Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Verhalen van de Sahabah

 Post Reply Post Reply Pagina  <1 234
Schrijver
taqwaa Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 04 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2036
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote taqwaa Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: Verhalen van de Sahabah
    Geplaatst op: 18 april 2007 om 04:03
heb je meer verhalen broeder   ??
�� ��� �� ������ .. ���� ��� ������ .. ����� ������� ������ .. ���� ����� ����� ������
Terug naar boven
jiyuu Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 30 januari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2357
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote jiyuu Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 18 april 2007 om 19:55
Ik heb nog een aantal verhalen, ik kan ze alleen niet allemaal tegelijk plaatsen. Kost me soms een beetje tijd om te doen.

Wa alaikum salaam
www.hhugs.org.uk/
Terug naar boven
taqwaa Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 04 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2036
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote taqwaa Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 19 april 2007 om 05:23

assalaamo3alakom   maschallah doe rustig aan plaats maar wanneer je kan broeder  jazakallahogeran

 

�� ��� �� ������ .. ���� ��� ������ .. ����� ������� ������ .. ���� ����� ����� ������
Terug naar boven
jiyuu Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 30 januari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2357
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote jiyuu Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 22 april 2007 om 01:50

 

Verhaal: Fatimah's (Radiallaho anha) Tasbih

 

Ali (Radiallaho anho) zei eens aan een van zijn leerlingen:

"Zal ik je het verhaal vertellen van Fatimah(Radiallaho anha), de dierbaarste en geliefdste dochter van de Heilige Profeet(Salallaho alaihi wasallam)?"

 

Toen de leerlingen bevestigend antwoordden, zei hij:

 

"Fatimah (Radiallaho anha) was gewoon het graan zelf te malen, waardoor ze likdoorns in haar handen kreeg. Ze haalde water in een lederen zak voor het huishouden, ten gevolge waarvan ze littekens op haar borst kreeg. Ze maakte haar huis zelf schoon, waardoor haar kleren vuil werden. Eens werden enkele oorlogsgevangenen naar Medina gebracht. Ik zei tot haar: "Ga naar de Heilige Profeet (Salallaho alaihi wasallam) en vraag hem voor een assistent die jou kan helpen in de huishouding." Ze ging naar hem, maar er waren veel mensen om hem heen. Daar zij zeer bescheiden was, had zij de moed niet de Heilige Profeet (Salallaho alaihi wasallam) in tegenwoordigheid van al die andere mensen het bewuste verzoek te doen. De volgende dag kwam de Heilige Profeet (Salallaho alaihi wasallam) thuis bij ons en zei: "Fatimah, wat deed je gisteren bij me?" Ze werd verlegen en bleef stil. Ik zei:"O,Profeet van Allah! Fatimah heeft eelt op haar beide handen en borst gekregen, als gevolg van het malen en het dragen van water. Ze is constant bezig het huis schoon te maken waardoor haar kleren vuil blijven. Ik vertelde haar over de krijgsgevangenen en adviseerde haar naar u te gaan en te verzoeken om een bediende." Het is verder overgeleverd dat Fatimah ook een verzoek deed: "Ali en ik hebben alleen maar ��n stuk beddengoed en dat is van de huid van een geit. Wij gebruiken het in de ochtend om de kameel te voederen." De Heilige Profeet (Salallaho alaihi wasallam) zei:"Fatimah! Wees geduldig. De Profeet Mozes (Alayhi s-Salaam) en zijn vrouw hadden alleen maar ��n beddengoed, die nog erbij de mantel van Mozes was. Vrees Allah, verwerf 'Taqwa' en blijf je plichten aan Allah vervullen en je huishoudelijke taken verrichten. Als je naar bed gaat, reciteer 'Subhanallah' 33 keren, 'Alhamdolillah' 33 keren en 'Allaho akbar' 34 keren. Je zal hier meer hulp uit putten dan uit een assistente." Fatimah (Radiallaho anha) zei: "Ik ben gelukkig met waar Allah en Zijn Profeet (Salallaho alaihi wasallam) tevreden mee zouden zijn."

 

Moraal:

 

Kijk, dit is het leven van de dochter van de Heilige Profeet (Salallaho alaihi wasallam). In gematigde rijke families van onze tijd, vinden de vrouwen het beneden hun waardigheid om huishoudelijk werk te verrichten. Zij hebben 'bijstand' nodig in elk en ieder ding, zelfs in hun badkamer! Wat een verschil.

 

In deze Hadith is de voorgeschreven Dhikr bestemd v��r het slapengaan. In een ander Hadith heeft de Heilige Profeet (Salallaho alaihi wasallam) Fatimah geadviseerd na elke Salaat te reciteren: 'Subhanallah' 33 keren, 'Alhamdolillah' 33 keren, 'Allaho akbar' 33 keren en'La ilaha illal laho wahdahu la  sharikalahu lahul-mulku walahul hamdu wahuwa ala kulli shay in Qadir' ��n keer.

 

www.hhugs.org.uk/
Terug naar boven
jiyuu Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 30 januari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2357
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote jiyuu Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 22 april 2007 om 02:01
In eerste instantie geplaatst door taqwaa

assalaamo3alakom   maschallah doe rustig aan plaats maar wanneer je kan broeder  jazakallahogeran

 

Biidhnillah zal ik dat gaan doen, als jij van jou kant ook zo veel mogelijk van deze verhalen gaat verspreiden onder je vriendinnen en zusters, want dat is hard nodig in onze tijd.

