Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Quran leren

 Post Reply Post Reply Pagina  <12
Enquête vraag: Leer je wat Quran uit je hoofd?
Enquête keuze Stemmen Enquête statistieken
356 [87.04%]
53 [12.96%]
U kunt niet stemmen in deze enquête

Schrijver
Si_M Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 08 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 78
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Si_M Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: Quran leren
    Geplaatst op: 27 oktober 2004 om 10:56
In eerste instantie geplaatst door Abou Jabir

Assalamoe alykoem,

goede tip

ik ben ook bezig met leren van Quran in een moskee.

ik ken ongeveer kwart van Quran uit mijn hoofd. ik vraag jullie om van mij doe'a te doen om hele Quran uit mijn hoofd te kennen.

wassalaam

Wa aleikoem salaam aghie

Ik ben nieuwsgierig naar welke Qiraat jij leest, Hafs of Whars ?

Ik denk Whars omdat jij net al mij uit Marokko komt, maar sommige leren ook Hafs.

Leven op deze aarde heeft geen waarde als goede daden niet beloond worden en kwade daden niet bestraft.
Terug naar boven
Fi-Sabilillah Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 01 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 379
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Fi-Sabilillah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 27 oktober 2004 om 11:19

Salamoe Alaikoem wa Rahmatoelahie wa Barakatoe, Broeders en Zusters

MashaAllah en Subhaan Allahie wa Bihamdihi dat er zoveel aandacht aan de Boek van Allah(SWT) besteed wordt, moge Allah(SWT) ons Sabr en kracht geven om de hele Qur'aan te leren en moge het van ons geaccepteerd worden, Amien ya Rabl 'Alemien!!!

************************************************************ ********

wat ik zelf doe om de Qur'aan te leren is het volgende(ik kan dus geen Arabish):

ik gebruik www.reciter.org en www.anajaat.com

bij reciter.org is het heel erg mooi, omdat je zelf kan kiezen welke ayaa je wilt luisteren enz enz. en bij anajaat.com is de hele Qur'aan in het fonetish getypt.

dus als ik een hoofdstuk of ayaa wil leren is gewoon de fonetish derbij halen

en de audio starten en zo verandere ik hier en daar paar letters, luisteren hoe het wordt uitgesproken, want in het fonetish staat het niet precies hoe je het uitspreekt, vandaar.

en het is echt heel erg handig middel.

zeker aanbevolen voor degenen die geen Arabish kunnen lezen.

Wa salaam

 

Allahoe, Allahoe Rabbi la oeshrika bihi shay-an!!!

Terug naar boven
Abou Jabir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1813
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abou Jabir Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 27 oktober 2004 om 12:42

Assalamoe alykoem Si_M,

ik leer de Koran in hafs, klinkt raar, maar dat komt omdat ik laat mee ben begonnen, ik ben niet in marokko naar een moskee geweest om de koran te leren, wat ik heel jammer vind , inderdaad zoals jij zei, als ik marokko koran had geleerd, was het dan in warsh .

wassalaam,

Bezoek dit: http://aboujabir.web-log.nl/
"Wie in Allah en de Laatste Dag gelooft, moet het goede zeggen of zwijgen." {Boekharie & Moeslim}
Terug naar boven
miryam Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 22 oktober 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 13
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote miryam Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 27 oktober 2004 om 12:58

salaam alekoem wa rahmatullahi wa barakatoehoe broeders en zusters,

Het is echt marshalla van jullie dat jullie al veel soera's uit jullie hoofden kennen.

Ik zelf heb nog moeite met het arabische taal.Ik lees de koran in het nederlands, omdat ik dan weet wat het betekend.Het gebed verrichten gaat wel goed, maar echt de hele koeran leren, dat is nog moeilijk.

