ook geen kloosterleven (Quran 57:27), onze islamitische �nonnen en monniken� lopen gewoon over de straten, zitten in trein, tram en bus, vaak in hun traditionele Islamitische gewaden en sluiers. In navolging van hetgeen de Profeet (SAW) gezegd heeft, is het volkomen opgaan in het Hiernamaals zeldzaam en moet het niet van een ieder verwacht worden. Het is alleen voor de engelen weggelegd om voor eeuwig in deze toestand te blijven. In het geval van de mensen op aarde kan gesteld worden, dat hun gedachten sterk afgeleid worden door de omstandigheden en hun omgeving. Wij kunnen uit dit verhaal afleiden hoe bezorgd de Sahabah waren over hun Imaan. Hanzalah vermoedt Nifaq in zichzelf wanneer hij aanvoelt dat de situatie van zijn gedachten thuis niet hetzelfde is als wanneer hij met de Profeet (SAW) is.

Terug naar boven
jiyuu Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 30 januari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2357
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote jiyuu Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 06 december 2005 om 02:06
De ahadith die in de verhalen zijn verwerkt, probeer ik zo veel mogelijk te checken op nauwkeurigheid in Bukhari en Muslim. Soms heb je meerdere versies van de hadith met kleine verschillen doordat eenzelfde hadith soms door verschillende overleveraars wordt verteld. De verwijzingen met nummers en bladzijden zet ik er niet bij, anders leest het verhaal minder vlot.
Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Amier Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 06 december 2005 om 02:57

�Bij Hem wiens macht mijn leven reguleert, als jij in staat bent om het vuur dat in jou ontstoken is wanneer je naar mijn preek hebt geluisterd, steeds brandende te houden, zullen de engelen je levenspad bejubelen en je groeten in je bed. Maar O Hanzalah! Dit is zeldzaam! Dit is zeldzaam!�

Masha Allah. Prachtige verhaal en een prachtige wijsheid! Het is zeldzaam, het vuur constand brandende te houden, en niet voor iedereen weggelegd. Maar zeldzaam betekend n�et onmogelijk, en het is zeker nastrevenswaardig. Het mooie van deze wijsheid vind ik de realiteitszin die eruit spreekt: mensen zijn menselijk en worden ook geacht hun aandacht te verdelen tussen het hier en het hiernamaals. Tussen de Schepper en de schepping.

Slecht weinigen is het gegeven om altijd zo dicht bij hun Geliefde te zijn om eens een soefi term te gebruiken, maar wat verlang ik ernaar!

Wassalam,

Amier.

� Waarlijk, in het gedenken van God vinden de harten rust. � (Koran 13:28)
Terug naar boven
jiyuu Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 30 januari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2357
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote jiyuu Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 06 december 2005 om 03:20

Verhaal: Iemand reist van Medina naar Damascus terwille van 1 Hadith

 

Kathir bin Qais overleverde:

 

�Ik zat met Abu Darda (radiallaho anho) in een Masjid in Damascus, toen er iemand bij hem kwam en zei: �O Abu Darda(RA), ik kom helemaal uit Medina om een Hadith van je te leren, daar ik begrepen heb dat je het rechtsstreeks van de Profeet van Allah (Sallalaho alaihi wasallam) gehoord hebt.�

 

 Abu Dardah (RA): �Heb je geen andere zaken hier in Damascus te doen?�

 

De persoon: �Neen�

 

Abu Dardah: �Ben je er zeker van dat je geen andere doelen hebt in Damascus?�

 

De persoon: �Ik ben hierheen gekomen alleen maar om deze Hadith te leren.�

 

Abu Dardah: �Luister, ik heb de Heilige Profeet (SAW) horen zeggen: �Allah vergemakkelijkt de weg naar het Paradijs voor iemand die een afstand aflegt om kennis te verwerven. De engelen spreiden hun vleugels uit onder zijn voeten, en alle dingen in de hemelen en aarde (zelfs de vissen in het water) bidden voor zijn vergiffenis. De superioriteit van iemand die kennis bezit over een persoon die bidt is als de superioriteit van de maan over de sterren. De Ulema zijn de erfgenamen van de Heilige Profeet (SAW). De nalatenschap van de profeten (alaihim assalaam)  is noch goud noch zilver. Hun nalatenschap is kennis. Iemand die kennis verwerft, verwerft een grote rijkdom.�

 

Abu Dardah (RA) was eerste onder de Sahabah die een grondige kennis van de religie bezat. Hij wordt Hakim-ul-Ummah (De Wijze van de Islam) genoemd. Hij zei eens:

 

�Voordat ik bekeerd was tot de Islam, leefde ik van de handel. Nadat ik de Islam geaccepteerd had, probeerde ik mijn nieuwe geloof te combineren met mijn zaken, maar al gauw kon ik dat niet handhaven. Daarom besloot ik de zaken op te geven en mij alleen te wijden aan de dienst van Allah. Nu als ik een winkeltje aan de pport van de Masjid zou hebben en niet zou vrezen een Salaat daarbij over te slaan, zelfs als het winkeltje mij een dagelijkse winst van 40 dinars zou opleveren en ik de gehele winst zou uitgeven op het Pad van Allah, zelfs dan zou ik niet weer terug willen keren naar de handel.�

 

Iemand vroeg naar de reden hiervan. Hij antwoordde:

 

�Uit vrees voor verrekening.�

 

Hij zei altijd:

 

�Ik hou van de dood, zodat ik Allah kan ontmoeten. Ik hou van armoede, zodat ik deemoedig kan zijn. Ik hou van ziekte, zodat ik vergeven kan worden van mijn zonden.�

 

Moraal:

 

In dit verhaal zien wij dat iemand per kameel helemaal van Medina naar Damascus reizen omwille van een Hadith.