 

Onze zusters die heel veel met religie bezig zijn, zijn het meest geschikt hun kinderen op te voeden. Deze kinderen hebben dan als ze groot zijn de juiste uitstraling. Helaas worden tegenwoordig kinderen opgebracht in omgevingen die hun van de Islam afvoeren of hun ten minste onverschillig maken jegens de plicht die zij daarvoor verschuldigd zijn...  de gevolgen zijn duidelijk merkbaar.

www.hhugs.org.uk/
Terug naar boven
Medoune Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 04 maart 2007
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 70
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Medoune Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 23 april 2007 om 09:24

Asalaam Aleikum Wa Rahmatulahi Wa Barakatuhu,

Heel erg mooi verhaal. Zo zie je maar weer hoe belangrijk geduld is in het leven en hoe dichtbij de hulp van ALLAH Subhana Wa Ta'ala is.

Asalaam Aleikum.

Terug naar boven
jiyuu Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 30 januari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2357
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote jiyuu Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 23 april 2007 om 15:56

Alhamdolillah! Alhamdolillahi Rabbi l-Alameen. Gelukkig zijn er onder ons nog genoeg oplettende Moslims. Een tactiek die vijanden van de Islam dagelijks gebruiken is: de moraal van de Islam, Quran, en het karakter van onze geliefde Profeet Muhammad (sallalaho alaihi wasallam) aan te vallen. Ze denken dat als ze de Islam afschilderen als intolerant en oneerlijk, Moslims hun geloof zullen verlaten. Zij zullen daarom altijd proberen het karakter en de moraal van de Profeet Muhammad (sallalaho alaihi wasallam) omlaag te halen. Deze tactiek passen ze toe omdat zij zich realiseren dat zij ons niet kunnen overtuigen van het christendom, of zij realiseren zich dat zij de Islam rationeel niet kunnen weerleggen.


Waarschuw je broeders en zusters hiervoor. Sommige mensen weten van tevoren dat wanneer het gaat over religieuze kwesties, ze niet van ons kunnen winnen en beginnen daarom meteen de Islam te besmeuren. Mijn tip: Zie je dit gebeuren, wijs de persoon er meteen op zodat diegene zich dit gaat realiseren.

Wij geloven in GOD en wij baseren ons moraal op de wetten die GOD ons heeft gezonden. Het slaat nergens op wanneer we ons moraal uit seculiere en athe�stische bronnen beginnen te halen en dat we dan proberen om deze meningen voor onze religie te gebruiken.

 

Onze geschiedenisboeken staan vol met verslagen van beproevingen van de metgezellen. Het is gewoon jammer dat wij zo nonchalant zijn en dat onze kennis op dit gebied zo klein is.

www.hhugs.org.uk/
Terug naar boven
jiyuu Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 30 januari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2357
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote jiyuu Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 06 mei 2007 om 03:53

Verhaal: Het lijden van Abu Bakr voor de Islam.

 

In den beginne moesten degenen die zich tot de Islam hadden bekeerd zoveel als mogelijk hun geloof geheim houden. Daar de Moslims voortdurend vervolgd werden door de Quraysh, adviseerde zelfs de Heilige Profeet(Salallaho alaihi wasallam) alle nieuwe bekeerlingen de Islam heimelijk te praktiseren, zodat zij niet hoefden te lijden van de Quraysh. Toen het aantal Moslims evenwel 39 werd, deed Abu Bakr (Radhiallaho anho) een voorstel om de Islam openlijk te prediken en te praktiseren. De Profeet(Salallaho alaihi wasallam) stemde niet toe, maar toen Abu Bakr (Radhiallaho anho) volhield, gaf hij zijn toestemming en zo gingen zij allen naar de Haram voor Tabligh. Abu Bakr (Radhiallaho anho) begon te spreken en de Khutba die door hem gegeven werd, was de eerste die ooit geleverd werd in de annalen van de Islam. Hamzah (Radhiallaho anho), de oom van de Heilige Profeet(Salallaho alaihe wasallam) als ook de leider van de Martelaren, bekeerden, zich op diezelfde dag tot de Islam, terwijl Umar (Radhiallaho anho) op de derde dag van deze toespraak in de schoot van de Islam kwam. Nauwelijks begon Abu Bakr (Radhiallaho anho) te spreken of de afgodendienaren en ongelovigen van de Quraysh vielen de Moslims van alle kanten aan. Ondanks het feit dat hij als de nobelste en meest respectabele van alle mensen in Mekka beschouwd werd, werd Abu Bakr (Radhiallaho anho) zodanig afgetakeld dat zijn neus en oren en zijn gehele gezicht met bloed besmeurd werden. Hij werd geschopt, getrapt en ruw en wreed behandeld. Hij raakte buiten bewustzijn en bleef halfdood liggen; niemand dacht dat hij ooit deze brute en woeste aanval zou kunnen overleven. De Banu-Teem, de mensen van zijn stam, kwamen en droegen hem naar zijn huis. Zij maakten ook in de Haram bekend dat als Abu Bakr (Radhiallaho anho) zou bezwijken aan zijn letsels, zij als vergelding het leven van Utbah-bin-Rabiah zouden nemen, die het actiefste was. Abu Bakr (Radhiallaho anho) bleef de gehele dag bewusteloos. De mensen om hem heen noemden zijn naam keer op keer om te weten of hij bij bewustzijn kwam, maar hij sprak niet. Laat in de avond, opende hij zijn ogen en kwam hij langzaam weer bij bewustzijn. Zo gauw hij in staat was te spreken, vroeg hij:

 

"Hoe is het met de Heilige Profeet (Salallaho alaihi wasallam)?"

 

De mensen waren zeer teleurgesteld in hem en zeiden:

 

"Hoe komt het dat hij, ondanks al deze ellende en na feitelijk de gehele dag tussen leven en dood te hebben gezweefd - door toedoen van de Profeet (Salallaho alaihe wasallam) - over niets anders spreekt, dan over de Heilige Profeet (Salallaho alaihi wasallam)."