Hebben jullie voor mij een advies, hoe ik het beste, zou moeten doen om zowel in het arabisch te kunnen? Ben zelf portuguues en dan arabisch als tweede taal, is vaak wel moeilijk.

salaam

Terug naar boven
happylady3113 Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 03 februari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 757
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote happylady3113 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 27 oktober 2004 om 14:30
Salaam aleikum Abou Jabir,
wat betekent dat? Koran leren in hafs of warsh? Just curious
Salaam happylady
Terug naar boven
Abou Jabir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1813
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abou Jabir Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 27 oktober 2004 om 16:14

In eerste instantie geplaatst door happylady3113

Salaam aleikum Abou Jabir,
wat betekent dat? Koran leren in hafs of warsh? Just curious

wa3alykoem assalaam,

er is wat verschil in uitspreken en regels van tajweed, een voorbeeld in soerat al fatiha is dat bij warsh zeg je: MALIKI yawmie ddien, bij hafs: MAALIKI yawmie ddien. de klank is bv langer...

wassalaam,

Bezoek dit: http://aboujabir.web-log.nl/
"Wie in Allah en de Laatste Dag gelooft, moet het goede zeggen of zwijgen." {Boekharie & Moeslim}
Terug naar boven
Akbash Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 05 januari 2004
Locatie: Antarctica
Online status: Offline
Berichten: 264
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Akbash Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 27 oktober 2004 om 18:23

Salaam aleikum Abou Jabir,
wat betekent dat? Koran leren in hafs of warsh? Just curious

Ik ben Abou niet maar mischien kan ie mij verbeteren of aanvullen.

Volgens o.a deze Hadith van Bukarie:

 "Volume 4, Book 54, Number 442:
Narrated Ibn Abbas:

Allah's Apostle said, "Gabriel read the Qur'an to me in one way (i.e. dialect) and I continued asking him to read it in different ways till he read it in seven different ways."

zou de Koran geopenbaart zijn in 7 verschillende dialecten (ahruf), die op dat moment in het Arabisch schiereiland gesproken werden.
Deze 7 verschillende versies(qiraat) verschillen van elkaar in o.a de manier van reciteren, uitspraak, woord volgorde, woord toevoegingen.
In de 10e eeuw werden deze versies op papier gezet, de vereiste was echter dat ze in de basis moesten overeenkomen met de reeds bestaande Koran die onder het bewind van khalif Uthman was gestructureert.

In de praktijk blijken er op het moment nog maar 2 van de 7 dialecten te worden toegepast.
B.v in Egypte wordt gereciteert volgens de Hafs en in de rest van Afrika volgens Nafi (of Wars)
Er zijn kleine verschillen, maar de uiteindelijke betekenis zou het zelfde moeten zijn.

Tot zover kan ik er op het moment iets over vertellen , het is een zeer interesant gegeven, waar ik tot voor kort niets van af wist.

groetjes Akbash
 

Terug naar boven
happylady3113 Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 03 februari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 757
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote happylady3113 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 27 oktober 2004 om 23:56
Wa aleikum salaam,
weer een vraagje van mij. Inhoudelijk verandert er niets aan de woorden? Hoe kan het dan? Het zijn dus dialecten?? Maar klassiek Arabisch is toch juist maar ��n taal? I am losing it here...
Salaam happylady
Terug naar boven
Abou Jabir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1813
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abou Jabir Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 28 oktober 2004 om 05:00

In eerste instantie geplaatst door happylady3113

Wa aleikum salaam,
weer een vraagje van mij. Inhoudelijk verandert er niets aan de woorden? Hoe kan het dan? Het zijn dus dialecten?? Maar klassiek Arabisch is toch juist maar ��n taal? I am losing it here...

wa3alykoem assalaam,

idd de arabische klassieke taal is 1, maar het uitspreken van de letters zit wat verschillen in, bv sommige arabieren konden de letter "Alif" moeilijk uitspreken, zie het zoals de letter "G" die anders worden uitgesproken door Vlaanderen. 

de koran is dus uitspraak ervan vergemmakelijkt voor sommige arabieren.

er zijn ook verzen die ook door de verandering in letters, ook een andere betekenis krijgen, waar ook geen tegenstrijdigheden inzitten, zoals in soerat al Fatiha; MAALIKI yawmie ddien = de Eigenaar van de dag des oordeels, MALIKI yawmie ddien = de Koning van de dag des oordeels...wallhoe a3lem.