Jij leest of luistert naar deze Hadith terwijl je gewoon lekker warmpjes in je huis in je vaderland zit. De mensen moesten helemaal naar Medina reizen voor zelfs minder belangrijke dingen, omdat in die dagen alleen Medina de zetel van wetenschap was.

 

Sa�eed bin alMusayyab is een bekende Tabie. Hij zegt:

 

�Voor elke Hadith die ik geleerd heb, moest ik dagenlang , dag en nacht, te voet reizen.�

 

Imam Bukhari was geboren in Shawwal op 194 AH. Hij begon Hadith te leren toen hij elf jaar oud was. Tussen zijn dertiende en negentiende jaar leerde hij alle boeken van Abdullah bin Mubarak uit het hoofd. Nadat hij alle boeken die er in zijn geboortestreek te vinden waren al allemaal had verzameld, ging hij in 216 AH op zoek naar meer kennis. Zijn vader overleed en hij kon zijn moeder niet alleen achterlaten. Hij moest haar daarom meenemen op zijn lange en inspannende reis naar Balkh, Baghdad, Mekka, Basra, Kufah, Asqalan, Hims en Damascus. Hij verzamelde alle beschikbare ahadith uit deze plaatsen van wetenschap. Hij werd geaccepteerd als een expert in Hadith terwijl hij nog niet eens baardgroei had. Hij schrijft:

 

�Ik was achttien toen ik de fatwa van Sahabah en Tabies samenstelde.�

 

Hashad en 1 van zijn metgezellen zeggen:

 

�Bukhari en wij hadden de gewoonte om samen naar dezelfde onderwijzer te gaan. Wij schreven alle Ahadith op die wij leerden, maar hij schreef niets op. Na vele dagen zeiden wij tot hem: �Bukhari, je verliest je tijd.� Hij bleef stil. Toen we hem keer op keer waarschuwden zei hij: �Jullie vervelen mij nu teveel. Breng je aantekeningen.� We brachten onze aantekeningen, die ongeveer 15.000 Ahadith bevatte. Tot onze verbazing reciteerde hij al deze Hadith uit het hoofd.�

Terug naar boven
jiyuu Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 30 januari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2357
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote jiyuu Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 09 december 2005 om 10:34

Verhaal: De expeditie naar Mu�tah

 

Een van de brieven die de Profeet (sallalaho alaihi wasallam) stuurde naar verschillende koningen, om hun tot de Islam uit te nodigen, werd naar de koning van Busra gestuurd. Deze brief werd gedragen door Haris bin Umair Azdi (radiallaho anho). Toen Haris (RA) Mu�tah bereikte, werd hij vermoord door Sharjeel Ghassani, een van de gouverneurs van Qaiser uit naam van Heraclius. De moord van de afgazant druiste in tegen alle wetten die tussen de stammen van kracht waren. De Profeet (sallalaho alaihi wasallam) raakte vanzelfsprekend van streek toen het nieuws hem bereikte. Hij verzamelde een leger van 3000 man om het op te nemen tegen de vijand. Dit ondanks dat de vijand kon rekenen op Caesar�s christelijke hulp. Terwijl de Profeet (SAW) Zaid bin Harthah benoemde het leger te leiden, zei hij:

 

�Als Zaid gedood wordt, dan zal Jaafar bin AbiTalib jullie Amir zijn en als hij ook in de rij der martelaren wordt opgenomen, dan zal Abdullah bin Rawahah het commando overnemen. En als ook hij mocht komen te overlijden dan kunnen jullie zelf een commandant uit jullie midden kiezen.�

 

Een jood die hiernaar geluisterd had, zei:

 

�Alle drie zullen doodgaan. Volgens de wijze waarop de vroegere Profeten gewoon waren hun voorspellingen te plegen.�

 

De Profeet van Allah (SAW) gaf Zaid een witte vlag die hij zelf gemaakt had. Hij vergezelde het leger tot op enige afstand buiten Median en sprak hen toe:

 

�Geen vrouwen, kinderen, kreupelen, huizen en bomen vernietigen. Moge Allah jullie veilig en triomfantelijk terugbrengen. Moge Hij jullie beschermen tegen alle kwaad.�

 

Op dat moment reciteerde Abdullah bin Rawahah (RA) die ook een dichter was, de volgende drie coupletten:

 

�Ik wens alleen vergiffenis voor mijn zonden en een zwaard dat mijn bloed doet gutsen als water van een fontein. Of een speer om mijn lever en mijn maag te doorboren. En als mensen langs mijn graf gaan, zullen ze zeggen: Moge jij die voor de zaak van Allah stierf, triomferen en voorspoed genieten. Jij bent werjelijk de overwinnaar en de voorspoedige.�

 

Sharjeel ontving de inlichtingen over dit in aantocht zijnde leger en ereidde zich voor om hen tegemoet te gaan met een leger van 100.000 man sterk. Toen de Sahabah verder oprukten, hoorden zij het gerucht dat Qaiser zelf zou komen met een ander leger van ook 100.000 man sterk om Sharjeel te helpen. De Sahabah aarzelden of zij het moesten opnemen tegen zo een grote overmacht of dat zij de Profeet (SAW) eerst moesten informeren hierover voor verdere instructies. Toen ze op dit punt beland waren, riep Abdullah bin Rawahah luidop:

 

�Vrienden waarover maken jullie je druk? Waarvoor zijn jullie hier? Jullie zijn hier om een martelaar te worden. Wij hebben nooit gevochten op grond van onze sterkte, in wapen of in aantal. Wij hebben altijd gevochten voor de zaak van de Islam, waardoor Allah ons verheven heeft. Jullie zijn verzekerd van 1 van de twee triomfen: Overwinning op de vijand of het Martelaarschap.�

