Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Verhalen van de Sahabah

 Post Reply Post Reply Pagina  123 4>
Schrijver
jiyuu Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 30 januari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2357
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote jiyuu Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: Verhalen van de Sahabah
    Geplaatst op: 29 oktober 2005 om 02:44

Verhaal: De kop van de geit

Ibn Umar (radiallaho ta�ala anho) vertelt:

�Een van de sahabah ontving een kop van een geit als geschenk. Hij dacht meteen aan een buurman die een grotere familie had en dus meer behoefte had aan voedsel. Hij schonk de kop aan die buurman. Toen deze broeder het geschenk ontving, herinnerde hij zich een andere persoon die volgens hem eerder recht had op het geschenk. Hij stuurde het geschenk naar hem toe. Zo ging de kop van de geit zeven keer van hand tot hand en kwam tenslotte terug bij de persoon waar alles begon.�

Moraal: Wij leren uit dit verhaal dat hoe arm en behoeftig de sahabah gewoonlijk waren zij toch anderen boven zichzelve verkozen.

Terug naar boven
jiyuu Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 30 januari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2357
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote jiyuu Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 29 oktober 2005 om 03:05

Verhaal: Zaid krijgt voorkeur voor zijn Quran

Zaid ibn Thabit (radiallaho anho) was zes jaar oud toen hij zijn vader verloor. Hij was elf ten tijde van de Hijrah. Hij bood zich aan om mee te doen aan de veldslag bij Badr, maar werd geweigerd omdat hij nog te jong was. Bij de slag van Uhud bood hij weer vrijwillig zijn diensten aan. Ook dit keer werd hij weer niet toegestaan mee te vechten. Vanaf toen nam hij deel aan alle veldslagen die er gevochten moesten worden. Terwijl de Mujahideen in de richting van Tabuk marcheerden, werd de vlag van Banu-Malik door Amarah gedragen. De Profeet (sallalaho alaihi wasallam) beval hem de vlag over te dragen aan Zaid. Amarah was bang dat iemand misschien klachten had gegeven en daar door ontevreden was over hem.

Hij zei: �O Profeet van Allah! Is het soms vanwege klachten die iemand over mij gegeven heeft?�

De Heilige Profeet Muhammad (saw) zei:

�Nee. Maar Zaid kent meer van de Quran dan jij. Zijn kennis van de Quran heeft hem de voorkeur gegeven.�


Commentaar:

Het was de gewoonte van de Profeet (saw) dat hij voorkeur gaf aan mensen overeenkomstig hun deugden. Ofschoon dit een aangelegenheid was van een veldslag, en kennis van de Quran niet in direct verband stond met de beslissing, gaf de Heilige Profeet (sallalaho alaihi wasallam) toch de voorkeur aan Zaid vanwege zijn kennis van de Quran. Dit onderscheid zien wij ook bij andere gelegenheden. Wanneer een aantal overleden personen in 1 graf begraven moet worden (zoals in Uhud), werden zij in volgorde van hun kennis van de Quran begraven. Prioriteit werd gegeven aan hen die meer kennis van de Quran hadden.

Terug naar boven
jiyuu Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 30 januari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2357
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote jiyuu Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 29 oktober 2005 om 09:33

Verhaal: Aisha (radiallaho anha) wordt boos op Ibn Zubair (radiallaho ta�ala anho)

Abdullah bin Zubair was een neef van Aisha (ra). Hij was haar erg dierbaar, omdat ze hem had opgebracht. Hij vond het niet zo leuk dat ze zo veel aan aalmoezen weggaf terwijl ze zelf armoedig leefde. Hij vertelde dit aan iemand en zei:

�Ik moet mijn tante stoppen dat te doen.�

Ze hoorde dit en zwoer voor de rest van haar leven niet meer te praten met Abdullah.

Abdullah ibn Zubair was zeer geschokt door haar eed. Hij stuurde vele mensen om met haar te praten, maar ze zei tegen hun: �Ik heb een eed afgelegd en ik ben niet bereid die te overtreden.� Hij vroeg toen twee personen uit de familie van de moeder van de Profeet (sallalaho alaihi wasallam) om naar haar huis te gaan en te bemiddelen voor hem. Aisha (ra) liet de mensen binnen komen en sprak met hen van achter een gordijn. Abdullah ibn Zubair kwam ook heimelijk met deze personen binnen. Toen de mensen begonnen te praten, kon hij zichzelf niet meer beheersen. Hij rukte het gordijn opzij en klemde zich vast aan zijn tante, huilend en haar dringend verzoekend om vergeving. De twee bemiddelaars kwamen erbij en herinnerden haar eraan dat de Profeet (saw) het verboden had dat de ene moslim het spreken tegen de andere moslim zou afzweren. Toen ze deze hadith hoorde werd ze bang voor Allah�s ontevredenheid en het resultaat was dat ze zeer verdrietig begon te huilen. Ze begon toen de ene na de andere slaaf in vrijheid te stellen als boetedoening voor haar eed, totdat er 40 slaven door haar bevrijd waren. Zelfs nog jaren daarna, wanneer ze dacht aan de overtreding, huilde ze zoveel dat haar sjaal nat werd.

Moraal:

Hoeveel zorgen maken wij ons over de eden die wij van �s morgens vroeg tot �s avonds laat afleggen? Stel deze vraag aan jezelf. Kijk naar de mensen die werkelijk eerbied voor Allah en Zijn naam hebben; hoe bedroefd zij zich voelden wanneer zij niet in staat waren een eed te vervullen. We zien Aisha (ra) zelfs jaren later zoveel huilen wanneer zij dacht aan het incident rond de overtreding van haar eed.

Terug naar boven
jiyuu Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 30 januari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2357
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote jiyuu Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 29 oktober 2005 om 12:56

Verhaal: Het verhaal van Oemm Hakim (radiallaho anha)

Oemm Hakim was de vrouw van Akrimah bin Jahl. In de veldslag van Uhud vocht ze aan de zijde van de vijand. Ze sloot zich aan bij de Islam bij de val van Mekka. Ze hield heel erg van haar man die geen moslim werd wegens zijn vader, die de ergste vijand van de Islam was. Na de val van Mekka vluchtte haar man naar Yemen. Zij verkreeg vergeving voor hem van de profeet van Allah (saw) en ging naar Yemen en bewoog haar echtgenoot naar huis terug te keren. Ze vertelde hem:

�Je hoeft het zwaard van de Heilige profeet  Muhammad (saw) niet te vrezen, op voorwaarde dat je jezelf in zijn schoot legt.�

Ze keerde met hem terug naar Medina, waar Akrimah zich nu wel bekeerde tot de Islam en ze gelukkig met elkaar begonnen te leven. Ze namen beiden deel in de oorlog met Syri� gedurende het Khalifaat van Abu Bakr as-sideeq (ra). Akrimah werd gedood in een veldslag. Ze trouwde toen met een andere mujahid, Khalid bin Said (ra). De plek waar de twee elkaar wilden ontmoeten heette: Marja al-Safr.

Ze zei: �De vijanden concentreren zich op alle fronten. We zullen elkaar ontmoeten wanneer wij ze afgehandeld hebben.�

Hij zei: �Ik ben er zeker van dat ik deze veldslag niet zal overleven.�

Op die plek sliepen ze voor het eerst in een tent met elkaar. De volgende dag trof Khalid bin Said (ra) de voorbereidingen voor de Walimah toen de vijand met volle kracht aanviel en hij gedood werd. Oemm Hakim pakte haar tent en al haar bagage op en met een haring van een tent in haar hand bevocht ze de vijanden tot ze zeven van hun gedood had.

Moraal:

In oorlogstijd zou geen enkele man en zeker geen enkele vrouw onder zulke omstandigheden willen trouwen. Kijk naar haar huwelijk op het strijdveld en haar strijd tegen de vijanden! In plaats van de dood van haar man te betreuren, rukt ze op de dag van zijn dood op in de veldslag en doodt ze zeven vijandelijke soldaten zonder hulp van anderen. Is dit niet voldoende om de wonderbaarlijke kracht van imaan in de vrouwen van die tijd te tonen?