wassalaam,

Bezoek dit: http://aboujabir.web-log.nl/
"Wie in Allah en de Laatste Dag gelooft, moet het goede zeggen of zwijgen." {Boekharie & Moeslim}
Terug naar boven
happylady3113 Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 03 februari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 757
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote happylady3113 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 28 oktober 2004 om 11:58

Wa aleikum salaam,

Heel erg bedankt voor de uitleg, Abou Jabir. Ik begreep eigenlijk ook dat je het liever had geleerd in Warsh? Waarom is dat dan? Sorry, ik blijf maar doorvragen

Salaam happylady
Terug naar boven
Abou Jabir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1813
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abou Jabir Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 29 oktober 2004 om 03:55

In eerste instantie geplaatst door happylady3113

Wa aleikum salaam,

Heel erg bedankt voor de uitleg, Abou Jabir. Ik begreep eigenlijk ook dat je het liever had geleerd in Warsh? Waarom is dat dan? Sorry, ik blijf maar doorvragen

wa3alykoem assalaam,

jou vragen zijn welkom hoor

ik zei niet dat ik liever in warsh had geleerd, maar ik zei ALS ik in een moskee in marokko Quran had geleerd was het in warsh geweest, omdat ze daar warsh meer gebruiken (heel noord Afrika trouwens, zo is het door de geschiedenis gegaan).

wassalaam,

Bezoek dit: http://aboujabir.web-log.nl/
"Wie in Allah en de Laatste Dag gelooft, moet het goede zeggen of zwijgen." {Boekharie & Moeslim}
Terug naar boven
rafiaa Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 12 juni 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 132
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote rafiaa Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 29 oktober 2004 om 04:28

assalamoe aleikum,

Ik leer nu soera's via islaam.nl. Een man reciteert en kinderen reciteren het na. Ik vind dit een makkelijke manier om te leren, maar hoe weet ik nu of dit warsh is of niet?

Ook ik ga zomers naar Noord-Afrika en zou het graag leren zoals ze het daar uitspreken.

 

salaam rafiaa

"Wie vergeeft en zich verzoenend opstelt, Allah zal hem weten te belonen".
(soera Es-Sjoera)
Terug naar boven
Noor al-Islaam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 14 juli 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 955
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Noor al-Islaam Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 29 oktober 2004 om 04:36

Salam Aleikum,

Elhamdolillah heb ik een aantal familieleden die veel over islaam weten, dus van hun leer ik ook erg veel, en 1 tante van mij heeft zelfs bijgedragen om mij te inspireren om de hijaab te gaan dragen, macha Allah moge Allah haar belonen.

Ik leer ook de koran, ik leerde het in een buurthuis waar we dan les kregen, maar merendels heb ik van mijn mama geleerd, Moge Allah haar ervoor belonen.

Doordat ik met veel liefde ben opgegroeid binnen de islaam, heb ik er heel veel liefde voor en respect, en moge dat versterken incha Allah.

ma3a salama

Terug naar boven
AlMutaqqun Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 26 november 2003
Online status: Offline
Berichten: 75
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote AlMutaqqun Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 29 oktober 2004 om 04:49

In eerste instantie geplaatst door happylady3113

Wa aleikum salaam,
weer een vraagje van mij. Inhoudelijk verandert er niets aan de woorden? Hoe kan het dan? Het zijn dus dialecten?? Maar klassiek Arabisch is toch juist maar ��n taal? I am losing it here...

De openbaring van de Qur�aan in zeven stijlen

Bron: www.islam-qa.com
Vertaald door www.AlMutaqqun.tk


1. In het begin werd de Qur�aan in ��n stijl geopenbaard maar de Boodschapper van Allah (sallAllahu alaihi wa salaam) bleef Jibriel vragen totdat hij hem zeven stijlen had geleerd die allemaal compleet waren. Het bewijs hiervoor is de hadith van Ibn �Abbas die vertelde dat de Profeet (sallAllahu alaihi wa salaam) zei: �Jibriel leerde me ��n stijl en ik bestudeerde het totdat hij me er meer leerde en ik bleef hem om meer vragen en hij gaf me meer totdat er uiteindelijk zeven stijlen waren.� (Overgeleverd door al-Bukhari, 3047; Muslim, 819)


2. Wat wat er bedoeld met stijlen (ahruf, ev. harf)? De beste mening van de geleerden over wat er bedoeld wordt, is dat er zeven manieren zijn om de Qur�aan te reciteren, waarbij de verwoording kan verschillen maar de betekenis hetzelfde is; als er een andere betekenis is dan is het als variatie op een thema, niet tegenstrijdig of in tegenspraak.


