Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Onderwerp geslotenTheo van Gogh -Vermoord

 Post Reply Post Reply Pagina  <1 23456 7>
Schrijver
Rahil Amin Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 07 september 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1624
Directe link naar dit bericht Onderwerp: Theo van Gogh -Vermoord
    Geplaatst op: 03 november 2004 om 05:49

Hoi Dufke 007.....

Vergeet niet dat de Nederlanders ook hun gebruiken en gewoonten hebben meegenomen naar andere landen en dat ze daar ook moeilijk afstand van konden en wilden doen.

Om je een heel simpel voorbeeld te geven....Santa Claus is een verbastering van het Nederlandse woord Sinterklaas. Een naar mijn mening  racistisch oerhollands feest waar de Nederlanders in het huidige ameriKKKa geen afstand van wilden doen.

Terug naar boven
Oegt_merjem Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 22 oktober 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 244
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 03 november 2004 om 05:53
Hai brigitte,

Jij schetst een probleem wat eigelijk meer speeld bij de kinderen van 1ste en 2de generatie...ik zal je even wat proberen uit te leggen(dus niet goed praten!!!!)

Toen onze ouders 1ste generatie hierheen kwamen waren zij analfabeet, ze woonde hun jeugd in de bergen en hebben hun hele leven gewerkt...bij de oudere mensen en de oude marokaanse cultuur is het zo dat de jongenS meer vrijheden hadden/kregen (dus niet vanuit religie maar cultuur) jongens mochten naar buiten en de vrouwen moesten thuis blijven en voor hun gezinnen zorgen.Nadat die gezinsherenigingen hier in nederland hebben plaatsgevonden waren ze in een vreemd land waarbij ze de taal niet spraken en ook nog eens 7 kinderen hadden van de leeftijd vanaf 2 maanden tot aan pubers van 19. De moeder was binnenhuis bezig met de jongeren en de oudere jongens gingen naar buiten en gingen hun gang. Daardoor is er een soort machtscultuur ontstaan, jongens mogen alles en meisjes mogen niks..!! Nadat nu de 2de generatie intussen ook weer getrouwd is en kinderen heeft die hier geboren zijn kom je opeens in de knel met de normen en waarden die hier gelden...daarbij komt er ook dat die generatie wel kan lezen en schrijven en dus meer de ware islam proberen te zoeken en niet de cultuur islam...door mddel van kennis op te doen..

Veel ouders kunnen niks meer tegen hun kinderen zeggen...de ouders waren gewend vroeger de ouderen te gehoorzamen en als ze dat niet deden dan kregen ze een pak slaag...nu kan dat niet meer!!Een pak slaag voor de opvoeding wordt al gauw gezien als kindermishandeling enzv enzv...

Ik ben het dan ook met je eens dat de marokaanse hangjongeren een verschijnsel is waarbij iedereen zich irriteerd...(ik als moslim en marokaan nog veeeeeeeeeeeeeeeel erger) vooral omdat deze jongens zich wel moslim noemen maar zich niet zo gedragen. En troost je ze gedragen zich niet alleen zo tegen westerse meisjes maar ook zeker tegen marokaanse/turkse enzv meisjes....

Dat is waarschijnlijk een manier en combinatie van een slechte opvoeding en stoer doen....HELAAS...

gegroet merjem
La ilaha illa ALLAH......!!!!
Terug naar boven
Noor al-Islaam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 14 juli 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 955
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 03 november 2004 om 05:56

Salam Aleikum,

Idd bijvoorbeeld deze jongens waar Brigette het over heeft, wie zegt dat het moslims waren, en stel dat ze het wel waren, dan zijn het moslims met woorden en cker niet met daden!!!

Deze mensen kun je dan niet rekene tot de moslims, gewoonweg omdat ze dat niet zijn!

 

Terug naar boven
Dufke007 Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 02 november 2004
Online status: Offline
Berichten: 21
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 03 november 2004 om 05:57
Zien jullie het dan echt niet?? Of weten jullie nog minder van Nederland dan wij van de Islam?

Het percentage Nederlanders dat het geloof zo serieus neemt als de moslims hier (en dan zeg ik NIET dat jullie slecht zijn, maar kunnen wel goed woorden in de mond leggen, daarom dit nog eens).

Ik ben officieel katholiek zoals ik al eerder heb vermeld.. maar zo zou je dat niet kunnen noemen daar ik nooit naar de kerk ga, bid of wat dan ook. We nemen het niet zo serieus, maar dat betekent echt niet dat we nu ons gedragen als de "goddelozen" zoals veel moslims dat bedoelen. Wij hebben daarvoor de Nederlandse normen en waarden, dat zweeft tussen veel opvattingen uit religie en de rechtstaat.

Een moslim maakt een hele andere indruk op jullie, alle terroristische aanslagen door moslims die we dagelijks op tv zien, maakt indruk op ons.. Kom je dan buiten en je krijgt constant te maken met marokkaantjes (NEE HET HOEVEN GEEN PRAKTISERENDE MOSLIMS TE ZIJN)die de buurt terroriseren, dan wordt dat daarbij opgeteld. Gaan we vervolgens ook nog eens naar websites waar wordt aangegeven dat we niet zo moeten zeiken en dat we nergens last van hebben.. Dan vind de gemiddelde nederlander de moslim niet meer zo syphatiek.. Het is hoe wij allochtonen ervaren die van oorspronkelijk uit het midden oosten. Ons hele probleem zit niet slechts bij de islam (ik probeer het juist heel hard te verleggen).
Maar bij het idee dat iemand in onze tuin zit te crappen en dat pikken we niet. En Marokkanen en Turken (ik beperk me voor het gemak even tot deze groep) die hier geen problemen willen maken, die mogen toch een beetje moeite doen door bijv. zijn leipe neefje eens tot bedaren te roepen al of niet met de dreiging van Allah in het achterhoofd.