Terug naar boven
taqwaa Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 04 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2036
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote taqwaa Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 29 oktober 2005 om 12:59

asallaamo3alaikomwar7matollaahwabarakatoho

ga door allah ijazik bigyeer fidoenya walagira.

en die verhaal van ommoe hakim maschllaah  moge allah mij en alle zusters

een beetje van haar imaan schenken  want  zo een vrouw vind je niet meer .

radyallaah wa3anha

�� ��� �� ������ .. ���� ��� ������ .. ����� ������� ������ .. ���� ����� ����� ������
Terug naar boven
jiyuu Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 30 januari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2357
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote jiyuu Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 29 oktober 2005 om 13:33

Verhaal: Oemm Haram (radiallaho ta�ala anha) in de veldslag om Cyprus

Oemm Haram (radiallaho anha) was een tante van Anas (radiallaho anho). De Profeet Muhammad (sallalaho alaihi wasallam) bezocht haar vaak en soms deed hij ook zijn middagdutje thuis bij haar. Eens sliep hij thuis bij haar, toen hij glimlachend wakker werd. Oemm Haram zei:

�O Profeet! U bent dierbaarder dan mijn ouders, zeg mij wat u heeft doen glimlachen.�

Hij zei: �Ik zag in mijn droom enkele van mijn volgelingen die voor de Jihad over zee gingen. Zij leken in hun schepen op koningen, zittend op hun troon.�

Oemm Haram (ra) zei: �O Profeet van Allah! Bid dat ik ook 1 van die mensen mag zijn.�

Hij antwoordde: �Wees verzekerd, je zal 1 van hun zijn.�

Hij ging weer slapen en werd voor de tweede keer glimlachend wakker. Op de vraag van Oem Haram zei hij: �Ik zag nog meer mensen die voor Jihad over de zee gingen.�

Oemm Haram (ra) verzocht hem te bidden voor haar dat zij zich ook bij hun kon aansluiten.

Hij zei: �Neen. Jij bent alleen met de eerste groep.�

Gedurende het Khalifaat van Uthmaan (radhiallaho anho) vroeg Amir Muawiyah, de gouverneur van Syri�, toestemming om een expeditieleger naar het eiland Cyprus uit te rusten. Toestemming werd door Uthman (ra) verleend. Oemm Haram (ra) maakte samen met haar man Ubadah (ra) deel uit van die legermacht. Toen ze zich na de veldslag op het eiland opmaakte om te vertrekken, viel ze van haar muildier, brak haar nek en overleed. Ze werd in Cyprus begraven.

Moraal:

Kijk naar de geest van Oemm Haram. Ze wilde zich bij beide expedities aansluiten. Daar het voorbestemd was dat zij tijdens de eerste expeditie zou komen te overlijden, bad de Boodschapper van Allah (saw) niet voor haar deelname in de tweede.

Terug naar boven
jiyuu Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 30 januari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2357
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote jiyuu Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 30 oktober 2005 om 01:28

Verhaal: Kuraim �s opgave van wat niet geliefd was bij de Profeet van Allah (saw).

Suhail bin Hanzilah (radiallaho anho) leefde in Damascus een leven van afzondering. Hij mengde zich niet onder de mensen, noch ging hij ergens. Hij was of bezig met salaat of met dhikr. Op weg naar de masjid kwam hij zoals gewoonlijk langs Abu Darda (radiallaho anho), een van de eminente sahaba. Abu Darda (ra) zei dan altijd tegen hem:

�O Suhail! Laat eens enkele goede woorden van je horen. We zullen er veel voordeel uit halen, ofschoon je niets bij zal verliezen.�

Suhail (ra) vertelde dan iets wat hij van de Profeet (saw) had gehoord of een voorval dat hij meegemaakt had. Eens vroeg Abu Darda (ra) hem weer eens iets om te vertellen. Hij vertelt hierover:

�Eens sprak de Profeet (saw) over Kuraim Asadi (radiallaho anho) en zei: �Hij is een goede man, uitgezonderd zijn twee gewoonten nl. hij houdt zijn hoofdharen te lang en zijn azar laat hij tot beneden zijn enkels gaan.� Toen Kuraim dit hoorde, liet hij onmiddellijk zijn haren tot boven zijn oren knippen en begon zijn Azar tot het midden van zijn kuit te houden.

Moraal:

Dit voorval toont weer eens de gemoedstoestand van die mensen. Zij dulden geen uitstel om te handelen naar de wensen van de Profeet (saw). Verder vragen stellen of opheldering was niet nodig.

Terug naar boven
jiyuu Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 30 januari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2357
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote jiyuu Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 30 oktober 2005 om 02:03

Verhaal: De voorzichtigheid over de Hadith van Ibn Masood

Abdullah bin Masood (radiallaho anho) is een van de grootse sahabah die toevertrouwd was met de taak van het geven van fatwa�s, zelfs gedurende de tijd van de profeet Muhammad (saw). Van het begin van de Islam was hij er al, en hij was een van de emigranten die naar Abyssinie vertrok. Hij vergezelde de profeet (sallalaho alaihi wasallam) in al zijn veldslagen en werkte als zijn bediende. Hij droeg de schoenen van de profeet (saw) en zorgde voor een kussen voor de profeet (saw) wanneer hij ernaar vroeg had. En hij bracht hem water voor wudhu. Hij werd daarom genoemd: �De houder van de kussens� en �De leider van de wudhu�. De Profeet (saw) zei eens: �Abdullah ibn Masood (ra) is de enige persoon, die ik veilig als een amier kan benoemen, zonder iemand te raadplegen.�

Hij had toestemming van de Profeet (saw) om hem te allen tijde te bezoeken. Het is overgeleverd dat de profeet heeft gezegd: �Als je de Heilige Quran wil reciteren zoals het aan mij geopenbaard werd, doe dan de recitatie van Abdullah bin Masood.�

En

�Geloof in wat Abdullah bin Masood (ra) over mij overlevert.�

Abu Musa Ashari (ra) zegt:

�Abdullah ibn Masood en zijn moeder bezochten het huis van de Profeet (saw) zo vaak en waren daar zo thuis dat de mensen die uit Yemen gekomen waren om de Profeet van Allah (saw) te ontmoeten, hem als een �ahl alBayt� namen.� Hij stond zeer dicht bij de Profeet (saw), maar toch was hij zeer voorzichtig om de woorden van de Profeet (saw) te overleveren. Abu Amir Shaibani (ra) zegt:

�Ik bleef een jaar met Abdullah ibn Masood (ra). Ik hoorde hem nooit enige woorden direct toeschrijven aan de Profeet (saw). Telkens als hij van plan was zo te doen, begon hij te trillen van vrees.�

Amir bin Maimoon zegt: �Ik bezocht Abdullah ibn Masood een jaar lang elke donderdag, ik hoorde hem nooit enige woorden direct toeschrijven aan de Heilige Profeet (saw). Eens overleverde hij een hadith. Als hij de woorden uitte: �De Heilige Profeet (saw) zei zo�, dan begon zijn lichaam te trillen, zijn ogen schoten vol tranen, zijn voorhoofd begon te zweten, zijn aderen zwollen en hij zei: �InshaAllah� de Heilige Profeet (saw) zei zo�, of iets in die geest, het kon iets minder of iets meer zijn.�

Kijk naar de voorzichtigheid en zorg over Hadith. De Profeet (saw) zei eens:

�Een persoon die iets aan mij toeschrijft, wat ik niet gezegd heb, is bezig zijn woonplaats in de Hel klaar te maken.�

Moraal:

Dit is de reden waarom de sahabah, ofschoon ze spraken en alles deden vlgens de instructies en het voorbeeld van de Profeet (saw), bang waren uitspraken toe te schrijven aan de Heilige profeet. Uit vrees dat ze zouden verschillen met wat de profeet (saw) in werkelijkheid gezegd had. In tegenstelling hiermee zien we dat vandaag de dag sommigen gewoon door gaan met het aanhalen van ahadith, zonder van hun echtheid verzekerd te zijn. Ze zijn ook niet bang voor de ernstige consequenties door iets verkeerd toe te schrijven aan de Profeet (saw).
De Fiqha Hanifiyya is voor het grootste deel gebaseerd op de ahadith die overgeleverd zijn door Abdullah ibn Masood.

Terug naar boven
jiyuu Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 30 januari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2357
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote jiyuu Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 30 oktober 2005 om 03:05

Verhaal: Umar (radiallaho anho) braakt melk uit.

Iemand bracht eens wat melk voor umar (ra). Toen hij het dronk, merkte hij een eigenaardige smaak op, en vroeg aan de persoon hoe hij in het bezit was gekomen van de melk. Hij antwoordde:

�De kamelen waren in sadaqah gegeven en waren in de woestijn aan het grazen, de bedienden gaven mij deze melk uit de opbrengst ervan.�

Hierna zette Umar (ra) zijn hand in zijn keel en braakte alles dat hij had ingenomen.