3. Sommige geleerden zeiden dat er met ahruf de dialecten van de arabieren bedoeld werd maar dit is onwaarschijnlijk vanwege de hadith van �Umar ibn al-Khattab die gezegd heeft: �Ik hoorde Hisham ibn Hakim Soerat al-Furqaan op een andere manier reciteren dan de manier waarop ik het reciteerde en de manier waarop de Boodschapper van Allah (sallAllahu alaihi wa salaam) het mij geleerd had te reciteren. Ik stond op het punt om met hem te discussi�ren terwijl hij aan het bidden was, maar ik wachtte totdat hij zijn gebed be�indigd had en toen bond ik zijn kledingstuk om zijn nek, greep hem erbij en bracht hem naar de Boodschapper van Allah (sallAllahu alaihi wa salaam) en zei: �O Boodschapper van Allah, ik hoorde deze man Soerat al-Furqaan op een andere manier reciteren dan de manier die jij aan mij geleerd hebt.� De Boodschapper van Allah (sallAllahu alaihi wa salaam) zei tegen hem: �Reciteer het,� en hij reciteerde het zoals ik het hem had horen reciteren. De Boodschapper van Allah (sallAllahu alaihi wa salaam) zei: �Zo werd het geopenbaard.� Toen zei hij tegen mij: �Reciteer het,� dus ik reciteerde het en hij zei: �Zo werd het geopenbaard.� Deze Qur�aan is op zeven verschillende manieren geopenbaard dus reciteer het op de manier die voor jou het makkelijkst is.�� (Overgeleverd door al-Bukhari, 2287; Muslim, 818)

Het is bekend dat Hisham Asadi Qurashi was (m.a.w. van de clan van Bani Asad in Quraysh) en �Umar was �Adawi Qurashi (m.a.w. van de clan van Bani �Adiyy in Quraysh). Beiden waren van de Quraysh en de Quraysh hadden slechts ��n dialect. Als het verschil in ahruf (stijlen) een verschil in dialecten was geweest, waarom zouden twee mannen van de Quraysh dan verschillen?

De geleerden hebben bijna veertig verschillende meningen vermeld over deze kwestie! De meest correcte is wellicht datgene wat we hierboven vermeld hebben. En Allah weet het het beste.


4. Het schijnt dat de zeven stijlen in verschillende bewoordingen zijn geopenbaard, zoals aangegeven door de hadith van �Umar, want het bezwaar van �Umar betrof de stijl en niet de betekenis. De verschillen tussen deze stijlen zijn geen kwestie van tegenspraak en tegenstelling, ze zijn juist synoniem, zoals Ibn Mas�ood heeft gezegd: �Het is als ��n van jullie halumma, aqbil of ta�aal zegt (allemaal verschillende manieren om �Kom hier� te zeggen).�


5. Wat betreft de zeven recitaties (al-qiraa�aat al-saba�), dit aantal is niet gebaseerd op de Qur�aan en Sunnah, het is de ijtihaad van Ibn Mujaahid (rahimahullah). Mensen dachten dat al-ahruf al-saba� (de zeven stijlen) al-qiraa�aat al-saba� (de zeven recitaties) waren omdat ze hetzelfde aantal bleken te zijn. Maar dit aantal kan toevallig overeengekomen zijn of het kan opzettelijk zijn gedaan door Ibn Mujaahid om aan te sluiten bij wat overgeleverd was over dat het aantal stijlen (ahruf) zeven was. Sommige mensen dachten dat de stijlen (ahruf) de recitaties waren, maar dit is onjuist. Een dergelijke opmerking is niet bekend onder de geleerden. De zeven recitaties zijn ��n van de zeven stijlen en dit is de stijl die �Uthmaan voor al de moslims gekozen heeft.