 

Zij lieten Abu Bakr (Radhiallaho anho) achter, met grote wrevel voor zijn toewijding voor de Heilige Profeet (Saiallaho alaihi wasallam), terwijl ze tevreden waren dat hij buiten gevaar was. Ze adviseerden Umm Khair, zijn moeder, om hem wat eten te geven. Maar Abu Bakr (Radhiallaho anho) had geen aandacht voor zijn voedsel en stelde zijn moeder onophoudelijk en ongeduldig keer op keer dezelfde vraag:

 

"Hoe is het met de Heilige Profeet(Salallaho alaihi wasallam)?"

 

Toen ze liet doorschemeren dat zij onbekend was over de toestand van de Heilige Profeet(Salallaho alaihi wasalIam) verzocht Abu Bakr (Radhiallaho anho) haar dringend om naar Umm Jamil te gaan (de zuster van Umar) en haar het laatste nieuws over de Heilige Profeet (Salallaho alaihi wasallam) te vragen. De moeder kon het verzoek van haar zoon in deze meelijwekkende toestand niet weigeren, en haastte zich naar Umm Jamil's huis om te informeren naar het welzijn van de Heilige Profeet Muhammad (sallalaho alaihi wasallam). Nel als de andere Moslims uit die tijd, hield Umm Jamil haar geloof ook geheim. Daarom deed ze alsof ze niets wist over de Heilige Profeet (Salallaho alaihi wasallam) door te zeggen:

 

"Wie is Muhammad en wie is Abu Bakr? Waarom zou ik iets over hun weten? Ik ben, evenwel, bedroefd te vernemen over de toestand van je zoon. Als u wilt, kan ik met u meegaan om hem te zien."

 

Umm Khair stemde toe en beiden gingen naar Abu Bakr (Radhiallaho anho). Bij het zien van Abu Bakr (Radhiallaho anho) in die miserabele toestand, kon Umm Jamil zich niet beheersen. Ze begon te huilen en zei:

 

"Wee voor de schurken wat ze iemand als Abu Bakr (Radhiallaho anho) aangedaan hebben. Moge Allah hun straffen voor dit wangedrag."

 

Zonder te letten op wat Umm Jamil zei, had Abu Bakr (Radhiallaho anho) steeds weer dezelfde woorden op zijn lippen, nl.:

 

"Hoe is het met de Heilige Profeet (Salallaho alaihe wasallam)?"

 

Umm Jamil wees naar Umm Khair en vroeg:

 

"Is het veilig iets in haar bijzijn te zeggen?"

 

Abu Bakr: "Maak je geen zorgen over haar. Zeg me vlug hoe de Heilige Profeet (Salallaho alaihi wasallam) het maakt?"

 

Umm Jamil: "Hij maakt het vrij goed."

 

Abu Bakr: "Waar is hij op dit moment?"

 

Umm Jamil: "Hij is bij Arqam."

 

Abu Bakr: "Bij Allah! Ik zal niets eten voordat ik hem gezien heb."

 

Umm Khair maakte zich zorgen over de voeding van haar zoon, omdat zij wist dat als Abu Bakr (Radhiallaho anho) eenmaal bij Allah had gezworen hij deze eed niet zou verbreken, en onder geen enkele omstandigheid zou eten. Daarom stemde zij toe om hem bij Arqam te brengen.

 

Ze wachtte totdat er geen drukte meer was op straat en zij in staat was hem onopgemerkt naar Arqam te brengen. Daar aangekomen ontmoette Abu Bakr (Radhiallaho anho) de Heilige Profeet (Salallaho alaihi wasallam) klemde zich vast aan hem en huilde overvloedig. De Heilige Profeet (Salallaho alaihe wasallam) deed hetzelfde en alle Moslims die daar aanwezig waren, begonnen ook bitter te huilen over de toestand van Abu Bakr (Radhialliaho anho). Abu Bakr (Radhiallaho anho) introduceerde toen zijn moeder aan de Heilige Profeet (Salallaho alaihi wasallam), en zei:

 

"Zij is mijn moeder, 0, Profeet van Allah! Bid voor haar en beweeg haar de Islam te accepteren."

 

De Heilige Profeet (Salallaho alaihi wasallam) bad eerst voor haar en daarna preekte hij voor haar. Zij bekeerde zich toen ter plekke tot de Islam.

 

Moraal:

 

Vele mensen gaan er prat op dat zij minnaars zijn terwijl zij gemak en comfort kennen. Dat was vroeger zo en ook nu nog steeds. De ware minnaar is pas degene die in tijden van ellende, beproeving en opsluiting en marteling in staat is zijn liefde te tonen. Liefde was een grote dynamische kracht in de levensloop van de Sahabah. Door deze kracht negeerden zij hun kwellingen en kenden zij geen vrees voor de dood. 

 

www.hhugs.org.uk/
Terug naar boven
jiyuu Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 30 januari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2357
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote jiyuu Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 06 mei 2007 om 03:55

In eerste instantie geplaatst door saloua.nl

Sokhran broeder heel moooooi

Ik plaats de verhalen met plezier, niet nodig om mij ervoor te bedanken. Jazakallah khair.

www.hhugs.org.uk/
Terug naar boven
jiyuu Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 30 januari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2357
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote jiyuu Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 29 september 2007 om 00:17

Verhaal: Zegeningen van Nafl (niet verplichte) gebeden

 

De Heilige Profeet (sallalaho alaihi wasallam) heeft gerapporteerd dat Allah (Subhanah wata�ala) gezegd heeft:

 

�Mijn toorn daalt neder op degene die kwaad in de zin heeft tegen Mijn vrienden. En alleen degenen worden gezegend met Mijn liefde die onvoorwaardelijk Fard (verplichte) bevelen uitvoeren. Een persoon blijft vooruitgaan in Mijn achting door Nafl, totdat Ik hem als Mijn geliefde kies. Ik wordt dan zijn oor waarmee hij luistert, zijn oog waarmee hij kijkt, zijn handen waarmee hij vasthoudt, zijn voeten waarmee hij loopt, m.a.w. zijn luisteren, kijken, grijpen en lopen zijn alle perfect volgens Mijn bevelen en hij zal er zelfs nooit van dromen om een van zijn lichaamsdelen tegen Mijn bevelen in te gebruiken.�

 

Moraal:

 

Degenen die na hun 5 Fard gebeden verricht te hebben, de gewoonte hebben om Nafl overvloedig te verrichten, zijn werkelijk gezegend. Moge Allah mij en mijn vrienden de kracht geven deze zegening te verdienen.

www.hhugs.org.uk/
Terug naar boven
jiyuu Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 30 januari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2357
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote jiyuu Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 14 november 2007 om 22:19

Verhaal: Ammaar (radiallaho anho) en zijn ouders

Ammaar (radiallaho anho) en zijn ouders waren vroeger ook onderworpen aan zware kwellingen. Zij werden gemarteld op het verschroeiende zand van Mekka. Als de Profeet van Allah (sallalaho alaihi wasallam) langs hun ging, beval hij hen geduld te betrachten en gaf hen goede berichten van het Paradijs. Ammaar�s vader, Yasir (radiallaho anho), overleed na langdurige martelingen door de vervolgers, en zijn moeder Sumayya (radiallaho anha) werd door Abu Jahl gedood, toen die zijn speer door haar geslachtsdeel stak. Zij had geweigerd afstand te doen van de Islam zonder acht te slaan op de verschrikkelijke foltering die haar op haar oude dagen te wachten stonden. Deze gezegende dame was de eerste vrouw die het martelaarschap verwierf in de zaak van de Islam. De eerste moskee in de historie van de Islam werd door Ammaar (radiallaho anho) gebouwd.

Toen de Profeet Muhammad (sallalaho alaihi wasallam) naar Medina emigreerde, bood Ammaar (radiallaho anho) hem aan om een huisje te bouwen waar hij kon zitten en rusten in de namiddag en daar de Salaat kon verrichten. Hij verzamelde eerst de stenen en toen bouwde hij de Masjid in Quba. Hij vocht met grote ijver en moed tegen de vijanden van de Islam. Eens vocht hij in een veldslag toen hij verheugd zei:

�Ik zal spoedig mijn vrienden ontmoeten. Ik zal Profeet Muhammad (sallalaho alaihi wasallam) en zijn metgezellen ontmoeten.�

Hij vroeg toen naar water. Hij kreeg melk aangeboden. Hij nam het aan en zei:

�Ik hoorde de Profeet van Allah (sallalaho alaihi wasallam) zeggen: �Melk zal de laatste drank tijdens je wereldse leven zijn�.�

Hij vocht toen tot zijn begeerde einde. Hij was ongeveer vierennegentig jaar oud.

www.hhugs.org.uk/
Terug naar boven
jiyuu Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 30 januari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2357
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote jiyuu Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 20 december 2007 om 01:41

Verhaal: De dood van Musailmah en het bijeenbrengen van de Heilige Qur�an

Musailmah was een bedrieger die zichzelve een profeet noemde. Na het overlijden van de Heilige Profeet (Salallaho alaihi wasallam), begonnen de mensen met een zwak geloof, vooral de dwalende Arabieren, de Islam de rug toe te keren en ze werden afvalligen. Musailmah maakte gebruik van de situatie en slaagde erin een groot aantal mensen te misleiden met valse profetie�n. Abu Bakr (Radhiallaho anho) besloot een einde hieraan te maken. Er werd een hevige strijd tegen Musailmah gevoerd. waarin de Moslims met de hulp van Allah triomfeerden, en Musailmah gedood werd. Een groot aantal van Sahabah, vele Huffaz (Moslims die de hele Qur�an letterlijk uit het hoofd hebben geleerd) inbegrepen, verloren daarbij helaas het leven. Na deze veldslag ging Umar (Radhiallaho anho) naar Abu Bakr (Radhiallaho anho) en zei:

"Vele Huffaz zijn in deze veldslag gedood. Ik ben bang dat wij vermoedelijk een goed deel van de Heilige Qur'an verliezen als wij nog een paar veldslagen vechten en nog een aantal Huffaz als bij deze veldslag, verliezen. Ik doe daarom een voorstel dat de Heilige Qu'ran verzameld wordt als een compleet boekwerk en vervolgens bewaard wordt."

Abu Bakr (Radhiallaho anho) zei:

"Hoe kan ik me wagen aan iets wat niet gedaan werd tijdens het leven van de Heilige Profeet (Salallaho alaihi wasallam)?"

Maar Umar (Radhiallaho anho) drong echter zo sterk aan op dit punt dat Abu Bakr (Radhiallaho anho) het voorstel goedkeurde. Hij liet toen Zaid-bin-Thabit (Radhiallaho anho) bij hem komen en informeerde hem over het gesprek tussen hem en Umar (Radhiallaho anho) en zei toen:

"Je bent jong en intelligent. Iedereen beschouwt je als betrouwbaar. Bovendien werd je door de Heilige Profeet (Salallaho alaihi wasallam) belast met het opschrijven van de Heilige Qur'an gedurende zijn leven. Ik verzoek je daarom om naar de mensen te gaan en de delen van de Qur'an die zij vastgelegd hadden, te verzamelen om het in een boekvorm te compileren."

Zaid (Radhiallaho anho) zei:

"Bij Allah, als Abu Bakr (Radhiallaho anho) mij gevraagd zou hebben om een berg te verplaatsen, zou het niet zo zwaar voor mij zijn als het compileren van de Heilige Qur'an. Hoe durven jullie beiden iets op je te nemen dat niet tijdens het leven van de Heilige Profeet(Salallaho alaihi wasallam) gedaan is?" Zij legden hun standpunt uit, tot Allah de waarheid duidelijk maakte en ik ook overtuigd raakte van het belang van deze taak. Ik begon toen naar de mensen te gaan en verzamelde de stukken uit de Qur'an van degenen die het opgeschreven hadden en van degenen die het uit het hoofd hadden geleerd, tot het laatste gedeelte binnen was."