Moraal:

Deze Godvrezende mensen onthielden zich niet alleen volkomen van haraam voedsel, ze waren ook zeer bezorgd om elk twijfelachtig hapje binnen te krijgen. Zij durven iets dat haraam was niet tot zich te nemen; hoe anders is het vandaag de dag!

Terug naar boven
jiyuu Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 30 januari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2357
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote jiyuu Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 30 oktober 2005 om 03:44

Verhaal: Zaid bin Thabit memoriseert de Heilige Quran

Zaid ibn Thabit (radiallaho ta�ala anho) was een van de sahabah die beschouwd werden als de geleerdste en wiens woorden in religieuze zaken veel gewicht hadden. Hij was een expert in de voorschriften met betrekking tot de verplichte daden van de moslims. Hij vertoefde in kringen van juristen, rechters en Qaris. Ik zei al eerder dat hij pas 11 jaar was toen de profeet (salalaho alaihi wasallam) naar Medina emigreerde. Dit was de reden dat hij niet mocht meegaan met de oorlogen van Badr etc. Hij verloor zijn vader toen hij 6 jaar oud was. Toen de profeet (saw) in Medina arriveerde, brachten de mensen hun kinderen bij hem om zegeningen van hem te ontvangen. Ook Zaid werd bij hem gebracht. Hij zegt:

�Toen ik voorgesteld werd aan de Heilige profeet (saw) werd hij ge�nformeerd dat ik 17 soerahs van de Quran uit het hoofd kende. Om mij te testen gaf hij mij de opdracht enige hiervan te reciteren. Ik reciteerde de Soerah Qaaf. Hij beloonde mij met zijn woorden van waardering.�

De profeet (saw) maakte altijd gebruik van de lokale joden als hij brieven schreef aan de joden buiten Medina. Eens zei hij tot Zaid:

�ik ben niet tevreden met wat de joden voor me schrijven en lezen. Ik onderken het gevaar als zij verkeerd schrijven en lezen. Ik verlang van jou dat jij de joodse taal leert.�

Zaid (ra) zegt: �Binnen vijftien dagen beheerste ik het Hebreeuws en nadien voerde ik alle correspondentie voor hem.�

Moraal:

 

Hoe kan een goede plant groeien uit een slechte zaad? Als je ook wenst dat je kind een goede moslim wordt als hij opgroeit, moet je het zaad van imaan en Islam vanaf de kinderjaren in zijn hart zaaien.

Terug naar boven
jiyuu Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 30 januari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2357
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote jiyuu Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 31 oktober 2005 om 15:27

Verhaal: umair (radiallaho ta'ala anho) gaf het eten van dadels op

In Badr zat de Boodschapper van Allah (sallalaho alaihi wasallam) eens in een tent. Hij spoorde de sahabah aan om te vechten en zei:

"Sta op en wedijver met elkaar voor een Paradijs zo breed als Hemelen en de Aarde, dat klaar staat voor de muttaqeen."

Umair ibn Alhamam (ra) luisterde ook hiernaar. Hij riep:

"Bukh! Bukh!" (Hoe wonderbaarlijk!)

De Profeet (saw) vroeg aan Umair wat hij bedoelde met deze woorden. Hij zei:

"Ik wens een van hun te zijn voor wie dit Paradijs voorbestemd is."

De Profeet zei:

"Wees verzekerd, dat jij een van ze bent."

Umair nam toen enkele dadels uit zijn tas en begon te eten. Terwijl hij at, zei hij plotseling:

"Te wachten totdat de dadels opraken zal een tijdje duren. Ik kan niet zoveel tijd verliezen."

Terwijl hij dit zei, gooide hij de dadels weg en met het zwaard in de hand, sprong hij op, rende het slachtveld op en vocht totdat hij gedood werd.

Moraal:

In feite waarderen deze mensen de waarde van het Paradijs, daar hun Yaqeen standvastig was. Als wij ook die Yaqeen krijgen in onze harten, zal niets meer teveel en te moeilijk voor ons zijn. Allahu Akbar!

Terug naar boven
jiyuu Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 30 januari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2357
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote jiyuu Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 01 november 2005 om 11:41

Verhaal: Hanzla wordt martelaar

Toen de veldslag van Uhud begon, was Hanzlah net gehuwd waardoor hij niet vanaf het begin kon deelnemen aan de strijd. Het wordt gezegd dat hij net het bed van zijn vrouw had verlaten en in bad was gegaan, toen iemand het bericht van de nederlaag bracht. Hij stopte meteen met baden, pakte zijn zwaard en rende richting het slagveld. Toen hij aankwam, sprong hij temidden van een groep vijanden, vocht en drong door tot in hun linies totdat hij sneuvelde. Het lichaam van iemand die op het pad van Allah gedood is, wordt normaal niet gewassen. Maar omdat de andere Sahabah niet wisten dat hij verzuimd had zelf een bad te nemen, begroeven de Sahabah hem zonder dat hij gewassen was. Vlak voor de begrafenis zei de Profeet (sallalaho alaihi wasallam):

"Ik zie de engelen het lichaam van Hanzlah wassen."

Abu Saeed (radiallaho anho) zegt:

"Toen ik de Profeet van Allah (saw) dit hoorde zeggen, ging ik kijken naar het gezicht van Hanzlah en zag er waterdruppels neer sijpelen vanuit zijn haar."

Moraal:

Dit bewijst maar weer eens hoe dapper deze mensen waren. Een dapper persoon kan geen uitstel verdragen. Hij springt in de armen van de dood. Hanzlah kon daarbij niet eens wachten om het verplichte bad te voltooien.

Terug naar boven
jiyuu Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 30 januari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2357
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote jiyuu Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 02 november 2005 om 00:48

Verhaal: Jabir's enthousiasme om te vechten

Toen de veldslag van Uhud voorbij was, keerden de overgebleven Sahabah, vermoeid en gebroken, terug naar Medina. De Quraish waren ook op hun terugtocht naar Mekka en kampeerden op een plaats genaamd Hamra al Asad. Hun leider, Abu Sufyan, zat in overleg met zijn luitenanten. Ze zeiden tegen elkaar:

"De moslims hebben een nederlaag geleden in Uhud. Hun moreel zal zeer laag zijn. Dit is de beste tijd om Muhammad af te maken."

Daarom besloten zij om terug te keren en Medina aan te vallen. Toen de Profeet (saw) ingelicht werd over deze plannen, gaf hij de opdracht aan al de Sahabah die deelgenomen hadden aan de slag in Uhud en net teruggekeerd waren, om uit Medina te vertrekken en de vijand onderweg op te vangen.

Jabir (radiallaho anho) kwam bij de Profeet (saw) en zei:

"O Profeet van Allah! Ik was zeer enthousiast om te vechten in Uhud, maar mijn vader verhinderde mij om te gaan, met de verontschulkdiging dat er geen ander familielid zou zijn om te passen op mijn zusters. Vandaar dat alleen 1 van ons kon deelnemen aan de strijd. Omdat hij zich voorgenomen had om te gaan, beval hij mij achter te blijven met de familie. Hij kreeg het meest begeerde einde (martelaarsdood) in Uhud. Nu ben ik erg enthousiast deze keer met u mee te gaan en de Quraish te bevechten."

De Profeet (saw) gaf hem toen toestemming om te gaan. Hij was de enige persoon in die veldslag die niet in Uhud gevochten had.

Moraal:

Jabir's vader stierf de martelaarsdood in Uhud. Hij liet een grote familie achter voor jabir om voor te zorgen, niets om van te leven en groete schulden om te betalen. De schulden waren gemaakt bij een van de joden, die zoals wij weten geen zwak plekje in hun hart hadden voor degenen die hun geld schuldig waren. ook zijn zeven zusters om wie hij niet toegestaan werd om naar Uhud te gaan, waren er om verzorgd te worden. Kijk nu, ondanks al deze moeilijkheden, verzoekt Jabir (ra) de Geliefde Profeet (saw) om naar het slagveld te gaan. Zijn geest is werkelijk wonderlijk! Dit is toch werkelijk een schitterend voorbeeld.

Terug naar boven
jiyuu Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 30 januari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2357
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote jiyuu Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 02 november 2005 om 13:25

Verhaal: Abdullah bin Amr bin al-A'as schrijft de Ahadith op

Abdullah bin Amr bin al-A'as (radiallaho anho) was een van de vromere Sahabah. Dagelijks vastte hij en las in de avonduren de Heilige Quran uit. De Profeet (sallalaho alaihi wasallam) waarschuwde hem voor deze buitensporige toewijding en zei:

"Je zal zwak worden door dagelijks te vasten, en jouw gezichtsvermogen zal eronder lijden door elke avond wakker te blijven. Je bent wat verplichtingen schuldig aan je lichaam, de leden van je familie en degenen die jou komen bezoeken."