6. Toen �Uthmaan kopie�n van de Qur�aan maakte, deed hij dit volgens ��n stijl (harf) maar hij liet de punten en klinkertekens weg zodat sommige andere stijlen ook toegepast konden worden. De Mus-haf die in zijn tijd werd gekopieerd, kon dus volgens andere stijlen gelezen worden en elke stijl die toegepast kon worden op de Mus-haf van �Uthmaan bleef in gebruik en de stijlen die niet toegepast konden worden, werden onbruikbaar. De mensen begonnen elkaar te bekritiseren omdat men anders reciteerde dus verenigde �Uthmaan hen door hen ��n stijl van de Qur�aan te geven.


7. De stelling dat de verschillende recitaties van Mujaahid de zeven stijlen zijn, is niet correct, zoals gezegd is door Shaykh al-Islam ibn Taymiyyah. (Majmoo�ah al-Fatawa, vol. 13, blz. 210)


8. De zeven lezers of voordragers waren:

1.     Naafi� al-Madani

2.     Ibn Kathir al-Makki

3.     �Aasim al-Kufi

4.     Hamzah al-Zayaat al-Kufi

5.     Al-Kisaa�i al-Kufi

6.     Abu �Amr ibn al-�Ala� al-Basri

7.     �Abd-Allah ibn �Aamir al-Shaami


Degenen die de sterkste isnaad in recitatie hebben, zijn Naafi� en �Aasim.

De meest welbespraakte zijn Abu �Amr en al-Kisaa�i.

Warsh en Qaaloon zijn voortgekomen van Naafi�.

Hafs en Shu�bah zijn voorgekomen van �Aasim.


En Allah weet het het beste.

Terug naar boven
Akbash Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 05 januari 2004
Locatie: Antarctica
Online status: Offline
Berichten: 264
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Akbash Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 29 oktober 2004 om 06:20

6. Toen �Uthmaan kopie�n van de Qur�aan maakte, deed hij dit volgens ��n stijl (harf) maar hij liet de punten en klinkertekens weg zodat sommige andere stijlen ook toegepast konden worden.

Dit kan dus nooit! hoe kun je nou punten en klinkertekens weglaten van een text die niet bestaat uit wat voor leestekens en klinkers dan ook.
Kan iemand dat verklaren?

gr Akbash
 


 

Terug naar boven
AlMutaqqun Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 26 november 2003
Online status: Offline
Berichten: 75
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote AlMutaqqun Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 29 oktober 2004 om 06:40
In eerste instantie geplaatst door Akbash

6. Toen �Uthmaan kopie�n van de Qur�aan maakte, deed hij dit volgens ��n stijl (harf) maar hij liet de punten en klinkertekens weg zodat sommige andere stijlen ook toegepast konden worden.

Dit kan dus nooit! hoe kun je nou punten en klinkertekens weglaten van een text die niet bestaat uit wat voor leestekens en klinkers dan ook.
Kan iemand dat verklaren?

gr Akbash
 


Zou je jezelf eerst nader kunnen verklaren want ik snap de vraag niet. Het arabisch heeft namelijk wel degelijk klinkertekens voor verkorte klanken naast de letters die de lange klinkers weergeven. In onderstaande tekst zijn deze tekens in het blauw weergegeven.

Terug naar boven
haloua Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 21 oktober 2004
Online status: Offline
Berichten: 5
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote haloua Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 29 oktober 2004 om 06:54

assalamoe aleiku,

Welke stijl volgen ze in het westen van Algerije? En Noor al- Islaam je boft met familieleden die de kennis en het geduld hebben om je iets te leren.

wassalaam haloua

Terug naar boven
Akbash Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 05 januari 2004
Locatie: Antarctica
Online status: Offline
Berichten: 264
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Akbash Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 29 oktober 2004 om 07:35

Zou je jezelf eerst nader kunnen verklaren want ik snap de vraag niet. Het arabisch heeft namelijk wel degelijk klinkertekens voor verkorte klanken naast de letters die de lange klinkers weergeven. In onderstaande tekst zijn deze tekens in het blauw weergegeven.