 

Aldus aangespoord door Abdullah bin Rawahah (RA), besloten de Sahabah om voort te gaan tot zij het christelijk leger in de veldslag van Mu�tah ontmoette. Zaid (RA) leidde met de vlag in zijn hand de veldoperaties. Een hevige strijd brak los. Sharjeels broer werd daarbij gedood en Sharjeel zelf vluchtte van het veld en zocht zijn bescherming in een fort. Hij zond een boodschap naar de Qaiser, die onmiddelijk een extra leger van 20.000 man stuurde om hem te helpen. De moslims vochten tegen een grote overmacht. Zaid (RA) werd gedood en Jaafar (RA) nam de vlag over. Hij maakte zijn paard invalide om elke mogelijkheid om van het slagveld naar huis terug te keren uit te sluiten. Hij reciteerde toen de volgende coupletten:

 

�O mensen, wat is het Paradijs toch mooi. En hoe gelukkig maakt het haar te naderen! Hoe zuiver en koel is haar water. De ondergang van de Romeinen is nabij, ik moet ze alle afmaken.�

 

Met de vlag in een hand en het zwaard in de andere, sprong hij in de voorste linies van de vijand. De Romeinen hakten zijn rechterhand waarmee hij de vlag vasthield af. Hij nam de vlag onmiddelijk over in zijn linkerhand. Zijn lichaam werd toen van achteren door een Romein in twee stukken gehakt. Hij viel dood neer. Hij was toen drie en dertig jaar oud.

 

Abdullah bin Umar (RA) vertelt:

 

�Toen we hem van het slagveld weg haalden, telden we meer dan 90 wonden op z�n lichaam, alleen aan de voorzijde.�

 

Toen Jaafar(RA) gedood werd, was Abdullah bin Rawahah een stukje vlees aan het eten in een hoek van het slagveld. Hij had al drie dagen ang nog niks gegeten. Toen hij hoorde over de dood van Jaafar, gooide hij het stukje vlees weg en zei:

 

�Abdullah je bent bezig te eten, terwijl Jaafar het Paradijs bereikt heeft.�

 

Hij nam de vlag op en begon te vechten. Zijn vinger was ernstig verwond en hing los. Hij plaatste de hangende vinger onder zijn voet, scheurde het weg van de hand en haastte zich toen voorwaarts. Wetende dat de Moslims aan het vechten waren tegen een overweldigende meerderheid. Omdat hij drie dagen niet gegeten had en verzwakt was, pauzeerde hij een moment. Maar hij herstelde zich snel van zijn wanhoop en zwakte en zei tot zichzelf:

 

O hart! Wat laat jou nu dralen? Is het voor de liefde van een vrouw? Als het zo is, verstoot ik haar vanaf dit moment. Is het voor de slaven? Dan stel ik ze allen in vrijheid. Is het voor de tuin?  Dan draag ik deze over in Sadaqah. Hij reciteerde toen enkele coupletten: �O Abdullah! Je moet in elk geval de onderganag tegemoet gaan, ofschoon je gewillig of onwillig doet. Je hebt genoeg vrede gehad. O, jij die alleen maar een druppel vuil bent! Kijk hoe de ongelovigen de Moslims aanvallen. Waarom lokt het Paradijs je niet aan? Zelfs als je in deze veldslag niet gedood wordt , onthoud dat je eens zal moeten sterven.�

 

Hij steeg af van zijn paard. Intussen bracht zijn neef hem een stukje vlees en zei: �Je hebt al enkele dagen geen slaap of voedsel gehad. Eet en rust een beetje voordat jejezelf in de strijd werpt.�  Hij nam het stukje vlees en stond op het punt het op te eten, toen hij het lawaai hoorde van een vijandelijke stormloop. Hij gooide het stukje vlees weg en wierp zich in de strijd. Hij maaide met zijn zwaard links en rechts de aanvallers neer tot hij zelf gedood werd.

 

Later kreeg Khalid bin Waleed (RA) het commando en kreeg hij de bijnaam SaifuLlah. In totaal vielen er aan de kant van de Moslims 5 doden, naast de drie commandanten. In sommige oeverleveringen waren het er 12.

 

Moraal:

 

De geschiedenis van de Sahabah is vol episodes, die erop wijzen dat in hun ogen het aardse plezier het onbeduidendst was en hun enige zorg op aarde was om succes te behalen in het Hiernamaals.

Terug naar boven
jiyuu Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 30 januari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2357
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote jiyuu Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 11 december 2005 om 05:24

Verhaal: Vrouwen in de veldtocht van Khaibar

 

Schouder aan schouder met de mannen stonden de vrouwen van die tijd , bezield met dezelfde geest van opoffering, en zij gaven zich met hart en ziel op het Pad van Allah, niets was teveel voor hun.

 

Oemm Zyad (RA) zegt:

 

�Tijdens de Khaibar veldtocht bereikte ik samen met vijf andere vrouwen het slagveld. Toen de Profeet (SAW) dit vernamn, liet hij ons roepen. Hij vroeg boos: �Wie heeft jullie toegestaan om hierheen te komen?� We zeiden: �O Profeet van Allah! We weten te breien en we hebben wat medicijnen bij ons. We zullen de Mujahideen helpen door hun van pijlen te voorzien, door hun te verzorgen wanneer zij ziek zijn, en door voedsel voor hun te bereiden.� De Profeet (SAW) stond ons toe te blijven.�

 

Oemm Salim (RA) sloot zich tijdens haar zwangerschap aan bij de Hunain veldslag. Ze hield een dolk bij zich. De Profeet (SAW) vroeg haar:

 

�Waarvoor is deze dolk, O Oemm Salim?�

 

Ze antwoordde: �Ik zal de dolk in de buik van iedere kafir die te dichtbij mij komt steken.�

 

Ze nam ook deel in de strijd van Uhud, waarin ze de gewonde soldaten verzorgde. Anas (RA) zegt:

 

�Ik zag Aisha en Oemm Salim (RA) heen en weer rennen op het strijdveld om water te brengen voor de gewonden.�

 

 

Moraal:

 

De vrouwen van die tijd waren gezegend met de geest die zelfs de mannen van onze tijd niet hebben. Kijk naar de moed van deze vrouwen, die uit eigen beweging het slagveld bereikten en hun diensten aanboden voor verschillende taken op het slagveld.