Moraal:

Kijk naar de geest van de Sahabah met betrekking tot hun strikte volgzaamheid aan de Profeet Muhammad (Salallaho alaihi wasallam). Het verplaatsen van een berg was bij wijze van spreken niet zo moeilijk voor hun als het doen van iets wat zij de  Profeet(Salallaho alaihi wasallam) niet hadden zien doen. Allah gaf hun de eer de grote dienst aan de Islam te bewijzen door het compileren van de Heilige Qur'an, dat een basisboek van de Islam is. Zaid was zo precies en voorzichtig dat hij alleen die stukken accepteerde die geschreven waren tijdens het leven van de Heilige Profeet (Salallaho alaihi wasallam) en nadat zij behoorlijk bekrachtigd waren door de recitatie van degenen die de Heilige Qur'an uit het hoofd kenden. Geen twijfel dat Zaid van deur tot deur moest gaan en van persoon tot persoon, maar Allah veroorzaakte, dankzij hun arbeid, dat elk woord dat door Hem geopenbaard was, verzameld en gecompileerd werd. Hij werd constant geassisteerd door Ubai-bin-Kaab (Radiallaho anho), van wie de Heilige Profeet (Salallaho alaihi wasallam) verklaard had dat hij een groot deskundige in Qur'anische kennis was. De Moslims van alle tijden zijn de Sahabah hoogst verschuldigd voor deze buitengewone prestaties.

www.hhugs.org.uk/
Terug naar boven
oegt_najiha Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 05 februari 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 905
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote oegt_najiha Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 20 december 2007 om 01:49
 

ASalaamoe Alaikum warhamteo Allaah,

MashaAllah mooi verhaal, en we doen nu al moeite als we iets moeten opzoeken bijwijze van, en subhanAllah Zaid (Radhiallaho anho) heeft een hele koraan opgezocht en bewaard! subhanallaah!

Moge Allah ta3alah ons standvastiger maken in onze dien inshallah.Amien

walaaikum salaam

najiha

"En wie spreekt beter woord dan hij die mensen tot Allah uitnodigt en goede werken verricht en zegt: 'Waarlijk, ik behoor tot de Moslims'."

(Suraat el-fussielet 33)
Terug naar boven
jiyuu Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 30 januari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2357
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote jiyuu Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 28 december 2007 om 13:23

Ameen Ya Rabbil Alameen!

www.hhugs.org.uk/
Terug naar boven
jiyuu Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 30 januari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2357
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote jiyuu Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 februari 2008 om 07:18

Verhaal:  Ali's dapperheid in Uhud

Veronachtzaming van de bevelen van de Heilige Profeet (Salallaho alaihi wasallam) veranderde de overwinning in Uhud in een nederlaag. Hoe dat precies gebeurde, hebben jullie in eerdere verhalen reeds kunnen lezen. Dat was een zeer moeilijke tijd voor de Moslims. Ze waren gewoon ingesloten tussen twee groepen van vijanden en velen werden gedood. De Heilige Profeet (Salallaho alaihi wasallam) was omsingeld door de vijanden die het gerucht verspreidden dat hij dood was. De meeste Sahabah verloren hun verstandelijk evenwicht bij dit gerucht en dat was de hoofdoorzaak van hun verwarring.

Ali(Radhiallaho anho) zegt:

'We waren omsingeld door de vijand en ik kon de Heilige Profeet(Salallaho alaihi wasallam) niet meer zien. Ik zocht naar hem, eerst onder de levenden en vervolgens onder de doden, maar ik kon hem niet vinden. Ik zei tot mezelf:"Het is onmogelijk dat hij van het slagveld gevlucht is." Het lijkt dat Allah boos op ons is vanwege onze zonden en Hij heeft de Heilige Profeet(Salallaho alaihi wasallam) opgeheven in de Hemelen. Er rest mij geen andere keus dan mij in de gelederen van de vijand te storten en te vechten totdat ik gedood word." Ik viel daarom de vijand aan hakte mij met mijn zwaard een weg door hun gelederen totdat ik de Heilige Profeet(Salallaho alaihi wasallam) zag. Ik was zeer blij en was er zeker van dat Allah de Heilige Profeet (Salallaho alaihi wasallam) middels Zijn engelen had beschermd. Ik naderde hem en stond aan zijn zijde. Intussen schoot een groep vijanden naar voren om de Heilige Profeet (Salallaho alaihi wasallam) aan te vallen. Hij zei tot me: "Ali ga en hou ze tegen." Ik vocht met die groep. sloeg hun terug en doodde heel wat van ze. Hierna kwam er nog een andere groep om hem aan te vallen. Hij zei weer: "Ali ga en hou ze tegen." Ik vocht weer met die groep zonder hulp van anderen en joeg hen op de vlucht."

Het was bij deze gelegenheid dat Jibreel (alaihi Salaam) kwam en Ali (Radhiallaho anho) prees voor zijn dapperheid en toewijding aan de Heilige Profeet(Salallaho alaihi wasallam). De Heilige Profeet(Salallaho alaihi wasallam) zei:

Innahu minnee wa-ana minhu - "Ali behoort aan mij en ik behoor aan hem."

Bij deze. maakte Jibreel (alaihi Salaam) de opmerking:

Wa-ana minkuma - "Ik behoor aan jullie beiden."