Hij zei: "De profeet (saw) adviseerde me toen om niet minder dan een maand te nemen om de Quran eenmaal uit te lezen. Ik zei: "O Profeet van Allah ! Dit is te veel tijd. Laat mij ten volle gebruik maken van mijn kracht terwijl ik nog jong ben." De Profeet (saw) verminderde de periode vervolgens tot 20 dagen. Ik vond deze periode ook te lang en bleef dit herhalen. De Profeet van Allah (saw) ging door de periode te verminderen, tot ik tenslotte toegestaan werd drie dagen te nemen om 1 Quranlezing te voltooien."

Abdullah (ra) had een collectie van de Hadith verzameld die hij "Sadiq" (de waarheid) genoemd had. Hij zei:

"Ik was gewoon alles op te schrijven wat ik van de profeet van Allah (saw) hoorde. De mensen zeiden eens tegen mij: "De profeet van Allah (saw) is hoe dan ook een mens en vele woorden door hem in boosheid of in blijde stemming geuit worden feitelijk niet door hem bedoeld. Je moet niet elk woord en alles wat hij spreekt opschrijven." Ik accepteerde het advies. Toen ik dit eens vertelde aan de profeet, zei hij: "Blijf maar doen zoals je het gewoon was te doen. Bij Hem die mijn leven in Zijn Handen heeft, mijn lippen uiten niets behalve de waarheid, zelfs in toorn of in vreugde."

Abu Hurairah (ra) zegt:

"Niemand heeft meer dan mij overgeleverd over de profeet van Allah (saw), uitgezonderd Abdullah bin Amr. Dit komt doordat hij gewoon was alles op te schrijven wat hij hoorde, terwijl ik op mijn geheugen vertrouwde."

Terug naar boven
jiyuu Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 30 januari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2357
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote jiyuu Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 04 november 2005 om 02:22

Verhaal: Ibn Maghfal verbreekt de relaties met zijn neef

een jonge neef van Abdullah bin Maghfal (radiallaho ta'ala anho) speelde 'khazaf'. Dit is een spel met een kiezelsteen die je op je duim plaatst en die je met de kracht van de andere vingers moet wegwerpen. Kinderen hielden van dit spel. Abdullah zei tot hem:

"O neef! Hou ermee op. De Profeet (sallalaho alaihi wasallam) heeft dit spel verboden. Het kan noch een vogel neerschieten noch een vijand kwaad doen, maar het kan wel iemands ogen of tanden beschadigen."

De jongen stopte met spelen. Na enige tijd begon hij toch weer te spelen toen hij dacht dat de mensen niet meer naar hem keken. Ibn Maghfal (ra) was erg boos en zei:

"Hoe durf je door te gaan met het doen van iets waarvan je weet dat de Profeet van Allah (saw) het verboden heeft? Bij Allah, ik zal nooit meer tot je spreken. Ik zal je nooit meer bezoeken wanneer je ziek bent, noch mij aansluiten bij je begrafenisdienst."

Moraal:

Ibn Mghfal kon niet verdragen dat zijn neef de woorden van de Heilige profeet (saw) negeerde. Kennen wij ook niet de vele instructies van de Heilige Profeet (saw) over dingen die we dagelijks uitvoeren? Hoeveel achting hebben wij in onze harten voor zijn oordeel?

Laat iedereen op dit forum en daarbuiten zelf hierover peinzen en antwoorden.

Terug naar boven
jiyuu Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 30 januari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2357
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote jiyuu Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 04 november 2005 om 08:41

Verhaal: Salaat van een Muhajir en een Ansari die de wacht hielden

 

De Boodschapper van Allah (sallalaho alaihi wasallam) keerde terug van een veldslag en moest ergens overnachten. Hij vroeg:

 

�Wie gaat vanavond de wacht over het kamp houden?�

 

Ammaar ibn Yasir (radiallaho anho) van de Muhajirin en Abaad bin Bishir (radiallaho anho) van de Ansar boden aan de wacht te zullen houden. Beiden moesten op een bergtop de wacht houden en waken voor een mogelijke nachtelijke aanval door de vijand.

 

Abaad zei tegen Ammaar:

 

�Laten wij de wacht houden en om beurten slapen. De eerste helft van de nacht zal ik wakker blijven, terwijl jij gaat slapen. De tweede helft mag jij de wacht houden terwijl ik ga slapen.�

 

Ammaar was het met hem eens en ging slapen en Abaad begon met zijn Salaat. Een vijandige verkenner zag hem vanaf een sfastand in het donker en schoot een pijl op hem af. Toen de vijand zag dat hij niet bewoog, schoot hij nogmaals een pijl op hem af en daarna nog eens. Abaad trok elke pijl die hem trof uit zijn lichaam en gooide die weg. De vijand vluchtte toen hij beiden samen zag, uit vrees dat er nog meer van die krijgers in de buurt konden zijn. Ammaar merkte op dat Abaad uit drie wonden aan het bloeden was. Hij zei:

 

�Sobhanallah! Waarom heb je me niet eerder wakker gemaakt?�

 

Abaad antwoordde:

 

�Ik begon sourat Kahf tijdens mijn Salaat te reciteren. Ik wilde het niet graag verkorten, maar toen ik door de derde pijl getroffen werd, was ik zeer bezorgd dat mijn dood de veiligheid van de Heilige Profeet (saw) in gevaar zou brengen. Ik beeindigde daarom de salaat en maakte je wakker. Het is vanwege de vrees voor de veiligheid van de profeet (saw) dat ik niet tot de ruku ben overgegaan voor het beeindigen van de sourat. In elk ander geval zou ik liever vermoord worden dan om dit te doen.�

 

Moraal:

 

Kijk eens naar de devotie van de Sahabah voor de Salaat. De ene na de andere pijl treft het lichaam van Abaad en hij bloedt overvloedig maar toch is hij niet bereid het genot van het reciteren van de Quran tijdens zijn Salaat te onderbreken. Aan de andere kant is de beet van een wesp, de steek van een muskiet of zelfs het gebrom van een vlieg genoeg om ons af te leiden van onze Salaat.

 

Volgens de fiqh van de Hanafiah school breekt de wudhu met bloeding, terwijl dit volgens de Shafiah niet zo is.

Terug naar boven
jiyuu Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 30 januari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2357
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote jiyuu Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 04 november 2005 om 09:06

Verhaal: Ibn Abbas (radiallaho anho) en zijn Salaat

Abdullah bin Abbas (ra) leed aan cataract (staar) van de ogen. Een dokter vertelde hem:

"Een behandeling is mogelijk , op voorwaarde dat je bereid bent voorzorgsmaatregelen te treffen. Vijf dagen lang zal het niet mogelijk zijn dat je jezelf ter aarde werpt, dat zal je moeten vermijden. Je kan, alhoewel, een houten tafel gebruiken om je sajda te verrichten."

Abdullah zei:

"Dit kan niet zo zijn. Ik zal geen enkele rakaat op die manier kunnen bidden. Ik heb de Profeet (saw) horen zeggen: "Iemand die opzettelijk een enkele salaat opgeeft, zal de Goddelijke toorn op de Dag des Ooordeels op zijn hals halen.""

Moraal:

Het is volkomen toelaatbaar de Salaat op andere wijze te verrichten als doktoren dat adviseren en het niet direct met zich meebrengt de overtreding van de wetten van Allah. Abdullah, volkomen toegewijd aan de salaat en onvoorwaardelijke achting voor de woorden van de profeet, was liever bereid zijn gezichtsvermogen te verliezen dan de geringste wijziging te brengen in de wijze waarop de Profeet (saw) zelf de Salaat had verricht. In feite zouden de Sahabah de hele wereld opofferen voor hun Salaat. Sommigen zullen deze houding met fanatisme, extremisme of fundamentalisme betitelen, of wat voor andere opmerking ze dan ook kunnen bedenken over deze toegewijde groep. Maar het oordeel is in het Hiernamaals en dat zal zonder twijfel bewijzen dat zij de personen waren die werkelijk Allah vreesden en hun Schepper liefhadden boven al het andere in de wereld.

Terug naar boven
Peter Pan Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 28 oktober 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2010
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Peter Pan Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 04 november 2005 om 09:11

Ik moet zeggen dat het een heel mooi verhaal is over die geit. Anderzijds, ik zou hem ook direct doorgegeven.