Terug naar boven
jiyuu Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 30 januari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2357
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote jiyuu Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 14 december 2005 om 07:10

Verhaal: Abdullah bin Abbas onderwijst zijn slaaf

 

Ikramah is de slaaf van Abdullah bin Abbas (RA), een van de eminente Ulema. Hij zegt:

 

�Gedurende mijn lessen van de Heilige Quran en de Hadith, werd ik door mijn meester binnen gehouden, zodat ik nergens kon gaan en mijn volle tijd kon wijden aan mijn lessen.�

 

Moraal:

 

Werkelijke kennis kan in feite alleen verworven worden wanneer iemand zich geheel eraan wijdt. Studenten die gewoon zijn hun tijd te verspillen door rond te zwerven en zich te amuseren verwerven zelden grondige kennis. Het was het resultaat van deze arbeid waardoor Ikramah later, �De oceaan van kennis� en �De meest geleerde man van de Ummah� genoemd werd. Qatadah zegt:

 

�Er zijn vier hoogst geleerde mensen onder de Tabies en Ikramah is 1 van hun.�

Terug naar boven
katim110 Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 06 december 2005
Online status: Offline
Berichten: 48
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote katim110 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 14 december 2005 om 10:21
kheb van de verhale genote en doe het nog steeds mashallah soms moet ik erbij huilen de imaan van de sahaba was zo sterk niet te geloven
Terug naar boven
gelovige_slaaf1 Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 13 december 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 94
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote gelovige_slaaf1 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 18 december 2005 om 11:23

 

Mooi verhaal, komt helaas tegenwoordig weinig voor Crying or Very sad

"De Goede vrouwen zijn er voor de goede mannen en de goede mannen zijn er voor de goede vrouwen"
sdek allh al3adiem.
Terug naar boven
jiyuu Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 30 januari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2357
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote jiyuu Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 20 december 2005 om 02:45

Verhaal: Abu Bakr (radiallaho anho) verbrandt zijn verzameling

 

Aisha (radiallaho anha) zegt:

 

�Mijn vader Abu Bakr (radiallaho anho) had een verzameling van 500 ahadith. Op een avond merkte ik op dat hij erg onrustig was. Hij woelde in zijn bed en kon niet slapen. Ik maakte zorgen hierover en vroeg hem: �Heb je een probleem of maak je je zorgen om iets?� Hij gaf mij geen antwoord en bleef rusteloos gedurende de rest van de nacht. De volgende morgen riep hij mij bij zich en zei: �Breng de verzameling van ahadith die ik je gegeven heb om te bewaren.� Ik bracht het boek en hij verbrandde het. Hij zei: �De verzameling bevatte veel Hadith die ik van allerlei mensen had gehoord. Ik dacht als ik overlijd en een Hadith achterlaat die door mij als betrouwbaar werd geaccepteerd, maar die dat in werkelijkheid niet was, dan zou ik daarover moeten verantwoorden.�

 

Moraal:

 

Het was de drang naar kennis van Abu Bakr dat hij zo veel Ahadith verzamelde. Maar het was zijn uiterste voorzichtigheid dat hij de verzameling verbrandde.

 

De Sahabah waren zeer voorzichtig en nauwkeurig met Ahadith. Dit is de reden waarom er heel weinig Hadith zijn die verteld zijn door de eminente Sahabah. Mensen (vooral die in Europa) die in hun preken zonder te aarzelen een Hadith aanhalen (zonder autoriteit) zonder een gedegen bronnenonderzoek moeten een lering trekken uit dit verhaal. Abu Bakr (radiallaho anho) bleef het grootste deel van zijn tijd in het gezelschap van de Profeet van Allah (sallalaho alaihi wasallam). Veel Sahabah zeggen:

 

�Abu Bakr (radiallaho anho) was de meest geleerde onder ons�

 

Umar (radiallaho anho) zegt:

 

�Na de dood van de Profeet van Allah (sallalaho alaihi wasallam) toen men zich beraadde over de opvolging van de leiding van het Khalifaat sprak Abu Bakr (radiallaho anho) de mensen toe en haalde alle verzen van de Heilige Quran aan en alle Ahadith van de Profeet (sallalaho alaihi wasallam) die handelen over de deugden en bevoorrechting van de Ansar.�

 

Dit wijst hoeveel kennis van de Quran hij bezat en hoeveel Ahadith hij zich herinnerde. Niettegenstaande dit alles, zijn er zeer weinig Ahadith aangehaald door Abu Bakr (radiallaho anho).

Terug naar boven
jiyuu Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 30 januari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2357
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote jiyuu Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 20 december 2005 om 02:52

barakallahu feekoem katim110 en gelovige_slaaf1.


Ik plaats deze verhalen zodat we met zijn allen wat dieper zullen nadenken wanneer we wat zeggen of (niet) doen. Iedereen is alsmaar bezig met dunya en beseft niet dat deze wereld straksjes voorbij is en we naar een andere wereld zullen gaan en geconfronteerd zullen worden met al onze handelingen en daden.