Moraal: Kijk naar de dapperheid van Ali(Radhiallaho anho). Hij springt midden in de linie van de vijand zonder hulp van anderen, toen hij niet in staat was de Heilige Profeet(Sala1laho alaihi wasallam) te vinden. Dit wijst ook op zijn buitengewone liefde en toewijding voor de Heilige Profeet (Salallaho alaihi wasallam).

www.hhugs.org.uk/
Terug naar boven
Marocaantje Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 04 juli 2003
Locatie: Saudi Arabia
Online status: Offline
Berichten: 1819
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Marocaantje Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 13 februari 2008 om 10:39

Asalaam 3alaikom Warahmatoellahi ta3ala Wabarakatoehoe,

 

Ik help je eventjes mee met het plaatsen

 

 

Van Mushrik tot Moejahied

Amr ibn al-Jamuh was in de jahiliyyah-tijd een van de leiders van Yathrib. Hij was het hoofd van de Banoe Salamah en stond bekend als hij een van de meest vrijgevenste en moedigste mensen van de stad.

Een van de voorrechten die de leiders van de stad genoten was dat ze een eigen afgodsbeeld in huis mochten hebben. Men hoopte, dat dit afgodsbeeld de leider in al zijn bezigheden zou zegenen. Hij werd geacht om het afgodsbeeld bij speciale gelegenheden offers te brengen en er in tijden van nood steun bij te zoeken. Het afgodsbeeld van Amr heette Manat. Hij had het van een kostbare houtsoort laten vervaardigen. Hij gaf het afgodsbeeld veel aandacht, tijd en geld bij de verzorging en sprenkelde er ook kostbare parfums over.

Amr was bijna zestig jaar, toen de eerste stralen van het islamitische licht in de huizen van Yathrib begonnen door te dringen. Huis na huis werd in het nieuwe geloof ingeleid, door Moes�ab ibn Oemayr, de eerste da�i (geloofsverkondiger), die voor de hidjra naar Yathrib was gestuurd. Door hem waren de drie zonen van Amr � Moeawwadh, Moeadh en Khallad � moslim geworden. Een van hun tijdgenoten was de beroemde Moeadh ibn Jabal. Amr�s vrouw, Hind, was net als haar drie zonen moslim geworden, maar Amr zelf wist hier niets van.

Hind zag dat steeds meer mensen in Yathrib tot de islam overgingen en geen enkele leider van de stad nog shirk bedreef, behalve haar man en een paar individuen. Ze hield erg veel van haar man en was trots op hem, maar ze was erg bezorgd dat hij als een kafir zou sterven en uiteindelijk in het hellevuur terecht zou komen.

In die tijd begin Amr zich steeds ongemakkelijker te voelen. Hij was bang dat zijn zonen de godsdienst van zijn voorvaderen op zouden geven en het onderricht van Moes�ab ibn Oemayr zouden volgen Deze had er in korte tijd voor gezorgd, dat vele mensen de afgoderij de rug toekeerden en de godsdienst van Mohammed(s.a.w.s) binnentraden.

Daarom zij Amr tegen zijn vrouw: "Wees voorzichtig en zorg ervoor, dat de kinderen niet met deze man (bedoelende op Moes�ab ibn Oemayr) in contact komen, voordat we een mening over hem gevormd hebben."

"Ik hoor en gehoorzaam," antwoordde zij. "Maar wil je niet van je zoon Moeadh horen, wat voor een relatie hij met die man heeft?"

"Wee over u! Heeft Moeadh zich zonder mijn medeweten van de godsdienst afgewend?"

De goede vrouw had medelijden met de oude man en zei: "Helemaal niet. Maar hij is bij een paar bijeenkomsten van de da�i geweest en heeft wat dingen, die hij onderwees uit het hoofd geleerd."

"Zeg hem dat hij hier moet komen," zei hij.

Toen Moeadh kwam, beval hij: "Laat me iets horen van wat deze man preekt."

Moeadh reciteerde de Fatiha (het openingsvers van de heilige Qor�aan):



"In de naam van Allah, de Barmhartige, de Genadevolle.
Alle lof zij Allah,
de Heer der Werelden.
De Barmhartige, de Genadevolle. Meester van de Dag des Oordeels.
U alleen aanbidden wij en U alleen smeken wij om hulp. Leid ons op het rechte pad Het pad dergenen, aan wie Gij gunsten hebt geschonken � niet dat van hen, op wie toorn is nedergedaald, noch dat der dwalenden."
[Surah al-Fatiha]


"
Wat is dit een perfecte bewoording en hoe mooi klinkt het," riep de vader uit. "Is alles zoals dit?"

"Jawel, vader. Wil je hem trouw zweren? Al je mensen hebben dat gedaan", drong Moeadh aan.

De oude man bleef een tijdje stil en zei toen: "Dat zal ik niet doen voor ik Manat hierover heb geraadpleegd en gehoord heb, wat hij zegt."

"Wat zou Manat kunnen zeggen, vader? Het is slechts een stuk hout. Het kan niet denken of spreken."

De oude man antwoordde scherp: "Ik heb je al gezegd, dat ik niets zonder hem doe."

Later op die dag ging Amr voor Manat staan. Het was een gewoonte van de afgodaanbidders om een oude vrouw achter het afgodsbeeld te plaatsen als ze ermee wilden spreken. De vrouw sprak dan namens het afgodsbeeld en verwoordde, zo meenden ze, wat de afgod haar influisterde. Amr stond met een diep ontzag voor het afgodsbeeld en prees hem uitbundig. Toen zei hij:

"O Manat, u weet beslist, dat er een propagandist uit Mekka hier bij ons is gekomen, die niemand dan u kwaad wenst te doen. Hij is hier alleen gekomen om onze aanbidding aan u een halt toe te roepen. Ik wil hem, ondanks de prachtige woorden, die ik van hem gehoord heb, geen trouw zweren. Maar ik ben hier gekomen om uw goede raad te ontvangen. Adviseer me dus alstublieft."

Manat gaf geen antwoord. Amr vervolgde:

"Misschien bent u boos. Maar tot nu toe heb ik u geen kwaad berokkend. Het hindert niet, ik zal u een paar dagen met rust laten, tot uw slechte bui voorbij is."