Niets is lager dan te censureren wat men niet begrijpt. (Erasmus)
Terug naar boven
jiyuu Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 30 januari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2357
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote jiyuu Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 04 november 2005 om 12:01
hhha... ik lust het ook niet hoor, maar het schijnt toch een lekkernij te zijn...
Terug naar boven
jiyuu Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 30 januari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2357
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote jiyuu Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 05 november 2005 om 10:45

Verhaal: De emigratie van Umar (radiallaho anho) naar Medina

Umar (ra) is bij iedereen bekend om zijn dapperheid en heldenmoed. Toen de moslims in het begin zeer zwak waren, bad de profeet (sallalaho alaihi wasallam) tot Allah (swt) om de moslims te versterken met de Islam van Umar. Dit gebed werd spoedig door Allah verhoord. Abdullah bin Masood (ra) zegt:

"We konden onze Salaat niet in de Haram verrichten voordat Umar de Islam geaccepteerd had."

Ali (ra) zegt:

"De vroege immigranten verlieten Mekka in het geheim, vanwege de vrees voor de Quraish. Maar toen Umar besloot om te emigreren, liet hij zijn zwaard van zijn nek hangen, hield zijn boog in zijn hand en nam een groot aantal pijlen met zich mee. Hij ging eerst naar de Haram, verrichtte de Tawaf openlijk, verrichtte zijn Salaat heel rustig en ging toen naar de verschillende groepen van de Quraish, hij verklaarde voor elk van hun: "Wie zich geen zorgen maakt dat zijn moeder zal rouwen om hem, dat zijn vrouw een weduwe wordt en zijn kinderen wees worden, mag buiten Mekka komen en tegenover mij staan." Er was niemand die zijn uitdaging accepteerde."

Moraal:

De Sahabah kenden geen vrees voor de dood. Zij waren onbevreesd en moedig. Iemand die in het gezicht van de dood kan kijken, kan alle situaties aan. De rijkdom van deze wereld doet hem niets en hij kent geen vrees voor welke vijand dan ook.

Terug naar boven
jiyuu Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 30 januari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2357
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote jiyuu Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 05 november 2005 om 11:06

Verhaal: Wahab bin Qabus wordt een martelaar

Wahab bin Qabus (radiallaho anho) was een herder en hij was al een poosje moslim en woonde in zijn dorp in de woestijn. Hij kwam een keer naar Medina om de Profeet (sallalaho alaihi wasallam) te zien. Hij was samen met zijn neef en zijn kudde geiten, die hij met een touw bijeen gebonden had. Hij kwam erachter dat de Profeet (saw) in Uhud op veldtocht was. Hij liet zijn geiten achter en vertrok naar Uhud om aan de zijde van de profeet (saw) deel te nemen aan de strijd. een groep vijanden kwam op dat moment naar voren om de Boodschapper van Allah (saw) aan te vallen. De Profeet zei:

"De persoon die deze mensen verjaagt, zal mijn metgezel in het Paradijs zijn."

Wahb (ra) viel de vijand terstond hevig aan en sloeg hun allen terug. Een tweede groep vijanden probeerde naar voren te komen, maar het was elke keer Wahb bin Qabus(ra) die terugsloeg. En steeds weer zonder de hulp van anderen liet hij ze op de vlucht slaan.

De Profeet (saw) gaf hem vervolgens de goede boodschap over het Paradijs. Zo gauw hij dit hoorde, sprong hij in de voorste linie van de vijand en vocht tot hij er niet meer was.

Sa'ad bin Abi Waqas (ra) vertelt:

"Ik heb nooit iemand gezien die zo dapper en zonder vrees vocht als Wahb. Ik zag de Profeet (saw) naast zijn ontzielde lichaam staan, zeggende "O Wahb! Je hebt mij tevreden gesteld. Moge Allah tevreden zijn over jou."

De Profeet (saw) was zelf ook gewond geraakt in deze veldslag. Toch begroef hij Wahb met zijn eigen handen. Umar (ra) zei:

"Ik heb nooit iemand meer dan Wahb (ra) benijdt. Ik wens dat ik voor Allah kan verschijnen met een staat van dienst, even indrukwekkend als van hem."

Moraal:

Wat is er in het leven van Wahb (ra) dat een beroemde en verheven persoon als Umar (ra) overhaalt hem te benijden? We lazen in het vorige verhaal dat Umar (ra) juist om zijn moed bekend stond. Het is dezelfde geest van opoffering omwille van Allah en Zijn Profeet (saw) zelfs waarbij Umar en andere Sahabah betere daden hebben verricht.

Terug naar boven
jiyuu Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 30 januari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2357
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote jiyuu Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 11 november 2005 om 11:18

Verhaal: De bekering van Abuzar Ghifari tot de Islam

 

Abuzar Ghifari (radiallaho anho) is zeer beroemd onder de Sahabah vanwege zijn pieteit en kennis. Ali (ra) zei vaak:

 

�Abuzar Ghifari (ra) is de bewaarder van zo�n kennis die andere mensen niet in staat zijn te verwerven.�

 

Toen hij voor het eerst het nieuws van de missie van de Profeet (saw) hoorde, stuurde hij z�n broer naar Mekka om na te gaan wie die �persoon� was, die aanspraak maakte de ontvanger van de Goddelijke openbaringen te zijn. Zijn broer keerde terug en informeerde hem dat hij de profeet Muhammad (saw) ontmoet had en dat het een man was met goede gewoonten en uitstekend gedrag, en dat zijn wonderlijke openbaringen niets uit te staan hadden met dichtkunst noch waarzeggerij. Hij was niet echt bevredigd met dit verslag en hij besloot zelf naar Mekka te gaan om de feiten na te trekken. Bij het bereiken van Mekka ging hij rechtsstreeks naar Haram. Hij kende de profeet (sallalaho alaihi wasallam) niet en hij beschouwde het niet raadzaam (gezien de omstandigheden die toen heersten) om aan wie dan ook over hem te informeren. Toen het donker werd, merkte Ali (ra) hem op. Hij zag dat hij een vreemdeling was en kom hem niet negeren. Gastvrijheid, zorg voor reizigers, armen en vreemdelingen was de tweede natuur van de Sahabah. Hij nam Abuzar daarom mee naar zijn huis. Hij vroeg hem niet wat zijn doel was van zijn bezoek aan Mekka, en ook Abuzar zelf sprak daar niet over. De volgende dag ging hij weer naar de Haram en hij bleef daar tot de avond zonder te weten te komen wie de Heilige Profeet (saw) was. In feite wist iedereen dat de Profeet (saw) en zijn metgezellen vervolgd werden in Mekka. En Abuzar had een angstig voorgevoel over het resultaat van zijn onderzoek naar de profeet (saw). Ali (ra) bracht hem weer naar huis voor de nacht, maar had weer geen gesprek over het doel van zijn bezoek naar de stad. Pas op de derde avond, vroeg Ali hem, nadat hij hem twee avonden gunstig had onthaald:

 

�Broeder, wat brengt jou naar deze stad?�

 

Voordat hij antwoordde, beloofde Abuzar aan Ali (ra) dat hij de waarheid zou spreken, vervolgens informeerde hij hem over de profeet Muhammad (saw). Ali (ra) antwoordde:

 

�Hij is waarlijk de Profeet van Allah. U moet mij morgen vergezellen en ik zal je naar hem brengen. Maar u moet zeer voorzichtig zijn, opdat niemand te weten komt over jouw band met mij, anders zal je in problemen komen. Als wij onderweg zijn en ik enig gevaar vrees, zal ik opzij gaan zogenaamd voor het regelen van mijn schoenen, en jij moet doorgaan zonder te stoppen, zodat de mensen geen band tussen ons kunnen leggen.�

 

De volgende dag, volgde hij Ali (ra), die hem naar de Profeet (saw) bracht. Bij de eerste ontmoeting al bekeerde Abuzar zich tot de Islam. De Profeet (was) was bang dat de Quraish hem kwaad konden doen, dus beval hij hem geen openlijke verklaring af te leggen van zijn Islam, en zei tegen hem om terug te gaan naar zijn stam om pas terug te keren wanneer de moslims de overhand hadden gekregen. Abu Zar (ra) antwoordde:

 

�O Profeet van Allah! Bij Hem die de Meester van mijn ziel is, moet ik gaan en de kalimah reciteren te midden van deze ongelovigen.�

 

Trouw aan zijn woorden, ging hij direct naar de Haram  en , in het midden van de menigte en op de toonhoogte van zijn stem, reciteerde hij de Shahadah:

 

�Ashhadoe an la ilaha ila Allah waashhadoe anna Muhammadar Rasoeloellah.�

 

De mensen vielen hem van alle kanten aan en zouden hem dood geslagen hebben als Abbas (de oom van de Profeet die op dat moment nog niet bekeerd was tot de Islam) hem niet beschermd had en hem uit de handen vande omstanders bevrijdde. Abbas zei aan het gepeupel:

 

�Weet je wie hij is? Hij behoort tot de Ghifar stam, die woont op de weg van onze karavanen naar Syrie. Als hij gedood wordt, zullen zij op de loer liggen en zullen wij niet meer in staat zijn handel te drijven met Syrie.�

 

Hij deed een beroep op hun voorzichtigheid en zij lieten hem alleen.