Daarom dank ik Allah voortdurend dat Hij mij tot een Moslim heeft gemaakt en dit inzie. En blijf inzien inshaAllah.

Terug naar boven
jiyuu Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 30 januari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2357
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote jiyuu Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 21 december 2005 om 03:15

Het verhaal: Amar bin Salmah leidt de Salaat

 

Amar bin Salmah (radiallaho anho) zegt:

 

�Wij woonden met onze vader op een plaats op de karavaan-route naar medina. Toen een karavaan uit Medina ons dorp passeerde, vroegen wij de mensen over de profeet Muhammad (sallalaho alaihi wasallam). Ze zeiden ons dat hij aanspraak maakte op het ontvangen van openbaringen van Allah en zij reciteerden ook een paar verzen uit de Heilige Quran om ons een idee te geven van zijn aanspraak. Vervolgens deed ik alle moeite om onmiddelijk die verzen in mijn geheugen te prenten. Op deze wijze herinnerde ik me een goed deel van de Heilige Quran, zelfs voordat ik mij tot de Islam bekeerde. Alle woestijnstammen wachtten op het moment dat de Profeet (sallalaho alaihi wasallam) Mekka zou innemen voordat zij zich zouden bekeren tot de Islam. Bij zijn zegevierende intocht in Mekka, kwamen afgevaardigden van alle stammen bij de Profeet (sallalaho alaihi wasallam) om de Islam te accepteren. Mijn vader voerde de groep aan, die namens onze stam naar de Profeet (salallaho alaihi wasallam) ging om de eed van gelofte aan hem af te leggen. De Profeet (sallalaho alaihi wasallam) onderwees hun de basisvoorschriften van de Salaat en andere Islamitische praktijken. Hij zei tot hun: �De persoon die meer kennis van de Heilige Quran heeft, heeft het recht de Salaat te leiden.� Nu was het zo dat niemand anders  zoveel over de Quran kende als ik. Ze zochten naar een imam, maar ze konden niemand vinden die de Quran beter dan mij kende. Ik werd daarom als imam aangesteld. Ik was toen maar 7 jaar oud. Ik leidde de gemeenschappelijke gebeden en de begrafenisdiensten.�

 

Moraal:

 

Het was zijn natuurlijke aanleg en verwantschap tegenover de Islam, dat hem zo veel van de Quran liet onthouden, toen hij nog maar een kind was en zelfs nog niet eens bekeerd was tot de Islam.

Terug naar boven
jiyuu Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 30 januari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2357
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote jiyuu Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 26 december 2005 om 08:49

Verhaal: De bezorgdheid van een vrouw van de Ansar voor de Heilige Profeet (sallalaho alaihi wasallam)

 

In de veldslag van Uhud leden de Moslims een groot verlies en een vrij groot aantal van hun werd gedood. Toen het schokkend nieuws over hun zware nederlaag Medina bereikte, kwamen de vrouwen naar buiten en wilden zij te weten komen wat er werkelijk was gebeurd dat deze ramp kon plaatsvinden. Bij het zien van een menigte mensen op een bepaalde plaats, informeerde een vrouw van de Ansar bezorgd:

 

�Hoe is het met de Heilige Profeet (sallalaho alaihi wasallam)?�

 

Toen haar verteld werd dat haar vader gedood was in de strijd, zei ze: �inna Lillah� en zij herhaalde ongeduldig dezelfde vraag over de profeet van Allah (sallalaho alaihi wasallam). Deze keer werd haar verteld dat haar echtgenoot er niet meer was, haar broer dood was en dat haar zoon ook gedood was. Met steeds groeiende bezorgdheid, herhaalde ze dezelfde vraag over het welzijn van de Profeet van Allah (sallalaho alaihi wasallam). Haar werd verteld dat hij gezond en wel was, maar ze was niet tevreden, en bleef volhouden om hem zelf te zien. Toen zij tenslotte haar ogen tevreden had gesteld, zei ze:

 

�O Profeet van Allah! O Profeet van Allah! Elke kwelling is weggemaakt en elke zorg is verwijderd door de zegening van het zien van u.�

 

Volgens een andere versie, klemde ze zich vast aan de mantel van de Profeet (sallalaho alaihi wasallam) en zei:

 

�O Profeet van Allah! U bent dierbaarder voor mij dan mijn ouders. De smart van de dood van mijn bloedverwanten werd lichter voor mij toen ik u levend zag.�

 

Moraal:

 

Er waren verschillende van soortgelijke voorvallen die zich na de veldslag van Uhud voordeden. Het is misschien, door het groot aantal van zulke gevallen dat verschillende namen van deze vrouwen overgeleverd zijn. In feite kwamen zulke gevallen in groten getale met de vrouwen uit die tijd voor.

Terug naar boven
jiyuu Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 30 januari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2357
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote jiyuu Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 27 december 2005 om 04:07

Verhaal: Sohaib (radiallaho anho) bekeert zich tot de Islam

 

Sohaib en Amaar (radiallaho anhuma) werden in dezelfde periode Moslim. De Profeet (sallalaho alaihi wasallam) logeerde bij Arqam, toen beiden afzonderlijk kwamen met dezelfde intentie om zich te bekeren tot de Islam en elkaar ontmoetten bij het huis. Sohaib (radiallaho anho) leed ook veel van de ongelovige vervolgers, zoals andere Moslims uit die tijd. Tenslotte besloot hij naar Medina te emigreren. De Quraish lieten dit niet toe, en niet lang na zijn vertrek, ging een groep hem achterna om hem terug te brengen naar Mekka. Toen de groep hem naderde riep hij hun toe:

 