Amr�s zonen wisten hoe afhankelijk hun vader van Manat geworden was en dat hij in de loop der tijd bijna een verlengstuk ervan was geworden. Ze beseften echter dat de plaats, die het afgodsbeeld in hun vaders hart innam niet meer zo onwankelbaar was als tevoren. Ze moesten hem helpen om afstand van Manat te nemen. Zo moest zijn weg naar het geloof in Allah worden.

Op een nacht gingen de zonen van Amr samen met hun vriend Moeadh ibn Jabal naar Manat. Ze namen het afgodsbeeld van zijn plaats en gooiden het in een beerput van de Banoe Salamah. Ze keerden weer naar huis terug zonder dat iemand wist, wat zij gedaan hadden. Toen Amr de volgende ochtend wakker werd, ging hij met stille eerbied naar het afgodsbeeld om het respectvol te begroeten, maar hij kon het niet vinden.

"Wee over u allen," riep hij. "Wie heeft afgelopen nacht onze god aangevallen?"

Niemand gaf antwoord. Hij ging, kokend van woede de daders van dit misdrijf bedreigend, op zoek naar het afgodsbeeld. Uiteindelijk vond hij het ondersteboven in de beerput. Hij waste en parfumeerde het en zette het op zijn gewone plaats terug en zei:

"Ik zal er wel achterkomen, wie u dit heeft aangedaan en ik zal hem vernederen."

De volgende nacht deden de jongens hetzelfde met het afgodsbeeld. De oude man vond het, waste en parfumeerde het zoals hij de dag daarvoor had gedaan en zette het terug op zijn vaste plaats. Dit gebeurde verschillende malen tot Amr op een nacht een zwaard om de nek van het afgodsbeeld bond en zei:

"O Manat, ik weet niet wie u dit aandoet. Maar als u maar een beetje positieve kracht in u hebt, verdedig u dan tegen dit kwaad. Hier heb ik een zwaard voor u."

De jongeren wachtten tot Amr diep in slaap was. Ze namen het zwaard van de nek van het afgodsbeeld en gooiden het beeld in de beerput. Amr vond het afgodsbeeld met zijn gezicht naar beneden in de beerput terug, terwijl het zwaard nergens te vinden was. Uiteindelijk was hij overtuigd, dat het afgodsbeeld geen macht had en het niet verdiende om aanbeden te worden. Toen duurde het niet meer lang voordat hij moslim werd.

Amr proefde al gauw de zoetheid van de iman oftewel het geloof, in de Enige Ware God. Maar tegelijkertijd. Voelde hij diepe pijn en woedde bij zichzelf als hij aan al die tijd terugdacht, wat hij met shirk had doorgebracht. Hij had de nieuwe godsdienst volledig geaccepteerd en plaatste zichzelf, zijn welvaart en zijn kinderen in dienst van Allah en Zijn Profeet .

De diepte van zijn geloof kwam in de Slag van Uhud tot uiting. Amr zag zijn drie zonen zich voor het gevecht klaar maken. Hij keek naar de drie vastbesloten jonge mannen, die vol vuur waren om het martelaarschap, het succes en de tevredenheid van Allah te verkrijgen. Dit had grote invloed op hem en hij besloot met hen op jihad mee te gaan en onder de vlag van de Boodschapper van Allah te strijden. De jongens waren het er helemaal niet mee eens, dat hun vader dit besluit zou uitvoeren. Hij was al behoorlijk oud en erg zwak.

"Vader," zeiden zij, "het is zeker dat Allah jou excuseert. Waarom zadel je jezelf dan nog met deze last op?"

De oude man werd erg kwaad en liep regelrecht naar de Profeet om over zijn zoons te klagen:

"O Rasoeloellah! Mijn zoons willen mij van de bron van goedheid weghouden en beweren dat ik te oud en te afgeleefd ben. Bij Allah, ik verlang om op deze manier het paradijs te verkrijgen ook al ben ik oud en zwak."

"Laat hem maar," zei de Profeet tegen de zoons. "Misschien zal Allah, de Almachtige en de grote hem het martelaarschap belonen."

Spoedig was het tijd om naar het slagveld te gaan. Amr nam afscheid van zijn vrouw en ging samen met mijn drie zonen en een groot deel van zijn stam, de Banoe Salamah, op weg.

"O Heer, geef mij het martelaarschap en stuur me niet uit �t veld geslagen terug naar mijn familie." Hij keek naar de richting van Medina en al wijzend ernaar bad hij: "O Allah laat me nooit me daar nooit meer terug keren, laat me hier sterven als shahied"

Op het hevigst van de strijd was Amr in de voorste linies te zien, springend op zijn goede been (het andere was gedeeltelijk verlamd) en roepend:

"Ik verlang naar het paradijs, ik verlang naar het paradijs."

Zijn zoon Khallad bleef dicht bij hem en beiden vochten moedig om de Profeet te verdedigen terwijl veel van de andere moslims op jacht naar buit gingen. Vader en zoon vielen op het slagveld en stierven kort na elkaar. Na het slagveld probeerde een paar sahabah Amr met een ezel terug te brengen naar Medina om hem daar te begraven, maar de ezel deed geen stap richting Medina. Immers Amr smeekte Allah om nooit meer terug te keren naar Medina. Hij hield zich aan de belofte met Allah en Allah hield Zich aan Zijn belofte. Waarna de Profeet beviel om de slachtoffers ter plekke te begraven.

Nadat de moslims terug te waren in Medina, gingen een paar vrienden van Amr naar zijn vrouw vertelde haar het slecht nieuws over haar man. Maar zij antwoordde: "wat is er gebeurd met de Boodschapper van Allah?" Waarop de vrienden verbaasde zeiden: "je zoon Khallad is ook gestorven." "Wat is er gebeurd met de Profeet ?" antwoordde ze weer. Waarop de mannen zeiden: "Met de Profeet gaat alles goed." "Alhamdoellilah," zei ze, "Al het ongeluk is daarmee dan verwenen."