 

De volgende dag, herhaalde Abuzar zijn gevaarlijke geloofsbelijdenis van Imaan en hij zou zeker door de menigte doodgeslagen worden, als Abbas niet nog een keer intervenieerde en hem voor de tweede keer redde.

 

Moraal:

 

De aktie van Abuzar (ra)  was het resultaat van zijn sterke drang voor het opzeggen van de Kalimah Tayebba onder de gelovigen. En het verbod door de Profeet (saw) was te danken aan zijn zachtheid van zijn hart voor Abuzar (ra), opdat hij niet voor zware ontberingen die teveel voor hem konden zijn gesteld zou worden. Er is geen enkele sprake van ongehoorzaamheid in dit verhaal. Daar de Profeet (saw) zelf allerlei vormen van ontberingen onderging in het verspreiden van de boodschap van de Islam, leerde ook Abuzar (ra) zijn voorbeeld te volgen, liever dan gebruik te maken van de toestemming gevaar te vermijden. Het was deze geest van de Sahabah die hun tot zulke hoogten bracht van materiele en spirituele vooruitgang. Toen iemand eens de Kalimah reciteerde en de schoot van de Islam binnen trad, kon geen macht van de wereld hem dwingen terug te keren en geen verdrukking of tirannie hem stoppen om de boodschap van de Islam verder te verspreiden.

Terug naar boven
jiyuu Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 30 januari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2357
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote jiyuu Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 11 november 2005 om 23:23

Verhaal: Ibn Umar beantwoordt een vraag

Iemand zei aan Ibn Umar (radiallaho anho):

"Allah heeft in de Heilige Quran iets over Salaat in vrede en Salaat in vrees gezegd, maar Hij had niets over Salaat gedurende een reis gezegd."

Hij antwoordde:

"O mijn neef! Allah heeft de Heilige Profeet Muhammad (sallalaho alaihi wasallam) als Zijn Apostel naar ons gestuurd toen wij onontwikkeld waren en niets wisten. Wij moeten doen wat wij hem hebben zien doen."

Moraal:

Dit toont dat het niet noodzakelijk is dat elk en ieder voorschrift uitdrukkelijk in de Heilige Quran vermeld moet zijn. De handelingen van de Heilige Profeet (saw) zijn een zeer goede leidraad voor onze geloofsuitoefening. De Heilige profeet (saw) zegt:

"Mij is de Heilige Quran en andere geboden gegeven. Wees voorzichtig voor de tijd, die nabij is, wanneer onverantwoordelijke mensen, zittend op hun rustbedden, zullen zeggen: "Hou je alleen vast aan de Quran. Voer alleen die bevelen uit die daarin vervat zijn."

Zulke corrupte zienswijzen zijn meestal geinspireerd door aanmatiging die veelal te wijten is aan rijkdom, en misschien is het daarom dat het woord "onverantwoordelijk" gebruikt wordt voor zulke mensen.

Terug naar boven
jiyuu Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 30 januari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2357
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote jiyuu Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 12 november 2005 om 06:01

Verhaal: Het verlangen van Amar bin Jamooh (radiallaho anho)

Amar bin Jamooh (ra) was invalide. Hij had vier zonen die vaak in het gezelschap van de profeet (saw) bleven en deelnamen aan de veldslagen. In Uhud verlangde Amar bin Jamooh (ra) er sterk naar om deel te nemen aan de veldslag. De mensen zeiden tegen hem:

"Jij bent daarvan vrijgesteld, omdat je invalide bent. Je hoeft niet deel te nemen aan de veldslag."

Hij zei:

"Wat droevig, dat mijn zonen naar het Paradijs gaan en ik achterblijf."

Zijn vrouw wilde ook graag dat hij strijdende sneuvelde zodat zij de eer mocht hebben de vrouw van een martelaar te zijn.

Om hem aan te sporen, zei ze tot hem:

"Ik geloof niet dat de mensen je verhinderd hebben om te gaan. Het lijkt alsof je zelf bang bent aan de veldslag deel te nemen."

Toen Amar bin Jamooh (ra) dit hoorde, bewapende hij zich en met zijn gezicht in de richting van de Qiblah, bad hij tot Allah:

"Allahoemma la taroeddani ila ahli" (O Allah, laat mij niet terugkeren naar mijn familie)

Hij ging naar de Profeet van Allah en zei:

"Ik heb het martelaarschap altijd begeerd, maar mijn mensen hebben mij steeds tegen gehouden naar het slagveld te gaan. O profeet van Allah, ik kan het verlangen niet meer van mij afzetten. Geef mij toestemming deel te nemen aan de veldslag. Ik hoop op die manier het Paradijs binnen te gaan ondanks mijn gehandicapte voet."

De Profeet (saw) zei tot hem:

"Je hebt vanwege je handicap een geldig excuus. Je begaat geen zonde als je achterblijft."

Maar Amir bin Jamooh bleef aanhouden, tenslotte gaf de Heilige Profeet (saw) hem toestemming om te vechten.

Abu Talha (ra) vertelt hierover:

"Ik zag Amar bin Jamooh vechten. Hij liep trots en fier en zei: "Bij Allah, ik hou van het Paradijs." Een van zijn zonen volgde hem op de hielen. Vader en zoon vochten beide totdat ze gedood werden."

Toen zijn vrouw hoorde dat haar man en zoon dood waren, ging zij met een kameel hun lichamen ophalen. Toen de kameel met de lichamen beladen was, weigerde het om op te staan. Toen de kameel met slaan gedwongen werd toch op te staan, wilde het niet richting Medina gaan en keerde steeds weer terug naar uhud. Toen de Profeet (saw) hiervan op de hoogte werd gesteld, zei hij:

"De kameel is opgedragen dat te doen. Had Amar bin Jamooh (ra) iets gezegd toen hij zijn huis verliet?" Zijn vrouw informeerde de Profeet (saw) dat hij tot Allah gebeden had met zijn gezicht in de richting van de Qiblah:

"O Allah, laat mij niet terugkeren naar mijn familie"

De Profeet van Allah (saw) zei:

"Dit is de reden waarom de kameel weigert huiswaarts te keren."

Moraal:

Kijk naar het verlangen van Amar (radiallaho ta'ala anho) om dood te gaan op het pad van Allah. Het was hun liefde en toewijding voor Allah en Zijn Profeet die de Sahabah hebben geleid naar zulke uitzonderlijke prestaties. Zelfs na de dood wilde Amar bin Jamooh (ra) blijven in de veldslag en de kameel weigerde zijn lichaam naar Medina terug te brengen.

Terug naar boven
jiyuu Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 30 januari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2357
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote jiyuu Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 16 november 2005 om 09:07

Verhaal: Wat Anas (radiallaho ta'ala anho) gewoon was te doen wanneer een storm naderde

 

Nadhr bin Abdullah vertelt:

 

"Een dag toen Anas (ra) nog in leven was, werd het opeens zeer donker gedurende de dag. Ik ging naar hem en zei: "Heb je zoiets meegemaakt in de dagen van de profeet (saw)?" Hij antwoordde: "Ik zocht mijn toevlucht tot Allah. In die dagen als de wind een beetje harder waaide dan normaal, zouden wij ons haasten naar de masjid, vrezende voor de nadering van de Laatste Dag."

 

Abu Darda (radiallaho anho) vertelt: "Telkens wanneer er een storm was, werd de Heilige Profeet (saw) verontrust en ging hij naar de masjid."