Ps. de manier waarop Merjem een probleem probeerd uit te leggen, dat is wat ik bedoel. Niet meteen van jullie nederlanders zijn stom en zien het verschil niet. Nee Merjem weet precies waar Birgit het over heeft en kan zo doelgericht aangeven waar dit probleem vandaan komt en neemt zich de moeite. Ik zou nooit willen dat iemand als merjem zich door alle gebeurtenissen onveilig gaat voelen. Mensen zoals jij zie/hoor ik graag (ps. ikzelf benminder irritant als mijn schrijven doet lijken.. maar hetwordt tijd dat deze onnodige haat en onbegrip wordt opgelost).. Ps wil ook niemand verplichten om nu met Nederlanders om te gaan... Niemand moet dat.. Maar het is wel fijn om te leven met de wetenschap dat dat in princiepe wel mogelijk is.

Groetjes Rutger
Terug naar boven
Noor al-Islaam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 14 juli 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 955
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 03 november 2004 om 06:06

Salam Aleikum,

Vandaag nog bij mij op school.
Een nederlandse jongen uit mijn klas die ging ff in de pauze naar de bakker, omdat ie honger had, hij liep de bakker uit, en knalde per ongeluk tegen een dametje aan, en die ging helemaal te keer tegen hem.
'en jij zou maar naar amerika moeten gaan, daar weten ze tenmiste nog wat respect is' en zo, die jongen zei nog sorry, maar omdat die mevrouw zo tekeer ging, werd hij boos, en een paar nederlandse jongen kwamen op voor die mevrouw, wat onterecht was trouwens, en jaaaa vieze ******marokkaan!!!
Omdat die jongen toevallig zwart haar heeft, wordt zo uitgescholden, en al was t een marokkaan, hij heeft nix verkeerds gedaan, biedde zijn excuses aan, maar die vrouw scheen een beetje gek te zijn, en gaat er helemaal op los.
Dit kan toch niet, idd voor je het weet omdat je per ongeluk op andersman veters bent gaan staan lig je daar met een kogel door je kop, dit kan zo echt niet!!!!!

Terug naar boven
Rahil Amin Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 07 september 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1624
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 03 november 2004 om 06:06

Hoi Brigitte,

Misschien moet je je eens gaan verdiepen in de Islam als jij zelf al zegt dat je de Islamtische samenleving en gebruiken te weinig begrijpt.........misschien kan je dan wel het onderscheid maken tussen bijvoorbeeld Moslim en Marokkaan.

En wat als het nou wel negers waren geweest die een zoals jij het noemt Islamitische taal spraken?.....dat zou wel eens heel verwarrend voor je kunnen zijn geweest aangezien er ook Marokkaanse negers zijn.

De gebruiken en gewoonten van elkaar leren kennen moet van twee kanten komen....zoewel van de Moslims als de niet-Moslims.....

Ik meen dat er door een wethouder in Delft een project was opgestart om elkaar beter te leren kenne  en begrijpen en aangezien je toch net zoals ik in de regio Rijnmond woon zou je er aan deel kunnen nemen....als je ervoor open staat.

Terug naar boven
Roefa Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 09 oktober 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 15
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 03 november 2004 om 06:16

Birgitte en Dufke,

Ik geloof in alle eerljkheid dat jullie echt oprecht jullie best doen om ons te begrijpen. En hoop dat jullie dat in ieder geval ook over mij kunnen zeggen. Ik ben er dan ook van overtuigt wij er onderling samen wel uit zullen komen.

Ik lees in jullie reacties doorlopend aannames die volgens mijn visie van de Islam simpelweg niet correct zijn. Gezien jullie opstelling denk ik dat dit in de tijd wel kan verbeteren.

Ik heb als Moslim het gevoel in een samenleving te leven dat van zichzelf nauwelijks beseft hoeveel vooroordelen het heeft over de medemens. Zelfs het journaal hoor ik regelmatig uitspraken doen die getuigen van een totaal gebrek aan kennis. In die zin kan ik mij het gevoel van onrecht en onmacht dat onder vele met name jonge Moslims leeft dus zeer goed voorstellen.

Dat neemt niet weg dat ook de oprechte Islamitische gemeenschap eens goed in de spiegel zou moeten kijken. Mijn zuster Merjem gaf hierboven daarvan al blijk. Dat neemt ook niet weg dat de Islamitische gemeenschap simpelweg voor het voldongen feit staat dat de zaken nu zijn zoals ze zijn.

Ik weet echter niet in hoeverre de Islamitische gemeenschap in staat is om zichzelf voor de toekomst beter te profileren. Als het van de ouderen af moet hangen dan vermoed ik dat het opleidingsniveau van veel van deze mensen simpelweg te laag is om op redelijke wijze te communiseren. Een ander groot vraagstuk is in hoeverre de Islamitische gemeenschap werkelijk een eenheid wil vormen. Zoals eerder gezegd komen de Moslims uit nogal verschillende sterk afwijkende culturen. Zo zijn er ook vele Indonesische en Surinaamse Moslim jongeren, maar daar hoor je nooit iets over.

Uiteindelijk geloof ik dus dat de bal met name ligt bij de wat hoger opgeleidde Moslimjongeren. Ik weet dat velen al daadwerkelijk actief zijn in het verbeteren van de relaties en geloof mij als ik zeg dat dit soort aanslagen ook voor hen een klap an het gezicht is. Ook voor hen is vele jaren/maanden van harde inzet in ��n klap te niet gedaan.