 

Jullie Zuster Fi Dien!!

"Wees oprecht tegenover elke Moslim en keer je af van de ongelovigen".
"Jihaad will continue & the resistance will continue until we have victory, or we will be martyrs"Sheikh Yassin
Terug naar boven
jiyuu Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 30 januari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2357
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote jiyuu Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 14 februari 2008 om 18:11

Mooi verhaal. Die zoon Muadh was ook degene die samen met nog een vriend de grote vijand van Allah en de Moslims: Abu Jahl, had gedood. Profeet Muhammad (Salallaho alaihi wasalam) bepaalde toen dat deze Muadh bin Amr bin al Jamuh persoonlijk de oorlogsbuit en bezittingen van Abu Jahl mocht ontvangen, omdat Muadh op heldhaftige wijze had gevochten.

www.hhugs.org.uk/
Terug naar boven
Marocaantje Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 04 juli 2003
Locatie: Saudi Arabia
Online status: Offline
Berichten: 1819
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Marocaantje Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 19 februari 2008 om 14:08

Asalaam 3alaikom Warahmatoellahi ta3ala Wabarakatoehoe,

 

Mooi verhaal. Die zoon Muadh was ook degene die samen met nog een vriend de grote vijand van Allah en de Moslims: Abu Jahl, had gedood. Profeet Muhammad (Salallaho alaihi wasalam) bepaalde toen dat deze Muadh bin Amr bin al Jamuh persoonlijk de oorlogsbuit en bezittingen van Abu Jahl mocht ontvangen, omdat Muadh op heldhaftige wijze had gevochten.

 

Ah, goed om te weten. Dat wist ik nog niet. En, heb jij geen geheime Valentijn aanbidders gehad?

 

 

Salman Al Farisy: A right on you

 

Narrated Abu Juhaifa:
The Prophet made a bond of brotherhood between Salman and Abu Ad-Darda.' Salman paid a visit to Abu Ad-Darda' and found Um Ad-Darda' dressed in shabby clothes and asked her why she was in that state. She replied, "Your brother Abu Ad-Darda' is not interested in (the luxuries of) this world." In the meantime Abu Ad-Darda' came and prepared a meal for Salman. Salman requested Abu Ad-Darda' to eat (with him), but Abu Ad-Darda' said, "I am fasting." Salman said, "I am not going to eat unless you eat" ..

So, Abu Ad-Darda' ate(with Salman). When it was night and (a part of the night passed), Abu Ad-Darda' got up (to offer the night prayer), but Salman told him to sleep and Abu Ad-Darda' slept. After sometime Abu Ad-Darda' again got up but Salman told him to sleep. When it was the last hours of the night, Salman told him to get up then, and both of them offered the prayer. Salman told Abu Ad-Darda', "Your Lord has a right on you, your soul has a right on you, and your family has a right on you; so you should give the rights of all those who has a right on you."  Abu Ad-Darda' came to the Prophet and narrated the whole story. The Prophet said, "Salman has spoken the truth."

 

Jullie Zuster Fi Dien!!

 

 

 

Sahih Bukhari
Volume 3, Book 31, Number 189

"Wees oprecht tegenover elke Moslim en keer je af van de ongelovigen".
"Jihaad will continue & the resistance will continue until we have victory, or we will be martyrs"Sheikh Yassin
Terug naar boven
Marocaantje Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 04 juli 2003
Locatie: Saudi Arabia
Online status: Offline
Berichten: 1819
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Marocaantje Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 24 februari 2008 om 21:17

Asalaam 3alaikom Warahmatoellahi ta3ala Wabarakatoehoe,


Punishment for cursing the Sahaba

Saad bin Abi Waqas (may Allah be pleased with him) one day heard a man grumpling; when he listened closely to what he was saying he realized he was abusing Ali, Talhah and Zubair (may Allah be pleased with them). He told him to stop, but he would not listen and continued. Finally, Saad bin Abi Waqas (may Allah be pleased with him) lost his temper, and said if he did not control his tongue he would put a curse on him. Arrogantly the man told him that he was arrogating powers to himself and he asked him if he thought he was a Prophet..

Listening to the man's bitter words, he merely turned away. He went, made his ablutions for prayer and offered two supererogatory units of prayer. Then he entreated Allah Almighty:

"Oh Allah you know that this man is abusing men of purity, with whom You Yourself are Pleased because of their goodness. Surely You will not approve of these abuses. May this man be a lesson for such other men."

He had barely done with his supplications when people saw that a raging she-camel had broken away from the rope which tethered her, and leaving her home had entered in the midst of a crowd of people. It seemed as if she was looking for a particular person. In seconds she had the head of a person in her bloodthirsty jaws and was shaking it violently from side to side. Finally his neck broke and in no time he had become the prey of death. People were stunned in silence. The dead man was no other than the one who had been abusing the noble companion a few minutes earlier, and against whom Saad bin Abi Waqas (may Allah be pleased with him) appeared. He had indeed become a lesson for people.



From Commanders of The Muslim Army By Mahmood Ahmad Ghandanfar

 

Jullie Zuster Fi Dien!!

"Wees oprecht tegenover elke Moslim en keer je af van de ongelovigen".
"Jihaad will continue & the resistance will continue until we have victory, or we will be martyrs"Sheikh Yassin
Terug naar boven
pragma Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 27 augustus 2009
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 10
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote pragma Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 28 december 2009 om 18:37

Heel goed nieuws voor de liefhebber: Jiyuu is terug. Hij is 24-uur te volgen op Twitter. Via de pc of het mobieltje.

www.twitter.com/IamJiyuu

snel account maken dus en followen! Misschien met meer verhalen of andere dingen, wie tweet?

Terug naar boven
 Post Reply Post Reply Pagina  <1 234

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.109 seconden.