 

Moraal:

 

Wie denkt vandaag de dag naar de moskee te gaan, zelfs ten tijde van de ergste natuurrampen? We hebben de wreedste tsunamies gezien, de ergste aardbevingen en meest verpletterende tornado's en orkanen gehad. De gewone mensen, zelfs degenen die zich als goede en godsdienstplichtige Moslims beschouwen, brengen deze Soennah niet in de praktijk. Ik schaam me de ogen uit de kop. Schandalig gewoon!

Terug naar boven
jiyuu Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 30 januari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2357
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote jiyuu Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 18 november 2005 om 03:57

As-salamu alaikum

 

Ik hoop dat jullie net als ik nog steeds zo veel kunnen genieten van de mooie verhalen van de Sahabah. Het verhaal van vandaag toont weer eens aan hoe gelukkig wij zouden zijn als wij maar een gedeelte van hun karakter zouden kunnen verwerven.

 

Verhaal: Abuzar berispt zijn knecht

 

Abuzar Ghifari (radiallaho anho) hebben we al een beetje leren kennen om zijn pi�teit en onthouding. Hij hield geen geld bij zich en hield er niet van dat anderen geld oppotten. Hij vocht altijd tegen de vermogende klasse. Uthman (radiallaho anho) adviseerde hem daarom gedurende zijn khalifaat naar Rabzah (een klein dorp in de woestijn) te gaan. Hij had daar enkele kamelen om van te leven en een oude knecht, die voor hem kon zorgen. Een lid van de stam Banu Sulaim zich aan hem voor met het volgende verzoek:

 

�Ik wens met je te blijven om via jou kennis te nemen van Allah�s gebod en de wijzen en gewoonten van de Heilige Profeet (sallalaho alaihi wasallam). Ik zal je knecht ook helpen om voor de kamelen te zorgen.�

 

Abuzar Ghifari (ra) antwoordde:

 

�Ik kan iemand niet bij mij houden die niet handelt overeenkomstig mijn wensen, maar als je bereid bent te doen wat gewenst wordt, mag je met me blijven, anders wens ik je goedendag.�

 

De persoon vroeg:

 

�Op welke manier moet ik je wensen uitvoeren?�

 

Abuzar antwoordde:

 

�Wanneer ik je vraag om het beste uit mijn eigendom uit te geven, ben je verplicht dat te doen.�

 

De nieuwe knecht accepteerde zijn voorwaarden en bleef met hem. Op een dag kwam iemand aan Abuzar vertellen dat er enkele arme families dichtbij de bron kampeerden en honger leden. Hij vroeg de knecht om een van de kamelen te halen. Die selecteerde de beste van de partij, zoals hij beloofd had te doen. Het betrof een zeer goed en onderdanig dier dat uitstekend geschikt was om te berijden. De knecht liet het beest staan, omdat het beest alleen maar zou dienen om geslacht en opgegeten te worden. Hij zocht dus de tweede beste uit. De eerste was goed te berijden en zeer nuttig voor Abuzar en zijn familie, terwijl de armen het even smakelijk als de betere zouden vinden. En hij bracht dus de tweede kameel voor Abuzar (ra).

 

Abuzar riep:

 

�Zo tenslotte heb je toch je belofte gebroken.�

 

De knecht wist meteen wat Abuzar (ra) bedoelde, keerde terug, haalde de beste kameel van de stal en bracht die voor hem. Abuzar (ra) zei aan de mensen om hem heen:

 

�Ik wil dat twee mensen zich vrijwillig aanmelden om een taak voor Allah te verrichten.�

 

Toen twee mensen hun diensten aanboden, verzocht hij ze de kameel te slachten en het vlees gelijk te verdelen onder de hongerige families bij de bron, zijn eigen familie inbegrepen.

 

Hij zei:

 

�Mijn familie zal gelijk delen met de overigen.�

 

De vrijwilligers voerden zijn instructies uit. Hij liet de knecht toen roepen en vroeg aan hem:

 

�Heb je opzettelijk mijn instructies om het uit mijn bezit weg te geven, genegeerd of was je het vergeten?�

 

De knecht:

 

�Ik was jouw instructies niet vergeten, maar ik dacht dat het betere was die ene voor transportwerkzaamheden te bewaren, terwijl de andere even goed was om te slachten.�

 

Abuzar vroeg:

 

�Was dat ter wille van mijn persoonlijke noodzaak dat je dat wilde doen?�

 

De knecht:

 

�Ja.�

 

Abuzar zei:

 

�Kom, laat ik je de reden van mijn behoeften vertellen. Dat is de dag dat ik alleen in de eenzaamheid van het graf gelegd zal worden. Onthoudt, er zijn drie deelgenoten in jouw rijkdom, nl. (1) Jouw noodlot, die niet wacht om zijn deel te nemen. Goed of slecht, het zal alles nemen wat het nemen moest. (2) Jouw erfgenamen die wachten op de dag van je dood, zodat ze hun deel kunnen nemen, en (3) Jezelf. Als je het kan klaarspelen, wees niet de meest hulpeloze van die drie partners. Neem je volle deel, terwijl je het kan.�

 

Allah zegt: �Je zal geen pieteit verwerven totdat je datgene weggeeft waarvan je het meest houdt.� (Soerah Aal Imraan vers 92)

 

�Ik denk daarom dat het raadzaam is dat ik van te voren de dingen wegstuur waarvan ik het meest houd, zodat ze daar veilig in bewaring voor mij zijn.�

 

Moraal:

 

De persoon die zijn rijkdom niet op Allah�s Pad uitgeeft, is de ergste verliezer van de drie deelgenoten en hij blijft dat weggeven uitstellen totdat het laatste noodlot hem die mogelijkheid ontneemt of hij sterft en zijn erfgenamen eigenen zich al zijn bezittingen toe. En het komt zeer zelden voor dat de erfgenamen de rijkdommen die zij aldus verworven hebben, uitgeven op het pad van Allah, zodat de ziel van de overleden eigenaar kan rusten. De Boodschapper van Allah (saw) merkte eens op:

 

�Mensen die hebben hun aardse eigendom lief, omhelzen die met hun ziel en wellust zeggend: �mijn rijkdom, mijn rijkdom� maar in werkelijkheid is alleen datgene zijn rijkdom, wat hij geniet in de vorm van voedsel of kleding of wat hij uitgeeft op het pad van Allah om voor hem in het hiernamaals bewaard te worden. Wat overblijft van zijn rijkdom behoort aan anderen toe. Hij treedt alleen op als een tijdelijke bewaarder.�

 

In een andere hadith, is het overgeleverd dat de Profeet (saw) eens aan de Sahabah vroeg:

 

�Wie van jullie zou liever zijn rijkdom in handen van zijn erfgenamen zien dan het voor zichzelf houden?�

 

Zij antwoordden:

 

�Wie zou zo iemand willen zijn, O Profeet van Allah?�

 

Daarna legde de Profeet (saw) hun uit:

 

�Wat je vooruit stuurt door het uit te geven op het Pad van Allah is van jou, en wat je achterlaat behoort aan jouw erfgenamen.�

Terug naar boven
jiyuu Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 30 januari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2357
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote jiyuu Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 21 november 2005 om 09:17

Verhaal: Anas bin Nadhar�s martelaarschap in Uhud

 

Toen de moslims in Uhud een nederlaag leden, deed het gerucht de ronde dat de profeet (sallalaho alaihi wasallam) gedood was. Dus kan je je voorstellen wat voor een verdriet de Sahabah hadden toen ze tijdens de veldslag dit tragische gerucht hoorden. Sommigen van hen werden wanhopig. Anas bin Nadhar zag Umar en Talha met een groep moslims in een zeer verbijsterende toestand. Hij zei tot hun:

 

�Waarom staan jullie er zo verbijsterd bij?�

 

Ze zeiden:

 

�De profeet van Allah (saw) is gedood.�

 

Anas riep:

 

�Wie zal dan na hem willen leven? Kom, laat ons verder strijden met onze zwaarden en ons aansluiten bij de heilige Profeet (saw).�

 

Direct nadat hij deze woorden sprak, stortte hij zich in de linie van de vijand en vocht totdat hij sneuvelde.

 

Moraal:

 

Anas (radiallaho anho) had een buitengewone liefde voor de profeet (saw) dat hij het leven niet meer waardig vond zonder hem.