Of het gaat lukken ?

Als Allah het wil wel. Als hij het niet wil, dan bid ik dat hij mij en mijn gezin zal beschermen voor de storm die komen gaat.

Terug naar boven
Dufke007 Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 02 november 2004
Online status: Offline
Berichten: 21
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 03 november 2004 om 06:24
Noor-al-islaam, wat jij nu als voorbeeld geeft kan ik niet goed gaan praten en zal ook zeker gebeuren. Maar ik denk wel dat het veilig is om te zeggen dat doorgaans meer Nederlanders last hebben van marokkaanse (of sterk er op gelijkende) jeugd dan marokkanen van Nederlanderse jeugd (buiten dat het klimaat gewoon anti moslim is op het moment). Alleen al om de simpele redenen dat eenhele hoop nederlanders liever geen problemen zoeken met marokkanen. Afin, dat is nauwelijks een argument... Maar waar je wel rekening mee mag houden is dat dus dat gisteren Theo van Gogh is vermoord en dat dat gewoon voor Nederland weer een unicum was, dat een man puur alleen werd vermoord om wat ie zei.. door een moslim. (Nog steeds zeg ik niet dat alle moslims slecht zijn) En de gemiddelde Nederlander denkt volgens mij wel eens.. als ze nou allemaal weg waren dan was het niet gebeurd.. das a. wel waar... maar b. onredelijk c. onrealistisch en d. het druist ook tegen de principes in waar wij als nederlanders voor staan.

Maar onomstotelijk blijft dat dat oude vrouwtje en die Nederlandse jongens verkeerd waren. (het is sowieso al fout dat ze oordelen over een situatie die ze niet hebben meegekregen).

Ik heb ook marokkanen gesproken die gaven de Nederlanders gelijk, ze zagen wel de triestheid in dat veel moslims de dupe zijn van die marokkaanse jongens die constant de kachel aanmaken.. Maar wat ik bewonderde is dat die man het begrip kon opbrengen voor de gevoelens die spelen onder de Nederlandse beolking, en die gevoelens hoeben niet altijd juist te zijn.,. maar je kan niet alles wegwensen.

Maar die man das in mijn ogen iemand waar geen op of aanmerking op te maken is op zijn moslim-zijn. Die man hield zijn trots als moslim maar was tegelijk open en begripvol naar de situatie die hier speelt..

En als alle moslims die hun geloof correct willen beleiden op een soortgelijke manier met kritiek kunnen omgaan, dan mogen moslims terecht zeggen dat wij Nederlanders het net waard zijn.. Want als we dan nog zeiken heb ik me in mijn eigen volk vergist en zijn we inderdaad ongelovige honden... Maar alsjeblieft, laten we hier samen uitkomen.

Rutger

Ps ik weet niet hoeveel opmerkingen heb gemaakt waarin ik lijk aan te geven hoe de islam in elkaar zit.. Dat was niet mijn bedoeling, want ik weet immers onvoldoende van de islam om er uitspraken over te doen.. net als veel andere religies (ik zou niet eens willen beweren dat ik het christendom voldoende ken). Ik ga er gemakshalve vanuit dat de grote religies in grote lijnen hetzelfde zijn..

Waar ik op aankaart is hoe het overgrote deel van Nederland een verkeerde houding aanneemt bij het veroordelen van de probleemjongen (die wel of niets met het geloof verder te maken hebben)

Maar daarom is het ook niet onverstandig als de moslimgemeenschap bij incidenten een statement geeft dat zij het daar niet me eens is.. Het is niet correct en men is het niet verplicht, maar als men het er echt niet mee eens is met een wandaad.. en men wil oprecht begrip bij de bevolking opwekken, dan moet het toch niet zo'n enorme moeite zijn (afgezien van het feit dat we eigenlijk zover zouden moeten zijn dat we dat zouden moeten aannemen).

Maar jah, ik moet zeggen dat ik hier op deze site toch al veel mensen ben tegengekomen die mij hebben gerustgesteld. En ondanks dat sommige mensen mij maar al te graag op onjuistheden willen wijzen (ik schijf enigzins provocerend, dat realiseer ik me, maar de emoties mogen best loskomen). Respecteer ik jullie mening zeer en hoop ik ook heel erg dat jullie stem de overheersende zal worden. Heck, misschien kom ik nog wel eens bij iemand bij jullie over de vloer om de cultuur te proeven.. Ik sta er in ieder geval open voor.

Groetjes en Respect Rutger
Terug naar boven
Noor al-Islaam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 14 juli 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 955
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 03 november 2004 om 06:32

Salam Akeikum,

Nou vandaag hadden we er dus uitegbreid over gediscusseerd, en ik als enige marokkaanse/ moslima daar en het was alsof er rakketten op mij afgevuurd werden, vanuit lke hoek kwam wel commentaar, en jaah we kunne tegenwoordig nix meer zeggen en dat soort dingen.