�Jullie weten dat ik een betere boogschutter ben dan jullie allen. Zolang als ik slechts 1 pijl heb, zullen jullie niet in staat zijn mij te benaderen, en als ik al mijn pijlen heb verschoten, zal ik jullie met mijn zwaard bevechten zolang als het in mijn handen is. Als jullie willen, kunnen jullie mijn huis en bezittingen krijgen, dat ik in Mekka heb achtergelaten en mijn twee vrouwelijke slaven.�

 

En zij waren het met hem eens. Hij vertelde hun de plaats waar het geld was, en zij lieten hem zijn weg vervolgen naar Medina. Bij deze openbaarde Allah de volgende verzen van de Quran aan de Profeet (sallalaho alaihi wasalllam):

 

�En er is onder de mensen die zichzelf verkoopt, het welbehagen van Allah zoekend. En Allah is meest genadig voor de dienaren.� Soerah al-Baqarah 207

 

De Profeet van Allah(sallalaho alaihi wasallam) was in Quba. Toen hij Sohaib zag aankomen zei hij:

 

�Een goede koop, Abu Yahia (Sohaib)!�

 

Sohaib (radiallaho anho) vertelt:

 

�De Heilige Profeet (sallalaho alaihi wasallam) at toen dadels. Ik at samen met hem. Een van mijn ogen deed mij zeer. Hij zei: �Sohaib, je neemt dadels terwijl je een ontstoken oog hebt.� Ik antwoordde: �Maar ik neem ze van de kant van het andere oog, dat niet ontstoken is, O Profeet van Allah�. De Profeet (sallalaho alaihi wasallam) was zeer ingenomen met mijn vinnig antwoord.�

 

Sohaib (radiallaho anho) was zeer edelmoedig en hij gaf zijn geld kwistig aan anderen uit. Umar (radiallaho anho) vertelde hem dat hij erg verkwistend was. Hij  reageerde hierop door te stellen:

 

�Maar ik besteed alleen waar het juist is.�

 

Toen Umar (radiallaho anho) op sterven lag, gaf hij te kennen dat het zijn wens was, dat zijn overlijdensdienst door Sohaib (radiallaho anho) geleid zou worden.

Terug naar boven
katim110 Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 06 december 2005
Online status: Offline
Berichten: 48
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote katim110 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 30 december 2005 om 07:52
salaam ahlkom

Beste jiyuu

zou je me willen vertellen waar je verhale van sahaba vandaan haalt?

jazak allah
Terug naar boven
jiyuu Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 30 januari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2357
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote jiyuu Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 30 december 2005 om 10:39

Wa alaikum salaam,

De verhalen zijn vertalingen uit het boek �Hikayat-e-Sahabah� van Sheikhul Hadith Muhammad Zakariyya Khandhalvi (Pakistan). En bepaalde informatie komt uit het boek: �Asbab un-Nuzul alQuran� (�Redenen en oorzaken van openbaringen van de Quran�, English-Arabic), Abu al-Hassan Ali ibn Ahmad al-Wahidi an-Naisaburi.

In Sahih Bukhari en Muslim vind je alle verhalen terug, maar dan verspreid over meerdere ahadith.

Terug naar boven
jiyuu Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 30 januari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2357
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote jiyuu Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 30 december 2005 om 11:45

Verhaal: Een wedstrijd tussen Rafi en Samrah

 

Telkens wanneer er een leger van de Mujahideen voor een veldslag vanuit Medina uitrukte, inspecteerde de Profeet (sallalaho alaihi wasallam) het leger, op enige afstand buiten Medina, om zich te verzekeren dat er niets ontbrak aan de mannen en de uitrusting. Het was hier dat hij gewoonlijk alle minderjarige jongens terugstuurde, die zich bij het leger hadden aangesloten in hun enthousiasme te vechten voor de Islam. Terwijl men zich opmaakte te vertrekken naar Uhud, voerde de Profeet de inspectie iets buiten Medina. Hij beval de jongeren terug te gaan. Onder hun waren: Abdullah bin Umar, Zaid bin Thabit, Osamah bin Zaid, Zaid bin Arqam, Bara bin Azib, Amar bin Hazam, Usaid bin Zubair, Urabah bin Aus, Abu Said Khudri, Samrah bin Jundub en Rafi bin Khadij. Zij hadden allen net de tienerjaren bereikt. Khadij zei aan de Profeet van Allah (sallalaho alaihi wasallam):

 

�O Profeet van Allah! Mijn zoon Rafi is een zeer goede boogschutter.�

 

Rafi ging toen op zijn tenen staan om te wijzen dat hij groter was dan in werkelijkheid. De Profeet (sallalaho alaihi wasallam) gaf hem toen toestemming om te blijven. Toen Samrah bin Jundub hiervan hoorde, klaagde hij bij zijn stiefvader Murrah bin Sanan en zei:

 

�De Heilige Profeet (sallalaho alaihi wasallam) heeft Rafi toestemming gegeven en mij geweigerd, terwijl ik er zeker van ben dat ik hem in een worstelwedstrijd kan verslaan, daarom zou ik eerder in aanmerking moeten komen voor de gunst van de Profeet (sallalaho alaihi wasallam).�

 

Dit werd gerapporteerd aan de Profeet (sallalaho alaihi wasallam), die Samrah toestond zich te bewijzen door met Rafi te worstelen. Samrah won bij deze gelegenheid van Rafi en hij werd ook toegestaan in het leger te blijven. Enkele andere jongens deden dezelfde poging om te blijven en enkele slaagden erin. Intussen werd het donker. De Profeet (sallalaho alaihi wasallam) trof de nodige voorbereidingen voor de wacht en de bescherming van het kamp gedurende de nacht. Hij vroeg toen:

 