Natuurlijk......., ten tijde van Uthmaan bestond het Arabisch eenvoudigweg niet uit lange/korte vocalen, leestekens en diakritische tekens, het was een zeer gebrekkig schrift waaruit de Koran was samengesteld onder leiding van Uthmaan.
Hierdoor ontstond er na enkele tientallen jaren opnieuw verwarring, die Uthmaan nou net had proberen te voorkomen door alle koranversies buiten die van Zaid ibn Thabit te verbranden.
De afschriften die men van de oorspronkelijke copie�n had gemaakt liepen hoe langer hoe meer uiteen door onnauwkeurigheden en fouten bij de copiisten.
Daarom werd er in de loop van de geschiedenis onder de kalieven, verschillende verbeteringen in de tekst van Uthmaan aangebracht, en die verbeteringen bestonden uit het langszaam toevoegen van de verschillende leestekens.
De volledige vocalisatie kwam echter pas in het jaar 1000 n.chr tot stand.

Het Arabisch van nu, zoals jij dat kent, heeft natuurlijk wel leestekens,ten tijde van Uthman echter niet.
Die foto die je laat zien is dan ook geen Koran fragment uit de tijd van Uthmaan.

vr.gr Akbash

Terug naar boven
AlMutaqqun Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 26 november 2003
Online status: Offline
Berichten: 75
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote AlMutaqqun Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 29 oktober 2004 om 07:55

Al-Zarqaani said: 

It is known that the Mus-haf of �Uthmaan was unpointed (i.e., it had no diacritical marks). Whatever the case the addition of diacritical marks to the Mus-haf did not happen, according to the well-established view, until the era of �Abd al-Malik ibn Marwaan, when he realized that Islam had spread widely and the Arabs were mixing with the non-Arabs, which was having an effect on the Arabic language, so that there was much confusion about the correct reading of the Mus-hafs and it was becoming very difficult for people to tell the letters apart. By his deep insight, he realized that he should do something to solve the problem. So he commanded al-Hajjaaj to take care of this important matter. In obedience to the caliph, Al-Hajjaaj appointed two men to deal with this matter, namely Nasr ibn �Aasim al-Laythi and Yahya ibn Ya�mar al-�Adwaani, both of whom were qualified and able to do the task required of them, because they were knowledgeable, righteous, pious and experts in Arabic language and the various readings of the Qur�aan. They had also both studied under Abu�l-Aswad al-Du�li. May Allaah have mercy on these two shaykhs, for they succeeded in their work and gave the Mus-haf diacritical points for the first time. They added dots to all the letters that look similar, not adding more than three dots to any one letter. That became widespread among the people and was very effective in dispelling confusion concerning reading of the Mus-haf.  

It was said that the first person to add diacritical marks to the Mus-haf was Abu�l-Aswad al-Du�li, and that Ibn Seereen had a Mus-haf to which diacritical marks had been added by Yahya ibn Ya�mar. These opinions may be reconciled by noting that Abu�l-Aswad was the first one who added diacritical marks to the Mus-haf, but he did that for his own individual use, then Ibn Seereen followed him in that, and that �Abd al-Malik was the first one to add diacritical marks to the Mus-haf  in an official and public manner that was spread widely among the people in order to dispel any confusion with regard to reading Qur�aan.� 

Manaahil al-�Irfaan, 1/280, 281 

Terug naar boven
AlMutaqqun Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 26 november 2003
Online status: Offline
Berichten: 75
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote AlMutaqqun Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 29 oktober 2004 om 08:36

Ik snap nu wat je bedoelt, jij struikelt blijkbaar over het woord weglaten. Even kijken wat de van Dale zegt:

weg�la�ten (ov.ww.)

1 achterwege laten, niet gebruiken

Die tekens werden dus niet gebruikt. Is dat duidelijker? Weglaten betekent hier dus niet schrappen of iets dergelijks.

Terug naar boven
 Post Reply Post Reply Pagina  <12

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.141 seconden.