Toen hoorde ik toevallig een meisje zeggen tegen een ander, 'Jaa hij deed het vanuit zijn geloofsovertuiging, ik draaide me om en zei 'nou ga je te ver'

Wat heeft die daad met de Islaam te maken??? Omdat hij zijn geloof verkeerd interpreteerd, omdat hij onwetend is en uit wandaad handelde, is het de Islaam die het gedaan heeft???? dat vond ik nergens op slaan, er wordt een verband gelegd tussen pim en theo, ja omdat ze beiden zeiden wat ze vonden, maar ik merk zelf ook dat als pim erbij wordt gehaald en ze overschakelen naar theo, dat er ook en verband wordt gelegd tussen de daders. en dan wordt er weer hevig gepraat over de moslims hier in nederland, alsof dat van pim dan ook met moslims te maken had, wat dus een nederlander bleek te zijn! maar dat wordt vergeten, Waarom toen die imaam vanuit zijn geloofsovertuiging praatte over homo's wat ook zo het geval is bij de christenen, werd er zo moeilijk gedaan... waarom?????? terwijl theo veeeeeeeel ergere dingen zei, die werkelijk andere zwaar beledigde, waar slaat het nou op om koranteksten op een naakt vrouwelichaam te schrijven, wat heeft het voor nut, dan krijg ik te horen, jaa dat is nou het vrijemeningsuiten hier in nederland, jaaa dan denk ik je moet ook rekening houden met andermans gevoelens, je schaadt er heel veel mensen mee, ik ken een mensen die anderen altijd in hun waarde laten, heel lief enzo, goede moslims en die dan zooooo blij waren toen ze hoorden dat ie dood is, ik denk dan bij mezelf, hij heeft werkelijke schade aangericht, maar dat mag dan nog niet de reden zijn om zo'n persoon dan af te knallen, dat is niet de islaam, ik vind dat als wij moslims het werkelijk een probleem vonden van de uitspraken en uitingen van theo, dat we maar eens lieten hoor dat het niet acceptabel is, demonstreren, aanklacht indienen bij het gerechtshof, ik weet niet of dat werkelijk zou helpen, maar doe in ieder geval wat, wat hen ook opviel is dat het precies 911 dagen was tussen theo en pim, (11 september) dus ze sluiten niet uit dat het misschien wel zou gaan om een terroristische aanslag, waar gaan we met zijn allen heen denk ik dan???

ps: wat jij zei Brigitte over dat jij negatieve ervaringen hebt gehad met moslims, zo heb ik mijn nare ervaringen met nederlanders, ik ben als moslima opgegroeid tussen de ras-echte nederlanders, heb nooit een moslima vriendin gehad ofzo, elke "vriendin" die ik had (en dan heb ik het over nederlandse) heeft mij misbruikt, ik was zo naief om niet in te zien, dat ze me werkelijk gebruikten, elke x weer, wat erg pijnlijk was, ze was er alleen voor me als het haar uitkwam, of als ze ruzie had met anderen en niemand anders had om mee te spelen, ik werd er ook meerdere keren voor gewaarschuwd, maar ik d8 werkelik dat het mijn vriendin was, maar zodra alles goed was met ale haar andere vrienden dan hoorde ik weken lang nix van haar, of ze ziet me niet staan, of ze gaat heel stoer doen, wat wel eens uit de hand kon lopen, maar mij hoor je niet zeggen die nederlandse meisjes deugen allemaa niet, ik zeg ook trouwens niet dat jij dat wel zegt omet moslims hoor, maar het is naar, ik ken nu nog geen moslima's waar ik mee om kan gaan, maar ik heb wel zoiets van dat ik er rekening mee houd, dat ik niet zomaar iemand in vertrouwen kan nemen als vriendin, het was heel heftig om dit al vanaf je 4e meek te moeten maken, en dan creeer je toch een beeld, van dat ik op mijn hoede moet zijn voor dit soort mensen, wat zeer spijtig is.

 

 

Terug naar boven
A_en_S Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 31 augustus 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 233
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 03 november 2004 om 06:37

Rutger,

Je blijft 'ons' (ook wij hebben goede bedoelingen en willen uitleggen wat 'wij' bedoelen) elke keer vertellen wat je bedoelt. Wat WIL je nou? Ik ben een nederlandse moslima en ervaar de negatieve effecten van die kleine irritante mannetjes, die we HEUS wel de halt aanroepen maar sommige willen dus niet luisteren. Of het komt door de opvoeding of cultuur, ik weet het niet.

Wat wil je nou dat 'we' doen? Moeten we op deze website onze excuses aanbieden? Nee, je hebt het niet tegen de moslims die zich wel gedragen en ja, je wilt ons uitleggen wat de gemiddelde nederlander nu voelt of denkt. Maar ik weet na al je verhalen (en idd, je praat graag) nog steeds niet wat je nu wilt bereiken!

Sorry als ik dus wat heb 'gemist', maar ik volg je gewoon niet meer. En BRAVO voor de overige mensen die hebben deelgenomen aan deze NETTE DISCUSSIE! Ik ben zeer trots op jullie..

Groetjes S

Moge Allah soebhana wa ta'ala ons vergeven voor onze zonden.. Amien!
Terug naar boven
islam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 09 oktober 2003
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2554
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 03 november 2004 om 06:41

In eerste instantie geplaatst door BlAcKsHaDoW15

Vrijheid van menings uiting moet ook eerlijk beoordeeld worden als een imaam over homo's praat en dan gelijk procces verbaal??  En als een man over islaam praat ja ga maar lekker door we hebben allemaal lol in hoe we die moslims af kraken.Datkan toch niet??? als er vrijheid van meningsuiting is moet het wel eerlijk beoordeeld worden en niet bij een imaam niet een nler wel,

Dus je zegt hier dat je dan die Imaan ook laf vermoord moet worden door de een of andere doorgedraaide holebi? 

Met of zonder godsdienst zouden er goede mensen zijn die goede dingen doen en slechte mensen die slechte dingen doen. Maar om goede mensen slechte dingen te laten doen, heb je godsdienst nodig.
Terug naar boven
ra7matullah Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 06 augustus 2004
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 40
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 03 november 2004 om 06:45

Assalaamoe�alaikoem wa rahmatoellahi wa barakatoeh;

Hieronder heb ik een artikel over het standpunt van Cheikh Fawaz op de dood van Van Gogh! Hij verwoordt helemaal zoals ik, en waarschijnlijk vele medemoslims, denk over de situatie. Fie Ammanie Allah!