�Nu, wie gaat gedurende de nacht de wacht houden voor mijn tent?�

 

Iemand die naast hem stond zei: �Ik, O Profeet van Allah!�

 

De Profeet: �Wat is jouw naam?�

 

De persoon: �Zakwan.�

 

De Profeet: �In orde. Neem je plaats in.�

 

Hij vroeg weer: Wie anders wil vrijwillig mijn tent bewaken vanavond?�

 

Een stem: �Ik, O Profeet van Allah!�

 

De Profeet: �Wie ben jij?�

 

De stem: �Abu Saba� (vader van Saba)

 

De Profeet: �In orde. Ga zitten.�

 

Hij vroeg voor de derde keer: �Wie zal de derde man zijn die mijn tent zal bewaken vanavond?�

 

Weer een stem uit de menigte: �Ik, O Profeet van Allah!�

 

De Profeet: �Jouw naam?� De stem: �Ibn AbdulQais.� (zoon van Abdul Qais)

 

De Profeet: �In orde. Blijf jij ook zitten.�

 

Toen beval de Profeet (sallalaho alaihi wasallam) alle drie de vrijwilligers bij hem te komen. Alleen 1 persoon kwam naar voren.

 

De Profeet: �Waar zijn jouw andere twee kameraden?�

 

De persoon: �O Profeet van Allah, ik ben alle drie de keren opgestaan.�

 

De Profeet (sallalaho alaihi wasallam) zegende hem met zijn gebeden en stond hem toe zijn tent te bewaken. Hij hield de hele avond de wacht.

 

Moraal:

 

Kijk maar hoe vurig de Sahabah waren om met de dood geconfronteerd te worden omwille van Allah en Zijn Heilige Profeet (sallalaho alaihi wasallam). De kinderen en de volwassenen, jong en oud, mannen en vrouwen, alle waren bezield met dezelfde geest van opoffering en toewijding.

Rafi bin Khadij had ook aangeboden in Badr te vechten, maar dat werd hem niet toegestaan. In Uhud evenwel, werd hem voor de eerste keer toegestaan te vechten. Vanaf toen nam hij in bijna alle veldslagen deel. In Uhud trof een pijl van de vijand hem in de borst. Toen de pijl eruit getrokken werd, bleef een klein stukje achter in zijn lichaam. Dit veroorzaakte een wond die maar niet genas en die hem op latere leeftijd fataal bleek te zijn.

Terug naar boven
jiyuu Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 30 januari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2357
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote jiyuu Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 13 januari 2006 om 04:44

As-sallamo alaykom wa rahmatollahi wabarakatoh

 

Het gaat over de liefde van de Sahabah voor de Profeet van Allah (sallalaho alaihi wasallam)

 

Iemand vroeg Ali (radiallaho anho):

 

�Hoe lief hadden de Sahabah de Profeet (sallalaho alaihi wasallam)?�

 

Hij antwoordde:

 

�Bij Allah! Voor ons was de Profeet (sallalaho alaihi wasallam) ons dierbaarder dan onze rijkdommen, onze kinderen en onze moeders. Hij werd meer gekoesterd dan een beker koud water ten tijde van brandende dorst.�

 

Er is geen overdrijving in deze verklaring van Ali (radiallaho anho). De Sahabah bereikten deze staat door de perfectie van hun Imaan. Dit kon niet anders dan in het licht van wat Allah heeft bevolen., nl.:

 

Zeg: �Als jullie vaders en jullie zonen en jullie broeders en jullie echtgenotes en jullie familie en de bezittingen die jullie verworven hebben en de handel waarvan jullie verlies vrezen en de huizen die jullie behagen, jullie dierbaarder zijn dan Allah en Zijn Boodschapper en het Strijden op Zijn Weg, wacht dan tot Allah met Zijn beschikking komt. En Allah leidt het zwaar zondige volk niet.� [Soerah At-Taubah (9) ayat 24]

 

Dit vers klinkt als een waarschuwend geluid tegen al het andere dat attractiever wordt dan de liefde voor Allah en voor de Heilige Profeet (sallalaho alaihi wasallam). Anas en Abu Hurairah (radiallaho anhuma) vertelden dat de Profeet (sallalaho alaihi wasallam) eens zei:

 

�Geen van jullie kan een Mumin zijn totdat zijn liefde voor mij meer is dan de liefde voor zijn ouders, kinderen en alle mensen van de wereld.�

 

De �Ulema zeggen dat de liefde zoals vermeld in deze Hadith en in alle soortgelijke aHadith, de vrijwillige liefde is en geen onbewuste liefde. Als het evenwel aangenomen wordt als de betekenis van natuurlijke en bewuste liefde, dan duidt het woord Mumin de Imaan van de hoogste graad aan, bijvoorbeeld die van de Sahabah.

 

Anas (radiallaho anho) zegt dat hij van de Profeet (sallalaho alaihi wasallam) gehoord heeft:

 

�Er zijn drie eigenschappen die, indien zij aanwezig zijn bij iemand, hem in staat stellen de zoete smaak van Imaan te proeven. Deze zijn: (1) Wanneer Allah en Zijn Profeet (sallalaho alaihi wasallam) hem dierbaarder zijn dan al het andere in deze wereld; (2) Wanneer zijn liefde voor iemand alleen voor het plezier van Allah is; (3) Wanneer Kafir worden voor hem net zo weerzinwekkend is als in het vuur gegooid te worden.�

 

 

Terug naar boven
jiyuu Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 30 januari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2357
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote jiyuu Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 25 januari 2006 om 09:53

Verhaal: Khansa (radiallaho anha) spoort haar zonen aan tot dapperheid.