Terug naar boven
jiyuu Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 30 januari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2357
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote jiyuu Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 21 november 2005 om 09:51

Verhaal: Bilal (radiallaho anho) en zijn beproevingen

 

Bilal (ra) is een van de bekendste uit de schitterende groep van de Sahabah. Hij was bekend als de �muadhdhin� van de masjid van de Profeet van Allah (sallalaho alaihi wasallam). Hij was een slaaf uit Abysinie van een kafir uit Mekka. Zijn bekering tot de Islam werd � vanzelfsprekend � niet geaccepteerd door zijn meester en hij werd daarom zeer wreed vervolgd. Umayah bin khalaf, die de ergste vijand van de Islam was, liet hem 12 uur s�middags in het brandende zand liggen en plaatste een zware steen op zijn borst. Hierdoor kon Bilal (ra) niet eens zijn arm of been bewegen. Umayah zei toen:

 

�Verwerp de Islam of stik in de hitte en ga dood.�

 

Zelfs onder deze kwellingen riep Bilal (ra):

 

�Ahad� de Ene (Allah) ... �Ahad� De Ene

 

In de avond werd hij afgeranseld en met de snijwonden liet men hem de volgende dag weer op het brandende zand liggen en dwongen ze hem om de Islam in de steek te laten of een langzame dood te sterven. De folteraars werden moe en namen beurten (Abu Jahl, Umayah, en anderen) en streden met elkaar wie Bilal het wreedst en ergst kon straffen. Maar Bilal (ra) gaf niet toe. Ten slotte kocht Abu Bakr (ra) zijn vrijheid en werd hij een vrije moslim.

 

De Islam onderwijst ons de onvoorwaardelijke eenheid van de Almachtige Schepper, terwijl de dienaren van de afgoden in Mekka geloofden in vele goden en godinnen met kleine goden. Daarom herhaalde Bilal (ra) de woorden:

 

�Ahad�, �Ahad�

 

Moraal:

 

Dit bewees zijn liefde en toewijding aan Allah. Allah was hem zo dierbaar dat geen enkele marteling hem kon afleiden Zijn Heilige Naam te reciteren. De kwajongens uit Mekka sleepten hem door de straten, terwijl hij de woorden �Ahad�, �Ahad� uitriep.

 

Kijk, hoe Allah zijn standvastigheid beloonde! Hij had de eer de �muadhdhin�van de profeet (saw0 te worden. Hij bleef altijd met hem, thuis en daarbuiten, om de adhaan op te roepen. Na het overlijden van de profeet (saw) werd het erg zwaar voor hem om in Medina te blijven. Bij iedere stap en op iedere hoek van de straat zou hij de Profeet (saw) gaan missen. Hij verliet Medina daarom, en besloot zijn verdere leven te wijden aan het Pad van Allah. Eens zag hij in zijn droom de Profeet Muhammad (saw) die tot hem zei:

 

�O Bilal! Hoe komt het dat je mij nooit bezoekt?�

 

Toen hij wakker werd vertrok hij meteen naar Medina. Toen hij Medina bereikte, verzochten Hassan en Hussain (radiallaho anhuma) (de kleinkinderen van de Profeet) hem de adhaan op te roepen. Dit kon hij niet weigeren, omdat hij erg van hen hield. Zodra Bilal (ra) na jaren weer de adhaan opriep, huilden de bewoners van Medina openlijk vanwege de mooie herinneringen aan de goede dagen toen de profeet (saw) nog in leven was. Zelfs de vrouwen kwamen huilend uit hun huizen. Bilal (radiallaho anho) verliet Medina weer na enkele dagen en hij overleed in Damascus (Syrie) in het jaar 20 Hidjrah.

Terug naar boven
jiyuu Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 30 januari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2357
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote jiyuu Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 23 november 2005 om 10:24

Verhaal: De kwellingen van Khabbab bin Al Arat (radiallaho anho)

 

Khabbab ibn Al-Arat (ra) is ook een van de gezegende mensen die zichzelf aanbood en alle beproevingen voor de zaak van Allah doorstond. Hij was de zesde of zevende persoon die zich tot de Islam had bekeerd en werd daardoor zwaar beproefd en heeft hij veel geleden. Zo lieten ze hem een stalen harnas dragen, moest hij in de zon liggen zweten en bijna stikken van de hitte. Vaak moest hij plat liggen op het hete woestijnzand, waardoor de huid van zijn rug verschroeide. Hij was de slaaf van een hele rijke vrouw. Toen zij erachter kwam dat hij de Profeet muhammad (sallalaho alaihi wasallam) bezocht, brandmerkte ze hem op zijn hoofd met een gloeiende ijzeren staaf. In de tijd dat Umar (radiallaho anho) khalifa werd, informeerde hij bij Khabab (ra) over de details van zijn ontberingen vanaf zijn bekering tot de Islam. Khabab wees hem zijn rug. Toen Umar (ra) zijn rug zag zei hij: �Ik heb nog nooit eerder zo�n rug gezien.�

 

Khabab zei: �Mijn lichaam werd over hoopjes smeulende houtskool gesleept, en het bloed en vet dat uit mijn rug kwam, stak het vuur aan.�

 

Toen de Islam zich verspreidde en de moslims alle omliggende gebieden wonnen, huilde hij vaak en zei hij: �Allah schijnt ons in deze wereld voor al onze ontberingen te vergoeden, en misschien zal er niets voor ons overblijven als beloning in het Hiernamaals.�

 

Khabab vertelt:

 

�De profeet van Allah (saw) verrichtte eens een niet gebruikelijk lange rakaat terwijl hij de salaat leidde. Toen de Sahabah hem erover vroegen, zei hij: �Dit was een salaat van vurig verlangen en nederigheid. Ik vroeg drie zegeningen aan Allah. Ik smeekte:

 

O Allah! Laat mijn Oemmah niet omkomen door schaarste; laat mijn Oemmah niet vernietigd worden door een vijand en laat die geen overhand krijgen; en laat mijn Oemmah niet onder elkaar vechten. Allah schonk de eerste twee gebeden, maar de derde niet.�

 

Khabbab (ra) overleed in 37 na Hidjrah. Hij was de eerste Sahabah die in Kufah begraven werd. Toen Ali (radiallaho anho) zijn graf eens passeerde zei hij:

 

�Moge Allah Khabbab (ra) zegenen en hem Zijn barmhartigheid tonen. Hij begaf zich graag tot de Islam. Hij emigreerde met groot genoegen naar Allah�s Pad, en wijdde zijn leven aan de verkondiging van de Islamen het dragen van ontberingen voor de Islam. Gezegend is de persoon die indachtig is aan de Dag des Oordeels, die zich voorbereid op zijn verrekening, tevreden blijft met het weinige van de ze wereld en in staat is zijn Heer te behagen.�

 

Moraal:

 

Het in staat zijn om Allah te behagen, was het grootste succes van de Sahabah, daar dit het enige doel van hun leven was.

Terug naar boven
jiyuu Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 30 januari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2357
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote jiyuu Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 25 november 2005 om 04:34

Verhaal: De boodschap van Saad voor de moslims

 

Gedurende de veldslag van Uhud vroeg de profeet van Allah (sallalaho alaihi wasallam):

 

�Hoe is het met Saad bin Rabi? Ik weet niet hoe het met hem afgelopen is.�

 

Een van de Sahabah werd gestuurd om hem te zoeken. Hij ging naar de plaatsen waar de lichamen van de martelaren in hopen opgestapeld lagen. Hij riep de naam van Saad om te weten of die nog leefde. Op een van die plaatsen hoorden hij een zwakke stem vanuit een andere richting. Hi keerde zich in die richting en vond even later Saad, liggend tussen de doden op het punt zijn laatste adem uit te blazen. Saad zei:

 

�Breng mijn salaam over aan de profeet van Allah (saw) met mijn boodschap: �O Profeet van Allah! Moge Allah u een beloning schenken meer verheven en mooier dan Allah ooit aan een profeet namens 1 van zijn volgelingen geschonken heeft.� Zeg ook aan mijn moslimbroeders: �Niets zal u vrijpleiten van schuld op de Dag des Oordeels, als de vijand erin slaagt de profeet van Allah (saw) te bereiken voordat jullie allen gevallen zijn.�

 

Moraal:

 

Met deze woorden blies Saad zijn laatste adem uit naar Allah. Zo hebben de Sahabah  het ware bewijs geleverd van hun toewijding aan de Profeet (saw). Terwijl ze verwonding na verwonding opliepen en hierna de laatste adem uitbliezen, zonder klachten noch wensen op hun lippen, konden ze aan niets anders denken dan aan de veiligheid en het welzijn van de Heilige profeet (saw). Kon een zondaar als ik gezegend worden met maar een atoom van die liefde die de Sahabah hadden voor de Profeet(saw).

 

Terug naar boven
 Post Reply Post Reply Pagina  123 4>

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.094 seconden.