Het standpunt van Sheich Fawaz Jneid op de dood van Van Gogh

As-salaamoe alaykoem wa rahmatoellahi wa barakaatoeh,

Allah zegt (wat als volgt vertaald kan worden):

"En wanneer zij met een zaak van veiligheid of vrees tot hen komen, dan verspreiden zij het. En indien zij dit aan de Boodschapper voorgelegd hadden en aan degenen van hen die met gezag bekleed zijn, dan zouden degenen onder hen die onderzoeksbekwaam zijn er kennis van nemen." (Soerat an-Nisaa': 83)

Alles wat deze gemeenschap treft is niet een zaak waar een persoon in zijn eentje over beslist volgens zijn verlangens en behoeften, want dit kan tot anarchie leiden en grote problemen voor de moslims. En daarom zegt Allah (interpretatie van de betekenis):,, En indien zij dit aan de Boodschapper voorgelegd hadden en aan degenen van hen die met gezag bekleed zijn, dan zouden degenen onder hen die onderzoeksbekwaam zijn er kennis van nemen." En met 'degenen van hen die met gezag bekleed zijn' wordt hier de geleerden bedoeld. Want de geleerden zijn het meest verstandige onder de mensen als gevolg van de kennis die zij bezitten. En zij waken over de veiligheid van de moslims en stellen zich barmhartigheid op tegenover hen. En daarom is het niet toegestaan voor de moslim om tot actie over te gaan zonder eerst de mening van de geleerden hierover te vragen.

En even ter verduidelijking, wat zich vandaag heeft gespeeld in Amsterdam i.v.m. de dood van van Gogh. En wat naar alle waarschijnlijkheid door een moslim is gepleegd. Onze standpunt hierover is natuurlijk algemeen bekend, zoals wij in eerdere preken hebben aangegeven,namelijk: wij zijn tegen het gebruik van geweld in alle opzichten. En zo is het ook niet toegestaan voor een moslim om zijn standpunt met geweld te verdedigen. En zoiets kan alleen slecht uitpakken voor de moslims.

En deze persoon heeft naar zijn inziens zichzelf opgeofferd, maar heeft hij wel gedacht aan de positie van zijn moslimbroeders en moslimzusters. Aan de positie van de islamitische instellingen en degenen die zich inzetten voor Da3wah. Heeft hij wel stil gestaan bij de nadelen van zo'n daad. En afgezien daarvan, zo iets wordt ten stelligste verworpen binnen de Islam.

Wij vechten valsheid aan met de waarheid, er werden dingen gezegd en daar hebben wij op onze beurt weer verbaal op geantwoord. Wij vechten zulke dingen aan met de toegestane middelen en het behoort zeker niet tot onze overtuiging dat wij voor het oplossen van problemen geweld moeten gebruiken. En laat het voor iedereen duidelijk zijn dat wij zoiets niet tolereren. Al heeft van gogh zich in het verleden schandalig uitgelaten over Allah en zijn boodschapper.

Wat gebeurd is is gebeurd, de vraag is echter nu: Hoe moeten wij hiermee omgaan? Ik vraag alle moslims om naar het belang van de Islam en de moslims te kijken, en om niet in (nutteloze) discussie te gaan over deze kwestie.


www.al-yaqeen.com

... De pennen zijn van het papier gelicht en de bladzijden zijn al opgedroogd...{Overgeleverd door Tirmidzi}
Terug naar boven
Dufke007 Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 02 november 2004
Online status: Offline
Berichten: 21
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 03 november 2004 om 06:47
Ik wil een combinatie van dingen.. Ik hoop dat ik sommige van jullie misschien wat duidelijker kan maken hoe Nederlanders tegen het fenomeen moslim opkijken.. hoe onjuist het ook is.

Daarnaast wil ik ook weten hoe veel van jullie tegen de hele situatie opkijken en wat jullie er over denken.

Daarnaast probeer ik mogelijkheden te geven doe er wellicht voor zou kunnen zorgen dat het samenleven tussen moslims en de rest van Nederland beter gaat (bijv. dmv. humor)

Punt is dat ik een tijd in mijn leven heb gekend (met name door de ervaringen die ik in het onstuimige Heerlen heb opgedaan) Toen haatte ik alles wat marokkaans/turks/moslim en eigenlijk alles wat uit die regio kwam.. En ik was er ook heilig van overtuigd dat ik alle redenen had voor mijn haat (en veel mensen zouden het met me eens zijn als ik alle verhalen zou vertellen).. Desondanks ben ik toch op een gegeven momen tot inkeer gekomen en besefte ik me dat ik me als en randdebiel aan het gedragen was.. En eigenlijk de situatie alleen maar erger kon maken.

Toen gingen mijn ogen dus open en zag ik meer dan alleen die -marokkaantjes (je weet wat ik bedoel).

En ik zeg ook niet dat jullie dat maar allemaal moeten oplossen.. Maar ik zei alleen voor diegene die familieleden hebben die zo zijn als ik omschrijf en die nog niet bij de gedachte zijn gekomen hier wat van te zeggen, dat die eens moeten praten met die mensen. Ik ga er ook wel vanuit dat dat al gebeurd.

Inieder geval wil ik niet zoveel kritiek geven als ik wellicht doe. Maar mede omdat ik mijn eigen oude opvattingen ken, leek het me niet onverstandig om iets (of heel veel ) van me te laten horen..


groetjes Rutger
Terug naar boven
Noor al-Islaam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 14 juli 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 955
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 03 november 2004 om 06:47

Salam Aleikum,

nee mensen die iets zeggen waardoor een groep zich beledigd voelt bv, zoals vele nederlanders zich aangevallen voelden over de uitspraken van de Imaam, en zoals wij ons zeer beledigd voelen door theo, theo gaf zijn mening, de imam sprak vanuit zijn geloof, waar natuurlijk ook een verschil in zit.