 

Khansa (radiallaho anha) was een beroemde dichteres. Ze nam de Islam aan in Madina, samen met enkele anderen van haar stam. Ibn Athir schrijft:

 

�Alle literaire grootmeesters zijn eenstemmig in de verklaring dat Khansa de beste dichteres in het Arabisch is. Geen enkele vrouw in de Arabische geschiedenis heeft ooit zulke gedichten geschreven als Khansa.�

 

Gedurende de tijd van Umar (radiallaho anho) in 16 AH, werd de beroemde strijd van Qadsiah tussen Moslims en de Perzen uitgevochten. Khansa (radiallajo anha) nam samen met haar zonen deel aan de strijd. Zij spoorde al haar vier zonen aan door te zeggen:

 

�O mijn zonen! Jullie hebben de Islam aangenomen en zijn uit eigen wil ge�migreerd. Bij Allah! Naast Wie er geen GOD bestaat, jullie zijn allen de zonen van ��n en dezelfde vader, precies zoals jullie de zonen van ��n moeder zijn. Ik heb jullie vader nooit verraden, noch de reputatie van jullie oom van moederszijde benadeeld. Ik heb nooit toegestaan dat er een vlek zou komen op jullie hoge geboorte dat jullie stamboom werd besmet. Jullie weten welke beloningen Allah beloofd heeft aan degenen die op Zijn pad vechten tegen de ongelovigen. Jullie moeten er aan denken dat het eeuwigdurende leven van het Hiernamaals veel beter is dan het tijdelijke leven van deze wereld.�

 

Allah zegt in de vertaling van de interpretatie van de Heilige Quran:

 

O jullie die geloven, weest geduldig, en weest standvastig, sluit de rijen (klaarstaand leger om je te beschermen) en vreest Allah. Hopelijk zullen jullie welslagen.

 

�Als je morgenochtend opstaat, wees bereid om je beste bijdrage in de strijd te leveren. Ga vooruit in de vijandelijke linie, kracht zoekend bij Allah. Wanneer je de vlammen van de strijd hoog ziet oplaaien, ga dan rechtdoor in het midden en sta tegenover de vijandelijke leiders. Inshallah, je zal je verblijfplaats in het Paradijs met eer en succes krijgen�

 

De volgende dag, toen de strijd in volle gang was, schoten alle vier zonen voort in de richting van de vijandelijke linie. ��n voor ��n vielen zij de vijand aan, de woorden van hun moeder in verzen reciterend tot ze allen martelaren werden. Toen de moeder het te horen kreeg zei ze:

 

�Alhamdolillah. Glorie zij Allah, die mij vereerd heeft met hun martelaarschap. Ik hoop dat Allah mij met hun zal verenigen in de schaduw van Zijn Barmhartigheid.�

 

Moraal:

 

Hier is een moeder van die tijd. Zij spoort haar zonen aan om in de vlammen van de strijd te springen en, wanneer al de zonen kort na elkaar gedood worden, verheerlijkt zij Allah en dankt Hem.

Terug naar boven
jiyuu Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 30 januari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2357
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote jiyuu Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 26 januari 2006 om 03:32

Verhaal: Umar (radiallaho anho) hield er niet van dat zijn vrouw Musk moest wegen

 

Umar ontving eens Musk uit Bahrain. Hij zei:

 

�Ik wil dat iemand het verdeeld, zodat het in gelijke mate verdeeld kan worden onder de moslims.�

 

Zijn vrouw zei: �Ik zal het wegen.�

 

Umar (radiallaho anho) bleef stil. Iets later vroeg hij weer naar iemand om de Musk te wegen en weer bood zijn vrouw haar diensten vrijwillig aan. Hij bleef deze keer weer stil. Toen zij haar diensten voor de derde keer aanbood zei hij:

 

�Ik wil niet dat je de Musk aanraakt (terwijl je het weegt) en je handen daarna over je lichaam wrijft, aangezien ik daardoor meer krijg dan mijn rechtmatig deel.�

 

Moraal:

 

Elk ander persoon die de Musk zou wegen zou voor die reden in dezelfde gunstige omstandigheid verkeren, maar Umar (radiallaho anho) hield niet van deze voorkeur speciaal voor enig lid van zijn eigen familie. Kijk naar deze angstvallige bezorgdheid om de beschuldiging van bevoordeling van zijn familie boven anderen te vermijden.

 

Een soortgelijk verhaal wordt verteld over Umar bin Abdul Aziz (die bekend staat als de tweede Umar). Terwijl hij de leiding van het khalifaat in handen had, werd Musk, die de Bait-ul-Mal toebehoorde, gewogen. Hij kneep zijn neusgaten dicht met de opmerking:

 

�Het gebruik van Musk is het te ruiken.�

 

Deze voorvallen illustreren de nauwgezetheid van de Sahabah, en hun opvolgers en onze ouderen in Islam.

 

Terug naar boven
naika Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 07 januari 2006
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 179
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote naika Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 26 januari 2006 om 07:30
soebhanallah!,bedankt broeder voor de prachtige verhalen,moge we naar hun voorbeeld leven en er veel lessen uit trekken,inchaallah!
Terug naar boven
katim110 Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 06 december 2005
Online status: Offline
Berichten: 48
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote katim110 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 01 februari 2006 om 23:08
ga door broeder me uw verhale ....prachtig gewoon
Terug naar boven
jiyuu Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 30 januari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2357
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote jiyuu Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 02 februari 2006 om 03:42
Insha'Allah zal ik doorgaan met het schrijven van de verhalen, ik ben de komende dagen nog op reis, maar ik zal mijn best doen ze te schrijven. ikzelf geniet en leer er ook een hoop van.
www.hhugs.org.uk/
Terug naar boven
 Post Reply Post Reply Pagina  <1234>

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.156 seconden.