Dat soort mensen moeten op het matje geroepen worden, zoals gedaan werd met de imaam, waarom ook niet met mensen zoals theo,

Hij was overigens wel opgepakt omdat hij uitingen maakte over de joden d8 ik, en over de holocaust (weet ff niet meer hoe je t schrijft)  dus waarom bij die uitspraak wel en bij de ander niet, er wordt duidelijk gediscrimineerd, wat overigend niet toegestaan is in nederland, voor zover ik weet.

Terug naar boven
A_en_S Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 31 augustus 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 233
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 03 november 2004 om 06:48

Rutger,

Ik begrijp het (eindelijK!)

Nou, je kan met een gerust hart gaan slapen. Ik kan me BEST voorstellen hoe het eruit moet zien voor mensen die weinig tot geen kennis hebben van de islaam als er weer zo'n kop in de krant is over marokkanen of onthoofdingen in de naam van.. Ik was zelf ook een katholieke, en ook ik heb zo gedacht. Daarbij heb ik ook nog eens een nederlandse familie die ook zo dacht. Pas toen ik meer ging lezen over islaam (en WEET dat geweld en misbruik en moord etc) dus niet MOGEN, ging ik anders kijken naar turkse en marokkaanse mensen (moslims!). Mijn moeder begreep in het begin geen r**t van me, maar na een boekje begrijpt ze het al beter en is ze zeer verontwaardigd als iemand nu zegt: k*tmoslims (iets wat IK eerst niet eens was, toen ik dus nog geen moslima was he)

Het is niet zo dat 'wij' aansporen tot het slechte. In de islaam is het zelfs gebruikelijk om, als je niet verjaagd/onderdrukt/vermoord wordt om je geloof (wat hier dus niet gebeurt) om in VREDE met elkaar te leven.

Maar goed, ik denk dat de meeste die op dit forum actief zijn dit ook wel weten. En geloof me, ook ik (met mijn hoofddoek en djilleb) heb wel eens last van te actieve jongetjes in de buurt, van alle soorten afkomsten. Dat is nu eenmaal zo, en er is helaas weinig wat ik eraan kan doen.. Wat wij eraan kunnen doen. Behalve ONZE kinderen op de juiste manier opvoeden, zodat hopelijk de volgende generatie het wat beter doet!

Groetjes

Moge Allah soebhana wa ta'ala ons vergeven voor onze zonden.. Amien!
Terug naar boven
islam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 09 oktober 2003
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2554
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 03 november 2004 om 06:51
In eerste instantie geplaatst door Rahil Amin

Om je een heel simpel voorbeeld te geven....Santa Claus is een verbastering van het Nederlandse woord Sinterklaas. Een naar mijn mening  racistisch oerhollands feest waar de Nederlanders in het huidige ameriKKKa geen afstand van wilden doen.

Nu kan ik verkeerd zijn, maar santa is dat niet de kerstman?;-) Nu ja, dan kan het nog een verbastering zijn...  Maar wat is er rascistisch aan Sinterklaas?  Ik heb altijd van m'n ouders gehoord dat Sinterklaas voor alle kindjes ter wereld komt...

Met of zonder godsdienst zouden er goede mensen zijn die goede dingen doen en slechte mensen die slechte dingen doen. Maar om goede mensen slechte dingen te laten doen, heb je godsdienst nodig.
Terug naar boven
Noor al-Islaam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 14 juli 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 955
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 03 november 2004 om 06:53

salam aleikum,

Vele vinden het racistisch omdat een blanke meneer (een belangrijke) een zwarte knecht heeft, wat nog best gevoelig ligt voor vele mensen

Terug naar boven
Brigitte Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 02 november 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 182
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 03 november 2004 om 06:54

Merjem en Amin,

Ik (en ik denk hiermee ook voor Dufke te kunnen spreken) proberen zoals je zegt 'jullie' te begrijpen. Ik houd vooropgesteld niet zo van het 'wij' en 'jullie'. Ik vind dat wij allemaal in een heel mooi, klein landje leven en in principe dus 1 gemeenschap vormen met daarbinnen een diversiteit aan eigen indentiteiten. Dit moet ook kunnen. Het is een vrij land, dit is waarom ik zo van Nederland houd en waarom ik blij ben hier geboren te mogen zijn.

De moord gisteren op Theo van Gogh maar ook de moord op Pim Fortuyn (hij was overigens geen rascist alhoewel die wel zo door de media werd afgeschilderd) raken mij echt heel diep. Beiden werden vermoord om hun woord en dat nog wel in mijn vrije land! Ik ben tegen alles wat ook maar iets met ongelijkheid of onrecht te maken heeft. Ik kan mij overigens wel voorstellen dat mensen zich diep gekrenkt voelden door uitspraken die beide heren deden. Echter zowel Theo van Gogh als Pim Fortuyn deden ook niet mis te verstane uitspraken over bijv. het Christelijke geloof of politieke issues. Zo deed Pim de volgende uitspraak over vormalig minister Borst "Borst is een groter gevaar is voor Nederlandse volksgezondheid dan Bin Laden'. Hiermee probeer ik duidelijk te maken dat zij er echt niet op uit waren de Islam ten gronde te richten, maar door middel van overdrijvingen de discussie op gang te brengen. Dit was hun manier van zaken ter sprake brengen en dat is hun goed recht!

Als je het niet eens bent met de uitspraken kun je hier in Nederland naar de rechter. Gelukkig maar, want in deze rechtsstaat staat de Staat boven de Kerk. Maar nooit en te nimmer mag je iemand om zijn mening afmaken!

Ik ben maar een simpele ziel in deze complexe samenleving maar ik probeer wel binnen de mogelijkheden die ik heb een stukje bij te dragen. Zo ga ik heftig in discussie met Nederlands die nu zo'n gevoel hebben van oog om oog / tand om tand. Ik probeer hen stellig duidelijk te maken dat het niet zwart/wit is. Zo ook ben ik hier op dit forum om dat naar mijn mening (gelukkig ook van Merjem en Amin) hier ook een taak ligt voor de moslim- cq islamitische gemeenschap. Om ook aan hun duidelijk te maken dat het niet zwart/wit is, want mij lukt dat niet.

Tja... ennuh als wij nou al een beetje van elkaar leren te begrijpen dan zal de rest van geheel Nederland dit toch ook wel kunnen, toch?

Terug naar boven
Noor al-Islaam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 14 juli 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 955
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 03 november 2004 om 06:55
Ik hoop t wel
Terug naar boven
islam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 09 oktober 2003
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2554
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 03 november 2004 om 06:56
In eerste instantie geplaatst door Noor al-Islaam

salam aleikum,

Vele vinden het racistisch omdat een blanke meneer (een belangrijke) een zwarte knecht heeft, wat nog best gevoelig ligt voor vele mensen

Dat zal inderdaad wel door het koloniale verleden ingegeven zijn, maar niemand interpreteert dat nog zo.  De piet is leuk hoor, ik ging vroeger liever op zijn schoot dan bij sint (want die had alle slechte dingen die ik ge daan had in zijn boek staan)...

Met of zonder godsdienst zouden er goede mensen zijn die goede dingen doen en slechte mensen die slechte dingen doen. Maar om goede mensen slechte dingen te laten doen, heb je godsdienst nodig.
Terug naar boven
A_en_S Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 31 augustus 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 233
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 03 november 2004 om 06:58
Kimmie, ik zag het helaas nog wel zo.. ik heb een zwarte vader, en rond die tijd kwamen ze altijd snoep vragen aan mijn pappie.
Moge Allah soebhana wa ta'ala ons vergeven voor onze zonden.. Amien!
Terug naar boven
islam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 09 oktober 2003
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2554
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 03 november 2004 om 06:59

Even een uittreksel uit het nieuwsblad van vandaag...  Moraalfilosoof Etienne Vermeersch aan het woord:

-LACHEN MET ISLAM MOET MOGEN-
In een democratie moet dit ondenkbaar zijn. Als je het niet met iemand eens bent, vecht je dat uit met woorden, maar je schiet hem toch niet neer?  Iemand moet de moslims duidelijk maken dat iedereen mag lachen met de islam, net zoals dat mag met andere religie's.  Dat is een democratisch recht.  De vrije meningsuiting is heilig.
Ook de moslims moeten dat begrijpen.

Met of zonder godsdienst zouden er goede mensen zijn die goede dingen doen en slechte mensen die slechte dingen doen. Maar om goede mensen slechte dingen te laten doen, heb je godsdienst nodig.
Terug naar boven
AmmatoelAziz Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 27 september 2004
Online status: Offline
Berichten: 1676
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 03 november 2004 om 07:05

In de Naam van Allah Meest Barmhartige Meest Genadevolle

Assalamoe3leikoem wr wbr igwan wa agawaat fie deen.

Inna lilahi wa inna ilejhie raji3oen. We behoren tot Allah swt en we keren tot Hem swt terug.

Deze daad wordt niet goed gekeurd in de Islam. ten eerste wonen we niet in een Islamitisch land waar de Shairiah heerst en ten tweede mag je het recht niet in eigen handen nemen. Theo van Gogh wou zijn eigen mening geven ok daar heb je recht op. Maar je moet weten hoe je je mening uit.

De Imam die het woord van Allah swt verkondigd mag zijn mening niet zeggen we moeten wel eerlijk blijven. Als Theo het recht heeft volgens de Nederlanders dan heeft Imam Moemnie het ook.

Vanuit een menselijk oogpunt heb ik medelijden met zijn zoontje die verliest zijn vader op zo'n manier.

Ik heb medelijden met de ouders van de dader en zijn familie en het doet me dan ook pijn dat de islaam weer in een slecht daglicht komt te staan.

Gair inschallah Moge Allah swt ons bijstaan Allahoema Ameen

FiAmanillah,

AmmatoelAziz

Terug naar boven
Noor al-Islaam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 14 juli 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 955
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 03 november 2004 om 07:10

Salam aleikum,

hier had ik het er over met iemand op een forum waarop hij reageerde:

Mijn zoontje is 5 jaar en gaat sinds pas naar school. Een leuke gemengde school. Op een gegeven moment kwam er en nieuw "donker" jongetje in de klas. Mijn zoontje vond dat een heel aardig jochie. Toen ik hem laatst naar school bracht liep deze jongen met zijn moeder 50 meter voor ons. Mijn zoontje rent op hem af, pakt hem vast en zegt: ik vind jou zo'n lief klein zwart pietje" Die vrouw hoort dat en begint mijn zoontje uit te schelden voor racist en alles wat je elkaar liever niet toewenst. Ik was ook een racist, moest mijn kinderen beter opvoeden en zo verder. Mijn zoontje begon te huilen en snapte er helemaal niets van. Hij weet niet eens wat racisme is (en dat wil ik eingelijk graag zo houden).Misschien was zijn uitspraak niet erg gelukkig maar weet hij veel, hij is 5 !.
Dit voorbeeld gewoon om te laten zijn dat het mes aan twee kanten snijdt. Ik denk dat de vraag moet zijn hoe wij dit kunnen oplossen. Moeten wij geweld met geweld beantwoorden en agressie met agressie?? Ik denk het niet. Laten wij toenadering tot elkaar zoeken door met elkaar te blijven praten. Voorwaarde daarbij is wel dat men open moet staan voor elkaars mening en deze respecteerd.

Vriendelijke groeten

ma3a salama

Terug naar boven
Rahil Amin Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 07 september 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1624
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 03 november 2004 om 07:13

Hoi Kimmie,

Santa Claus is wel degelijk een feest dat is afgeleid van het Sinterklaasfeest....zelfs de klanken van hoe je het uitspreekt zijn bijna hetzelfde.

En ik vind het racistisch omdat er wordt gezegd dat die zwarte pieten helemaal geen slaven zijn maar gewoon helpers die zo zwart zijn geworden door de roet van de schoorstenen waar ze doorheen moeten kruipen.

Men probeerde wel eens te suggereren dat het eigenlijk gewoon een witte piet was....maar dan blijf ik het toch bijzonder vreemd vinden dat wanneer die witte piet aan de andere kant van de schoorsteen eruit komt hij ineens kroeshaar en dikke lippen heeft en met een SURINAAMS accent praat........Daar worden ook nog steeds heel veel donkere mensen in Nederland mee gekwetst maar het merendeel van de Nederlanders ziet het als onschuldig!!!

Terug naar boven
Martinuzz Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 06 oktober 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 833
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 03 november 2004 om 07:26
Bedankt voor je stuk, ra7matu l-l�h!
Terug naar boven
~Zahra~ Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 26 november 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 713
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 03 november 2004 om 07:42

asallam aleikum,

Wat ik even kwijt wil..

steeds hoor ik maar dat nederland zo tolerant is...ik als rastechte nederlandse moet daarvan kotsen!

Wat is mijn wereld veranderd sinds ik moslima ben...wat zijn die 'nederlanders 'een vredelievend volkje.

De onverdraagzaamheid is niet begonne bij de dood van theo van Gogh.Het speelt al heel lang.

Ga maar eens kijken op de condoleance registers kijken hoe 'verdraagzaam en vredelievend' Nederland is.

vb

wij hebben straks niks meer te vertellen is ons eigen land

stuur ze terug naar hun eigen land

Echte Nederlanders..... het word tijd dat we er iets aan gaan doen, dit loopt de spuigaten uit godverdomme!!!!

En denk nou niet dat dit door verdriet en woede komt,dit is de sfeer die ik voel sinds ik moslima ben.De sfeer van tolerant nederland

 

Men sluit de ogen van de doden behoedzaam; niet minder behoedzaam moet men de ogen van levenden openen.
Terug naar boven
Akbash Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 05 januari 2004
Locatie: Antarctica
Online status: Offline
Berichten: 264
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 03 november 2004 om 07:48

Daar beginnen we weer hoor van alle kanten moeten we weer aanhoren, hoe vredelievend en tolerant de Islam wel niet zou zijn.
De realiteit laat echter heel wat anders zien.
Je kunt natuurlijk wel van alles beweren, maar waar is dat op gebaseerd??
OP de Koran? of Ahadith? als je selectief gaat lezen kun je er misschien wat vredelievends uithalen, het zal dan meestal om eerdere versen gaan (Mekka), maar de realiteit is dat je voor ieder vredelievend vers minimaal ��n geweldadig vers kunt zetten.
En het ligt er maar net aan hoe die hapklare brok je door de Imam/sheik geinterpreteert wordt aangeboden.
Je kunt verschillende kanten op met de interpretatie van de Islam, maar men moet eerlijk zijn, er bestaat een intolerante extremistische fundamentalistische vorm van Islam, die ook gegrondvest is op de heilige boeken.

De Islam op het moment lijkt wel op een patient met een gezwel, wat groeit, en hem steeds zieker maakt, maar toch durft de patient nog niet in het/zijn gezwel te snijden, omdat het een deel van zijn lichaam is.
Echter wil de patient niet overlijden dan zal het gezwel resoluut verwijderd moeten worden.

vr.gr Akbash

Terug naar boven
novio Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 03 november 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 16
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 03 november 2004 om 08:50
Als beeldend kunstenaar loop je vaak vanzelf tegen
onderwerpen aan. Actualiteiten, boeken etc. Daarin ben ik vrij
om te kiezen. Er zijn zeker zaken waarop een taboe rust, maar
ik zou geen enkel boek kunnen noemen wat ik niet zou mogen
gebruiken als uitgangspunt.
Stel ik heb zin om iets met de koran te doen. Ik geef
interpretaties van dat boek weer vanuit mijn westerse
achtergrond. De kans is groot dat daar mensen aanstoot aan
nemen omdat dit niet direct in hun kader past.
Dit komt omdat deze interpretatie enkel uit mijzelf zou komen
en niet geconformeerd aan een mainstream.
Deze vrije persoonlijke interpretatie is de bron van het recht op
vrije meningsuiting. Een steunpilaar in het westerse denken.
Een boek is altijd onderwerp van interpretatie. De bijbel en de
koran laten dat ook zien. Verschillende groeperingen denken
er verschillende waarheden in te zien.
De moord is een aanslag op de ziel van het boek, op kunst, op
vrije meningsuiting.
Maar deze ziel is niet te doden.
Terug naar boven
Martinuzz Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 06 oktober 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 833
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 03 november 2004 om 08:56
Mooi stukje, Novio! 'aanslag op de ziel van het boek' : kan ik me helemaal in vinden.
Terug naar boven
 Post Reply Post Reply Pagina  <1 23456 7>

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.095 seconden.